Συνολικά 32 παγκόσμιες, διεθνείς και ευρωπαϊκές πρεμιέρες συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό, το τμήμα Newcomers και το τμήμα >>Film Forward. Όλα τα ντοκιμαντέρ διαγωνίζονται για 6 επίσημα βραβεία και 14 παράλληλα, τα περισσότερα από τα οποία συνοδεύονται από χρηματικά έπαθλα, ενώ η ταινία που θα κερδίσει τον Χρυσό Αλέξανδρο στο Διεθνές Διαγωνιστικό βρίσκει αυτόματα θέση στη λίστα προεπιλογής για το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Όπως έγινε με την ταινία A House Μade of Splinters του Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ, η οποία κέρδισε πέρυσι τον Χρυσό Αλέξανδρο και τώρα είναι ανάμεσα στις πέντε ταινίες που διεκδικούν το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ.
Ζητήματα έμφυλης καταπίεσης και πορτρέτα γυναικείας χειραφέτησης. Μαρτυρίες και ντοκουμέντα που ανατρέχουν σε ιστορικά τραύματα και συνταρακτικά γεγονότα. Προσωπικές ιστορίες ανθρώπινης υπέρβασης και αδάμαστης θέλησης. Ντοκιμαντέρ που εκπέμπουν σήμα κινδύνου για το περιβάλλον και τον πλανήτη μας. Καταγραφή της βίας και των διακρίσεων που αντιμετωπίζει κάθε είδους διαφορετικότητα. Τα 34 ντοκιμαντέρ των διαγωνιστικών τμημάτων, ανάμεσά τους και 9 ελληνικές παραγωγές, πραγματεύονται τα πιο φλέγοντα θέματα της εποχής μας.
Διεθνές Διαγωνιστικό
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Οι δώδεκα ταινίες που συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα διεκδικούν τον Χρυσό Αλέξανδρο, με χρηματικό έπαθλο 12.000 ευρώ, καθώς και τον Αργυρό Αλέξανδρο, με χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ.
Οι ταινίες που συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό:
To Mighty Afrin: In the Time of Floods (παγκόσμια πρεμιέρα) του Άγγελου Ράλλη θίγει το ζήτημα των κλιματικών προσφύγων, μέσα από τη σπαρακτική ιστορία ενός 12χρονου ορφανού κοριτσιού από το Μπαγκλαντές, το οποίο αναζητεί καταφύγιο και ελπίδα σε έναν κόσμο που βυθίζεται.
Το Queen of the Deuce (ευρωπαϊκή πρεμιέρα) της Βάλερι Κοντάκος μάς συστήνει την Τσέλι Γουίλσον, βασίλισσα της βιομηχανίας του πορνό στη Νέα Υόρκη των 70s και αντισυμβατικό φεμινιστικό σύμβολο, ξεδιπλώνοντας την απίθανη ιστορία της.
Ο Φίλιππος Κουτσαφτής, με το ντοκιμαντέρ Ζάκρος (ελληνική πρεμιέρα) περιπλανιέται στους λαβύρινθους του χρόνου και της ιστορικής μνήμης, με φόντο έναν τόπο λουσμένο από το φως και τον άνεμο.
To Narrow Path to Happiness (παγκόσμια πρεμιέρα) της Κάτα Όλα διεισδύει σε μια περίκλειστη κοινότητα Ρομά, στην Ουγγαρία, και μας κάνει συμμέτοχους σε έναν αγώνα σεξουαλικής χειραφέτησης και αυτοπροσδιορισμού.
Στο The Last Seagull (παγκόσμια πρεμιέρα) ο Τόνισλαβ Χρίστοφ σκιαγραφεί το πορτρέτο ενός επαγγελματία συνοδού σε μια πολυεπίπεδη αλληγορία για τα Βαλκάνια, αλλά και τον σύγχρονο κόσμο γενικότερα.
