ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ
TWO — MATTERS OF EXISTENCE
Παρασκευή 12 Ιουλίου, 19:00
50’

Το νέο χορογραφικό έργο της Αθανασίας Κανελλοπούλου με τίτλο Two – Matters of Existence είναι το δεύτερο μέρος της τριλογίας A few moments of gaze που εστιάζει στο γυναικείο βλέμμα. Ένα βλέμμα εξομολογητικό και ενδοσκοπικό, που λειτουργεί σαν «φάρος» για να καταγράψει μία έντονα προσωπική και σιωπηλή συνθήκη.

Μια διττή γυναικεία φιγούρα, δύο ιερές και ταυτόχρονα φθαρτές μορφές, καταλήγουν να γίνουν ένα πρόσωπο, μία «περσόνα» αλλά στην ουσία μια διπλή φύση με διαφορετικούς και ξεχωριστούς προβληματισμούς. Μέσα από τον κόσμο του ονείρου και της φαντασίας, δύο δυνατές ερμηνεύτριες διαπλέκονται, ψιθυρίζοντας ακατάληπτα λόγια, σε μια βαθιά υπαρξιακή σχέση αρμονίας, συμπόρευσης, εξουσίας και επιβολής.

Σε μια ατέρμονη προσπάθεια να ξεδιπλώσουν πτυχές από την εσωτερική τους ζωή, θα συγκρουστούν, θα αγαπηθούν, θα εξαντλήσουν τις δυνάμεις τους για να βρουν το πέρασμα στην αληθινή, ουσιαστική τους ύπαρξη, για να επικρατήσουν στα προκαθορισμένα πλαίσια του χώρου και του χρόνου που αυτές δημιουργούν.

Μια ποιητική μετάβαση από το ασυνείδητο στο συνειδητό κομμάτι της ύπαρξης, η οποία ξεδιπλώνεται και επιχειρεί να δώσει μια κινηματογραφική και ενίοτε πιο αφαιρετική αφήγηση. Μια βαθύτερη αντανάκλαση των επιθυμιών, ενορμήσεων και φόβων που βασίζονται στη μνήμη του σώματος, στα όνειρα και σε αυτό που συνιστά το γυναικείο, ανθρώπινο σώμα.

Το έργο θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας τον Ιούλιο του 2024.

Συντελεστές παράστασης

TWO — MATTERS OF EXISTENCE

  • Σύλληψη & Χορογραφία: Αθανασία Κανελλοπούλου
  • Πρωτότυπη Μουσική Σύνθεση: Κωνσταντίνα Πολυχρονοπούλου
  • Ερμηνεία: Μαρία Φουντούλη, Λία Χαμηλοθώρη
  • Βοηθός Χορογράφου: Βασιάνα Σκοπετέα
  • Σκηνογραφία & Σχεδιασμός Φωτισμού: Τζάνος Μάζης
  • Κοστούμια: Eating +the Goober σε συνεργασία με τη Βασιάνα Σκοπετέα
  • Οργάνωση Παραγωγής: Βασιάνα Σκοπετέα
  • Οπτικοακουστικό Υλικό & Φωτογραφίες: Ξένια Τσιλοχρήστου
  • Παραγωγή: Athanasia Kanellopoulou Performing Arts
Photo Credit: Xenia Tsilochristou

DIEGO TORTELLI & MIRIA WURM
TERRANOVA | hidden link
Σάββατο, Κυριακή:
13 & 14 Ιουλίου, στις 19:00
Διάρκεια: 45’

