Ένα «διαμάντι» του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, το «Τέσσερα» του Χρήστου Δήμα σε επετειακή επανέκδοση, από την

Πέμπτη 11 Νοεμβρίου στους κινηματογράφους.

Τέσσερις ιστορίες, που αποτυπώνουν ένα σινεμά ανοιχτό στην πρόκληση, χωρίς ενδοιασμούς και περιορισμούς, ένα σινεμά αληθινό, όπως η ίδια η ζωή: μια μαρτυρία για την εισβολή του ιού (AIDS) στη ζωή ενός νέου ερωτικού ανθρώπου (ΟΥΡΑΝΟΣ), ένα απλό, τρυφερό πορτραίτο μιας τραβεστί (TENDER), μια συγκινητική ελεγεία (ΑΝΑΣΑ) και freestyle ρεαλισμός (ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ).

Ο έρωτας, ο θάνατος, η μάνα, η καθημερινότητα, οι απλές, ανθρώπινες ιστορίες,
η εσωτερική και εξωτερική ξενιτιά, η συνεχής αίσθηση της διαφορετικότητας ενώνονται με ιδιαίτερη σκηνοθετική δεξιοτεχνία.

Το 2000 η NEW STAR, έθεσε τον εαυτό της σαν εταιρεία διανομής στην υπηρεσία του δημιουργού-σκηνοθέτη Χρήστου Δήμα ώστε να δοθεί διέξοδος-προβολή στη μεγάλη οθόνη των βραβευμένων μικρού μήκους ταινιών που είχε ήδη δημιουργήσει ο σκηνοθέτης.

Έτσι ώστε η αίθουσα να μπει στην υπηρεσία της ταινίας και η ταινία στην υπηρεσία του σινεφίλ. Η NEW STAR σε συνεργασία με τον δημιουργό βοήθησε στα γυρίσματα επιπλέον υλικού, το οποίο συνέδεε τις τέσσερις μικρού μήκους ταινίες και έτσι δημιουργήθηκε το «ΤΕΣΣΕΡΑ».

Η ταινία κυκλοφόρησε με αρκετή επιτυχία στις αίθουσες της Αθήνας και της υπόλοιπης Ελλάδας και οι σινεφίλ γνώρισαν έναν εξαιρετικό νέο δημιουργό, με πολύ μέλλον, ο οποίος, πράγματι, διέγραψε στο μεταξύ μια επιτυχημένη σκηνοθετική πορεία.

Δέκα χρόνια μετά, στις 11/11, το «ΤΕΣΣΕΡΑ» κυκλοφορεί ξανά στις αίθουσες σε επετειακή επανέκδοση, για να θυμηθούμε και να απολαύσουμε όλοι το ξεκίνημα του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη αλλά και να δοθεί η ευκαιρία στη νεότερη γενιά να δει την ταινία στη μεγάλη οθόνη.

Η ΤΑΙΝΙΑ

«ΕΝΑΣ ΟΥΡΑΝΟΣ ΓΕΜΑΤΟΣ ΑΣΤΕΡΙΑ» – «TENDER» – «ΑΝΑΣΑ» -«ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ»… Τέσσερις ιστορίες, που αποτυπώνουν ένα σινεμά ανοιχτό στην πρόκληση, χωρίς ενδοιασμούς και περιορισμούς, ένα σινεμά αληθινό, όπως η ίδια η ζωή: μια μαρτυρία για την εισβολή του ιού (AIDS) στη ζωή ενός νέου ερωτικού ανθρώπου (ΟΥΡΑΝΟΣ), ένα απλό, τρυφερό πορτραίτο μιας τραβεστί (TENDER), μια συγκινητική ελεγεία (ΑΝΑΣΑ) και freestyle ρεαλισμός (ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ).

Ο έρωτας, ο θάνατος, η μάνα, η καθημερινότητα, οι απλές, ανθρώπινες ιστορίες, η εσωτερική και εξωτερική ξενιτιά, η συνεχής αίσθηση της διαφορετικότητας ενώνονται με ιδιαίτερη σκηνοθετική δεξιοτεχνία.

Ο Δήμας συνδέει υπό τη μορφή σπονδυλωτής ταινίας τις τέσσερις αυτές ταινίες, που σκηνοθέτησε από το 1995 έως το 1999. Δεν πρόκειται όμως για μια απλή συρραφή.

Τα κομμάτια ενώνονται με νέο, πρωτότυπο υλικό, που γυρίστηκε ειδικά για την ταινία και λειτουργούν ως μικρές νοηματικές γέφυρες: γλυκές και νοσταλγικές αναμνήσεις, φωτογραφίες του σκηνοθέτη από την παιδική του ηλικία, ένας τρυφερός χορός με μια drug queen, σκηνές από την αγαπημένη του νυχτερινή Αθήνα…

Προσωπικές εξομολογήσεις γεμάτες ενέργεια, ειλικρίνεια, βίντεο και αυτοβιογραφικό υλικό, αφηγημένες μέσα από ιστορίες περιθωριακών ατόμων. Ξεκινώντας από το σπαρακτικό ΟΥΡΑΝΟ ΓΕΜΑΤΟ ΑΣΤΕΡΙΑ, ο Δήμας συνεχίζει με ένα πικρό ντοκουμέντο μιας τραυματικής εμπειρίας στο TENDER και μια ποιητική αποθέωση στην ΑΝΑΣΑ, για να καταλήξει στον «ξενιτεμένο» ΑΜΕΡΙΚΑΝΟ.

Στο πρώτο φιλμ υπάρχει ο θάνατος του ίδιου του αφηγητή, στο δεύτερο ο διασυρμός της τραβεστί Tender, στο τρίτο ο θάνατος του φίλου, στο τέταρτο ο θάνατος της πατρίδας. Ανάμεσα σ’ αυτές τις εικόνες, ο Δήμας κινείται επιδέξια: ακούμε το θρήνο μιας μάνας που έχασε το παιδί της, ζούμε τη βουβή κραυγή ενός μελλοθάνατου από AIDS, μας στοιχειώνει η πονεμένη αφήγηση μιας τραβεστί (Tender) και παρακολουθούμε μια αυτοπροσωπογραφία του ίδιου του σκηνοθέτη, από την εποχή που ζούσε στο Σαν Φρανσίσκο.

Οι ταινίες του βρίσκονται σε διαρκή αλληλεπίδραση με τη ζωή του και, όμως, όντας τόσο προσωπικές, αφορούν και αγγίζουν όλους μας. Ο Δήμας, μια σπάνια περίπτωση ταύτισης επιλογών ζωής και δημιουργίας, ξεπερνά κάθε υφολογικό και θεματολογικό ταμπού και περιφέρεται με ευλυγισία ανάμεσα στα είδη και στα θέματα, από το λαϊκό μελόδραμα στο μιούζικαλ και στη φόρμα του βίντεο κλιπ, από το σινεμά-βεριτέ στο ντοκιμαντέρ, από την καλλιτεχνική αναζήτηση στην πιο πεζή πραγματικότητα. Σκοπός του δεν είναι η ασφαλής επίδειξη του μοντερνισμού, αλλά η ανάδειξη αυτού που θέλει να πει.

Το οποίο, φέρει τεράστιο συγκινησιακό φορτίο, τέτοιο, που το έργο του αμέσως κατακτά την ετικέτα του γνήσιου λαϊκού κινηματογράφου.
Δημιουργεί έτσι ένα σινεμά στο οποίο συνυπάρχουν ποίηση και ρεαλισμός, πόνος με χιούμορ, ερωτισμός με τρυφερό συναίσθημα.

Πρόκειται για ιστορίες πονεμένες, που όμως δεν εκβιάζουν τον οίκτο του θεατή. Ο σκηνοθέτης τις εικόνες να μιλήσουν από μόνες τους. Το μήνυμα είναι διπλό: στο περιθώριο οι αξίες είναι ίδιες με αυτές της καθωσπρέπει ζωής.

Η σκηνοθετική του ικανότητα και το δυναμικό περιεχόμενο των πλάνων του δείχνουν ότι ξέρει να δημιουργεί μια «σφιχτοδεμένη» αφήγηση, χωρίς να πνίγει και την ελευθερία που χρειάζεται η καλλιτεχνική έκφραση. Δεν διστάζει να αφηγηθεί πράγματα που προκαλούν σοκ αλλά ούτε και να «παίξει» με την «ερασιτεχνική» πλευρά, με ταινίες χωρίς υψηλά μπάτζετ.

Χωρίς πολλά εφέ αλλά με πολλή ψυχή, η δημιουργία της ταινίας του μοιάζει με ένα «αντάρτικο» μέσα στο επίσημο σινεμά: φτηνό γύρισμα, με κάθε διαθέσιμο μέσο, φίλοι και γνωστοί σε πρωταγωνιστικούς ρόλους, ιστορίες μεταξύ ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, σε μια εξερεύνηση του ερωτικού πόθου και της απώλειας, ενώ ταυτόχρονα, παντρεύει το βίντεο με το 35αρι φιλμ ή των 8mm.

Ένα διαφορετικό σινεμά, το «ΤΕΣΣΕΡΑ» συνοψίζει, σαν ημερολόγιο του σκηνοθέτη, το σύνολο των προσωπικών του αναζητήσεων αλλά και πανανθρώπινων αξιών. Αποτέλεσμα, ένα σινεμά φρέσκο και αιχμηρό, με το όνειρο ως κίνητρο για ζωή και τέχνη.

Η καθολική αναγνώριση του έργου του (σειρά Κρατικών Βραβείων, Διακρίσεων σε φεστιβάλ και διεθνών πωλήσεων) αλλά και η εμπορική επιτυχία της τελευταίας του ταινίας, «ΝΗSOS», υπογραμμίζουν την εμφάνιση ενός Έλληνα δημιουργού, που ήρθε για να μείνει…

«Για μένα το σινεμά και η εικόνα είναι η ζωή μου. Δεν χρειάστηκε να μπω σε καμία διαδικασία λογοκρισίας σε σχέση με την τέχνη μου. Αυτό και μόνο λειτούργησε απελευθερωτικά και σε πολλά επίπεδα.»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ

«Από τις μεγαλύτερες δυσκολίες που έχω αντιμετωπίσει είναι να προσδιορίσω το επάγγελμά μου. Η λέξη κινηματογραφιστής, μου φέρνει κάτι από τα φοιτητικά μου χρόνια.

Έχω υπάρξει επαγγελματίας μπασκετμπολίστας αλλά η μέτρια καριέρα μου είχε ένα εξίσου άδοξο τέλος. Αισθάνομαι μια μικρή καχυποψία με αυτούς που ορίζουν τον εαυτό τους ως γενικώς καλλιτέχνες. Και για να πω την αλήθεια, τους λογαριασμούς μου τους πληρώνω με το να είμαι σερβιτόρος»

ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ
(την εποχή της δημιουργίας του «4»)

ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥ

Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ γεννήθηκε στην Ελευσίνα το 1969. Σπούδασε πολιτικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και παρακολούθησε σεμινάρια SOURCES κινηματογραφίας στη Φινλανδία και την Ολλανδία.

Το 1995 σκηνοθέτησε την πρώτη μικρού μήκους ταινία του «ΕΝΑΣ ΟΥΡΑΝΟΣ ΓΕΜΑΤΟΣ ΑΣΤΕΡΙΑ», που προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Δράμας, τιμήθηκε με τη διάκριση του ΕΚΚ και συμμετείχε σε πολλά φεστιβάλ ανά τον κόσμο: Ανζέρ (Γαλλία), Μονπελιέ (Γαλλία), Μοντεκατίνι (Ιταλία), Φεστιβάλ Πρώτων Ταινιών (Παρίσι), Βουδαπέστη (Ουγγαρία), Σιάτλ (ΗΠΑ), Σαν Φρανσίσκο (ΗΠΑ), Σίντνεