Η νέα, βραβευμένη ταινία του Σωτήρη Τσαφούλια, Έτερος Εγώ, κυκλοφορεί στις ελληνικές αίθουσες την Πέμπτη 19 Ιανουαρίου από την Feelgood.

Ένα αστυνομικό θρίλερ στο ύφος των ευρωπαϊκών ταινιών του είδους, με πυκνό μυστήριο, αινιγματική ατμόσφαιρα, συναρπαστικούς γρίφους, μαθηματικές αναφορές και πολλές ανατροπές είναι η δεύτερη ταινία του Σωτήρη Τσαφούλια, στην οποία υπογράφει και το σενάριο. To ρόλο του κεντρικού εξιχνιαστή μιας σειράς αλληλένδετων δολοφονιών αναλαμβάνει ένας εκκεντρικός εγκληματολόγος, τον οποίο ενσαρκώνει ο Πυγμαλίωνας Δαδακαρίδης, έχοντας στο πλευρό του ως μέντορα και αμέριστο υποστηρικτή, τον μοναδικό Δημήτρη Καταλειφό. Σε ρόλο-κλειδί για την επίλυση του μυστηρίου συναντάμε τον μεγάλο Γάλλο σταρ των «Άθικτων», Francois Cluzet, στην μοναδική μέχρι σήμερα εμφάνισή του σε ταινία ελληνικής παραγωγής. Το πολύ ιδιαίτερο καστ συμπληρώνουν ο αγαπητός στο τηλεοπτικό κοινό Μάνος Βακούσης και η ανερχόμενη Ιωάννα Κολλιοπούλου. Η ταινία έκανε την πρεμιέρα της στο 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αποσπώντας  δύο βραβεία: Βραβείο Κοινού FISCHER Ελληνικής ΤαινίαςΜιχάλης Κακογιάννης και Βραβείο Νεότητας.


Σύνοψη

Αθήνα 2015. Πέντε δολοφονίες. Κοινό χαρακτηριστικό, αρχαία ρητά του Πυθαγόρα στους τόπους των εγκλημάτων.  Ο Δημήτρης Λαΐνης (Πυγμαλίωνας Δαδακαρίδης), καθηγητής εγκληματολογίας, αναλαμβάνει να λύσει το μυστήριο που κρύβεται πίσω από τους πέντε φόνους, οι οποίοι συνδέονται μεταξύ τους. Αναπάντεχοι σύμμαχοι του Λαΐνη στο να ξεμπλέξει το πολύπλοκο και επικίνδυνο αυτό κουβάρι, οι φίλιοι αριθμοί του Πυθαγόρα, κι ένας καθηγητής μαθηματικών (Francois Cluzet). Θα καταφέρει να λύσει το μυστήριο και να αποκαλύψει την αλήθεια;  


Σημείωμα σκηνοθέτη

Το Έτερος Εγώ είναι μια ταινία που φωτίζει την τρομερή αταξία που κρύβουμε μέσα μας. Καταπιάνεται με θεμελιώδη θέματα ανθρωπιστικής και όχι μόνο αξίας, όπως είναι η φιλία, η αγάπη και η πίστη. Η πίστη στον άνθρωπο και στις αξίες που φέρει μέσα του. Το Έτερος Εγώ όλα αυτά τα μεταδίδει μέσα από μια Αθήνα διαφορετική. Μια Αθήνα που υπάρχει και που δεν χαρακτηρίζεται μόνο από θλιβερά τοπία και μίζερα χρώματα. Το Έτερος Εγώ μιλάει κατευθείαν όχι μόνο στο μυαλό και στην ψυχή του θεατή, αλλά και στην ηθική του συνείδηση. 


Ο άλλος εαυτός, ο Πυθαγόρας, η ιδέα

Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Σωτήρης Τσαφούλιας άντλησε την έμπνευση του από μια ιδιοφυή θεωρία του Πυθαγόρα που συνδυάζει τα μαθηματικά με τον ορισμό της φιλίας. «Ως έτερος εγώ o Πυθαγόρας ορίζει τον φίλο, όχι το άλλο μισό, αλλά τον άλλο εαυτό».

Με έναυσμα τον ενδιαφέροντα αυτόν ορισμό, ο σκηνοθέτης συνέλαβε ένα αστυνομικό θρίλερ γεμάτο μυστήριο και ανατροπές. Η συγγραφή του σεναρίου έγινε αυθόρμητα όπως και στην πρώτη του ταινία. «Δεν είμαι από αυτούς που γράφουν ένα σενάριο κατά παραγγελία, δεν επιλέγω εγώ τα θέματα των ταινιών μου, τα θέματα των ταινιών μου επιλέγουν… εμένα. Υπήρχε μια ιστορία από το παρελθόν που είχε να κάνει με ένα παρόμοιο περιστατικό και διαβάζοντας πολλά χρόνια αργότερα τη θεωρία του Πυθαγόρα στο οποίο αναφέρεται το Έτερος Εγώ έκανα τον συνειρμό και έγραψα το σενάριο. Η αναφορά στο παρελθόν και τα αρχαία ρητά στην ταινία έχουν να κάνουν καθαρά με τη θεωρία του Πυθαγόρα και την ιστορία όπως εκτυλίσσεται». 


Ένα σπάνιο είδος, μια απαιτητική διαδρομή και οι πολύτιμοι συνοδοιπόροι

Η ταινία διαδραματίζεται στην Αθήνα του 2015, όπου γίνονται πέντε δολοφονίες με κοινό χαρακτηριστικό κάποια ρητά του Πυθαγόρα και ένα νούμερο στον τόπο του εγκλήματος. Για το είδος του αστυνομικού και ψυχολογικού θρίλερ που κινηματογραφικά σίγουρα δεν έχει εξαντληθεί στην Ελλάδα, ο δημιουργός του Έτερος Εγώ επισημαίνει: «Στην Ελλάδα δε βλέπουμε συχνά αστυνομικό θρίλερ. Μου κάνει εντύπωση ότι ενώ είναι ένα αγαπημένο θέμα για το ελληνικό κοινό, όπως φαίνεται από την προτίμηση του σε ξένες αντίστοιχες ταινίες, δεν έχει ευδοκιμήσει ιδιαίτερα το είδος αυτό».

Το λαμπερό καστ έχει φυσικά παίξει σημαντικό ρόλο στη δύναμη της ταινίας, που εκτός από μυστηριώδης, είναι ανθρωποκεντρική και εμπνευσμένη. Για την επιλογή των ηθοποιών ο σκηνοθέτης σχολιάζει: «Ο Πυγμαλίωνας Δαδακαρίδης είναι ένας εξαιρετικός ηθοποιός και πολύ ταλαντούχος. Είναι επίσης απίστευτη τιμή να έχω στην ταινία τον Δημήτρη Καταλειφό και τον Μάνο Βακούση».

Ο πρωταγωνιστής της ταινίας, Πυγμαλίωνας Δαδακαρίδης έχει συνεργαστεί με τον σκηνοθέτη στον Κοινό Παρονομαστή, το κινηματογραφικό ντεμπούτο του Σωτήρη Τσαφούλια. Η άψογη πρώτη συνεργασία τους, έφερε και την επόμενη και μάλιστα πολύ πριν το γύρισμα. «Η πρωτόλεια ιδέα ήταν του Σωτήρη. Στο γύρισμα, ο Σωτήρης είναι ο αρχηγός, μπορούμε όμως πάντα να προτείνουμε κάτι χωρίς να φύγουμε από τη γραμμή του σκηνοθέτη.  Το ζήτημα ήταν να γίνει κάτι τόσο αληθοφανές και πραγματικό που δεν θα έχει να ζηλέψει τίποτα από μεγάλες παραγωγές του εξωτερικού» εξηγεί ο πρωταγωνιστής.

Οι προκλήσεις στο είδος του θρίλερ με αληθοφανές ύφος είναι μεγάλες και απαιτούν σίγουρα τη στράτευση ειδικών συνεργατών, όπως τους σπουδαίους στα ειδικά εφέ αδελφούς Αλαχούζους. Ο σκηνοθέτης λέει για τη συνεργασία: «Έγραψα την ιδέα και το σενάριο χωρίς να σκεφτώ τον βαθμό δυσκολίας. Τα ειδικά εφέ της ταινίας είναι αληθοφανή, αλλά έχουμε αποφύγει το θέαμα να γίνει splatter. Η συμβολή των αδελφών Αλαχούζων ήταν πολύ σημαντική, χωρίς την τεχνογνωσία τους το αποτέλεσμα δεν θα ήταν το ίδιο». 

Παραλειπόμενα

Ο διάσημος Γάλλος σταρ Francois Cluzet μπορεί να εμφανίζεται για λίγο στην ταινία, αλλά ο ρόλος του καθοδηγεί την ιστορία. Είναι μαθηματικός και λάτρης της αρχαίας ελληνικής ιστορίας, τον οποίο προσεγγίζει ο πρωταγωνιστής για να μάθει λεπτομέρειες για το επίμαχο θεώρημα του Πυθαγόρα που θα δώσει τη λύση στο αίνιγμα. Ο Cluzet αστειεύεται για την προσπάθεια που έκανε να μάθει τα λόγια του, καθώς η επαφή του με τα μαθηματικά είχε περιοριστεί στα σχολικά του χρόνια. Όμως η εμπειρία του με το συνεργείο της ταινίας του θύμισε γαλλική παραγωγή.

Οι αδελφοί Αλαχούζοι ήταν απαραίτητοι για τα ειδικά εφέ που απαιτούσε μια ιστορία με κατά συρροή δολοφονίες με συμβολικό ύφος και έντονη σκηνογραφική υπογραφή. Ο συγκεκριμένος δολοφόνος δεν εκτελούσε άσκοπα, τυχαία ή άκομψα. Το δίδυμο σχολιάζει ότι ήταν από τις λίγες φορές που είχε χρόνο στη διάθεση του για να δουλέψει όπως ακριβώς ήθελε. Ενδεικτικά, για το ύφος της ταινίας αναφέρουν ότι ο Gary Oldman στο Hannibal ήταν σημείο αναφοράς.

Για τη συγγραφή του τελικού σεναρίου, ο σκηνοθέτης έχει περάσει πολλές ώρες συζητώντας με τον γνωστό μαθηματικό και συγγραφέα Τεύκρο Μιχαηλίδη (Πυθαγόρεια εγκλήματα, Ο μέτοικος και η συμμετρία), ενώ στη συγγραφή του σεναρίου συμμετείχε και η σκηνοθέτης Κατερίνα Φιλιώτου (Εργαζόμενη Γυναίκα, Υπέροχα Πλάσματα). 


Συντελεστές

Σενάριο/Σκηνοθεσία: Σωτήρης Τσαφούλιας

Παίζουν: Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Δημήτρης Καταλειφός, Μάνος Βακούσης, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Γιώργος Χρυσοστόμου, Αννα Καλαϊτζίδου, Kόρα Καρβούνη, Βασίλης Ρίσβας, Αντώνης Αντωνίου, Νατάσα Ασίκη, Μπάμπης Γιωτόπουλος, Βαγγέλης  Αλεξανδρής, Δημήτρης Μαύρος, Μαίρη Νέγρη, Ιάσωνας Παπαματθαίου, Ηλίας Πετροπουλέας, Έλενα Τυρέα, Βασίλης Τσιγκριστάρης και Σωκράτης Αλαφούζος

Guest star: Francois Cluzet

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Μιχελής

Μουσική: Κώστας Μαραγκός

Μοντάζ: Γιώργος Μαυροψαρίδης, Γιώργος Γεωργόπουλος

Ήχος: Γιάννης Αντύπας                  

Production Designer: Ηλίας Λεδάκης

Κοστούμια: Άγις Παναγιώτου

Μακιγιάζ: Γιάννης Παμούκης

Executive producer: Φένια Κοσοβίτσα

Παραγωγή: Green Dragon & Blonde


Διάρκεια: 101’