Έξι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες εκθέσεις φωτογραφίας παρουσιάζονται στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του Μορφωτικού

Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης «Contrast / Αντίθεση».

Πρόκειται για ισάριθμες ατομικές εκθέσεις φωτογράφων από διαφορετικές πόλεις της Ελλάδας και της Κύπρου, οι οποίες όμως συνδέονται θεματολογικά κάτω από το πρίσμα του διαμορφωμένου από τον άνθρωπο τοπίου.

Οι εκθέσεις «Δομοστοιχεία της Αισθητικής του Αστικού Τοπίου» του Μάκη Οικονομίδη, «Άλογος τόπος» του Ανδρέα Κατσάκου, «Με τη δύναμη του ανέμου» του Μιχάλη Κωνστα-ντινίδη, «Εξίσωση» του Δημήτρη Παπαγεωργίου, «Απουσία» του Γιάννη Βουλγαράκη και «Αστικές Μετα-μορφώσεις» του Νικόλαου Μπέντα, εγκαινιάζονται την Παρασκευή 1 Οκτωβρίου 2010, ώρα 20.00.

Μάκης Οικονομίδης: «Δομοστοιχεία της Αισθητικής του Αστικού Τοπίου»

«Περπατώ στους δρόμους των πόλεων…

Εντυπωσιακά αρχιτεκτονήματα: δημόσια κτίρια, εκκλησίες, μουσεία, θέατρα, γραφεία εταιρειών, πολυκαταστήματα, γέφυρες, πολυκατοικίες. Οι τουρίστες τα ψάχνουν ακολουθώντας τον τουριστικό οδηγό. Σταματούν για λίγο. Τα φωτογραφίζουν και φωτογραφίζονται μπρο-στά τους.
Προσπερνώ…

Ψάχνω τα ασήμαντα, που δεν σχεδιάστηκαν για την αιωνιότητα. Τα ταπεινά, που δεν υπάρ-χουν στους τουριστικούς χάρτες. Ενίοτε δεν υπάρχουν σε κανένα χάρτη, αφού συνήθως η ύπαρξη τους είναι προσωρινή.

Μερικές φορές φέρουν τροχούς για να μετακινούνται εύκολα, όπου η ανάγκη τα καλεί. Κάποτε παραμένουν σε αχρησία, έρμαια της φθοράς του χρόνου. Οι άλλοι τα προσπερνούν. Η ύπαρξή τους ενοχλεί. Επηρεάζουν αρνητικά την αισθητική των πό-λεων. Δεν κατασκευάστηκαν για να την υπηρετήσουν.

Εξυπηρετούν έναν συγκεκριμένο πρακτικό σκοπό. Γι’ αυτό τα ανέχονται. Και θα συνεχίζουν να τα ανέχονται, αφού η συνήθεια καθιστά μονιμότητα την προσωρινότητα.
Ευτυχώς…

Έτσι μπορώ να τα βρω. Να τα αναδείξω. Να προβάλω τη δική τους αισθητική, με την οποία συμπληρώνουν ταπεινά τη “σχεδιασμένη” αισθητική των πόλεων, καθιερώνοντας, μαζί με όλα τα άλλα, την “ντε φάκτο” αισθητική του σύγχρονου αστικού τοπίου.»

Ο Μάκης Οικονομίδης γεννήθηκε και ζει στη Λευκωσία. Ασχολείται με τη φωτογραφία από τα φοιτητικά του χρόνια. Είναι ιδρυτικό μέλος της «Φωτοδού», σωματείου για την καλλιτεχνική φωτογραφία στη Λευκωσία. (Ατομικές εκθέσεις: 2003 Λευκωσία, 2007 Λευκωσία, 2009 Θεσσαλονίκη. Ομαδικές εκθέσεις: 2002, 2004, 2006, 2008, 2009 Φωτοδός, Λευκωσία, 2004 Διεθνής Μήνας Φωτογραφίας, Αθήνα, 2005 «Κύπριοι Φωτογράφοι», Πράγα, 2008 Athens Photo Festival, Αθήνα, 2008 Διεθνές Φεστιβάλ Θάλασσας, Λεμεσός, 2008 «Κυπριακά Στιγμιότυπα», Λουξεμβούργο, 2010 ‘Cyprus Moments’, Λονδίνο.)