Το Who I Am Not (παγκόσμια πρεμιέρα) της Τούντε Σκόβραν, μέσα από την απίθανη ιστορία μιας intersex βασίλισσας ομορφιάς στη Νότια Αφρική, μας υπενθυμίζει ότι ο κόσμος και η ζωή δεν μπορούν να στριμωχτούν σε ασφυκτικά δίπολα.
Το Beyond Revolution – Fighting for Democracy (διεθνής πρεμιέρα) του Κρίστοφ Γκερέγκα αναπλάθει τις πρόσφατες πληγές της ουκρανικής ιστορίας, φτάνοντας μέχρι και το σημερινό δράμα της ρωσικής εισβολής.
Το General Hercules (διεθνής πρεμιέρα) του Μπρόντι Πουλ μάς ταξιδεύει στην αυστραλιανή ενδοχώρα, όπου ένας δονκιχωτικός πολιτικός αγώνας ανατέμνει τη διαφθορά και τις παθογένειες μιας ολόκληρης χώρας.
Στο ντοκιμαντέρ I Like it Here (διεθνής πρεμιέρα), ο βετεράνος Ραλφ Άρλικ ανατρέχει στα πρόσωπα, στους τόπους και στα γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή του, υπογράφοντας μια νοσταλγική επιστολή αγάπης για τον χρόνο που πέρασε ανεπιστρεπτί.
Το Light Falls Vertical (διεθνής πρεμιέρα) της Ευθυμίας Ζυμβραγάκη, συνυφαίνοντας την ιστορία ενός θύτη με τη βιωματική τραυματική εμπειρία της ίδιας της δημιουργού, χαρτογραφεί τις επώδυνες διαδρομές της ενδοοικογενειακής βίας.
Στο ντοκιμαντέρ The Hill (διεθνής πρεμιέρα) των Ντενί Ζερμπράν και Λίνα Τσριμόβα μεταφερόμαστε σε μία no man’s land στο Κιργιστάν, καθώς συνενώνεται το σκοτεινό ιστορικό παρελθόν με ένα ακόμη πιο θολό και αβέβαιο παρόν.
Το Under the Sky of Damascus (διεθνής πρεμιέρα) των Χέμπα Χαλέντ, Ταλάλ Ντερκί και Αλί Γουαζί μάς συστήνει μια ομάδα νεαρών γυναικών από τη Συρία, οι οποίες βρίσκουν δίοδο στην τέχνη για να μιλήσουν για τη σεξουαλική κακοποίηση που έχουν υποστεί.
Newcomers
Στο διαγωνιστικό τμήμα Newcomers δώδεκα πρώτες ή δεύτερες ταινίες νέων δημιουργών διεκδικούν τον Χρυσό Αλέξανδρο «Δημήτρης Εϊπίδης», με χρηματικό έπαθλο 10.000 ευρώ, και τον Αργυρό Αλέξανδρο, με χρηματικό έπαθλο 4.000 ευρώ.
Οι ταινίες που συμμετέχουν στο τμήμα Newcomers:
Στο Ladies in Waiting (παγκόσμια πρεμιέρα) η Ιωάννα Τσουκαλά πραγματεύεται το ταμπού θέμα της ψυχικής υγείας, διεισδύοντας στα άδυτα του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής.
Στο ντοκιμαντέρ ΑΚΟΕ/ΑΜΦΙ: Η ιστορία μιας επανάστασης (*Να κοιμάμαι στο στήθος του…) (παγκόσμια πρεμιέρα) του Ιωσήφ Βαρδάκη παρακολουθούμε πώς το ΑΚΟΕ και το περιοδικό Αμφί επηρέασαν τον τρόπο που η ελληνική κοινωνία αντιμετωπίζει τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα, αλλά και τα ίδια τα άτομα τον εαυτό τους.
To ντοκιμαντέρ Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα (παγκόσμια πρεμιέρα) του Χρήστου Ανδριανόπουλου παρατηρεί από απόσταση αναπνοής ένα ηλικιωμένο ζευγάρι, ταξιδεύοντας στα ανεξερεύνητα μονοπάτια της τρίτης ηλικίας.
