Η έκτη εβδομάδα της AGORA ξεκινά με λέξεις. Στο Bankpoetry, την Τρίτη και Τετάρτη 5 και 6 Νοεμβρίου στις 5:00μμ, η εικαστικός Suvi Nurmi καλεί το κοινό να συμμετέχει σε ένα κριτικό αλλά παιγνιώδες εργαστήριο ποίησης, στο οποίο ποιήματα δημιουργούνται με την οργάνωση και αναδιάταξη λέξεων που έχουν αποκοπεί από το αρχικό τους κείμενο και κολλούνται με διαφορετική σειρά σε ένα κομμάτι χαρτί.
Σαν πρώτη ύλη για τα ποιήματα θα χρησιμοποιηθούν λέξεις από έναν λόγο που ο Γιώργος Προβόπουλος, επικεφαλής της Τράπεζας της Ελλάδας, έδωσε σε συνέδριο με τίτλο “Η Κρίση στην Ευρωζώνη”, στις 23 Μαΐου του 2013. Οι συμμετέχοντες καλούνται να χρησιμοποιήσουν τις κομμένες λέξεις με μια σειρά που θα έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία εντελώς διαφορετικών σκέψεων και ιδεών. Οι λέξεις αποκτούν νέα νοήματα και περιγράφουν πολλά περισσότερα από τη σύγχρονη οικονομική κατάσταση της Ελλάδας. Τα έτοιμα ποιήματα αφήνονται αρχικά στον χώρο ώστε να τα διαβάσουν όλοι οι συμμετέχοντες και στη συνέχεια δημοσιεύονται στο διαδίκτυο.
Επίσης:
Γιώργος Παπαδάκης, Καλλιεργώντας Δεξιότητες Καινοτομίας
Ποιος είναι ο ρόλος των δεξιοτήτων καινοτομίας στη σύγχρονη εποχή και πώς μπορούν να καλλιεργηθούν μέσω των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που συνδυάζουν τέχνη, τεχνολογία και επιστήμη;
Στην ομιλία του Γιώργου Παπαδάκη, την Τρίτη 5 Νοεμβρίου στις 7:00μμ στην AGORA, επιχειρείται να απαντηθεί το ερώτημα της μπιενάλε “Και τώρα τι;”, μέσω αναφοράς σε παραδείγματα εκπαιδευτικών προγραμμάτων σύγχρονων πολιτιστικών οργανισμών. Διερευνάται ο αντίκτυπος των προγραμμάτων στην ικανότητα των εκπαιδευομένων να συνδράμουν στην κοινωνία του 21ου αιώνα και να αντεπεξέλθουν στο μεταβαλλόμενο εργασιακό περιβάλλον του.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Φωτεινή Γουσέτη και Ταξιδευτές Πολιτισμού, Suggestions Supported
Ο Πολιτιστικός Λαογραφικός Σύλλογος «Ταξιδευτές Πολιτισμού» ιδρύθηκε στην Αθήνα πριν από δύο χρόνια από μια ομάδα νέων ανθρώπων με στόχο να κινητοποιήσουν τη γειτονιά τους, προκειμένου να αναζητήσουν λύσεις για τις δύσκολες συνθήκες που διαμορφώνει η οικονομική κρίση. Η εικαστικός Φωτεινή Γουσέτη την τελευταία χρονική περίοδο βασίζει το έργο της σε έρευνα που διεξάγει στα Καλάβρυτα, προσπαθώντας να κατανοήσει τις ισορροπίες που διέπουν το παρόν του τόπου και τη σχέση με τη σύγχρονη ιστορία του.
Στη συζήτηση που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 6 Νοεμβρίου στις 7:00 μμ στην AGORA οι «Ταξιδευτές Πολιτισμού» και η Φωτεινή Γουσέτη πραγματεύονται τον κοινό χώρο που προκύπτει από τη μεταξύ τους συνεργασία. Προσκαλούν το κοινό σε έναν ανοιχτό διάλογο με στόχο τη διερεύνηση των ερωτημάτων που εγείρονται από αυτήν τη σύγκλιση.
Nazima Kadir
H Nazima Kadir θα πραγματοποιήσει στην AGORA δύο διαλέξεις που βασίζονται σε ερωτήματα που προέκυψαν από την έρευνα για τη διδακτορική της διατριβή με τίτλο «Η Αυτόνομη Ζωή: Παράδοξα Ιεραρχίας και Εξουσίας στο Κίνημα των Καταλήψεων του Άμστερνταμ». Η διατριβή της είναι μια εθνογραφία που βασίζεται στα τρεισήμισι χρόνια που έζησε και εργάστηκε με κοινότητες καταληψιών στο Άμστερνταμ.
Το Sitcom: Our Autonomus Life είναι βασισμένο στην έρευνα της Nazima Kadir για τη διδακτορική της διατριβή. Η σειρά έχει τέσσερα επεισόδια που απεικονίζουν τις διαμάχες αλλά και την ευχαρίστηση των καταλήψεων και της κοινοβιακής ζωής. Η Kadir θα παρουσιάσει την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου στις 7:00 μμ το πρότζεκτ δημιουργίας της σειράς και θα συζητήσει πάνω στα επιχειρήματα της διατριβής της και το πώς αυτά μεταφράστηκαν οπτικά και δραματουργικά σε τηλεοπτική σειρά, όπως και την αφηγηματική δομή που ακολουθήθηκε. Μεταξύ των επεισοδίων θα συζητήσει τα θεωρητικά ζητήματα που δημιουργήθηκαν και το πώς η σειρά ήταν μια συλλογική παραγωγή των συμμετεχόντων, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα τη γέννηση ιδεών και προκλήσεων.
Στο Xenophobia Within Radical Social Movements η Nazima Kadir παρουσιάζει το Σάββατο 9 Νοεμβρίου στις 5:30 μμ τα φαινόμενα ξενοφοβίας στο εσωτερικό των ριζοσπαστικών κοινωνικών κινημάτων. Χρησιμοποιώντας κι εδώ ως βάση την έρευνα που πραγματοποίησε για τη διδακτορική της διατριβή, διαπραγματεύεται την έλλειψη ποικιλομορφίας μεταξύ των ριζοσπαστών ακτιβιστών της αριστεράς, τις διαφορές που παρατηρούνται σε διάφορα επίπεδα (από ζητήματα ιδεολογίας και δικαιωμάτων μέχρι ζητήματα γούστου και στυλ) μεταξύ των ακτιβιστών και τον πληθυσμών των μεταναστών, όπως επίσης το πώς εκφράζονται αυτές οι αντιφάσεις στο εσωτερικό των κοινωνικών κινημάτων.
Λήδα Παπακωνσταντίνου, «Αφιερωμένο»
Η διακεκριμένη ιστορικός κυρία Μυρμήγκι παρουσιάζει αυτοπροσώπως την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου στις 7:00μμ το Σπετσιώτικο Θέατρο της τετραετίας 1975-1979. Εμπλουτίζοντας τα προσωπικά της αρχεία με εικόνες και προσωπικές εμπειρίες, η καταξιωμένη επιστήμων εξιστορεί τη γέννηση και τις θρυλικές περιπέτειες της Μπουμπουλίτσας.
Η μικρή ηρωίδα από τις Σπέτσες ξαναζωντανεύει για λίγο μέσα από την αφήγηση και τις οξυδερκείς παρατηρήσεις της κυρίας Μυρμήγκι, η οποία ΔΕΝ συνοδεύεται από τον στρατηγό Χταπόδη.
Στην περφόρμανς συμμετέχουν η Aρλέτα, η Ελευθερία Κόχειλα και η Λήδα Παπακωνσταντίνου.
Κατερίνα Ζαχαροπούλου, Στην Αγορά επί (x) 4
Μπορεί μια συνέντευξη να «αντέξει» έξω από το πλαίσιο των media; Τι είναι μια συνέντευξη στον δρόμο εκτός από ρεπορτάζ ή γκάλοπ; Πόσο μπορεί να εισχωρήσει στο πλαίσιο της τέχνης και των δομών της ένας άνθρωπος της καθημερινότητας, ένας άνθρωπος που ζει, εργάζεται ή δεν εργάζεται μέσα σε αυτήν την αντιφατική πόλη; Σε ποιο βαθμό οι καλλιτέχνες μπορούν να διεισδύσουν δυναμικά στην κοινωνία; Τι ακριβώς της υποδεικνύουν με τις εικόνες τους; Μπορούμε να φέρουμε μέσα στην Μπιενάλε της Αθήνας έναν κόσμο ξένο προς αυτήν, που απλά δεν γνωρίζει πώς να την προσεγγίσει; Η νέα σχετικά τάση της τέχνης για δομές δανεικές από άλλες δραστηριότητες, όπως διαλέξεις, διδασκαλία κτλ, είναι εντέλει ικανή να αναμείξει τον κόσμο μέσα και έξω από αυτήν;
Η εικαστικός Κατερίνα Ζαχαροπούλου πραγματοποιεί in situ περφόρμανς-συνεντεύξεις σε τέσσερις αγορές της Αθήνας (λαϊκή αγορά – Βαρβάκειος, αρχαία αγορά – Πλάκα, εμπορική αγορά – Ερμού, αγορά της 4ης Μπιενάλε της Αθήνας – Σοφοκλέους) επί τέσσερα συνεχόμενα Σάββατα (9, 16, 23 και 30 Νοεμβρίου).
Στις περφόρμανς συμμετέχουν άνθρωποι που είτε εργάζονται είτε συχνάζουν σε αυτά τα σημεία, δίνοντας απαντήσεις σε μια σειρά από ερωτήματα που άπτονται της θεματικής της AGORA, με πρώτο και καλύτερο το «Και τώρα τι;».
Αξία Εργαστήριο
Tο Σάββατο 9 Νοεμβρίου, ξεκινώντας όπως πάντα στις 5μμ στο Μηχανοστάσιο, θα πραγματοποιηθεί η έκτη συνάντηση του εργαστήριου ΑΞΙΑ, ένα εργαστήριο δίμηνης διάρκειας που εξελίσσεται στην AGORA με τον συντονισμό της Ελπίδας Ρίκου.
Στο πλαίσιο του εργαστηρίου θα πραγματοποιηθούν η ομιλία Ψυχανάλυση και Αξίες από τον Δημήτρη Παπαευθυμίου (ψυχαναλυτή) και η συζήτηση-περφόρμανς OFF VALUE – 4D.
Στην Ψυχανάλυση και Αξίες αναλύονται οι έννοιες του κοινωνικού προτύπου, της εξιδανίκευσης, του υποκειμένου, καθώς και του ψυχικού χρόνου ως καταλύτη αξιακών ανατροπών. Παράλληλα, τίθεται το ερώτημα κατά πόσο υπάρχουν αξίες της ψυχανάλυσης καθεαυτές, σύμφυτες με την πρακτική της και μη ενσωματώσιμες στο κοινωνικό πεδίο. Στη συζήτηση-περφόρμανς OFF VALUE – 4D τέσσερις καλλιτέχνες από διαφορετικά πεδία διασταυρώνουν τις [απ]αξίες που τους απασχολούν. Το πάνελ ξεκινά με το [βίντεο] «Ο Χαλκός, απαραίτητο ιχνοστοιχείο για τον οργανισμό» του Θοδωρή Προδρομίδη. Στη συνέχεια, Το Κεφάλι που Τραγουδάει αναλύει ζητήματα [φωνής] με «Ένα τραγούδι για τη μανούλα». Κατόπιν, ο George Le Nonce απαγγέλλει [ποίηση] «Ιδίοις αναλώμασι». Τέλος, ο [εικαστικός] Harry Houdini απευθύνει την έκκληση «Ask Me, Tie Me, Devalue Me». Εκ του πλαγίου, ο [μη καλλιτέχνης] Απόστολος Λαμπρόπουλος ή γεφυρώνει ή επαναλαμβάνει ή υποσκάπτει ή υπογραμμίζει.
Κωνσταντίνος Μίχος, Εξηγώντας την Κρίση σε μια Νεαρή Χορεύτρια
Πώς μπορούμε να καταλάβουμε καλύτερα τον Σταλινισμό βλέποντας τα Μπολσόι; Τι σχέση έχουν οι οικονομικές θεωρίες του Κέινς με τη γέννηση του Σύγχρονου Αμερικάνικου χορού; Τον «Αγών μου» ή τα βιβλία του Ρούντολφ Λάμπαν για την περιγραφή της κίνησης πρέπει να διαβάσετε για να καταλάβετε την κοινωνική ερμηνεία του Ναζισμού; Το contact improvisation και ο αυτοσχεδιαστικός χορός σχετίζονται με το αναρχικό κίνημα ή με το διεθνές χρηματιστηριακό κεφάλαιο; Ο Σόρος χρηματοδοτεί το indymedia ή παραστάσεις conceptual dance στις πρώην Σοσιαλιστικές χώρες; Γιατί η θεία Λούλα που ψηφίζει Χρυσή Αυγή παρακολουθεί παραστάσεις χορού και της αρέσουν; Τι αναλογία έχει η κρίση του ‘08, η οποία ξεκίνησε από την κρίση δανείων κατοικίας, με τον χορό; Οι χορογραφικές ιδέες σαν μόνιμες κατοικίες; Στην Ευρώπη η μόνη οικονομία με πλεόνασμα είναι η Γερμανία. Συμβαίνει το ίδιο στον χορό; Εισάγουμε Γερμανικό χορό; Πώς εκμεταλλεύεται την υπεραξία της εργασίας όλων των συμμετεχόντων σε αυτήν την παράσταση ο χορογράφος της;
Αυτά και άλλα ερωτήματα σχετικά με τον χορό απαντιούνται στη διάλεξη-παράσταση του Κωνσταντίνου Μίχου, που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 9 Νοεμβρίου στις 7:00μμ στην AGORA, με τίτλο: «Εξηγώντας την κρίση σε μια νέα χορεύτρια». Με τη φόρμα μια διάλεξης, η παράσταση ξεκινά σαν ομιλία σε συνέδριο οικονομολόγων και στη συνέχεια με μεταφορές-αναλογίες τέχνης και οικονομικής ζωής, χρησιμοποιεί το σώμα των χορευτών το οποίο διατρέχεται από όλη την ιστορία του Δυτικού χορού, για να αναδείξει την αποδομημένη ταυτότητά του σαν ένα παράδειγμα έλλειψης κοινωνικής σύνδεσης.
Caveman Joe Live
Art can achieve nothing. All art funding must cease. Support the cuts. Support the cunts.
ΟΨΕΙΣ
Η 4η Μπιενάλε της Αθήνας ενεργοποιεί, με τη συμμετοχή του κοινού, τα έργα της έκθεσης. Μια σειρά από συναντήσεις μεταξύ κοινού, επιμελητών και καλλιτεχνών θα διεξάγονται μπροστά από συγκεκριμένα έργα με σκοπό την ερμηνευτική προσέγγισή τους. Μέσα από διάλογο θα αναλυθούν οι σχέσεις μεταξύ των έργων, των καλλιτεχνικών πρακτικών, ενώ θα συζητηθούν οι συνδέσεις τους με τις θεματικές της φετινής Μπιενάλε.
Αυτή την Κυριακή 10 Νοεμβρίου στις 5μμ θα γίνει παρουσίαση της δουλειάς των Arbit City Group στο πλαίσιο του εργαστηρίου Pre-Institutional Critique Workshop που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της ΑΣΚΤ
Soο-Young Kim, An Inventory of Futures
Η Soo-Young Kim είναι υποψήφια διδάκτωρ ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια. Το έργο της εξετάζει το μέλλον ως αντικείμενο σκέψης, δραστηριότητας και μέριμνας στο παρόν. Η Kim ξεκίνησε μόλις μια ετήσιας διάρκειας εθνογραφική μελέτη του μέλλοντος, που προκύπτει μέσα από τις οικονομικές προβλέψεις στη σύγχρονη Ελλάδα. Η μελέτη αυτή εξετάζει τι συμβαίνει όταν μια μορφή τεχνικής γνώσης γίνεται θέμα λαϊκού ενδιαφέροντος, βάση για καθοριστική προσωπική και πολιτική δράση και κινητήρια δύναμη για τη διατύπωση προβλέψεων σχετικά με το μέλλον της Ελλάδας τόσο στο εσωτερικό της όσο και στο εξωτερικό. Η ομιλία με τίτλο An Inventory of Futures που θα πραγματοποιήσει την Κυριακή 10 Νοεμβρίου στις 5:00 μμ, εξετάζει ένα σύνολο πρακτικών καθοριστικών για τη διαμόρφωση του μέλλοντος εν καιρώ κρίσης, με στόχο να εξακριβώσει πώς η κατασκευή και διακίνηση διαφόρων προτύπων που ευαγγελίζονται ένα συγκεκριμένο κάθε φορά και διακριτό «μέλλον», αποτελεί πεδίο όπου κρίνεται η ισχύς της παραδεδεγμένης γνώσης και εξουσίας στο ελληνικό παρόν.
AGORA – ΚΥΚΛΟΣ: Πολιτική
Και η έκτη εβδομάδα της AGORA κλείνει με τη σειρά συν-ομιλιών του AGORA – KYΚΛΟΣ την Κυριακή 10 Νοεμβρίου στις 6:00 μμ. Και τώρα τι σημαίνει… Δημοκρατία; Πώς μπορεί το διαδίκτυο να διευκολύνει τη δημόσια διαβούλευση; Τι δυνατότητες προκύπτουν από την υιοθέτηση νέων διαδικασιών όπως η κλήρωση και το δημοψήφισμα στην Ελλάδα; Γίνεται να δημιουργηθεί ένα Νέο Σύνταγμα για την Ελλάδα από τους πολίτες για τους πολίτες; Έξι νέοι παρουσιάζουν ιδέες και πρωτοβουλίες που έχουν σκοπό να αναδημιουργήσουν τη σχέση μας με την Πολιτική.
Συμμετέχουν: Ελίνα Μακρή – JoinOurSpace, Αντώνης Καλής – Κλήρωση, Πέτρος Βουρλής – Referendums for Greece, Αντώνης Schwartz – VouliWatch, Σταύρος Καλεντερίδης – Δημοκρατία Ιδεών, Στεφανία Ξυδιά – Πολιτεία 2.0, Χρήστος Λυντέρης – Πρωτοβουλία για Ριζική Συνταγματική Αλλαγή