Μοντέρνα, ερωτική, εκρηκτική! Σε μία παράσταση γεμάτη πάθος και ενέργεια, σε μία σύγχρονη χορευτική εκδοχή της αγάπης. Σ’ ένα σπονδυλωτό αριστούργημα – γέφυρα ανάμεσα στον σύγχρονο χορό και το κλασικό μπαλέτο. Σε δημιουργίες των κορυφαίων χορογράφων Patrick de Bana, Marguerite Donlon και Yuri Possokhov.

Ανάμεσα στους 20 σολίστες που την συντροφεύουν, διάσημα αστέρια της διεθνούς χορευτικής σκηνής, όπως ο Mikhail Lobukhin, ο Denis Rodkin και o Denis Savin.

Σβετλάνα Ζαχάροβα: Τόσο ίδια και τόσο διαφορετική συνάμα

«Ζωντανός θρύλος», «Ντίβα», «Superstar», «Τσαρίνα του χορού». Υπερθετικοί χαρακτηρισμοί των φανατικών πιστών οπαδών, αλλά και της διεθνούς κριτικής, που φαντάζουν όμως φτωχοί, απ’ τη στιγμή που τα διάσημα Μπολσόι την ανακηρύξαν ως «Ζαχάροβα – η απόλυτη μπαλαρίνα», παραλείποντας το μικρό της όνομα, όπως έκαναν παλιότερα, μόνον με την Πάβλοβα και την Ουλάνοβα.

Η Σβετλάνα Ζαχάροβα στην τεράστια καριέρα της απέδειξε περίτρανα πως δίκαια έχει αποσπάσει την καθολική αποδοχή ως η μεγαλύτερη εν ζωή μπαλαρίνα. Τώρα πλέον, κρατώντας στις αποσκευές της την πολύτιμη πείρα της και την απαράμιλλη τεχνική της, με νέα όπλα την εκφραστικότητα και την πλαστικότητά της, επιχειρεί κάτι που για πολλούς θεωρείται ακατόρθωτο. Να καταγραφεί ταυτόχρονα και ως η πρώτη των πρώτων στον μοντέρνο χορό. Κάτι που αποδεικνύεται από τις διθυραμβικές κριτικές για την ερμηνεία της στο AMORE, ότι το έχει ήδη πετύχει.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, η Σβετλάνα Ζαχάροβα, το υπέρλαμπρο αστέρι των Μπολσόι, η «καλλιτέχνης του λαού της Ρωσίας» και κορυφαία σήμερα χορεύτρια στον κόσμο, αποτελεί το μήλον της έριδος ανάμεσα στα μεγαλύτερα μπαλέτα του κόσμου, αφού η Σκάλα του Μιλάνου, οι Όπερες του Παρισιού, της Ρώμης, του Τόκιο, του Σίδνεϊ, το New York City Ballet, το American Ballet Theater και το Covent Garden, ανταγωνίζονται μεταξύ τους σκληρά για το ποιος θα την πρωτοκαλέσει.

Amore

Φέτος τον Οκτώβριο όμως, η «Assoluta Zakharova» αποφάσισε να φωτίσει με το υπέρλαμπρο άστρο της, τον δικό μας νυχτερινό, γλυκό και φθινοπωριάτικο ουρανό, με δύο μοναδικές παραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Μαζί της κορυφαίοι σολίστες των Μπολσόι όπως ο Denis Rodkin και o Denis Savin, αλλά και το νέο χορευτικό ίνδαλμα της Ρωσίας, ο σπουδαίος Mikhail Lobukhin. Σε μία εκπληκτική σπονδυλωτή παράσταση τριών κορυφαίων σύγχρονων χορογράφων, εμποτισμένη με πρωτοπόρες, μοντέρνες κινησιολογικές εκδοχές, αλλά ταυτόχρονα εδραιωμένη σταθερά στην κλασική παράδοση, αυτήν ακριβώς που ανέδειξε και εκτόξευσε στο σύμπαν την φήμη της σπουδαίας μπαλαρίνας.

Τρεις αριστουργηματικές χορογραφίες, εμπνευσμένες αποκλειστικά για την ίδια, που φημίζεται για την αψεγάδιαστη τεχνική και έξοχη ερμηνεία της στους μεγάλους κλασικούς ρόλους, αλλά και για την απίστευτη ευελιξία της, την προθυμία να πειραματιστεί με νέους τρόπους καλλιτεχνικής έκφρασης, να αναζητήσει, ν’ αγκαλιάσει και να καταθέσει την προσωπική της σφραγίδα στις σύγχρονες χορευτικές τάσεις.