Ανδρέας Κατσάκος: «Άλογος τόπος»

Όπως αναφέρει ο Βασίλης Κάντας στον κατάλογο του Φεστιβάλ: «Οι εικόνες του Ανδρέα Κατσάκου είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα τοποθέτησης της φωτογραφικής πρακτικής στην πλευρά της “τρέλας” (madness) παρά της “ημερότητας” (tameness).

Οι κατηγορίες αυτές, προτεινόμενες από τον Roland Barthes στον επίλογο του βιβλίου του Φωτεινός θάλαμος, βρίσκουν τον θεατή αντιμέτωπο με το δίλλημα του τι να επιλέξει να “δει/κατανοήσει” σε μια φωτογραφία. O Ανδρέας Κατσάκος φροντίζει να υπογραμμίσει την εγγενή ικανότητα του μέσου να προσεγγίσει τόπους και νοήματα που διατηρούν με την πραγματικότητα μια σχέση συγγενική φορμικά μα αόριστη λεκτικά/εννοιολογικά.

Η φωτογραφική του πρακτική απομακρύνεται από την αντιληπτικά – εν δυνάμει – ά-τολμη, πράη, πειθήνια, εξημερωμένη (tame) εικόνα και μάλλον κυνηγά την αντιληπτικά πα-ράτολμη, παράλογη, παρεξηγημένη, παράφρονα (mad) εικόνα. Υπηρετεί/υποτάσσεται στο μέσο, σχηματίζοντας /διεισδύοντας σε τόπους άλογους.»

Ο Ανδρέας Κατσάκος γεννήθηκε στην Λάρισα το 1973. Σπούδασε φωτογραφία στο Ι.Ι.Ε.Κ. E.S.P. με ειδικότητα «Τεχνικός λήψης φωτογραφίας». Σήμερα εργάζεται στο Γενικό Νοσο-κομείο Λάρισας. Με τη φωτογραφία ασχολείται ερασιτεχνικά από το 1996. Παρακολούθησε μαθήματα φωτογραφίας στη Φωτογραφική Λέσχη Λάρισας, όπου και είναι μέλος από το 1997.

Παρακολούθησε αρκετά σεμινάρια/εργαστήρια και παρουσίασε την φωτογραφική του δουλειά σε φωτογραφικά λευκώματα που έχει εκδώσει η Φ. Λ. Λάρισας και η φωτογραφική ομάδα «Φωτοπόροι». Έχει εκθέσει τις φωτογραφικές του εργασίες σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις ανά την Ελλάδα.

Δουλειά του επίσης δημοσιεύτηκε κατά καιρούς και σε διάφορα φωτογραφικά περιοδικά όπως το Photo Book, Αντιλήψεις, Φωτογράφος κ.ά. Το 2005 δημιούργησε και από τότε συντηρεί τον διαδικτυακό τόπο της Φωτογραφικής Λέσχης Λάρι-σας (http://www.fll.gr/).

Από το 2006 είναι ενεργό μέλος και της φωτογραφικής ομάδας «Φω-τοπόροι», του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Ελευθερίου Κορδελιού. Το 2010 μαζί με τον Γρηγόρη Κατσιάνα δημιούργησαν και συντηρούν το διαδικτυακό φωτογραφικό περιοδι-κό Fmag. Τα τελευταία χρόνια έχει επιμεληθεί και οργανώσει αρκετές εκθέσεις φωτογραφίας και διάφορες άλλες φωτογραφικές εκδηλώσεις. 

Μιχάλης Κωνσταντινίδης: «Με την δύναμη του ανέμου»

«Στη φύση, που οι ίδιοι καταστρέφουμε, εναποθέτουμε και πάλι τις ελπίδες μας για ζωή εμείς οι άνθρωποι… Ζητάμε από αυτήν να αναγνωρίσει την ανάγκη μας να συνεχίσουμε να υπάρ-χουμε…

Έτσι, συνδέουμε τη νέα με την παλαιότερη γνώση και δημιουργούμε θεόρατες μη-χανές –κράμα από ατσάλι και Νου– προσφέροντάς τις δώρο στον Αίολο… Κι εκείνος, για αντάλλαγμα, επιτρέπει στις μηχανές να μετατρέπουν την κινητική ενέργεια του ανέμου σε ενέργεια ηλεκτρική… Συνομωσία μυστική μεταξύ ανθρώπου, θεού και μηχανής. Αν είσαι τυχερός, μπορείς για μια φορά στη ζωή σου να “ακούσεις” τη συνομιλία…»

Ο Μιχάλης Κωνσταντινίδης γεννήθηκε στις Σέρρες και σπούδασε νοσηλευτική. Τα τελευταία 17 χρόνια εργάζεται ως επαγγελματίας φωτογράφος και παράλληλα διδάσκει την τέχνη της φωτογραφίας, από το 1995 στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Σερρών του Υπουργείου Πολιτισμού και παλαιότερα στα Κ.Ε.Ε Σερρών του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, στο Ευρωπαϊκό Σωματείο Λειτουργών Παραστατικών Τεχνών, στο πρόγραμμα Αισθητικής Αγωγής του Δήμου Ν. Ζίχνης και στο 3ο Γυμνάσιο Σερρών.

Τα τελευταία χρόνια δημιούργησε τη φωτογραφική ομάδα του Σωματείου Εφαρμοσμένων Τεχνών «Πολύτεχνο» με αξιόλογη δραστηριότητα στις Σέρρες. Παρακολούθησε μαθήματα φωτογραφίας στη Ν.Ε.Λ.Ε. Σερρών και επιμορφωτικά σεμινάρια φωτογραφίας και κινηματογράφου του Υπουργείου Πολιτισμού σε διάφορες πόλεις της Ελλάδος, όπου του δόθηκε η ευκαιρία να εμπλουτίσει τις γνώσεις του, αλλά και να ανταλλάξει απόψεις με σημαντικούς καλλιτέχνες του είδους.

Βραβεύτηκε ως φωτογράφος της UNESCO Σερρών, για τη συλλογή και την παρουσίαση φωτογραφιών με θέμα «Ο δρόμος της ελιάς», ενώ το 1999 επιμελήθηκε την πρώτη έκδοση του φωτογραφικού λευκώματος με τίτλο «Αγιορείτικες όψεις».

Τιμήθηκε με 28 βραβεία και επαίνους σε πανελλήνιους διαγωνισμούς και 5 πανευρωπαϊκούς, ενώ απαριθμεί 14 ατομικές εκ-θέσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα και 43 ομαδικές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Κατέκτησε την πρώτη θέση στον ευρωπαϊκό φωτογραφικό διαγωνισμό της E.W.E.A με θέμα την αιολική ενέργεια, ενώ μια άλλη φωτογραφία του, με θέμα και πάλι την αιολική ενέργεια, βρίσκεται ανάμεσα στις 500 καλύτερες παγκοσμίως και επιλέχθηκε στον 27ο διαγωνισμό του γαλλικού περιοδικού Photo.

Το 2009 εξέδωσε το λεύκωμα με τίτλο Ταξίδι μυσταγωγικό στην Αθωνική πολιτεία (εκδ. Σταμούλη).

Δημήτρης Παπαγεωργίου: «Εξίσωση»

«Λένε ότι μερικά πράγματα είναι προκαθορισμένα να γίνουν πριν καν εμείς τα φανταστούμε. Πάντα μου άρεσε να “χάνομαι” στα πρόσωπα, τα τοπία και τα πράγματα. Ήταν σαν να έφτιαχνα τον δικό μου κόσμο με επιλεγμένους πρωταγωνιστές και προσεκτικά διαλεγμένα σκηνικά.

Εξέλιξη αυτού… η φωτογραφία. Μόνο που τώρα τους πρωταγωνιστές και τα σκηνικά τα βλέπω μέσα από το φακό. Τον φωτογραφικό φακό. Και η μεταξύ τους σύνδεση, με συνιστώσες τον τόπο και τον χρόνο, με οδηγούν στην εξίσωσή τους. Η γέφυρα με μάγεψε από την πρώτη στιγμή που είδα τη μεγαλοπρέπειά της να αναδεικνύεται μέσα από το μπλε της θάλασσας.

