Από τις 26 Οκτωβρίου έως τις 9 Δεκεμβρίου 2018, η μεγάλης κλίμακας διεθνής έκθεση ΑΝΤΙ με τη συμμετοχή περίπου 100 καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, θα εγκατασταθεί στην περιοχή γύρω από την Παλαιά Βουλή, στο Σύνταγμα.
Αν στις τελευταίες τρεις εκδόσεις της, η Μπιενάλε της Αθήνας εστίασε στην περιοχή γύρω από την Ομόνοια, στην καρδιά της τραυματισμένης πόλης, η εφετινή 6η διοργάνωσή μας μεταφέρει στο Σύνταγμα. Συγκεκριμένα, στην οδό Σταδίου, με τα κενά κτήρια, αστικά τοπόσημα μας παλιάς Αθήνας, άρρηκτα συνδεδεμένα με την νεότερη ιστορία της.
Κεντρικό εκθεσιακό χώρο της 6ης Μπιενάλε της Αθήνας ΑΝΤΙ, αποτελεί το κτήριο ΤΤΤ (Σταδίου 15). Ανεγέρθηκε το 1930-31 (έργο του αρχιτέκτονα Αναστάσιου Μεταξά) προκειμένου να στεγάσει τον Οργανισμό Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος. Στα 85 χρόνια της λειτουργίας του, αποτέλεσε το σύμβολο της μετάβασης από το αναλογικό στο ψηφιακό και της μετατόπισης από την εποχή της ενσύρματης επικοινωνίας στην πρώιμη περίοδο των υπολογιστών και στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή.
Λίγα μόλις μέτρα πίσω του βρίσκεται η Μπενάκειος Βιβλιοθήκη (Ανθίμου Γαζή 2),που ανήκει στη Βουλή των Ελλήνων. Παραμένει ένα άγνωστο στο ευρύ κοινό κτήριο, κλειστό από το 2004. Στα Αναγνωστήριά του στέκουν ακόμη τα σκονισμένα ράφια που φιλοξενούσαν τους 30.000 τόμους της συλλογής του κορυφαίου δημοτικιστή Γιάννη Ψυχάρη. Τη βιβλιοθήκη του αγόρασε το 1924 ο Εμμανουήλ Μπενάκης, και τη δώρισε στην Βιβλιοθήκη της Βουλής.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Η 6η Μπιενάλε της Αθήνας φιλοξενείται ακόμη στο πρώην ξενοδοχείο Esperia Palace (Σταδίου 22), πολύβουο στέκι της πολιτικής, επιχειρηματικής αλλά και πολιτιστικής Αθήνας μέχρι το 2010 και στο πρώην κτήριο του ΤΣΜΕΔΕ (Κολοκοτρώνη 4), ιδιοκτησίας ΕΦΚΑ, τα οποία παραχωρούνται από το Yπουργείο Εργασίας, στο πλαίσιο του πιλοτικού προγράμματος για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των εποπτευόμενων Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης & ΟΑΕΔ, με τίτλο «Ανάκτηση των Ακινήτων του Ιστορικού Κέντρου της Αθήνας- Αξιοποίηση με όρους κοινωνικής ανταπόδοσης».
Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας ΑΝΤΙ παρουσιάζουν στα τέσσερα αυτά «κενά» κτήρια στο κέντρο της πόλης ένα διακριτό, ιδιοσυγκρασιακό και ανήσυχο screenshot του πολιτικού, κοινωνικού και πολιτιστικού momentum.
