Πρόκειται για ταινίες που διακρίθηκαν στα μεγαλύτερα διεθνή φεστιβάλ (Βερολίνο, Βενετία, Ρότερνταμ κ.α.), προκάλεσαν συζητήσεις και παρουσιάζουν με μία μοναδική ματιά, πολλές και διαφορετικές εκφάνσεις της ζωής των ανθρώπων στο σύγχρονο κόσμο, θίγοντας φλέγοντα ζητήματα των καιρών μας.

Οι προβολές ξεκινούν το Σάββατο 4 Ιουνίου, με την Ιστορία του Χα του σπουδαίου οτέρ από τις Φιλιππίνες Λαβ Ντίαζ, ο οποίος θα βρίσκεται στην Αθήνα για να συνομιλήσει με το κοινό.

Ο σπουδαίος δημιουργός από τις Φιλιππίνες, εμβληματική μορφή του παγκόσμιου κινηματογράφου και γνωστός για το ισχυρό προσωπικό του ύφος μέσα από το οποίο αναλύει την ιστορία του εμφύλιου σπαραγμού στις Φιλιππίνες, έχει αποσπάσει βραβεία στα μεγαλύτερα φεστιβάλ του κόσμου.

Όλες οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού είναι πανελλαδικές πρεμιέρες, ενώ οι πολλοί από τους δημιουργούς θα παρευρεθούν για να προλογίσουν τις ταινίες τους: παρόντες, εκτός από τον Λαβ Ντίαζ, θα είναι οι Μίτρα Φαραχανί, Κίρο Ρούσο, Ζοάνα Πιμέντα και Λίλιθ Κράξνερ.

Οι προβολές του Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγράμματος θα ολοκληρωθούν την Τρίτη 14 Ιουνίου.

Την κριτική επιτροπή του διεθνούς διαγωνιστικού απαρτίζουν οι: Σεσίλια Mπαρριονουέβο (καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Mar del Plata, ενός από τα σημαντικότερα φεστιβάλ της Λατινικής Αμερικής, και επιμελήτρια προγράμματος για το Neighboring Scenes: New Latin American Cinema στο Film at Lincoln Center της Νέας Υόρκης), Πέτρος Σεβαστίκογλου (σκηνοθέτης) και Δημήτρης Θεοδωρόπουλος (διευθυντής φωτογραφίας και καθηγητής στο τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ και στο ΕΑΠ).

Ο νικητής θα κερδίσει 10.000 ευρώ σε post production services για την επόμενη ταινία του από την Authorwave. Το βραβείο θα απονεμηθεί την Τετάρτη 15 Ιουνίου στην Ταινιοθήκη κατά τη διάρκεια της τελετής λήξης.

Θα δούμε ταινίες που εκφράζουν τη σύγχρονη κινηματογραφοφιλία και τη γνώση του κινηματογράφου από δημιουργούς που «σκύβουν» πάνω στους υποτελείς του κόσμου μας, όπως οι εργαζόμενοι, οι γυναίκες, οι ιθαγενείς και τα παιδιά.

O Λαβ Ντίαζ παρουσιάζει την ταινία του, Η Ιστορία του Χα, η οποία αντλεί από τη ζωή ενός διάσημου καλλιτέχνη βοντβίλ για να προβληματιστεί για την ήττα των δημοκρατικών δυνάμεων στις Φιλιππίνες τη δεκαετία του 1950.

Ο Κίρο Ρούσο, που θα είναι επίσης μαζί μας, παρουσιάζει την ταινία, Η μακρά πορεία που αφηγείται την ιστορία μιας ομάδας βολιβιανών ανθρακωρύχων που προσπαθούν να επιβιώσουν αφού έχασαν τη δουλειά τους στη Λα Παζ. H ταινία, που προσφέρει μια οπτικά καθηλωτική εμπειρία, απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο τελευταίο Φεστιβάλ Βενετίας.

