Με μια σύντομη κι ανεπίσημη τελετή και την προβολή της Πανευρωπαϊκή πρεμιέρα της ταινίας «Το Κορίτσι που Εξαφανίστηκε» του Ντέιβιντ Φίντσερ έπεσε η αυλαία του 20ού Διεθνούς Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας, στον κινηματογράφο Odeon Όπερα, την Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου.
Στην θέση του συνηθισμένου λόγου του, ο καλλιτεχνικός διευθυντής, κ. Ορέστης Ανδρεαδάκης έδωσε τον λόγο στην βασική ομάδα του φεστιβάλ, τα μέλη της οποίας παρουσίασαν τα βραβεία της βραδιάς, τις κριτικές επιτροπές που τα παρέλαβαν και τα ευχαριστήρια βίντεο, ενώ επίσης ευχαρίστησαν χορηγούς και συνεργάτες.
Το μεγάλο βραβείο του Φεστιβάλ, τη Χρυσή Αθηνά του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος, κέρδισε η ταινία «’71» του Γαλλοαλγέριου Γιαν Ντεμάνζ, «για την ιδιαίτερη ματιά του σκηνοθέτη και την επίτευξη του να εισάγει το θεατή στη δράση και την κατάσταση της εποχής», όπως σχολίασε η πρόεδρος της κριτικής επιτροπής.
Στην τελετή βρέθηκε ο παραγωγός της ταινίας, Άνγκους Λαμόντ, στη θέση του Γιαν Ντεμάνζ, ο οποίος όμως έστειλε και ένα βιντεοσκοπημένο ευχαριστήριο λόγο.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Το βραβείο Σκηνοθεσίας της Πόλης των Αθηνών κέρδισε ο Γιόνας Άρνμπι για την δουλειά του στην ταινία «When Animals Dream», για την «άρτια ανάδειξη του θέματος και την ιδιαίτερη και μοναδικά ειπωμένη δημιουργία εικόνων» σύμφωνα με την επιτροπή.
Tο βραβείο Σεναρίου δόθηκε στην ταινία «Στο Σκοτάδι» («Blind») και τον Έσκιλ Βογκτ, «για την ιδιαιτερότητα γραφής του σεναρίου και την περίτεχνη πολυπλοκότητα δράσης και χαρακτήρων».
Το βραβείο Κοινού απονεμήθηκε στην ταινία «Σήμερα Θέλω να Γυρίσω Μόνος» του Ντανιέλ Ριμπέιρο, ο οποίος επίσης ευχαρίστησε το Φεστιβάλ μέσω βίντεο.
Στη συνέχεια, στη σκηνή ανέβηκε η πρόεδρος της επιτροπής του Διαγωνιστικού Τμήματος Μουσική & Φιλμ, Μπράιονι Χάνσον, η οποία, αφού τόνισε ότι δύο ταινίες ξεχώρισαν μακράν από τις υπόλοιπες υποψήφιες, ανακοίνωσε ότι τη Χρυσή Αθηνά του τμήματος κερδίζει η ταινία «20.000 Μέρες στη Γη» («20,000 Days on Earth») των Ίαν Φορσάιθ και της Τζέιν Πόλαρντ χάρη στην «άψογη απόδοση ενός στιλ τραγουδοποιίας στο μέσο του κινηματογράφου και την επινόηση ενός νέου μουσικού είδους».
Την Ειδική Μνεία της Επιτροπής απέσπασε το «Pulp: Μία Ταινία για τη Ζωή, το Θάνατο και τα Σουπερμάρκετ» αφού, όπως ανέφερε η πρόεδρος της επιτροπής, «παρουσίασε ένα εξαιρετικό και τρυφερό πορτρέτο μιας μπάντας αλλά και και μια όμορφη εικόνα για την πόλη που την γέννησε». Την ειδική μνεία παρέλαβε ο σκηνοθέτης Φλόριαν Χάμπιχτ.
Το βραβείο της φωτογραφικής ομάδας, με έπαθλο μία φωτογραφική μηχανή Sony A6000 E-mount, ευγενική χορηγία της SONY Hellas, κέρδισε η Μαρία Σαλταούρα, ενώ το βραβείο του διαγωνισμού «Σκηνοθετώντας για την Ελλάδα», το οποίο συνοδεύεται από μια πλήρη υποτροφία σπουδών του ΙΕΚ ΑΚΜΗ, κέρδισε ο Μιχάλης Μιχαλάκος για την ταινία «Λάζαρος».