Το “Amore” το έκανε όπως λέει η ίδια, «γιατί και τα τρία acts αντιπροσωπεύουν τρεις διαφορετικές πτυχές της αγάπης και η αγάπη πρέπει να είναι παρούσα σ’ όλη την παράσταση. Κι ο τίτλος, απλά μία λέξη που δεν χρειάζεται μετάφραση…».

Το πρώτο μέρος είναι το “Francesca da Rimini” σε χορογραφία του Yuri Possokhov, μόνιμου χορογράφου και καλλιτεχνικού διευθυντή του μπαλέτου του Σαν Φρανσίσκο. Αφηγείται την τραγική ιστορία δύο εραστών που καταδικάστηκαν στην αιώνια τιμωρία. Μία ιστορία που ενέπνευσε για την μουσική σύνθεση τον Τσαϊκόφσκι, η διάσημη ιστορία της Φραντζέσκας και του Πάολο από την κόλαση του Δάντη.

Η συνέχεια ανήκει στο “Rain Before it Falls”, ένα πλήρες λιμπρέτο για τρεις σολίστες, σε χορογραφία του καλλιτεχνικού διευθυντή του Vienna State Ballet, διάσημου χορογράφου Patrick de Bana, που μάλιστα ερμηνεύει κι έναν από τους ρόλους.

«Ένα δωμάτιο, μια γυναίκα, δύο άντρες, αγάπη. Ένα τρίγωνο αγάπης και έρωτα, αρμονία, επιθυμία, πάθος, αποτυχία, κενότητα!!!». Μυστηριακό, ατμοσφαιρικό και αφαιρετικό, το έργο συνδυάζει μ’ έναν μοναδικό τρόπο την κλασική μουσική του Johann Sebastian Bach και του Ottorino Respighi, με τα μοντέρνα ηλεκτρονικά ακούσματα του Carlos Pina-Quintana.

Τέλος, το “Strokes Through the Tail” σε χορογραφία της Marguerite Donlon από την περίφημη Donlon Dance Collective του Βερολίνου. Ένα εξαιρετικό φινάλε, στηριγμένο πάνω στην 40η συμφωνία του Mozart και με κοστούμια του διάσημου σχεδιαστή, Igor Chapurin. Όπου η μεγάλη Σβετλάνα, χορεύοντας με πέντε άνδρες σολίστες, μας καληνυχτίζει αφήνοντας την αύρα της στις πιο μαγευτικές φθινοπωρινές νύχτες μας.

* Το “Amore” έδωσε την παγκόσμια πρεμιέρα του τον Μάιο στο Θέατρο Luciano Pavarotti της Μόντενα, ενώ λίγες μέρες μετά παρουσιάστηκε και στο Bolsoi Theater στη Μόσχα.

Svetlana Zakharova – Βιογραφικό

Η Σβετλάνα Ζαχάροβα άρχισε σπουδές χορού στα 10 χρόνια της, στη σχολή του Κιέβου.

Σε ηλικία 15 ετών, βραβεύεται στο διαγωνισμό της φημισμένης Ακαδημίας Βαγκάνοβα της Αγίας Πετρούπολης και εισάγεται στην τελευταία τάξη, γεγονός πρωτοφανές στην ιστορία της Ακαδημίας.

Το 1996, μόλις 17 ετών, εντάσσεται στα Μπαλέτα Kirov (Mariinsky) της Αγίας Πετρούπολης και σ’ ένα μόνο χρόνο γίνεται Σολίστ, μαγεύοντας κοινό και κριτικούς με την πρώτη μεγάλη επιτυχία της στη “Ζιζέλ”.

Το 2003 αποδέχεται την πρόσκληση των Μπολσόι της Μόσχας, γίνεται η Prima Αssoluta του διάσημου μπαλέτου και ερμηνεύει ανεπανάληπτα όλους τους πρώτους ρόλους του παγκόσμιου κλασσικού ρεπερτορίου.

Από το 2000 επίσης συνεργάζεται συνεχώς με το New York City Ballet, τις Όπερες Παρισιού και Ρώμης, τα Μπαλέτα του Τόκιο, το American Ballet Theatre και τη Σκάλα του Μιλάνου, που την ανακηρύττει σε «Πρώτη Χορεύτρια – Αστέρι».

Ανάμεσα στα πολλά σημαντικά βραβεία που κέρδισε ξεχωρίζει ο τίτλος «Καλλιτέχνης του Λαού της Ρωσίας», ενώ το 2008 εξελέγη βουλευτής του Ρωσικού Κοινοβουλίου.


Φωτογραφία θέματος: Amore – Strokes through the tail. Photo by Batyr Annadurdyev