Ο Νατές Χεντζέ, με αριστοτεχνικά γραμμένη ιστορία, στην ταινία του Πέδρο που γυρίστηκε σε ένα απομακρυσμένο χωριό της Ινδίας, υπογραμμίζει το διπλό δεσμό της φτώχειας και της προκατάληψης με τον (αντι)ήρωα να έρχεται αντιμέτωπος με την κατακραυγή των συγχωριανών του.

Η Παζ Ενσίνα, στην ποιητική της ταινία Εάμι, μέσα από την τελετουργική μεταμόρφωση ενός πουλιού-θεότητας-γυναίκας αφηγείται τις πληγές που προκάλεσε η αποικιοκρατία σε μια φυλή αυτοχθόνων στην Παραγουάη.

Από μια μαχητική γυναικεία οπτική, η υβριδική ταινία, ανάμεσα σε ντοκιμαντέρ και μυθοπλασία, γουέστερν και queer μανιφέστο, Ξερή γη που φλέγεται, των Ζοάνα Πιμέντα και Aντίρλεϊ Κιερός, αφηγείται τις παράνομες δραστηριότητες μιας αποκλειστικά γυναικείας ομάδας σε μια βραζιλιάνικη φαβέλα. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βερολίνου τον Φλεβάρη και στη συνέχεια κέρδισε το Μεγάλο βραβείο στα φεστιβάλ Indie Lisboa και Cinéma du réel.

Η ταινία Μπεάτριξ, των Μιλένα Τσερνόβσκι και Λίλιθ Κράξνερ, γυρισμένη σε φιλμ 16mm, εστιάζει στο γυναικείο σώμα και εξερευνά ένα γυναικείο βλέμμα, με τρόπο που θυμίζει Σαντάλ Ακερμάν. Στην ταινία, ο οικιακός χώρος μετατρέπεται σε πεδίο εξερεύνησης και απελευθέρωσης

Η Ζοάνα Πιμέντα και η Λίλιθ Κράξνερ θα είναι στην Αθήνα για να παρουσιάσουν τις ταινίες τους.

Από την οπτική της αμερικανικής οικογενειακής ζωής, το ντοκιμαντέρ Πυρηνική οικογένεια των Έριν και Τράβις Γουίλκερσον είναι μια δοκιμιακή road-movie στη σκοτεινή πλευρά των ΗΠΑ που εγείρει επίκαιρα αλλά και διαχρονικά οικολογικά και πολιτικά ερωτήματα, ενώ στην ταινία Ο καθεδρικός, ο Ρίκι Ντ’Αμπρόουζ σκηνοθετεί τα τραύματα που βίωσε το μοναχοπαίδι μιας αμερικανικής οικογένειας με έναν ιδιαίτερα ιμπρεσιονιστικό τρόπο, ανασυνθέτοντας τις παιδικές αναμνήσεις του σκηνοθέτη. Τέλος, στο ντοκιμαντέρ Τα λέμε την Παρασκευή, Ροβινσώνα, η Μίτρα Φαραχανί (επίσης καλεσμένη μας), εφευρίσκοντας μια πρωτότυπη αφηγηματική φόρμα, σκηνοθετεί τη συνάντηση του κινηματογραφιστή-φιλόσοφου Ζαν-Λυκ Γκοντάρ με τον σημαντικό εκπρόσωπο του νέου ιρανικού κύματος Ιμπραήμ Γκολεστάν, οι οποίοι στοχάζονται τον ρόλο των ποιητών στους ζοφερούς καιρούς μας με οξυδέρκεια αλλά και χιούμο.

ΠΙΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

H ιστορία του Χα (Historya ni Ha)
Μυθοπλασία / 2021, Φιλιππίνες / 276′ Ασπρόμαυρη. Σκηνοθεσία: Lav Diaz. Ηθοποιοί: John Lloyd Cruz, Mae Paner, Dolly De Leon

*Επίσημη συμμετοχή:
BFI London Film Festival 2021
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βιέννης 2021 (59η Βιενάλε)
Σάββατο 4 Ιουνίου, ώρα προβολής 19:00 -Παρουσία του σκηνοθέτη

1957. Ο Χερνάντο Αλαμάδα, μεγάλος φιλιππινέζος βοντβίλ καλλιτέχνης και πρώην στέλεχος του σοσιαλιστικού κόμματος, πραγματοποιεί το τελευταίο σκέλος της περιοδείας του σε ένα κρουαζιερόπλοιο. Γνωρίζει ότι οι Φιλιππίνες βιώνουν για άλλη μια φορά μια πικρή μετάβαση – ο πολυαγαπημένος και δημοφιλής πρόεδρος της χώρας πεθαίνει ξαφνικά σε αεροπορικό δυστύχημα. Ο Αλαμάδα χάνεται σε ένα άσκοπο ταξίδι όπου το παράλογο συναντά το μπουρλέσκ, την τρέλα και τη σκληρή πραγματικότητα, πριν τελικά βρει τη λύτρωση.

Ο Λαβ Ντίαζ (1958), πολυβραβευμένος σκηνοθέτης από τις Φιλιππίνες, είναι ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του σύγχρονου κινηματογράφου (Η γυναίκα που έφυγε, Χρυσός Λέοντας στο Φεστιβάλ Βενετίας 2016 / From What is Before, Χρυσή Λεοπάρδαλη στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο 2014). Με ανεξάρτητες μεθόδους παραγωγής, οι ταινίες του Ντίαζ, συνήθως μεγάλης διάρκειας, αντικατοπτρίζουν τις ζωές των Φιλιππινέζων και υπαινίσσονται ότι η σωτηρία είναι δυνατή μέσω των κοινωνικών αγώνων.

Πυρηνική οικογένεια (Nuclear family)
Ντοκιμαντέρ, 2021, ΗΠΑ, Σιγκαπούρη / 96′, Έγχρωμη.
Σκηνοθεσία: Erin Wilkerson, Travis Wilkerson. Ηθοποιοί: Travis Wilkerson, Erin Wilkerson, Matilda Wilkerson, Dalton Wilkerson, Adva Wilkerson

*Επίσημη συμμετοχή στο τμήμα Forum του 72ο Φεστιβάλ Βερολίνου, 2022
*Ειδική Μνεία της επιτροπής στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Mar del Plata 2021
Τρίτη 7 Ιουνίου, ώρα προβολής 21:45

Μια αμερικανική οικογένεια ξεκινά ένα αποκαλυπτικό ταξίδι στις δυτικές ΗΠΑ. Καλοκαιρινές διακοπές με κάμπινγκ, μίνι γκολφ, κολύμπι και μπέιζμπολ, σε τοπία στιγματισμένα από την εξόντωση, τη γενοκτονία και τον πόλεμο. Ένα δοκιμιακό road-movie στη σκοτεινή πλευρά των ΗΠΑ, που συνυφαίνει home movies με ένα θεαματικό αρχειακό υλικό πυρηνικών δοκιμών αλλά και indie-folk μουσική, εγείροντας επίκαιρα αλλά και διαχρονικά οικολογικά και πολιτικά ερωτήματα.

Το 2009, η Έριν και ο Τράβις Γουίλκερσον ιδρύσαν την πολιτική καλλιτεχνική κολεκτίβα Creative Agitation και έργα τους έχουν προβληθεί στα φεστιβάλ της Βενετίας, στη Μπερλινάλε στο Λοκάρνο και αλλού. Ο Τράβις δημιουργεί τολμηρές πολιτικές ταινίες από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, με πιο χαρακτηριστική το Did You Wonder Who Fired the Gun? (2017) που προβλήθηκε σε δεκάδες διεθνή φεστιβάλ. Η Έριν είναι επίσης αρχισυντάκτρια του περιοδικού NOW Journal, ενώ διεξάγει διδακτορική διατριβή στην καλλιτεχνική πρακτική στο ινστιτούτο TransArt.

Τα λέμε την Παρασκευή, Ροβινσώνα (See you Friday, Robinson)
Ντοκιμαντέρ, 2022, Γαλλία, Ελβετία, Ιράν, Λίβανος / 97′, Έγχρωμη. Σκηνοθεσία: Mitra Farahani. Εμφανίζονται: Jean-Luc Godard, Ebrahim Golestan

*Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στo τμήμα Encounters στο 72ο Φεστιβάλ Βερολίνου, 2022
Τετάρτη 8 Ιουνίου, ώρα προβολής 20:00 – Παρουσία της σκηνοθέτριας

«Θα πρέπει να ξεκινήσουμε με μια αλληλογραφία, αν και ίσως να μην γράφουμε ο ένας στον άλλο. Ο Ιμπραήμ μπορεί να μου στείλει ένα γράμμα αυτή την Παρασκευή και εγώ θα του απαντήσω την επόμενη Παρασκευή. Οπότε, ‘’Tα λέμε την Παρασκευή, Ροβινσώνα!”».

Με τον τρόπο αυτό, ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ σκηνοθετεί τον εαυτό του μέσα στον καθημερινό στοχασμό του, απελπισμένος αλλά σοφός, στέλνοντας εικόνες και λέξεις από την Ελβετία στην άλλη πλευρά της Μάγχης. Στην έπαυλή του στο Σάσεξ, ο Ιμπραήμ Γκολεστάν προσπαθεί να αποκωδικοποιήσει αυτά τα μηνύματα που μοιάζουν να έχουν σταλεί από εξωγήινους και προσπαθεί με επιδεξιότητα να τα επαναφέρει σε έναν λογικό ειρμό. Και ούτω καθεξής, μέχρι τη μέρα που ένα πέπλο επισκιάζει τους δύο αυτούς μικρούς Θεούς που βρίσκονται σε φυγή. Έχει ακόμη νόημα η ύπαρξη των ποιητών σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς;

Το ιδιαίτερα ευρηματικό ντοκιμαντέρ της Μίτρα Φαραχανί, στενής συνεργάτιδας του Ζαν-Λικ Γκοντάρ και παραγωγός της τελευταίας ταινίας του, Το Βιβλίο της Εικόνας (Le Livre d’image), απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στo τμήμα Encounters στο 72ο Φεστιβάλ Βερολίνου.

Γεννημένη το 1975 στην Τεχεράνη, η Μίτρα Φαραχανί εργάζεται μεταξύ Ρώμης και Παρισιού και είναι εικαστικός, σκηνοθέτης και παραγωγός ταινιών. Εξασκεί την τέχνη τόσο της στατικής όσο και της κινούμενης εικόνας. Από το 2001, όλες οι ταινίες της έχουν κάνει πρεμιέρα στo Φεστιβάλ του Βερολίνου. Οι πιο πρόσφατες αποκαλύπτουν τα δημιουργικά ίχνη των τελευταίων έργων των καλλιτεχνών που κινηματογραφεί.

Ο καθεδρικός (The cathedal)
Μυθοπλασία / 2021, ΗΠΑ / 88′, Έγχρωμη. Σκηνοθεσία: Ricky D’Ambrose. Ηθοποιοί: Brian d’Arcy James, Monica Barbaro, Mark Zeisler

*Επίσημη συμμετοχή:
Φεστιβάλ του Σάντανς 2022
51ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ρότερνταμ 2022
78ο Φεστιβάλ Βενετίας 2021
Τετάρτη 8 Ιουνίου, ώρα προβολής 22:30

Η στοχαστική και ιμπρεσιονιστική αφήγηση της ανόδου και της πτώσης μιας αμερικανικής οικογένειας στη διάρκεια δύο δεκαετιών, όπως τη βιώνει ένα μοναχοπαίδι. Μια μυθοπλαστική ανασύνθεση των παιδικών αναμνήσεων και των βωβών τραυμάτων του σκηνοθέτη, Ρίκι Ντ’Έμπροουζ, που επαινέθηκε από τους κριτικούς στα Φεστιβάλ της Βενετίας, του Σάντανς και του Ρότερνταμ.