Το Διαδίκτυο συνδέει περισσότερο από το μισό του παγκόσμιου πληθυσμού μέσω ενός αόρατου δικτύου διακομιστών, υπολογιστών και συσκευών. Ωστόσο, οι άνθρωποι δεν είναι οι μόνοι οργανισμοί στον πλανήτη που συνδέονται μέσω ενός αόρατου δικτύου. Ενώ τα φυτά δείχνουν εκ πρώτης όψεως απομονωμένα και μοναχικά, οι ιδιαίτερες σχέσεις τους με τα μυκήλια τούς επιτρέπουν να επικοινωνούν μεταξύ τους, συχνά και από μεγάλες αποστάσεις. Τα μυκήλια αυτά είναι τμήματα των «πραγματικών» μυκήτων που συνήθως κρύβονται κάτω από το έδαφος, και σχηματίζουν ένα δίκτυο μικρών, κλαδευτών σωλήνων μέσω των οποίων συνδέονται μεταξύ τους. Έχοντας ασχοληθεί εκτενώς με τη μη λεκτική επικοινωνία, ο χορογράφος Diego Tortelli [Ντιέγκο Τορτέλι], μαζί με τη δραματουργό του Miria Wurm [Μίρια Βερμ], εξερευνά στη νέα του δημιουργία TERRANOVA | hidden link αυτό το είδος οργανικής αλληλεπίδρασης, αντιλαμβανόμενος τα μυκήλια ως ζωτικής σημασίας πεδία επαφής που συνδέουν όλα τα διαφορετικά είδη ζωής με τη δύναμη να αλλάξουν το περιβάλλον μας αλλά και εμάς τους ίδιους. Επέλεξε να τοποθετήσει τους χορευτές στο φυσικό αυτό περιβάλλον κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας του έργου, προκειμένου να αντιδιαστείλει στη συνέχεια το τελικό προϊόν, τη χορογραφία, με τον βιομηχανικά κατασκευασμένο χώρο της σκηνής — τον χώρο εκείνο δηλαδή που οι άνθρωποι σήμερα αντιλαμβάνονται συνήθως ως φυσικό τους περιβάλλον. Ο χώρος της σκηνής που διαμορφώθηκε για να περιβάλλει τους χορευτές τονίζει τις συνεχείς αυτές εναλλαγές μεταξύ συμβίωσης και ανταγωνισμού κάθε στιγμή.

Συντελεστές παράστασης

Καλλιτεχνική διεύθυνση & χορογραφία: Diego Tortelli
Σύλληψη & δραματουργία: Miria Wurm
Χορός: Hélias Tur-Dorvault & Fabio Calvisi
Μουσική: Bergsbotn I των Biosphere, 12 North / Night Particles, Interior / Nova Huta, Foreigner / Snow Tracks, Klezmer Pimp / Etch, Light Movement / Nova Huta του Ran Klavin & Styx των Pyrit
Σχεδιασμός φωτισμού: Roman Fliegel
Σχεδιασμός ήχου: Federico Bigonzetti
Διεύθυνση παραγωγής: Miria Wurm
Δημιουργία κοστουμιών: Nuvia Valestri
Γραφικός σχεδιασμός: Alessandro Tortelli
Μία παραγωγή της εταιρείας Diego Tortelli & Miria Wurm GbR
Με τη χρηματοδότηση του Fonds Darstellende Künste με κονδύλια από τον Ομοσπονδιακό Κυβερνήτη Μέσων και Πολιτισμού στο πλαίσιο του προγράμματος NEUSTART KULTUR Germany και του Μορφωτικού Ιδρύματος της Stadtsparkasse Munich
Συμπαραγωγή και υποστήριξη από το Orsolina28 – Art Foundation
Με την ευγενική υποστήριξη των Tanztendenz München e.V. και HochX Theater

ΧΑΡΗΣ ΓΚΕΚΑΣ
ΧΙΛΙΑ
Τρίτη 16 Ιουλίου, στις 19:00
50’