Το Coming Around (παγκόσμια πρεμιέρα) της Σάντρα Ιτάινεν καταγράφει το δύσβατο ταξίδι μιας ομοφυλόφιλης νεαρής Μουσουλμάνας προς την ορατότητα και την αποδοχή από την ίδια της την οικογένεια και την κοινότητα.
Το Domingo Domingo (παγκόσμια πρεμιέρα) της Λάουρα Γκαρθία Αντρέου ξεδιπλώνει μια ιστορία αντίστασης και πάθους για ζωή, όπου ένας απλός αγρότης ορθώνει ανάστημα σε πολυεθνικές και καρτέλ.
Στο Leon (παγκόσμια πρεμιέρα) του Βόιτσεχ Γκοστόμτσικ η καλλιτεχνική δημιουργία, το πέρασμα του χρόνου και η διαχείριση της απώλειας γίνονται ένα μέσα από το πορτρέτο του Λεόν, ενός ηλικιωμένου περφόρμερ και συντρόφου του διάσημου σχεδιαστή μόδας, Τιερί Μιγκλέρ.
Στο ντοκιμαντέρ The Woman of Stars and Mountains (παγκόσμια πρεμιέρα) του Σαντιάγκο Εστέινου γινόμαστε μάρτυρες της προκατάληψης και των διακρίσεων που βιώνουν οι γυναίκες στο Μεξικό, μέσα από την ιστορία μιας αυτόχθονης που πέρασε δέκα χρόνια σε μια ψυχιατρική κλινική.
Στο The DNA of Dignity (διεθνής πρεμιέρα) ο Γιαν Μπάουμγκαρτνερ αποτίνει φόρο τιμής στους επιστήμονες και τους ερευνητές που αγωνίζονται για να κρατήσουν ζωντανή τη μνήμη και την ταυτότητα των άταφων θυμάτων του εμφυλίου της πρώην Γιουγκοσλαβίας.
Το The Voice (διεθνής πρεμιέρα) της Ντομίνικα Μοντεάν-Πάνκοβ τρυπώνει στα ενδότερα ενός κέντρου εκπαίδευσης νεαρών μοναχών στην Πολωνία, θέτοντας μια σειρά από ερωτήματα για τα όρια, τη φύση και τις ποικίλες εκδοχές της πίστης.
Το 5 Seasons of Revolution (ευρωπαϊκή πρεμιέρα) της Lina είναι μια απόδοση τιμών στη μαχητική και ανεξάρτητη δημοσιογραφία, αλλά και μια καταγραφή της ζωής μια ομάδας φίλων που αλλάζει ριζικά στη βαριά σκιά του πολέμου της Συρίας.
Στο ντοκιμαντέρ Is There Anybody Out There? (ευρωπαϊκή πρεμιέρα) η σκηνοθέτιδα Έλα Γκλέντινινγκ μοιράζεται μαζί μας τη βία και τις διακρίσεις που έχει υποστεί η ίδια, όπως αμέτρητοι ακόμη συνάνθρωποί μας με κινητικές δυσκολίες.
Στο Red Herring (ευρωπαϊκή πρεμιέρα) του Κιτ Βίνσεντ συμμετέχουμε στο τρυφερό ταξίδι συμφιλίωσης και αυτογνωσίας μιας οικογένειας, με αφορμή μια επικείμενη απώλεια.
>>Film Forward
Στο διαγωνιστικό τμήμα >>Film Forward, που παρουσιάζει ταινίες που αμφισβητούν τις συμβάσεις και αρθρώνουν μια νέα και τολμηρή κινηματογραφική γλώσσα, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει δέκα ταινίες. Τα βραβεία που απονέμονται είναι ο Χρυσός Αλέξανδρος >>Film Forward, με χρηματικό έπαθλο 6.000 ευρώ, και ο Αργυρός Αλέξανδρος, με χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ.
