Τι και αν το καλοκαίρι βρίσκεται στα τελειώματά του και το φθινόπωρο μας χτυπάει σιγά σιγά την πόρτα; Δεν υπάρχει λόγος να πτοούμαστε και να μελαγχολούμε, υπάρχει το βιβλίο, το καταφύγιο δύσκολων στιγμών. Η διάθεση για ανάγνωση ποτέ δεν σταματά, είναι αυτή που μας κρατά σε πνευματική, ψυχική και ψυχαγωγική εγρήγορση, αυτή που μας απαλύνει για λίγο τη μελαγχολία που μπορεί να νιώθουμε με το πέρας των διακοπών και την επάνοδο στην εργασία.
Η ευεργετική δράση της ανάγνωσης είναι ένα στοιχείο που κανείς δεν πρέπει να λησμονεί γιατί με παρέα τα καλά βιβλία έχουμε τη δυνατότητα να ξεφεύγουμε για λίγο από τη δύσκολη καθημερινότητα που ολοένα μας περιβάλλει, μας προβληματίζει και μας στενοχωρεί. Όπως άλλωστε έγραφε και ο Ρωμαίος πολιτικός και ρήτορας Κικέρων “αν έχεις έναν κήπο και μια βιβλιοθήκη, έχεις όλα όσα σου χρειάζονται”.
Με αφορμή και την έκθεση βιβλίου στο Ζάππειο όπου προσφέρονται τόσο ο κήπος όσο και τα βιβλία, παρουσιάζονται εδώ πέντε προτάσεις βιβλίων που θα σας κρατήσουν συντροφιά.
Ρόμπερτ Μούζιλ, Τρεις γυναίκες, Εκδόσεις Μεταίχμιο
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Όπως και ο Άλφρεντ Ντέμπλιν περίπου την ίδια εποχή με μια παρόμοια ιστορία του «Οι δύο φίλες και η υπόθεση φαρμακείας» έτσι και ο Μούζιλ διεισδύει στον κατακερματισμένο ανθρώπινο ψυχισμό 6 χρόνια μετά τη λήξη του αιματηρού και καταστροφικού πολέμου, αυτόν που άφησε πίσω διαλυμένους ανθρώπους και σχέσεις. Ο άνθρωπος και οι αγωνίες του, η απιστία του οι αλλοπρόσαλλες αντιδράσεις του και οι συναισθηματικές του εξάρσεις για άλλη μια φορά στο επίκεντρο ενός ακόμα κορυφαίου λογοτέχνη της μεγάλης σχολής του μεσοπολέμου. «Το πρόβλημα της αυτοπραγμάτωσης του ανθρώπου στο πεδίο εφαρμογής παραγόντων προωθητικών και διακωλυτικών της προσωπικότητας είναι το θέμα που επανακάμπτει στα έργα του Μούζιλ». Και στις τρεις “εξιστορήσεις” πρωταγωνιστούν τρεις γυναίκες, τρεις διαφορετικές γυναίκες, που όμως θα καταστούν μοιραίες και «θύματα» των αντρών τους οποίους και υπηρετούν.
Olivier Guez, Η εξαφάνιση του Γιόζεφ Μένγκελε, Εκδόσεις Κριτική
Ένας αδίστακτος και φιλόδοξος γιατρός ενσαρκώνει στο πρόσωπό του όλα εκείνα τα σκοτεινά και απάνθρωπα που κανείς δεν μπορεί να φανταστεί. Αφανίζει ενήλικες, παιδιά, ηλικιωμένους, Εβραίους και παρείσακτους σύμφωνα με τη δική του θεώρηση και όταν ρωτάται ακόμα και μετά από χρόνια από τον γιο του αρνείται να παραδεχτεί πως διέπραξε το οποιοδήποτε έγκλημα, δεν αναγνωρίζει επ’ ουδενί τις άνομες και ολέθριες πράξεις του, απλά ξεδιπλώνει την αρρωστημένη του σκέψη και υπερασπίζεται τον εαυτό του, η απόλυτη παράνοια στο πρόσωπο αυτού του «αγγέλου του θανάτου» όπως συνήθιζαν να τον αποκαλούν.
John Williams, Αύγουστος, Εκδόσεις Gutenberg
Ο αυτοκράτορας Καίσαρας δολοφονείται και στη θέση του αναλαμβάνει ο ανιψιός του, ο οποίος καλείται και καταφέρνει σε μια κρίσιμη για την Ρωμαϊκή αυτοκρατορία περίοδο να εδραιώσει την ηρεμία και την πολιτική σταθερότητα στα εδάφη της χαώδους αυτοκρατορίας. Προβάλλοντας την ηγετική του φυσιογνωμία, ο Αύγουστος του Williams είναι ένας άνθρωπος που μοιάζει στην προσωπικότητα του επιγόνου Μάρκου Αυρήλιου αφού συνδυάζει την πνευματικότητα – ήταν στενός φίλος με τον Οράτιο και τον Βιργίλιο – και την δυναμικότητα ενός άξιου αρχηγού και συνετού ηγεμόνα μιας αυτοκρατορίας. Ένα μυθιστόρημα επίκαιρο και σύγχρονο που μας αφορά όλους.
Μαρία Γαβαλά, Κόκκινος σταυρός, Εκδόσεις Πόλις
Ένα μυθιστόρημα αληθινό και σκληρό συνάμα που ξεδιπλώνει εικόνες και γεγονότα, τα οποία δεν πρέπει να ξεχάσουμε για να μην τα ξαναζήσουμε ποτέ ξανά.
Γκαστόν Φιόρδα, Η συνωμοσία Μπόρχες, Εκδόσεις Opera
Σαν να είναι αυτό το βιβλίο μία από εκείνες τις εκκεντρικές και αλλόκοτες υπάρξεις που ο μέγας δάσκαλος Μπόρχες έπλασε με το μυαλό του βασισμένος σε μυθικά όντα άλλων πολιτισμών. Σαν ο Φιόρδα να πήρε το νήμα από εκεί που ο Μπόρχες το άφησε και να συνεχίζει τον ρου της λογοτεχνικής αφήγησης. Ο ίδιος ο Μπόρχες είναι το εργαλείο και ο μοχλός έμπνευσης για τον Φιόρδα και χτίζει αυτό το σύγγραμμα με τόλμη και θάρρος απέναντι σε έναν λογοτέχνη που αρεσκόταν να παίζει με παράξενα όντα και φανταστικές ιστορίες. Σε αυτό το πλαίσιο και σε αυτό το φάσμα κινείται ο Φιόρδα και παρουσιάζει μία άλλη πτυχή της λογοτεχνικής ιστορίας παραμένοντας πιστός στον δάσκαλό του ενώ αποτίνει τον πρέποντα φόρο τιμής.