Οι γωνίες που σχημάτιζαν τα σύρματα, το παιχνίδι με το φως και η μοναδική κομψό-τητα και καλαισθησία της κατασκευής με ώθησαν στην ινκόγκνιτο φωτογράφησή της. Μετά από δύο χρόνια δουλειάς, κατέληξα στην “Εξίσωση”. Στην εξίσωση της τέχνης και της αγάπης, του κατορθωτού και του ακατόρθωτου, του θεμιτού και του αθέμιτου…»

Η πρώτη επαφή του Δημήτρη Παπαγεωργίου με τη φωτογραφία έγινε, όταν τυχαία ανακάλυψε τις ξεχασμένες φωτογραφικές μηχανές στο ντουλάπι του πατέρα του. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Φωτογραφίας του Ι.Ι.Ε.Κ. «Ακμή», μέλος του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλο-νίκης, καθώς και της φωτογραφικής ομάδας Mirror.

Γιάννης Βουλγαράκης: «Απουσία»

«*απουσία, η* (ουσ.): το να μην είναι κάποιος ή κάτι εκεί όπου θα έπρεπε ή θα μπορούσε να είναι / μη ύπαρξη, έλλειψη.

“Όταν εγώ λείπω, ο κόσμος εξακολουθεί να υπάρχει;” Πόσο επηρεάζει η ανθρώπινη απουσία ή παρουσία τον χώρο; Μεταβάλουμε τόσο δραστικά τα αντικείμενα γύρω μας; Κι όταν φεύγουμε διατηρούν αυτά κάτι από εμάς;

Ερωτήσεις που αγγίζουν το μεταφυσικό και απαντήσεις που είναι αδύνατο να δοθούν. Μια ανάγνωση φωτογραφιών με γνώμονα το κατά πόσον βάζουμε την υπογραφή μας στα αντικείμενα και τους χώρους που αφήνουμε πίσω μας. Μια ανάγνωση που αναζητά “παρόντες – απόντες”».

Ο Γιάννης Βουλγαράκης γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα, σπούδασε γραφικές τέχνες, και φω-τογραφία και είναι απόφοιτος του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου στη θεματική ενότητα «Σπουδές στον ελληνικό πολιτισμό».

Είναι επαγγελματίας φωτογράφος από το 1997, έχοντας αδιάκοπη εκθεσιακή δράση με αρκετές ομαδικές και ατομικές εκθέσεις. Έχει επίσης επιμελη-θεί εκθέσεις φωτογραφίας και εκδόσεις φωτογραφικών λευκωμάτων.

Τα τελευταία χρόνια εργάζεται στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών (στο Τμήμα της Ψηφιοποίησης του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης), ενώ παράλληλα διδάσκει φωτογραφία σε ιδιωτικές σχολές. Φωτογραφικές του εργασίες έχουν εκδοθεί με τους ακόλουθους τίτλους: Θαλασσινά περάσματα (Αθήνα 2002), Εικόνες της Θράκης (Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης, Αθήνα 2005) και Η ταυροθυσία στον Μανταμάδο (Επιστήμης Κοινωνία, Αθήνα 2009).

Νικόλαος Μπέντας: «Αστικές Μετα-μορφώσεις»

«Οι φωτογραφίες αυτής της ενότητας είναι ένα μικτό σύνολο εργασίας παλαιών και νέων τε-χνικών και νοοτροπιών που δανείζονται στοιχεία από το κίνημα του φωτογραφικού πικτορεαλισμού 1780-1899, από την κλασική αλλά και τη σύγχρονη ζωγραφική και, φυσικά, από την ψηφιακή τεχνολογία.
Η αυτομεταμόρφωσή μου από οπαδό του κλασικού δόγματος της καθαρής εικόνας σε οπαδό του νέου σουρεαλισμού, μέσα από τη διαδικασία της αυτοαναζήτησης πολλών ετών, δίνει ένα έργο αρκετά ώριμο και σφιχτό, που δεν αφήνει περιθώρια ελιγμών έξω από τα συγκεκριμένα όρια.