Bραβεία Πρωτοεμφανιζόμενων και Ελληνικών Μικρού Μήκους
To «ΙΙ» του Ευθύμη Kosemund Σανίδη ήταν η μεγάλη νικήτρια ταινία του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος μικρού μήκους του 20ού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας, αφού κέρδισε το Πρώτο Βραβείο Καλύτερης Ταινίας και το χρηματικό έπαθλο των 2.000 ευρώ που το συνοδεύει. Η κριτική επιτροπή την περιέγραψε ως μία «άρτια δομημένη ταινία με εξαιρετική ακρίβεια, υποβλητική ατμόσφαιρα, και πλήρη έλεγχο των εκφραστικών της μέσων».
Η ταινία κέρδισε επίσης το βραβείο Σκηνοθεσίας, καθώς «ενορχηστρώνει το τοπίο, τα σώματα, τον αφηγηματικό χρόνο, κάθε τεχνικό και καλλιτεχνικό μέσο για να δομήσει μία ιστορία που είναι ανοιχτή και ποιητική, και την ίδια στιγμή άμεση και βιωματική, συγκεκριμένη και απτή», όπως τόνισε η επιτροπή.
Το Β’ Βραβείο Καλύτερης Ταινίας απονεμήθηκε στην «Καθημερινή Εργάσιμη» των Βαγγέλη Καραμαριγού και Ζαχαρία Μαυροειδή, μία ταινία «που χρησιμοποιεί κώδικες σινεμά είδους για να αφηγηθεί μία ιστορία που τους ξεπερνά, με την κάμερα να συλλαμβάνει όχι μόνο τη δράση, μα και κάτι υπόγειο και εσωτερικό», ενώ το Γ’ Βραβείο Καλύτερης Ταινίας δόθηκε στο «A Portrait» του Αριστοτέλη Μαραγκού, μια «προσωπική ταινία που αποδεικνύει πως για να κάνεις σπουδαίο σινεμά δεν χρειάζεσαι παρά μια γραμμή και δυο αράδες».
Για το σενάριό της βραβεύθηκε η ταινία «Maasai» του Χάρη Λαγκούση, απόφαση που η επιτροπή σχολίασε λέγοντας ότι «έχοντας την τύχη να αναδειχθεί μέσα από τρεις εξαιρετικές ερμηνείες, η ταινία έχει ένα σενάριο που χρησιμοποιεί μια ρεαλιστική σύμβαση χωρίς να διστάζει να την υπερβεί, και την εμπλουτίζει με ολοκληρωμένους χαρακτήρες και συναισθήματα εξαιρετικής πολυπλοκότητας».
Η επιτροπή, που αποτελούνταν από τους Γιώργο Καρναβά (παραγωγός – πρόεδρος), Πέννυ Παναγιωτοπούλου (σκηνοθέτης), Κόρα Καρβούνη (ηθοποιός), Γιώργο Κρασσακόπουλο (κριτικός κινηματογράφου), και Τζώρτζης Γρηγοράκης (σκηνοθέτης), απένειμε επίσης δύο εύφημους μνείες: στην «Προσευχή» του Θανάση Νεοφώτιστου, για «τον πετυχημένο χειρισμό ενός ευαίσθητου και δύσκολου θέματος, την καθοδήγηση των νεαρών ηθοποιών, τον ρεαλισμό και την ωριμότητά της» και τον «Ανεπιθύμητο» του Φοίβου Κοντογιάννη, μία «ολοκληρωμένη ταινία που με μια ελλειπτική αφήγηση κατορθώνει να χτίσει μια καθαρή ιστορία μέσω βλεμμάτων, ατμόσφαιρας και μουσικής».
Τέλος, για πρώτη φορά στο διαγωνιστικό τμήμα των Νυχτών Πρεμιέρας, παρουσιάστηκε βραβείο Φωτογραφίας, το οποίο επιλέχθηκε από την Ένωση Ελλήνων Κινηματογραφιστών (gsc.com.gr) και απονεμήθηκε στην ταινία «Fawns» των Θανάση Τσιμπίνη και Κωνσταντίνο Κουκουλιό.
Τα βραβεία Πρωτοεμφανιζόμενων:
Ο Μιχάλης Κωνσταντάτος κέρδισε το βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη για την δουλειά του στο «Luton». Ο πρόεδρος της επιτροπής τόνισε ότι η συζήτηση για την απόφαση κράτησε περισσότερο από τα άλλα δύο βραβεία και πρόσθεσε ότι το «Luton» ανήκει «αισθητικά στην νέα τάση του Ελληνικού κιν/φου, ταινίες σκληρές, αποστασιοποιημένες. Η κάμερα εστιάζει είτε σε μια λεπτομέρεια, είτε στο νεκρό, στο άχρηστο μέρος του κάδρου, μένει ώρα σ’ αυτό κι έτσι ο θεατής αισθάνεται τι γίνεται γύρω από κάθε χαρακτήρα, την βία που κλιμακώνεται, αλλά και μέσα σε κάθε χαρακτήρα».