Ο Ρίκι Ντ’Αμπρόουζ (1987, ΗΠΑ) είναι συγγραφέας και σκηνοθέτης με έδρα τη Νέα Υόρκη. Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, Notes on an Appearance, έκανε πρεμιέρα στο 68ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου το 2018 και οι μικρού μήκους ταινίες του έχουν προβληθεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλ. Θεωρείται ένα από τα καλύτερα νέα ταλέντα του αμερικανικού ανεξάρτητου κινηματογράφου.

Πέδρο (Pedro)
Μυθοπλασία / 2021, Ινδία / 109′ Έγχρωμη. Σκηνοθεσία: Natesh Hegde. Ηθοποιοί: Gopal Hegde, Ramakrishna Bhat Dundi, Raj B Shetty.

*Βραβείο Καλύτερης ταινίας στο Φεστιβάλ των Τριών Ηπείρων της Νάντης 2021
*Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του Πινγιάο 2021
Παρασκευή 10 Ιουνίου, ώρα προβολής 22:15

Ο Πέδρο είναι ένας μεσήλικας ηλεκτρολόγος που ζει με τη μητέρα του και την οικογένεια του αδερφού του σε ένα απομακρυσμένο χωριό στα πυκνά δάση της οροσειράς των Δυτικών Γκατ. Μια νύχτα με μουσώνα σκοτώνει κατά λάθος μια αγελάδα που ανήκει στον σπιτονοικοκύρη του. Για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, φεύγει από την πόλη. Κόλαση ξεσπά στο χωριό. Γεμάτος άγχος όμως, δεν μπορεί παρά να επιστρέψει. Τελικά, συνεργάζεται με τον πρώην εργοδότη του, επιδιορθώνοντας καλώδια ηλεκτρικού ρεύματος στο δάσος. Το χωριό, μη μπορώντας να δεχτεί έναν άνθρωπο που διέπραξε την επαίσχυντη πράξη, τον αντιμετωπίζει με ψυχρότητα.

Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Νατές Χεντζέ γεννήθηκε και μεγάλωσε σε μια μικρή πόλη στα Δυτικά Γκατς της Ινδίας. Έχει σπoυδάσει δημοσιογραφία. Οι δύο μικρού μήκους ταινίες που σκηνοθέτησε, The crab και Distant (2018), προβλήθηκαν σε πολλά εθνικά και διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου. Η ταινία Πέδρο κέρδισε το Βραβεία Καλύτερης ταινίας στο Φεστιβάλ των Τριών Ηπείρων της Νάντης και το Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του Πινγιάο.

Μπέατριξ (Beatrix)
Μυθοπλασία / 2021 Αυστρία / 96′, Έγχρωμη. Σκηνοθεσία: Milena Czernovsky, Lilith Kraxner. Ηθοποιοί: Eva Sommer, Katharina Farnleitner, Marthe de Crouy-Chanel

*Βραβείο της Επιτροπής στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βιέννης 2021 (59η Βιενάλε)
*Βραβείο Ερμηνείας για την Eva Sommer στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου FIDMarseille 2021
Κυριακή 12 Ιουνίου, ώρα προβολής 20:15 – Παρουσία της συν-σκηνοθέτριας Λίλιθ Κράξνερ

Από τη σκιά ενός εξοχικού σπιτιού στον ήλιο του κήπου, μια νεαρή γυναίκα περνάει τις καλοκαιρινές της ημέρες σχεδόν ολομόναχη. Το κινητό της τηλέφωνο της προσφέρει λίγη παρέα, όπως και οι σπάνιοι επισκέπτες που περνούν από εκεί. Γυρισμένη σε φιλμ 16mm, η Μπέατριξ, πρώτη ταινία της Λίλιθ Κράξνερ και της Μιλένα Τσερνόβσκι, συνθέτει ένα βιωματικό και ενδόμυχο πορτρέτο που θυμίζει τον κινηματογράφο της Σαντάλ Άκερμαν και το φεμινιστικό της μανιφέστο Ζαν Ντιλμάν.

Η Μιλένα Τσερνόβσκι (1993, Αυστρία) σπουδάζει σκηνογραφία στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Τεχνών της Βιέννης. Η δουλειά της εκτείνεται από τη σκηνογραφία στη συγγραφή σεναρίων και τη σκηνοθεσία. Τα έργα της έχουν παρουσιαστεί σε φεστιβάλ θεάτρου, κινηματογράφου και τέχνης. Η Λίλιθ Κράξνερ (1995, Αυστρία) σπουδάζει βίντεο και βιντεοεγκατάσταση στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης. Ξεκίνησε να πειραματίζεται με το αναλογικό φιλμ κατά τη διάρκεια ενός εργαστηρίου στη Σχολή Ανεξάρτητου Κινηματογράφου Friedl Kubelka. Η ταινία τους απέσπασε το Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βιέννης (59η Βιεννάλε).

Ξερή γη που φλέγεται (Mato seco em chamas)
Μυθοπλασία / 2022, Βραζίλια, Πορτογαλία / 153′, Έγχρωμη. Σκηνοθεσία: Joana Pimenta, Adirley Queirós. Ηθοποιοί: Joana Darc Furtado, Léa Alves da Silva, Andreia Vieira

*Μεγάλο Βραβείο στο 19o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου IndieLisbo, 2022
*Μεγάλο Βραβείο στο 44ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Cinéma du Réel, 2022
*Επίσημη συμμετοχή στο τμήμα Forum του 72ου Φεστιβάλ Βερολίνου, 2022
Δευτέρα 13 Ιουνίου, ώρα προβολής 20:15, παρουσία της συν-σκηνοθέτριας Joana Pimenta

“Θυμάμαι την εποχή… Που είχα μπλεχτεί σε κάτι τρελές μαλακίες με την αδερφή μου την Τσιτάρα. Η αδερφή μου έγραψε ιστορία στη Σολ Νασέντε. Αυτό έγινε το 2019. Είχα μόλις βγει από τη φυλακή, με είχαν κλείσει για ναρκωτικά. Η αδερφή μου μου ζήτησε να συμμετέχω στο τρελό σχέδιο στο οποίο είχε εμπλακεί. Είχε πέσει στα χέρια της ένας χάρτης των υπόγειων σωλήνων πετρελαίου. Τον πήρε και μετά… αγόρασε ένα οικόπεδο στη Σολ Νασέντε.”

Μεταξύ ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, γουέστερν και queer μανιφέστου, η πολυβραβευμένη ταινία των Ζοάνα Πιμέντα και Άντιρλεϊ Κεϊρός αφηγείται την εκρηκτική ιστορία της γυναικείας ομάδας Gasolineiras de Kebradas, όπως αυτή αντηχεί μέσα από τους τοίχους των γυναικείων φυλακών της Μπραζίλια.

Η πορτογαλίδα Ζοάνα Πιμέντα είναι σκηνοθέτρια και καθηγήτρια κινηματογράφου και μέλος του Εργαστηρίου Αισθητηριακής Εθνογραφίας στο πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ. Η ταινία της An aviation field (2016) προβλήθηκε σε πολλά διεθνή φεστιβάλ και απέσπασε το Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής για την καλύτερη ταινία στο διαγωνιστικό τμήμα του Zinebi ’58.

Ο Άντιρλεϊ Κερός είναι σκηνοθέτης από τη Βραζιλία. Οι τελευταίες του ταινίες είναι το Once it was Brasilia (2017), το οποίο έκανε πρεμιέρα στο 70ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο, όπου έλαβε την Ειδική Μνεία Signs of Life, και το White οut black in (2014), το οποίο απέσπασε περισσότερα από 20 βραβεία στη Βραζιλία και σε άλλα διεθνή φεστιβάλ.

Η μακρά πορεία (El Gran Movimiento)
Μυθοπλασία / 2021, Βολιβία, Γαλλία, Κατάρ, Ελβετία / 85′ Έγχρωμη
Σκηνοθεσία: Kiro Russo. Ηθοποιοί: Julio César Ticona, Max Bautista Uchasara, Francisca Arce de Aro.

*Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο τμήμα Ορίζοντες του 78ου Φεστιβάλ Βενετίας, 2021
Τρίτη 14 Ιουνίου, ώρα προβολής 20:00 – Παρουσία του σκηνοθέτη

Bολιβία, σήμερα. Μετά από μια εβδομάδα πεζοπορίας, ο Έλντερ και οι σύντροφοί του μεταλλωρύχοι φτάνουν στη Λα Παζ για να διεκδικήσουν εργασία. Με τη βοήθεια της ηλικιωμένης Μάμα Πάντσα, ο Έλντερ και οι φίλοι του βρίσκουν δουλειά στην αγορά. Ξαφνικά όμως, ο Έλντερ αρχίζει να αισθάνεται άρρωστος… Η Μάμα Πάντσα τον στέλνει στον Μαξ, έναν μάγο-γιατρό, ερημίτη και δημόσιο περίγελο που ίσως μπορέσει να τον επαναφέρει στη ζωή.

Γυρισμένη σε φιλμ Super 16mm και τιμημένη με το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο τμήμα Ορίζοντες του 78ου Φεστιβάλ Βενετίας, η δεύτερη ταινία του Κίρο Ρούσσο είναι μια σύγχρονη συμφωνία πόλης όπου ο μυστικισμός συναντά τον μοντερνισμό σε μια οπτικά καθηλωτική εμπειρία.

Ο Κίρο Ρούσσο γεννήθηκε στη Λα Παζ και σπούδασε στο Μπουένος Άιρες. Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, Viejo calavera (Σκοτεινό κρανίο, 2016) επιλέχθηκε σε περισσότερα από 80 φεστιβάλ και απέσπασε 23 βραβεία. Γυρισμένη σε φιλμ super 16mm, η ταινία Η μακρά πορεία (El gran movimiento) απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο τμήμα Ορίζοντες του 78ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας και αποτέλεσε την επίσημη υποψηφιότητα της Βολιβίας για το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας.

Εάμι (Eami)
Μυθοπλασία/Ντοκιμαντέρ / 2022, Παραγουάη, Αργεντινή, Μεξικό, Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία, ΗΠΑ / 85′, Έγχρωμη. Σκηνοθεσία: Paz Encina. Ηθοποιοί: Anel Picanerai, Curia Chiquejno Etacoro, Ducubaide Chiquenoi

*Tiger Award στο 51ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ρότερνταμ, 2022
Τρίτη 14 Ιουνίου, ώρα προβολής 22:15

Ενσαρκώνοντας τη θεά-πουλί-γυναίκα, η Εάμι περιφέρεται μέσα στο αγαπημένο της δάσος συλλέγοντας αναμνήσεις, ενώ ετοιμάζεται να το εγκαταλείψει για πάντα. Ένα φιλμικό ποίημα, μια ωδή σε έναν εκτοπισμένο λαό αυτοχθόνων της βόρειας Παραγουάης, μέσα από την εκστατική αφήγηση ενός κοριτσιού.

Η Παζ Ενσίνα γεννήθηκε στην Ασουνσιόν της Παραγουάης και σπούδασε κινηματογράφο στο Μπουένος Άιρες. Το 2016 ίδρυσε το Silencio Lab, μια πλατφόρμα για την ανάδειξη και την εκπαίδευση νέων ταλέντων από την Παραγουάη. Η ταινία της Hamaca Paraguaya (2005) κέρδισε το βραβείο FIPRESCI στο τμήμα Un Certain Regard των Καννών, ενώ η τελευταία της ταινία, Eαμί (2022), απέσπασε το Tiger Award στο διαγωνιστικό τμήμα Tiger του 51ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ρότερνταμ.

Διαβάστε επίσης:

Το 12ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει σε υβριδική μορφή!
12ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας: Το πρόγραμμα των προβολών του Ιουνίου