Το ΧΙΛΙΑ βασίζεται στα ΧΙΛΙΑ ΠΛΑΤΩΜΑΤΑ των Gilles Deleuze και Felix Guattari. Ο δυναμικός τρόπος με τον οποίο εξέφρασαν τη σκέψη τους ήταν ένα δυνατό κάλεσμα στο οποίο το σώμα απάντησε με ασυγκράτητη περιέργεια και ζωντάνια. Εξερευνώντας τις έννοιες της επανάληψης και της διαφοροποίησης, το ΧΙΛΙΑ ξεδιπλώνει, χωρίς ιεραρχία αλλά με επιμονή, διαφορετικές ποιότητες οι οποίες διερευνούν την ικανότητα αποδοχής της προσωπικής μεταμόρφωσης και μίας άγνωστης ελευθερίας. Ποιες συνθήκες και ποιες θυσίες επιτρέπουν να κατακτηθούν αυτά τα πολυπόθητα ιδανικά;

Ακολουθώντας τις πολλαπλές πτυχώσεις και την υπερβολή του μπαρόκ, το σόλο αυτό διέπεται από δικούς του εκφραστικούς κανόνες. Υποκείμενό του δεν είναι ο ερμηνευτής, αλλά ο απρόβλεπτος και ατίθασος χαρακτήρας κάθε δράσης του. Οι εσωτερικοί ρυθμοί, οι άπειρες δυνατές κατευθύνσεις, ο αστείρευτος μηχανισμός ροής και δημιουργίας — αυτά είναι τα πραγματικά υποκείμενα. Εκεί όπου το ένστικτο αντισταθμίζει τη λογική και ανοίγουν καινούργιοι κώδικες, είναι και το σημείο όπου το έργο δίνει τους δικούς του ορισμούς στις έννοιες της αντίστασης και της φυσικότητας.

Συντελεστές παράστασης

  • Χορογραφία, κοστούμια, ερμηνεία: Χάρης Γκέκας
  • Σκηνογραφία, Φωτισμοί: Gabriel F & Joëlle Dangeard
  • Ζωντανός ηχητικός σχεδιασμός: Didier Ambact
  • Ηχογραφημένη μουσική: Keith Jarrett, Χάρης Γκέκας
  • Παραγωγή: Strates
  • Συμπαραγωγή: Pôle Sud — Centre de Développement Chorégraphique National-Strasbourg, Les Subsistances Laboratoire International de Création Artistique — Lyon, KLAP Maison Pour la Danse — Marseille
  • Με τη στήριξη του: La Drac Auvergne Rhône Alpes
  • Με την συνοδεία του: Le Réseau Grand Luxe
  • Ευχαριστίες: CND à Lyon
  • Φωτογραφικό υλικό: Strates

JOSEF NADJ
FULL MOON
Πέμπτη, Παρασκευή: 18 & 19 Ιουλίου, στις 19:00
62’

Το έργο Full Moon, που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Χορού του Montpellier τον Ιούνιο του 2024, συγκεντρώνει επτά από τους οκτώ χορευτές της παράστασης Omma για να συνεχίσουν, να διευρύνουν και να εμβαθύνουν την έρευνα που ξεκίνησε με εκείνο το έργο. Και, αυτή τη φορά, ο Josef Nadj [Γιόζεφ Νατζ] βρίσκεται μαζί τους επί σκηνής.

Το φεγγάρι στον τίτλο είναι μία αναφορά στο σύμπαν και τον σχηματισμό του, στη διαδικασία δηλαδή που προαναγγέλλει και προετοιμάζει την εμφάνιση της ζωής. Συνδέεται με την ανανέωση και τη μεταμόρφωση. Ο κύκλος των 28 ημερών και οι τέσσερις σεληνιακές φάσεις αποδίδουν στο έργο έναν ξεχωριστό ρυθμό, μία δική του δομή σύνθεσης.

Η έρευνα του Nadj για τις καταβολές της μουσικής και την εξέλιξή της συμπληρώνεται από έναν άλλο τομέα που επιθυμεί να εξερευνήσει σε αυτή τη δημιουργία: τον κόσμο της μαύρης αμερικανικής jazz, από τις αρχικές της μορφές – τα blues και τα spirituals – και τις μεταλλάξεις της, μέχρι τις μέρες μας· ένα μουσικό είδος που έχει καταληφθεί από λευκές πληθυσμιακές ομάδες και του οποίου η χορευτική συνισταμένη έχει σχεδόν εξαφανιστεί. Αποφάσισε να εισαγάγει τους χορευτές σε αυτή τη μουσική, σε αυτά τα ακούσματα που ήταν άγνωστα για εκείνους, αν και με κάποιον τρόπο έχουν τις ρίζες τους στην αφρικανική ήπειρο.

Μαζί με τους χορευτές, ξεκίνησε να αναλύει τις μορφολογικές ιδιαιτερότητες αυτών των ακουσμάτων, προσεγγίζοντας το πνεύμα και τη σκέψη τους και αναζητώντας ένα χορό που να τους αντιστοιχεί. Αποτέλεσμα αυτής της «συναρπαστικής εργασίας», το Full Moon προσφέρει έμμεσο φόρο τιμής σε μερικούς εξέχοντες εκπροσώπους αυτού του κινήματος: Charles Mingus, Cecil Taylor, Anthony Braxton και Art Ensemble of Chicago.

Το Full Moon χρησιμοποιεί επιπλέον ως εργαλείο τη μαριονέτα, η οποία, όπως και η μάσκα, διαπερνά όλο το έργο του Josef Nadj. Η μορφή αυτή επανήλθε επί της ουσίας κατά τη δημιουργία αυτού του έργου. Ο λόγος που τόσο η μαριονέτα όσο και η μάσκα επιστρέφουν εδώ είναι ότι και οι δύο αποτελούν κυρίαρχα σύμβολα του αφρικανικού πολιτισμού. Λειτουργώντας ως συνδετικοί κρίκοι μεταξύ του άψυχου και του έμψυχου, του κινητού και του ακίνητου, προβάλλουν μία άλλη διάσταση, ένα νόημα διαφορετικό από αυτό του «ζωντανού» σώματος, με το οποίο αντιδιαστέλλονται. Ωστόσο, για τον Josef Nadj, η μορφή αυτή αντιπροσωπεύει επίσης το καθεστώς μιας ζωής εγκλωβισμένης στη φόρμα, την οποία και ερμηνεύει ως πιθανή εκδοχή του δημιουργού, μιας δύναμης που προσπαθεί χωρίς αποτέλεσμα να αλληλεπιδράσει με τις δημιουργίες της. Υπ’ αυτή την έννοια, η παρουσία της μαριονέτας, του «ανθρώπου-κούκλας» δίπλα στους ζωντανούς, είναι μία υπενθύμιση πως καμία δημιουργία δεν είναι ποτέ τέλεια, και ότι επιβάλλεται να αποδεχτούμε την ατέλεια αυτή ως κανόνα του παιχνιδιού.

Με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος – Υπηρεσία Συνεργασίας και Πολιτιστικής Δράσης της Πρεσβείας της Γαλλίας στην Ελλάδα.

Συντελεστές παράστασης

  • Χορογραφία: Josef Nadj
  • Ερμηνευτές: Timothé Ballo, Abdel Kader Diop, Aipeur Foundou, Bi Jean Ronsard Irié, Jean-Paul Mehansio, Sombewendin Marius Sawadogo, Boukson Séré, Josef Nadj
  • Καλλιτεχνικός Συνεργάτης: Ivan Fatjo
  • Τεχνική Διεύθυνση & Φώτα: Sylvain Blocquaux
  • Κοστούμια: Paula Dartigues
  • Παραγωγή, Διανομή: Bureau Platô – Séverine Péan και Mathilde Blatgé
  • Διοικητική Υποστήριξη: Laura Petit
  • Εκτέλεση Παραγωγής: Atelier 3+1
  • Συμπαραγωγή: Montpellier Danse, Le Trident, Scène Nationale de Cherbourg, MC 93 Maison de la Culture de Seine-Saint-Denis, Bobigny, Charleroi Danse, Le Tropique Atrium, Fort-de-France, Théâtre des Salins, Scène Nationale de Martigues, Le Théâtre d’Arles