Σήμερα, μια διάθεση εναντίωσης, μια ANTI-συμπεριφορά, μοιάζει να διαπερνά όλες τις αρένες της κοινωνικής ζωής, συμπεριλαμβανομένων των πολιτισμικών εκφράσεων, τις πολιτικές της ταυτότητας, την καλλιτεχνική εργασία, τα ΜΜΕ, τα social media, τα βιντεοπαιχνίδια και τη βιομηχανία των μουσικών video. Με άλλα λόγια, συμπεριφορές εναντίωσης και μη-συμμόρφωσης κανονικοποιούνται, εμπορευματοποιούνται αστραπιαία. Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τη δυναμική της διαλεκτικής ανάμεσα στο ξέσπασμα του ΑΝΤΙ και στην εμπορευματοποίηση του;
Οι καλλιτέχνες του ΑΝΤΙ εξετάζουν τη μεταψηφιακή εποχή, τα σενάρια βελτίωσης του ανθρώπινου σώματος, τις αιρέσεις της ψυχικής και σωματικής ευεξίας καθώς και της σωματικής και πνευματικής μεταμόρφωσης. Το επιτυγχάνουν επινοώντας επιβλητικές πραγματικότητες, παραλλαγές χώρων της καθημερινής ζωής: από το γυμναστήριο μέχρι το εμπορικό κέντρο, από τα φόρουμ στο διαδίκτυο μέχρι το darkroom, από το γραφείο μέχρι το πολιτικό μέτωπο. Οι «μηχανισμοί» («devices») που απαρτίζουν την έκθεση της 6ης Μπιενάλε της Αθήνας ΑΝΤΙ, αποκαλύπτουν τους κινδύνους της σημερινής νεοσυντηρητικής εξέγερσης, και ρωτούν τι μπορεί να κινητοποιεί τις νεο-αντιδραστικές φαντασιώσεις;
Στα ελληνικά το ANTI σημαίνει επίσης έναντι. Προσκαλώντας καλλιτέχνες και άλλους δημιουργούς πολιτισμού να κατοικήσουν τους «μηχανισμούς» που μιμούνται, παραμορφώνουν, συστρέφουν ή μεγεθύνουν τις σκηνές της σύγχρονης ζωής, το ΑΝΤΙ προσφέρει μια αφετηρία για πολυάριθμα έναντι.
Συμμετέχοντες καλλιτέχνες:
Σπύρος Αγγελόπουλος*, Monira Al Qadiri, Λουκία Αλαβάνου, Korakrit Arunanondchai & Alex Gvojic, Ivana Bašić, Tianzhuo Chen, Chim Pom, Sarawut Chutiwongpeti*, Brody Condon*, Σίλεια Δασκοπούλου, Ted Davis, Danielle Dean, JP Downer, Nina Runa Essendrop, Georgia Fambris, Cao Fei, Ed Fornieles*, Άγγελος Φρέντζος, Sarah Friend, Front Deutscher Äpfel, Dorota Gawęda & Eglė Kulbokaitė*, Εύα Γιαννακοπούλου, Γιάννης Γίγας Θωμάς, Joey Holder, Carsten Höller, Callum Leo Hughes*, Actually Huizenga (of Patriarchy), Jacob Hurwitz-Goodman& Daniel Keller, Binelde Hyrcan, Maryam Jafri, Sascha Jahn & ΤheΒoundCollective, Jakub Jansa, Geumhyung Jeong, Kahlil Joseph, Florence Jung, Raja’a Khalid*, Χαρά Κολαΐτη, Πέτρος Βασιλείου Κρητικός, Laboratory for Microclimates*, Ευριπίδης Λασκαρίδης / Osmosis*, Delaine Le Bas*, Candice Lin, Fei Liu, Rachel Maclean, Basim Magdy, Μίλτος Μανέτας, Marianne Maric, Eva and Franco Mattes, Metahaven, Quenton Miller, Molleindustria, Shana Moulton, Sirous Namazi*, Narcissister, New Models, Pinar Öğrenci, Marisa Olson, UģisOlte& Morten Traavik, Omsk Social Club, Ηλίας Παπαηλιάκης, Εύα Παπαμαργαρίτη*, Yuri Pattison*, Heather Phillipson, Signe Pierce*, ΆνναΜαρία Πινακά*, Wong Ping, Michail Pirgelis, Agnieszka Polska, Λυκούργος Πορφύρης*, Porpentine Charity Heartscape, Johannes Paul Raether*, Jon Rafman*, Kosta Rapadopoulos / Jasin Challah, Tabita Rezaire, Roee Rosen, Iepe Rubingh, Saeborg, Tai Shani*, Heji Shin, Aliza Shvarts*, Helle Siljeholm, Marianna Simnett, Linnéa Sjöberg, Πάνος Σκλαβενίτης*, Μαρήλια Σταγκουράκη, Jenna Sutela, The Agency, The Domestic Godless*, The Peng! Collective*, Ryan Trecartin, Θεόκλητος Τριανταφυλλίδης, Anna Uddenberg*, Nicole Wermers, Tori Wrånes, Lauren Wy, Lu Yang, Young Boy Dancing Group, Κώστας Ζάπας, Zhala*
Φωτογραφία: Actually Huizenga (of Patriarchy) Athens Sweet Piece, 2018 Βίντεο, 5’ Με την ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος