Μέσα σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο θεατρικό τοπίο, με την Αθήνα να είναι γεμάτη από εκατοντάδες παραστάσεις σύγχρονου θεάτρου, αλλά και από νέους δημιουργούς που προσπαθούν να βρουν το δικό τους στίγμα, είναι καθαρή η ανάγκη μιας σοβαρής και οργανωμένης εκπαίδευσης πάνω στη σκηνοθεσία.
Το Bios, κάνοντας ένα πρώτο βήμα για την κάλυψη μίας τέτοιας ανάγκης, δημιουργεί το 1ο Γυμνάσιο Σκηνοθεσίας Θεάτρου. Με άξονες τη συλλογικότητα και την ομαδική δουλειά, το σεβασμό στην ιδιαιτερότητα, την έρευνα και το ρίσκο, προσφέρει έναν τόπο πρακτικής μάθησης για τη σκηνοθεσία και τις σύγχρονες τάσεις της, ενθαρρύνοντας τους νέους δημιουργούς να παράξουν έργο πρωτότυπο, αυθεντικό, που να συνομιλεί με το σήμερα.
Διδάσκουν τρεις από τους καλύτερους σκηνοθέτες της νέας γενιάς: ο Ανέστης Αζάς, ο Δημήτρης Καραντζάς, και η Αργυρώ Χιώτη.
Αργυρώ Χιώτη, Η δημιουργία μιας παράστασης
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Τετάρτη 11 Νοεμβρίου έως Τετάρτη 27 Απριλίου
Κάθε Τετάρτη 15:00 – 20:00, για 23 συναντήσεις
Πώς φτιάχνεται μια παράσταση;
Τι ακριβώς σημαίνει σκηνοθεσία;
Είναι κάτι που διδάσκεται;
Και αν ναι, ποια είναι τα απαραίτητα εφόδια;
12 επιλεγμένοι συμμετέχοντες θα δουλέψουν μαζί για 6 μήνες, με σκοπό ο καθένας τους να παρουσιάσει στο τέλος μια δική του σκηνοθεσία μιας σύντομης παράστασης. Το θέμα θα είναι κοινό για όλους. Παροτρύνοντας ακραία διαφορετικές οπτικές και προσεγγίσεις, θα προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε και να αναδείξουμε το προσωπικό στίγμα του καθενός. Κυρίως, θα αναπτύξουμε βήμα –βήμα κάποια απαραίτητα τεχνικά εργαλεία για μια ολοκληρωμένη σκηνική δημιουργία. Καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολείου, θα συναντηθούμε με καλεσμένους μας άλλους καλλιτέχνες από το χώρο της σκηνογραφίας, της ενδυματολογίας, των φωτισμών, του ήχου, της κίνησης, καθώς και θεωρητικούς που θα μας βοηθήσουν πρακτικά για μια ολοκληρωμένη εμπειρία σκηνοθεσίας στη σφαίρα του μετα-δραματικού θεάτρου.
Το Bios, ενθαρρύνοντας το έργο των νέων δημιουργών, θα εξετάσει το ενδεχόμενο να εντάξει κάποια ή κάποιες από αυτές τις παραστάσεις, στον προγραμματισμό του για την επόμενη θεατρική περίοδο, 2016-17.
Το Γυμνάσιο είναι ανοιχτό σε όσους επιθυμούν να δοκιμάσουν μια δική τους σκηνοθεσία, από όποιο χώρο και αν προέρχονται (θέατρο, χορός, εικαστικά κ.α.).
Αργυρώ Χιώτη
H Αργυρώ Χιώτη γεννήθηκε στην Αθήνα.
Εργάζεται στην Ελλάδα και τη Γαλλία με τη θεατρική ομάδα Vasistas, της οποίας είναι και ιδρυτικό μέλος, σκηνοθετώντας έως τώρα, τις παραστάσεις AIMATA, Domino, Spectacle, Phobia: ένα θέαμα, Silence, Κόκκινη σκουφίτσα, εγώ και ο λύκος μου, Get over it/ Φαίδρες.
Με τους Vasistas επίσης παρουσίασε άλλες performances και αναγνώσεις, σκηνοθετώντας το αναλόγιο πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη Φαέθων, την performance – ανασκαφή Αρπαγή για την έκθεση του Στέφανου Τσιβόπουλου The future starts here (σε συνεργασία με τον Ευθύμη Θέου) καθώς και την καντάτα Κασσάνδρα του Benedetto Marcello σε συνεργασία με το ensemble Latinitas Nostra και την εταιρεία παραγωγής Phormigx
Ως σκηνοθέτης και ηθοποιός εργάστηκε πάνω στον Φάουστ του Γκαίτε (Εθνικό Θέατρο). Επίσης, εργάστηκε ως εκπαιδευτής θεάτρου σε άτομα με νοητική υστέρηση και σύνδρομο Down στο Κέντρο Ειδικής Επαγγελματικής Αγωγής Εστία. Ως βοηθός σκηνοθέτη εργάστηκε πλάι στους: Τ. Μπαντή, Ν. Χατζόπουλο, Agnès del Amo. Ως ηθοποιός στο θέατρο συμμετείχε σε σκηνοθεσίες των: Mireille Guerre (Agamemnon και L’homme de son lit, Γ. Χουβαρδά (Αρχιμάστορας Σόλνες, Ορέστης, Το σπίτι των κοιμισμένων κοριτσιών), Agnès del Amo (L’institut Benjamenta), Γ. Τσορτέκη (Δον ή απαγορεύεται η είσοδος σε γυναίκες), Τ. Μπαντή (Αγγέλα).
Αποφοίτησε ως ηθοποιός από τη Δραματική Σχολή Μορφές του Θεάτρου Εμπρός. Είναι κάτοχος πτυχίου Θεατρικών Σπουδών και μεταπτυχιακού τίτλου πάνω στη σκηνοθεσία και τη δραματουργία από το Πανεπιστήμιο της Provence στη Γαλλία. Σπούδασε επίσης Λογοτεχνική Μετάφραση (γαλλικά – ελληνικά) στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών.
Το 2011 η ομάδα Vasistas έλαβε την τιμητική διάκριση νέου δημιουργού από την Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής Ελλάδας για την παράσταση Spectacle, και το 2013 η Αργυρώ Χιώτη το βραβείο Ελευθερία Σαπουντζή.
Δημήτρης Καραντζάς, Σύνθεσις
Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου έως Παρασκευή 27 Μαΐου
Κάθε Παρασκευή 18:00 – 22:00, για 23 συναντήσεις
Το εργαστήριο επιχειρεί να εμβαθύνει σε πολύ πρωταρχικές και βασικές αρχές της σκηνοθεσίας: τη δραματουργία. Συγκεκριμένα, τη θεατρική γλώσσα μιας παράστασης ως κυρίαρχη και πρωτεύουσα δομή για να υπάρξει το οτιδήποτε. Με αφορμή τον Ιβάνοφ του Α.Τσέχωφ , θα γίνει μια ενδελεχέστατη έρευνα της συνολικής δραματουργίας του έργου, με ανάλυση και ανάπτυξη της λειτουργίας της κάθε σκηνής και όλων των επιμέρους υλικών του (σκηνικές οδηγίες, παύσεις, σιωπές κ.α.). Μετά τη θεωρητική κοινή βάση που θα εγκαθιδρυθεί, ο καθένας από τους συμμετέχοντες θα αναλάβει την κατασκευή και σύνθεση μιας ενότητας του έργου. Με πλήρη εποπτεία και συγκεκριμένες αρχές συζήτησης επί του αποτελέσματος, ο τελικός στόχος είναι μια παράσταση βασισμένη στον Ιβάνοφ, διαμορφωμένη και εκτελεσμένη από τους συμμετέχοντες. Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου θα υπάρξουν κάποιες επισκέψεις συνεργατών του θεατρικού χώρου που θα μιλήσουν πιο συγκεκριμένα για την ηχητική δραματουργία, την κινησιολογία ως αναπόσπαστο κομμάτι της σύνθεσης και την σκηνογραφία του χώρου και των κοστουμιών.
Το εργαστήριο απευθύνεται σε ανθρώπους που επιθυμούν να ασχοληθούν με τη διαδικασία της σκηνοθεσίας και σε ηθοποιούς που επιθυμούν να εμβαθύνουν στη δομή και την ανάλυση της κατασκευής ενός έργου.
Δημήτρης Καραντζάς
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1987. Σπούδασε στην Ανώτερη Δραματική Σχολή Εμπρός-Θέατρο εργαστήριο και στο τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Σκηνοθεσίες: Φαέθων του Δημήτρη Δημητριάδη, Σλάντεκ του Έντεν φον Χόρβατ, Ελένη του Ευριπίδη, Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε του Λουίτζι Πιραντέλλο, Ο Κυκλισμός τους τετραγώνου του Δημήτρη Δημητριάδη, Η Κοκκινοσκουφίτσα του Σ.Μπάραμπ, Ελένη του Ευριπίδη, Ο Μικρός Έγιολφ του Χένρικ Ίψεν, Θείος Βάνιας του Α. Τσέχωφ (συνσκηνοθεσία με τον Ε.Λυγίζο), Οδυσσεβάχ της Ξένιας Καλογεροπούλου, Η γυναίκα που κάθεται του Δ.Καραντζά, The new electric ballroom του Έντα Ουόλς,
Ιβάνοφ του Ά. Τσέχωφ, Χιόνι στο στόμα του Δ. Καραντζά.
Ο Κυκλισμός του Τετραγώνου παρουσιάστηκε στο Festival d’Avignon (68th edition) και στο Gulbenkian Foundation (Proximo Futuro) στη Λισαβώνα. Συμμετείχε στο KunstenFestivalDesArts 2015 ως guest artist στο Residence and Reflections project.
Τον Μάιο του 2016 ο σκηνοθέτης Ανέστης Αζάς θα παραδώσει ένα πυκνό εργαστήριο σκηνοθεσίας διάρκειας δύο εβδομάδων πάνω στη σύγχρονη σκηνοθεσία. Λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν σύντομα.
Το κάθε εργαστήριο μπορεί να το παρακολουθήσει κανείς ξεχωριστά ή και σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα του Γυμνασίου.
Για την επιλογή των συμμετεχόντων σε όλα τα εργαστήρια απαιτείται η αποστολή βιογραφικού σημειώματος, καθώς και ενός σύντομου κειμένου μέχρι 100 λέξεις που να περιγράφει το λόγο που ενδιαφέρεστε να συμμετέχετε στο συγκεκριμένο εργαστήριο.
Παρακαλούμε να προωθήσετε τα παραπάνω και τα στοιχεία επικοινωνίας σας στο seminars@bios.gr μέχρι τις 23 Οκτωβρίου 2015.
Υπεύθυνος εργαστηρίων: Κώστας Κουτσολέλος
Διοργάνωση: BIOS