H αίθουσα τέχνης Μεταμόρφωσις στη Θεσσαλονίκη θα εγκαινιάσει την Πέμπτη 14 Μαΐου 2015 την έκθεση της Μαρίας Κτιστοπούλου «Κυανόπεπλος». Η έκθεση θα διαρκέσει έως και τις 6 Ιουνίου 2015.
“Άξιον εστί το κύμα που αγριεύει και σηκώνεται πέντε οργιές επάνω…”
Οδυσσέας Ελύτης, Το Άξιον Εστί
Για τη Μαρία Κτιστοπούλου η αρχέγονη θάλασσα είναι η μήτρα που εμπεριέχει τη θηλυκή εκδοχή του κόσμου. Είναι γέννα, κάθαρσις και φως.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Η προηγούμενη δουλειά της ζωγράφου είχε κι αυτή σα θέμα της τη θάλασσα, αλλά πραγματευόταν την απειλητική όψη της. Στην παρούσα εικαστική δουλειά, αυτό που την ενδιαφέρει είναι η χαρμοσύνη της. Στις χαρίεσσες περιγραφές της θάλασσας από τους αρχαίους, οι Θεοί ή ταξίδευαν οι ίδιοι σ’ αυτήν ή ευνοούσαν τους ταξιδευτές της. Ο Προμηθέας στον Αισχύλο δεν παραλείπει να επικαλεστεί “το ποντίων… κυμάτων ανήριθμον γέλασμα”, χαρακτηρίζοντας το στραφτάλισμα ως γέλωτα της αέναης ανακύκλησης της θάλασσας στον ήλιο. Και αυτή ακριβώς η ανάκλαση αφήνει τα ίχνη της στη νέα δουλειά της Μαρίας Κτιστοπούλου.
Τα περισσότερα έργα της σειράς είναι μεγάλων διαστάσεων μνημειακού χαρακτήρα. Ξεδιπλώνονται στην ίδια χρωματική γκάμα, όπως μαρτυρούν οι τίτλοι των έργων: θάλασσα κυανέα, βαθυγάλαζη, αφροκύμαντη…
Κυανούν, χρώμα λαμπρόν για τη θάλασσα – νύμφη και πέπλον αυτής τα κύματα. Κύματα άγρια, με τολμηρή ανάγλυφη γραφή που νιώθεις την υφή τους, τη μύχια ζωντάνια του τοπίου.
Μία πρώτη ανάγνωση μαρτυρά ρεαλισμό, όμως η ζωγραφική πράξη της Μαρίας Κτιστοπούλου δανείζεται στοιχεία και από τον ρομαντισμό, τη στροφή προς τη φύση και την έμφαση στην υποκειμενική ευαισθησία καθώς και από τον εξπρεσιονισμό· σκοπός της να εκφράσει τα συναισθήματα και την ιδιότυπη εικαστική οπτική της.
Αναζητώντας τις ρίζες του ελληνικού τοπίου και την ουσία της ελληνικής φύσης, χρησιμοποιεί το παιχνίδι των όγκων, για να αποδώσει όλη τη δύναμή του. Επιδιώκοντας να συλλάβει τη φωτεινότητα και τους ευμετάβλητους παλμούς του τοπίου, κάνει χρήση της δύναμης υποβολής του καθαρού χρώματος. Και το χρώμα, στα χέρια της, δεν περιγράφει απλά τον κόσμο, αλλά γίνεται μέσον παραγωγής δυνατών συγκινησιακών καταστάσεων.
Η φύση για τη ζωγράφο είναι άπειρη και αέναη, και τα γαλαζοπράσινα νερά πλημμυρίζουν τον καμβά, μεταφέροντας μηνύματα καλλιτεχνικής και εσωτερικής λύτρωσης. Οι δυναμικές πινελιές και η χρωματική και σχεδιαστική δεξιότητα αποδίδουν το αίσθημα της ελευθερίας, το δε ατμοσφαιρικό και λυρικό ύφος και η εσωτερικότητα των έργων οδηγούν στον καθαρμό του θεατή εντός του υγρού στοιχείου του ζωγραφικού κόσμου της Κτιστοπούλου.
Ήρα Παπαποστόλου, Κριτικός & Ιστορικός Τέχνης