Σχήματα και γραμμές αναδεικνύονται μέσα από τον έντονο φορμαλισμό, ουδέτερα λευκά με μαύρα ξεσηκώνουν το φόντο, φωτοσκιάσεις και φωτοσυνθέσεις αποκα-λύπτουν το ανάγλυφο της εικόνας, αντιθέσεις και έντονα χρώματα από τον χώρο της γραφιστικής και τέλος η μίμηση της pop art (1960-1980), παραπέμπουν περισσότερο στη ζωγραφική και λιγότερο στη φωτογραφία, κι ας είναι γεννημένες μέσα από την φωτογραφική αποτύ-πωση και απόδοση της εικόνας.

Οι λήψεις εκτελούνται πάντα από μια φωτογραφική μηχανή και επεξεργάζονται ως τέτοιες, από τη ματιά και τη σκέψη μου. Μ’ ενδιαφέρει η δημιουργία ενός χρωματικού παζλ, του οποίου τα επιμέρους κομμάτια να δίνουν ζωντάνια στο σύνολο της στατικής εικόνας, που μεταλλάσσεται, αναδεικνύοντας ένα μεταμορφωμένο αστικό τοπίο, μέσω του οποίου ο καθένας μπορεί να ταξιδέψει ελεύθερα, εκεί όπου ορίζει η δική του προσωπική φαντασία.»

Ο Νικόλαος Μπέντας ασχολείται με την φωτογραφία από το 1981. Διδάσκει σε τμήματα με αντικείμενο τη φωτογραφία από το 1993 μέχρι και σήμερα και έχει περισσότερες από 50 εκθέσεις στο ενεργητικό του.

Είναι καθηγητής στον Α.Κ.Τ.Ο. και ιδρυτής της Φωτογραφικής Λέσχης Κατερίνης και της Φωτογραφικής Ομάδας του Νομού Πιερίας. Το συγγραφικό του έργο αριθμεί 8 βιβλία σχετικά με τη φωτογραφία και αρκετά λευκώματα. Αρθρογραφεί από το 1995 στο περιοδικό Γυάλινο Μάτι και από το 1999 στο περιοδικό Φωτογραφικό Είδωλο.

Το Φεστιβάλ Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης «Contrast / Αντίθεση» διοργανώνεται πιλοτικά για πρώτη φορά με την πρωτοβουλία της φωτογραφικής ομάδας «Φωτοπόροι» του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Ελευθερίου Κορδελιού «Μελίνα Μερκούρη» και θα διαρκέσει από την 1 Οκτωβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2010.

Η φωτογραφική ομάδα «Φωτοπόροι», μετά από τέσσερις πετυχημένες διοργανώσεις της «Φωτογραφίας στα καφέ-μπαρ της Θεσσαλονίκης», διευρύνει το φεστιβάλ και αγκαλιάζει φωτογραφικές ομάδες και μεμονωμένους φωτογράφους, προσφέροντας στην πόλη ένα σύγχρονο, μεγάλο και πλήρες φεστιβάλ φωτογραφίας.

Η αρχική σύλληψη βασίστηκε στην ιδέα ενός φωτογραφικού φεστιβάλ που θα διοργανώνεται και θα υποστηρίζεται από τους ίδιους τους συμμετέχοντες και στο οποίο θα συνυπάρχουν όλες οι φωτογραφικές δυνάμεις της χώρας.

Στη φετινή διοργάνωση διατηρείται η φιλοσοφία των προηγούμενων φεστιβάλ, με τις εκθέσεις σε εναλλακτικούς χώρους, ενώ ταυτόχρονα προστίθενται κινηματογραφικές αίθουσες, θέατρα και συναυλιακοί χώροι. Παράλληλα, παρουσιάζονται εκθέσεις σε γνωστούς εκ-θεσιακούς χώρους της Θεσσαλονίκης, όπου φιλοξενούνται φωτογράφοι από όλη τη χώρα και το εξωτερικό, ενώ ιδιαίτερο βάρος έχει δοθεί σε νέους και πρωτοεμφανιζόμενους φωτογράφους.

Σύλληψη – σχεδιασμός – συντονισμός:
Φωτογραφική ομάδα «Φωτοπόροι»
Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Ελευθερίου Κορδελιού «Μελίνα Μερκούρη»
Καραβαγγέλη 12, Ελευθέριο Κορδελιό, Τ.: +30 2310 770212, 2310 757272
fotoporoi@gmail.com, http://www.fotoporoi.gr/