Οι ταινίες του τμήματος >>Film Forward:
Το Άβατον (παγκόσμια πρεμιέρα) της Ειρήνης Καραγιαννοπούλου έχει στο επίκεντρό του τους άκαμπτους κανόνες του Αγίου Όρους, που δεν επιτρέπουν την είσοδο στις γυναίκες, εδραιώνοντας ένα είδος πνευματικού αποκλεισμού.
Στη Βάρδια (ελληνική πρεμιέρα) ο Γρηγόρης Ρέντης μάς μεταφέρει στα ανοιχτά των ακτών της Σομαλίας, φέρνοντας στο φως έναν άγνωστο κόσμο: την καθημερινότητα των μισθοφόρων που έχουν αναλάβει να προστατεύουν τα πλοία από τις πειρατικές επιθέσεις.
Το ντοκιμαντέρ Θερμαστής (παγκόσμια πρεμιέρα) του Στέλιου Μπουζιώτη, μέσα από νοσταλγικά στιγμιότυπα και οικογενειακά βίντεο από πέντε δεκαετίες, ξεθάβει καλά κρυμμένα οικογενειακά μυστικά, απευθύνοντας ένα γράμμα συγχώρεσης και συμφιλίωσης με την απώλεια.
Το Herd (παγκόσμια πρεμιέρα) του Μισέλ Νεγκροπόντε στρέφει το βλέμμα του σε ένα κοπάδι αγελάδες και ταυτόχρονα σε εικόνες που σχολιάζουν τη σχέση μας με τον πλανήτη.
Στο The Sharpness of the Scissors (παγκόσμια πρεμιέρα) ο Νταβίντ Μαρσιάλ Βαλβέρντι συνδέει τα προσωπικά του βιώματα από το Μπουένος Άιρες των 90s με μια καταγραφή των σχέσεων που ανέπτυξε με τους ερωτικούς του συντρόφους.
Το ντοκιμαντέρ A Common Sequence (διεθνής πρεμιέρα) των Μέρι Χελένα Κλαρκ και Μάικ Γκίμπισερ διερευνά τα ολοένα και πιο θολά όρια ανάμεσα στον φυσικό και τον μη-φυσικό κόσμο σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο πλαίσιο.
Το Inside My Heart (διεθνής πρεμιέρα) της Σάσκια Μπόντεκε ξεδιπλώνει μια συγκινητική ιστορία ανθρώπινης θέλησης, αποδεικνύοντας πως η δύναμη της καρδιάς συχνά υπερβαίνει κάθε εμπόδιο που θέτουν το σώμα και το μυαλό.
Στο Starring Jerry As Himself (διεθνής πρεμιέρα) ο Λο Τσεν ισορροπεί ανάμεσα στη μυθοπλασία και την τεκμηρίωση, καταγράφοντας την ιστορία του πατέρα του, ο οποίος στρατολογήθηκε από την κινεζική αστυνομία ως μυστικός πράκτορας και ανακάλυψε στην πορεία μια σκοτεινή αλήθεια.
Το ντοκιμαντέρ Blue Bag Life (ευρωπαϊκή πρεμιέρα) των Άλεξ Φράι, Ρεμπέκα Λόιντ Έβανς και Λίζα Σέλμπι περιστρέφεται γύρω από μια ιστορία απώλειας και εγκατάλειψης για να αναστοχαστεί την έννοια της μητρότητας και τη σκληρή πραγματικότητα του εθισμού.
Το Iron Butterflies (ευρωπαϊκή πρεμιέρα) του Ρόμαν Λιούμπιι ανατρέχει στις απαρχές του ουκρανικού δράματος και τη συντριβή της πτήσης 17 της Malaysia Airlines, τον Ιούλιο του 2014, ρίχνοντας φως σε ένα −πιθανώς− ανεξιχνίαστο έγκλημα πολέμου.