Με την υποστήριξη: Ministère de la Culture – DRAC Ile de France Action financée par la Région Île-de-France, Teatroskop – ένα πρόγραμμα του Γαλλικού Ινστιτούτου, του Γαλλικού Υπουργείου Πολιτισμού και του Γαλλικού Υπουργείο Ευρώπης και Εξωτερικών
Προγράμματα Δημιουργικής Έρευνας: Με την υποστήριξη του Montpellier Danse 2024, προγράμματος δημιουργικής έρευνας στο διεθνές κέντρο χορού Agora, με την υποστήριξη του Ιδρύματος BNP Paribas, του CND – Centre National de la Danse στο Παντέν, του Maison des Métallos στο Παρίσι, του Charleroi Danse, της Cocoteraie des Arts στην Ακτή Ελεφαντοστού, του Artus Studio στη Βουδαπέστη, του Trident, Scène Nationale του Χερβούργου, του MC 93 – Μεγάρου Πολιτισμού της Seine-Saint-Denis στο Μπομπινί.

LALI AYGUADÉ COMPANY
RUNA
Σάββατο, Κυριακή: 20 & 21 Ιουλίου, στις 19:00
50’

Αφηγήσεις από έναν άλλο κόσμο, από μία άλλη εποχή. Σε αυτό το χαοτικό τοπίο, δύο άνθρωποι ερευνούν τα ερείπια, προσπαθώντας να φανταστούν ξανά αυτό που κάποτε υπήρξε και να συνδεθούν μαζί του. Αντιλαμβάνονται την ουσία του παρελθόντος, μεταμορφώνοντας τα ερείπια αυτά σε συμμάχους, παίζοντας παιχνίδια για να συλλάβουν τη φύση της πραγματικότητας. Το Runa αναδεικνύει την ομορφιά του εύθραυστου παρελθόντος και αναζητά αυτό το ελάχιστο που απομένει για εμάς στο παρόν. Μέσω της αφηρημένης κίνησης και μιας εσωτερικής σωματοποίησης των διαστάσεων και του βάρους, αυτοί οι χαρακτήρες μάς επαναφέρουν στον πυρήνα της ύπαρξής μας: Είμαστε όντα που διαμορφώνονται από το σκληρό πέρασμα του χρόνου. Με το σύμβολο αυτό χαραγμένο στο μυαλό μας, πώς συνεχίζουμε;

Συντελεστές παράστασης

  • Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Lali Ayguadé
  • Ερμηνεία & Χορογραφία: Lisard Tranis, Lali Ayguadé
  • Βοηθός Σκηνοθέτη: Fanny Cleyrat
  • Καλλιτεχνικός Σύμβουλος: Jordi Oriol
  • Μουσική Σύνθεση: Miguel Marín
  • Σχεδιασμός Φωτισμού: Conchita Pons
  • Σχεδιασμός Σκηνικού: Martina Cabanas
  • Σχεδιασμός Κοστουμιών: Ferran Casanova, Cristian Betancurt
  • Συντονισμός Φωτισμού: Gabriela Bianchi
  • Βοηθός Σκηνογράφου: Sergi Pérez
  • Παραγωγή & Διανομή: Fanny Cleyrat
  • Μια συμπαραγωγή των Barcelona Grec Festival 2022 και CDCN POLE-SUD (Στρασβούργο, Γαλλία).

Με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Ισπανίας στην Ελλάδα και του Ινστιτούτου Θερβάντες.

Κεντρική εικόνα θέματος: FULL MOON by Theo Schornstein

Διαβάστε επίσης:

Το 30ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας είναι γεγονός!