Στις 15 και 16 Ιουλίου το μπαλέτο της Λορραίνης, μία από τις πιο σημαντικές ομάδες χορού στη Γαλλία, γνωστό για τους

εξαιρετικούς χορευτές του, θα παρουσιάσει τρεις χορογραφίες που διαγράφουν την πορεία του Ουίλλιαμ Φορσάιθ, της διάνοιας που ανέτρεψε τα δεδομένα του σύγχρονου χορού στον 20ό αιώνα, κατά τις πρώτες δεκαετίες της καριέρας του: το αριστουργηματικό Steptext (1985), κριτική των μηχανισμών του θεάματος και εκ νέου χρήση τους για τη δημιουργία νέων κωδίκων, την ιδιοφυή μετάφραση μιας φούγκας σε σύγχρονο χορό The Vile Parody of address (1988) – και τα δύο σε μουσική Μπαχ –

και το The Vertiginous Thrill of Εxactitude (1996), σε μουσική Σούμπερτ, στο οποίο η κληρονομιά του κλασικού χορού, και ιδιαίτερα των Πετιπά και Μπαλανσίν, γίνεται αντικείμενο αναστοχασμού, με χιούμορ, ευρηματικότητα και εντέλει απόλυτη κυριαρχία πάνω στα εκφραστικά μέσα του χορού.

Στο ίδιο πρόγραμμα περιλαμβάνεται και μια παλαιότερη χορογραφία της Μαγκύ Μαρέν. Στο Duo d’Eden (1986), μια γεμάτη καθαρότητα σύνθεση πάνω στην παραδείσια ένωση του αρσενικού με το θηλυκό, συναντάμε τις απαρχές της χορογραφικής γραφής της Μαρέν, η οποία με τις πολυσήμαντες παραστάσεις της αναμετράται με τα πιο ζωτικά ζητήματα της ανθρωπότητας.

Ο Ουίλλιαμ Φορσάιθ γεννήθηκε το 1949 στη Νέα Υόρκη. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Τζάκσονβιλ και στη Σχολή του Joffrey Ballet, του οποίου έγινε μέλος το 1971.

Μετά από κάπου 20 χορογραφικά έργα, αρκετά επηρεασμένα από τον Μπαλανσίν, αναλαμβάνει τη διεύθυνση του Μπαλέτου της Φραγκφούρτης, το 1984. Με έργα όπως το Artifact (1984) και το Steptext (1985), επιβάλλεται στο στερέωμα του σύγχρονου χορού διαμορφώνοντας ένα προσωπικό στιλ, που αμφισβητεί τις συμβάσεις του θεάματος και γεμίζει τη σκηνή ενέργεια υψηλού βολτάζ. Ο Φορσάιθ ανανέωσε τη γλώσσα του χορού διευρύνοντας τα όριά του πέρα από τις νεοκλασικές φόρμες.

Άλλες σημαντικές χορογραφίες του: Limb’s Theorem (1990), Kammer / Kammer (2000) και Decreation (2003). Έχει χορογραφήσει για πολλά μεγάλα σχήματα, όπως το Μπαλέτο της Όπερας του Παρισιού και το New York City Ballet.

Μετά το κλείσιμο του Μπαλέτου της Φρανκφούρτης το 2004, δημιούργησε, το 2005, την Ομάδα Χορού Ουίλλιαμ Φορσάιθ, η οποία στεγάζεται στη Φραγκφούρτη και τη Δρέσδη και περιοδεύει ανά τον κόσμο. Τα τελευταία χρόνια ο Φορσάιθ δημιουργεί και εικαστικές εγκαταστάσεις που έχουν εκτεθεί σε σημαντικά μουσεία αλλά και χώρους τέχνης.

H Μαγκύ Μαρέν γεννήθηκε στην Τουλούζη. Σπούδασε κλασικό χορό στα Ωδεία της Τουλούζης και του Παρισιού. Έγινε μέλος του Μπαλέτου του Στρασβούργου, αλλά αργότερα φοίτησε στην περίφημη Σχολή Mudra στις Βρυξέλλες, γεγονός που επέδρασε καταλυτικά στις μετέπειτα επιλογές της. Σύντομα άρχισε η συνεργασία της με τα Μπαλέτα του 20ού Αιώνα του Μωρίς Μπεζάρ και την ίδια εποχή κάνει τις πρώτες της χορογραφίες.

Το 1978 της απονέμεται το πρώτο βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό Χορογραφίας του Μπανιολέ. Το 1981, σημειώνεται ακόμα μια στροφή στην πορεία της, με το May B –αναφορά στο έργο του Μπέκετ. Ακολουθούν τα εξίσου σημαντικά Babel Babel (1982) και Eden (1986).

Άλλες σημαντικές δημιουργίες της είναι: Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα (1987), Groosland (1989), Waterzooi (1993), Ram Dam Ram (Κάννες, 1995). Τα τελευταία χρόνια οι παραστάσεις Umwelt (2004) και Turba (2007) συζητήθηκαν πολύ. Στο έργο της ενσωματώνει αρκετά θεατρικά στοιχεία. Από το 1998 διευθύνει το Εθνικό Χορογραφικό Κέντρο του Ριγιέ-λα-Παπ.

CCN – Ballet de Lorraine (Καλλ. Διεύθυνση: Didier Deschamps)

Χορογραφίες των William Forsythe & Maguy Marin

THE VERTIGINOUS THRILL OF EXACTITUDE (1996)
Χορογραφία: William Forsythe
Μουσική: Φραντς Σούμπερτ, Συμφωνία αρ. 9 σε ντο μείζονα, «Μεγάλη»
Σκηνικά-Φωτισμοί: William Forsythe
Κοστούμια: Stephen Galloway
Ερμηνεύουν: Jennifer Blasek, Nina Khokham, Agnés Boulanger, Mickaël Conte, Dmitri Domojirov

Διάρκεια 11’

THE VILE PARODY OF ADDRESS (1988)
Χορογραφία: William Forsythe
Μουσική: Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, Φούγκα αρ. 22 σε σι ελάσσονα, από το Καλά συγκερασμένο κλειδοκύμβαλο, Bιβλίο Ι (ερμηνεύει στο πιάνο ο Γκλεν Γκουλντ)
Μαγνητοφωνημένη φωνή: Nick Champion
Σκηνικά-Φωτισμοί-Κείμενα: William Forsythe
Ερμηνεύουν: Pas de deux: Laure Lescoffy, Grégory Beaumont / Σόλο: Julien Ficely

Διάρκεια 20’

DUO D’EDEN
Χορογραφία: Maguy Marin
Επιλογή μουσικής: Maguy Marin
Κοστούμια: Montserrat Casanova με τη βοήθεια των Louise Marin και René
Olivares
Φωτισμοί: Pierre Colomer
Σκηνικά: Maguy Marin
Ερμηνεύουν: Valérie Ly-Cuong, Baptiste Fisson

Διάρκεια 17’

Διάλειμμα

STEPTEXT (1985)
Χορογραφία: William Forsythe
Μουσική: Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, Σακόν από τη Σονάτα αρ. 4 για σόλο βιολί σε ρε ελάσσονα
Σκηνικά-Φωτισμοί-Κοστούμια: William Forsythe
Ερμηνεύουν: Grégory Beaumont, Mickaël Conte, Fabio Dolce, Nina Khokham

Διάρκεια 20’

Με την υποστήριξη της CulturesFrance και του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών – IFA.