Η διοργάνωση που και φέτος φέρει τη σφραγίδα του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης συμπληρώνει 10 χρόνια παρουσίας και έχει καταφέρει όχι μόνο να καθιερωθεί στο ελληνικό εικαστικό γίγνεσθαι, αλλά και να προσελκύσει το διεθνές ενδιαφέρον.

Στην κεντρική της έκθεση και στο φεστιβάλ περφόρμανς η Μπιενάλε φιλοξενεί 96 καλλιτέχνες και ομάδες που προέρχονται από 37 χώρες και τέσσερις ηπείρους. Εικαστικοί οι οποίοι μέσα από τα έργα τους πραγματεύονται το κεντρικό θέμα της φετινής διοργάνωσης «Φαντασιακές Εστίες / Ιmagined Homes», ένα θέμα που λαμβάνει ως αφορμή την παρούσα συγκυρία της έξαρσης του μεταναστευτικού προβλήματος για να επικεντρωθεί στη ρευστότητα και το συνεχή επαναπροσδιορισμό του σπιτιού.

«Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης κλείνει φέτος δέκα χρόνια ζωής. Μαζί της συμπληρώνει τα 20 χρόνια από την ίδρυσή του ο φορέας διοργάνωσής της, το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Για ένα μουσείο που στηρίζει την ανατροφοδότηση της στρατηγικής του στην ίδια την κοινωνία και τις απαιτήσεις των καιρών η Μπιενάλε κατέχει ιδιαίτερα σημαίνουσα θέση: είναι η αιχμή της έρευνάς του πάνω στην εξέλιξη της τέχνης σε παγκόσμιο επίπεδο και φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα δυναμικό πλαίσιο γα την ανάδειξη πρωτότυπων καλλιτεχνικών προτάσεων από όλο τον κόσμο», τόνισε ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΚΜΣΤ, Ανδρέας Τάκης.

Λόγο για τις πέντε καινοτομίες της 6ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης έκανε η διευθύντρια του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Μαρία Τσαντσάνογλου, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι η φετινή διοργάνωση «στηρίζεται στις δυνάμεις της, επιλέγοντας ένα ομαδικό επιμελητικό σχήμα που αποτελείται από τους ιστορικούς τέχνης του ΚΜΣΤ, κεφαλαιοποιώντας έτσι τη γνώση και την εμπειρία, που έχουν συσσωρευθεί από προηγούμενες διοργανώσεις. Είναι παρούσα, παρά τη ραγδαία συρρίκνωση των χρηματοδοτικών πόρων, καθώς φέτος είναι διαθέσιμο μόλις το 20% της χρηματοδότησης που αντιστοιχούσε για καθεμία εκ των τριών προηγούμενων Μπιενάλε Θεσσαλονίκης (περί το ένα εκατ. ευρώ ανά διετία).

Για πρώτη φορά υιοθετεί την πρακτική της ανοικτής πρόσκλησης προς τους καλλιτέχνες και μάλιστα σε τόσο μεγάλη έκταση (50%). Δημιούργησε πρόγραμμα δημιουργικής διαμονής καλλιτεχνών με αποτέλεσμα οκτώ εικαστικοί που επελέγησαν από τους επιμελητές να φιλοξενηθούν στη Θεσσαλονίκη και τα έργα τους να παρουσιάζονται στην κεντρική έκθεση. Και συνεργάζεται με τη Μπιενάλε του Τσανάκαλε, η οποία πέρυσι δεν κατάφερε να υλοποιηθεί».

Όσο για τη θεματική γύρω από την οποία κινείται η 6η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης, η διευθύντρια της, Συραγώ Τσιάρα έδωσε το στίγμα ως εξής: «Η εστία που χάνουμε, το σπίτι που κρατάμε μέσα μας ως μνήμη σε συνθήκες αναγκαστικού εκτοπισμού, εκείνο που ονειρευόμαστε και προσδοκούμε να δημιουργήσουμε, αλλά και ό,τι αλλάζει γύρω και μέσα μας στο μεταξύ είναι το κεντρικό νήμα της αφήγησης των «Φαντασιακών Εστιών. Και παρά το γεγονός ότι οι «Φαντασιακές Εστίες» εδράζονται στη μεταναστευτική κρίση που διανύουμε, δεν αντανακλούν απλώς την περιρρέουσα συνθήκη, αλλά δίνουν χώρο να εκφραστεί το νέο που γεννιέται: νέοι τρόποι κοινωνικής συναναστροφής, αυτό-οργάνωσης, αλληλεγγύης, συμπερίληψης και συλλογικής λειτουργίας, αλλά και της αίσθησης αποκλεισμού και περιθωριοποίησης».

Η 6η Μπιενάλε έχει ως εκθεσιακό πυρήνα της τέσσερις χώρους: την έδρα του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Μονή Λαζαριστών, το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στην Αποθήκη Β1 στο λιμάνι Θεσσαλονίκης, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και την Αγιορειτική Εστία. Σε συνδυασμό δε με το φεστιβάλ περφόρμανς Θεσσαλονίκης, τις εκθέσεις της Κίνησης των 5 Μουσείων Θεσσαλονίκης, το πρόγραμμα δράσεων, τις εκπαιδευτικές δράσεις για παιδιά και ενήλικες και το παράλληλο πρόγραµµα στο οποίο έχουν ενταχθεί αυτοχρηματοδοτούµενες εκθέσεις-δράσεις και παρουσιάζονται υπό την αιγίδα της Μπιενάλε, θα απλωθεί σχεδόν σε κάθε γωνιά της Θεσσαλονίκης.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες στην κεντρική έκθεση (κατ’ αλφαβητική σειρά):

Γιώργος Αλεξανδρίδης, Μπάμπης Αλεξιάδης, Halil Altindere (Χαλίλ Αλτιντερέ), Einat Amir (Εϊνάτ Αμίρ), Arushee (Αρουσί), Oreet  Ashery (Ορίτ Ασερί), Younes Baba-Ali (Γιούνες Μπάμπα Άλι), Ινώ Βαρβαρίτη, Μπάμπης Βενετόπουλος, Λουκάς Βενετούλιας, Eva Borner (Εύα Μπόρνερ), Ascan Breuer (Ασκάν Μπρόιερ), James Βridle (Τζέιμς Μπράιντλ), Myriam Chaieb (Μίριαμ Τσαϊέμπ), Bo Choy (Μπο Τσόι), Raffaella Crispino (Ραφαέλα Κρισπίνο), Sophie Dubosc (Σοφί Ντουμπόσκ), Ahmet Elhan (Αχμέτ Ελχάν), Alessandra Eramo (Αλεσάντρα Εράμο), Δημήτρης Φραγκάκης, Alicia Framis (Αλίσια Φράμις), Alexander Glandien (Αλεξάντερ Γκλαντιέν), Dylan Graham (Ντίλαν Γκράχαμ), Chaja  Hertog & Nir Nadler (Τσάζα Χέρντογκ & Νιρ Νάντλερ), Paolo Incarnato (Πάολο Ινκαρνάτο)

Dzamil Kamanger & Kalle Hamm (Ντζαμίλ Καμανγκέρ & Κάλε Χαμ), Reysi Kamhi (Ρέιζι Καμχί), Άκης Καράνος, Φωτεινή Καρυωτάκη, Norayr Kasper (Νοραϊρ Κάσπερ), Sharlene Khan (Σαρλίν Χαν), Πέγκυ Κλιάφα, Gustav Klucis (Γκούσταβ Κλούτσις), Πάνος Κόμπης, Mikko Kuorinki (Μίκο Κουορίνκι), El Lizzitzky (Ελ Λιζίτζκι), Σωτήρης Λιούκρας, Ανδρέας Λόλης, Orly Maiberg (Ορλί Μέιμπεργκ), Kazimir Malevich (Καζιμίρ Μαλέβιτς), Πάνος Ματθαίου, Oleg Mavrommati & Boryana Rossa (Όλεγκ Μαυρομμάτι & Μποργιάνα Ρόσα), Agnes Meyer-Brandis (Άγνκες Μέγιερ – Μπράντις), Vladimir Miladinović (Βλαντιμίρ Μιλαντίνοβιτς), Sherry Millner & Ernie Larsen (Σέρι Μίλνερ & Έρνι Λάρσεν), Δώρα Μπελεγρίνου, Νατάσα Μπιζά, Άλκης Μπούτλης, Marina Naprushkina (Μαρίνα Ναπρούσκινα), Kristian Nemeth (Κρίστιαν Νέμεθ), Παύλος Νικολακόπουλος

Νεφέλη Παπαδημούλη, Eύα Παπαμαργαρίτη, Φωτεινή Παπαχατζή, Κώστας Παππάς, Κοσμάς Παυλίδης, Martha Rosler (Mάρθα Ρόσλερ), Deniz Sağdıç (Ντενίζ Σαγκντίτς), Mark Salvatus (Μαρκ Σαλβάτους), Ξενής Σαχίνης, Sermin Sherif (Σερμίν Σερίφ), Walter Solon (Γουόλτερ Σόλον), Έφη Σπύρου, Tatiana Stadnichenko (Τατιάνα Σταντνιτσένκο), Στεφανία Στρούζα, Κωνσταντίνος Ταλιώτης, Δημήτρης Τάταρης, The Kingdoms of Elgaland-Vargaland, Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου, Γιώργος Τσεριώνης, Στέφανος Τσιβόπουλος, Άντρη Τσιουτή – Μιχάλης Χαραλάμπους – Γιώργος Στυλιανού – Στέφανος Παπαδάς, Mona Vatamanu & Florin Tudor (Μόνα Βαταμάνου & Φλορίν Τιούντορ), Marian Wijnvoord (Μαριάν Βάινβουρντ), Διονύσης Χριστοφιλογιάννης, Arseny Zhilyaev (Αρσένι Ζιλγιάεφ).

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες στο Φεστιβάλ Περφόρμανς Θεσσαλονίκης (κατ’ αλφαβητική σειρά):

Lanfranco Aceti (Λανφράνκο Ατσέτι), Maria Jose Arjona (Μαρία Χοσέ Αρχόνα), Filippo Berta (Φίλιπο Μπέρτα), Fuku Cosmonaut, Ευθύμης Θέου – Ηλέκτρα Αγγελοπούλου, oμάδα Geopoetics, Ana Mendieta (Άνα Μεντιέτα), Julie Tolentino (Τζούλι Τολεντίνο) – Stosh Fila (Στος Φίλα), Παρασκευή Φρασιόλα, VestAndPage.

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες προέρχονται από την Αυστρία, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία, τη Βραζιλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ελβετία, την Ελλάδα, τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ινδία, την Ινδονησία, το Ιράν, το Ισραήλ, την Ισπανία, την Ιταλία, τον Καναδά, την Κίνα, την Κολομβία, την Κούβα, την Κύπρο, τη Λετονία, το Μαρόκο, τη Νέα Ζηλανδία, τη Νορβηγία, τη Νότιο Αφρική, τη Ρουμανία, τη Ρωσία, τη Σερβία, τη Σλοβακία, τη Σουηδία, την Τουρκία, την Τσεχία, την Τυνησία, τη Φινλανδία, τις Φιλιππίνες και το Χονγκ Κονγκ.

Η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης).

Ένα συνοπτικό οδηγό του προγράμματος της 6ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης μπορείτε να δείτε εδώ.

Αναλυτικές πληροφορίες για το πρόγραμμα και τους χώρους στο site της Μπιενάλε: http://thessalonikibiennale.gr


ΚΡΑΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Πρόεδρος: Ανδρέας Τάκης
Αντιπρόεδρος: Σοφία Καϊτατζή-Γουίτλοκ
Γραμματέας: Γιώτα Μυρτσιώτη
Μέλη: Γεώργιος Διβάρης, Αλίκη Κωστάκη, Αλέξανδρος Μπαλτζής, Αναστάσιος Νικάκης, Λόης Παπαδόπουλος, Γεώργιος Τσακίρης
Διευθύντρια ΚΜΣΤ: Μαρία Τσαντσάνογλου
Διευθυντής Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης: Ηρακλής Παπαϊωάννου

Διευθύντρια Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης – Διεύθυνση 6ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης: Συραγώ Τσιάρα

Επιμελητική Ομάδα: Δόμνα Γούναρη, Αρετή Λεοπούλου, Θοδωρής Μάρκογλου, Γιάννης Μπόλης, Εύη Παπαβέργου, Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, Κατερίνα Παρασκευά, Μαρία Τσαντσάνογλου, Συραγώ Τσιάρα, Αγγελική Χαριστού

www.greekstatemuseum.com


Φωτογραφία θέματος: Άποψη από την έκθεση ‘Η θέα από το παράθυρό μου…Εκδοχές της «Οικίας» στη ρωσική πρωτοπορία. Έργα από τη συλλογή Κωστάκη’ στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης