Από τον Βιβάλντι μέχρι τον Γκέρσουιν, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα θα αποκαλύψει στο παιδικό και νεανικό κοινό όλη τη μαγεία της μουσικής μέσα από την πολύχρωμη και πολύχρονη πορεία της.
Την Κυριακή 8 Μαρτίου (ώρα έναρξης 11:30 π.μ.) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, θα ακουστούν τα πιο ωραία αποσπάσματα από τα δημοφιλέστερα έργα που έχουν γραφτεί ανά τους αιώνες: τις Τέσσερις εποχές του Βιβάλντι, τη Μικρή νυχτερινή μουσική του Μότσαρτ, την Πέμπτη συμφωνία του Μπετόβεν, τον Καρυοθραύστη του Τσαϊκόφσκι, το Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας του Μέντελσον, κ.ά. Παράλληλα, οι μικροί ακροατές θα εξοικειωθούν με όρους όπως «προκλασική», «μπαρόκ», «κλασική», «ρομαντική» ή τζαζ μουσική.
Τα κείμενα έγραψε και παρουσιάζει η μουσικός Λήδα Μασούρα. Η εμφάνιση της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας στο Μέγαρο υπό τον μαέστρο Ραφαήλ Πυλαρινό εντάσσεται στον Κύκλο Το Μέγαρο των Παιδιών-Κυριακή πρωί στο Μέγαρο (Συναυλίες για όλη την οικογένεια), πραγματοποιείται με την ευγενική χορηγία της Eurobank και αποτελεί συμπαραγωγή του ΜΜΑ και της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας.
Η εκδήλωση θα αρχίσει στις 11:40 με την παρουσίαση των μουσικών οργάνων της ορχήστρας. Στις 12:00 έχει προγραμματιστεί η έναρξη του μουσικού μέρους της συναυλίας. Την ίδια ώρα θα αρχίσει και η ζωντανή μετάδοσή της από την τηλεόραση της ΝΕΡΙΤ και ειδικότερα από την κυριακάτικη εκπομπή «Μουσική Γεωγραφία» (12:00-13:00, ΝΕΡΙΤ & ΝPlus).
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
«Το θαυμαστό ταξίδι της κλασικής μουσικής» έχει την αφετηρία του στην «Άνοιξη» από τις Τέσσερις εποχές (Κοντσέρτο σε μι μείζονα, έργο 8/1, RV 269) του Αντόνιο Βιβάλντι (1678-1741). Πρώτος σταθμός του ταξιδιού, το Menuetto (Allegretto) από τη Σερενάτα αρ. 13 σε σολ μείζονα, «Μια μικρή νυχτερινή μουσική» του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791). Δεύτερος σταθμός, το Scherzo από το Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας, έργο 61 του Φέλιξ Μέντελσον (1809-1847). Το ταξίδι στην κλασική μουσική θα συνεχιστεί με το Στρατιωτικό εμβατήριο του Φραντς Σούμπερτ (1797-1828). Ο τέταρτος σταθμός θα είναι το πρώτο μέρος (Allegro con brio) από την Πέμπτη Συμφωνία σε ντο ελάσσονα, έργο 67 του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827). Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα θα προσεγγίσει στη συνέχεια τον επόμενο σταθμό της διαδρομής της, τον «Ισπανικό χορό» από το μπαλέτο Η λίμνη των κύκνων, έργο 20 του Ρώσου Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893), ο οποίος υπογράφει και την επόμενη σύνθεση του προγράμματος. Πρόκειται για το «Χορό της Ζαχαρένιας Νεράιδας» από τον Καρυοθραύστη, έργο 71. Τη σφραγίδα της ρωσικής μουσικής φέρει και ο περίφημος «Χορός των ιπποτών» από το μπαλέτο Ρωμαίος και Ιουλιέττα που υπογράφει ο Σεργκέι Προκόφιεφ (1891-1953). Η διάθεση παραμένει χορευτική και στον επόμενο σταθμό του προγράμματος, με τον Σλάβικο χορό αρ. 8 του Αντονίν Ντβόρζακ (1841-1904). Το ταξίδι θα ολοκληρωθεί με μία από τις πιο διάσημες τζαζ μελωδίες του Τζωρτζ Γκέρσουιν (1898-1937), το κοσμαγάπητο και πολυδιασκευασμένο Summertime από την όπερα Πόργκι και Μπες.
Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα
Η ομορφιά της συμφωνικής μουσικής, ο ποιητικός λόγος σε συνδυασμό με την ορχήστρα, η μαγεία του φυσικού ήχου, μουσική που γράφτηκε στο παρελθόν, μουσική που γράφεται σήμερα με μοναδικό στόχο την απόλυτη πνευματική απόλαυση, είναι το έργο που καλείται να επιτελέσει η ιστορική Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα σε μια σύγχρονη οπτική. Από τον Ιούλιο του 2014 η Ορχήστρα έχει δώσει δυναμικό «παρών» σε συναυλίες που μεταδόθηκαν απευθείας από την κρατική τηλεόραση σε τόπους εμβληματικούς όπως η Πνύκα και το αρχαίο θέατρο της Μεσσήνης ή σε πόλεις της επαρχίας και μεγάλα θέατρα της Αθήνας, καθώς και σε συναυλίες που μεταδόθηκαν από τις μεγαλύτερες ραδιοφωνίες της Ευρώπης. Από τον Νοέμβριο του 2014 η Ορχήστρα παρουσιάζει κάθε Κυριακή στις 12:00 το μεσημέρι την τηλεοπτική εκπομπή «Μουσική Γεωγραφία» σε μια πρωτότυπη ζωντανή παρουσίαση από το Στούντιο C του Ραδιομεγάρου.
Ο Ραφαήλ Πυλαρινός που θα βρεθεί στο πόντιουμ της Eθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας, στην πρωινή της συναυλία στο Μέγαρο, σπούδασε πιάνο, τρομπόνι, κλασικό τραγούδι και ανώτερα θεωρητικά. Απέκτησε δίπλωμα διεύθυνσης ορχήστρας στη Μουσική Ακαδημία της Αγίας Καικιλίας (Ρώμη) και στη συνέχεια παρακολούθησε σεμινάριο τελειοποίησης στην Ακαδημία της Πεσκάρα. Θήτευσε δίπλα στους Μπρούνο Απρέα, Ντανιέλε Γκάττι και Ντονάτο Ρεντσέττι. Έχει διευθύνει γνωστές ορχήστρες, όπως οι Συμφωνικές της Αγίας Καικιλίας και του Φεστιβάλ Φερεντίνο (Ιταλία), η Διεθνής Ορχήστρα της Ιταλίας, η Ορχήστρα του Μπρασόφ (Ρουμανία), η ΚΟΑ, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα και η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ, η Κρατική Ορχήστρα Κύπρου, η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Πειραιά «Δημήτρης Μητρόπουλος», όπου είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής από το 1998. Είναι συνεργάτης της ΕΛΣ από το 2012 έως σήμερα, καθώς και της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας από το 2014.
Η Λήδα Μασούρα σπούδασε πιάνο στο Ωδείο Αθηνών (Δίπλωμα 1986 και πρώτο βραβείο). Συνέχισε τις σπουδές της στο Κονσερβατουάρ του Παρισιού. Αποφοίτησε από τις τάξεις πιάνου και μουσικής δωματίου με πρώτο βραβείο, καθώς και από το Μουσικοπαιδαγωγικό Τμήμα (Δίπλωμα 1993 και Certificat d’aptitude). Έχει δώσει πολυάριθμα ατομικά ρεσιτάλ στην Αθήνα και την περιφέρεια αλλά και στο εξωτερικό. Έχει συνεργαστεί με φεστιβάλ και πολιτιστικούς φορείς εντός και εκτός Ελλάδος (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Ινστιτούτο της Γαλλίας, Rencontres européennes, Cultures d’Αutomne κ.ά.). Έχει εμφανιστεί σε συναυλίες μουσικής δωματίου με διάφορα σύνολα, καθώς και ως σολίστ πλαισιωμένη από ελληνικές και ξένες ορχήστρες (Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Kαμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, Κρατική Ορχήστρα Οδησσού, Ορχήστρα της Ακαδημίας Ραβέλ, κ.ά.). Έχει ηχογραφήσει επανειλημμένα για την ελληνική ραδιοφωνία και έχει συμμετάσχει σε αξιόλογες δισκογραφικές παραγωγές. Έχει διδάξει πιάνο και συνοδεία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ από το 2004 είναι Τακτική Καθηγήτρια Πιάνου στο Εθνικό Ωδείο. Έχει συμμετάσχει σε καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα της London Sinfonietta και του Ensemble Modern. Έχει επιμεληθεί και έχει παρουσιάσει εκπαιδευτικά προγράμματα σε συνεργασία με το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, την Εταιρεία Θεσσαλικών Μελετών κ.ά. Από το 2005 ως το 2011 ήταν υπεύθυνη για τον σχεδιασμό, την επιμέλεια και την παρουσίαση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Καμεράτα («Η Καμεράτα πάει σχολείο»).