Ο Μιχάλης Κωνσταντάτος, παραλαμβάνοντας το βραβείο του, ευχαρίστησε την κριτική επιτροπή και τις Νύχτες Πρεμιέρας, τους συντελεστές της ταινίας και ιδιαίτερα τον «υπέροχο παραγωγό του», Γιώργο Τσούργιαννη, καθώς και τη σύντροφό του και ηθοποιό της ταινίας, Γιώτα Αργυροπούλου, ενώ έκλεισε το λόγο του αφιερώνοντας το βραβείο στον νεογέννητο γιο τους. Δείτε το trailer του Luton: https://www.youtube.com/watch?v=7LFA-YYdUwk
Η Πηνελόπη Τσιλίκα και η Σοφία Κόκαλη, οι δύο πρωτοεμφανιζόμενες πρωταγωνίστριες της «Μικράς Αγγλίας» του Παντελή Βούλγαρη, μοιράστηκαν το βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας, καθώς «ερμήνευσαν υπέροχα, έδωσαν σάρκα και οστά στους δύο ολοκληρωμένους χαρατήκες της κ. Ιωάννας Καρυστιάννη, την Όρσα και την Μόσχα.
Οι δύο ηθοποιοί ευχαρίστησαν τον σκηνοθέτη Παντελή Βούλγαρη και τη σεναριογράφο Ιωάννα Καρυστιάνη για τη συνεργασία και την ευκαιρία που τους έδωσαν να ζήσουν μια εμπειρία που θα θυμούνται «με αγάπη και νοσταλγία», καθώς και την Αννέζα Παπαδοπούλου για την πολύτιμη παρουσία της. Δείτε το trailer: https://www.youtube.com/watch?v=CHTUqX7vXyg
Ο Χάρης Φραγκούλης τιμήθηκε με το βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας για το «Οι Αισθηματίες» του Νίκου Τριανταφυλλίδη, «για το ερωτικό πάθος και την αλήθεια που είχε η ερμηνεία του στον ρόλο του αδίστακτου φονιά».
Καθώς ο Χάρης Φραγκούλης βρισκόταν στην πρεμιέρα του θεατρικού έργου στο οποίο εμφανίζεται, το βραβείο παρέλαβε εκ μέρους του ο συνεργάτης στους «Αισθηματίες», Νικήτας Κλιντ, ο οποίος διάβασε τις ευχαριστίες του νικητή μαζί με την ευγνωμοσύνη για την αγάπη και την εμπιστοσύνη που του έδειξαν οι συντελεστές και κυρίως ο Νίκος Τριανταφυλλίδης. Δείτε το trailer: https://www.youtube.com/watch?v=TQpGh1zaOJo
Πριν την ανακοίνωση των βραβείων ο κύριος Χούρσογλου σημείωσε ότι τα βραβεία μετράνε «όχι με την έννοια μιας αλάνθαστης, αντικειμενικής κρίσης, που δίνει στις ταινίες την θέση που τους αξίζει στο στερέωμα του παγκόσμιου κινηματογράφου, αλλά κάποιοι άνθρωποι αυτές τις μέρες, είδαν κάποιες ταινίες, κάποιες τους άρεσαν πολύ, άλλες λιγότερο, κάποιες δεν τους άγγιξαν».
Η κριτική επιτροπή αποτελούνταν από τους Περικλή Χούρσογλου (πρόεδρος), Γιάννη Δασκαλοθανάση, Σμαράγδα Καρύδη, Αντώνη Καρπετόπουλο και Άννα Κασιμάτη.
Την βραδιά έκλεισε η προβολή της νέας ταινίας του Νίκου Γραμματικού, «Μήδεια…Κρείσσων των Εμών Βουλευμάτων», την οποία και προλόγισε ο σκηνοθέτης ευχαριστώντας το Φεστιβάλ και τον καλλιτεχνικό διευθυντή, Ορέστη Ανδρεαδάκη, για την φιλοξενία, τους συντελεστές της ταινίας, τους μαθητές του, τους φίλους και όλους εκείνους οι οποίοι τον στήριξαν για να στηρίξει κάτι που αρχικά και για καιρό ήταν «φοβερά νεφελώδες», όπως είπε.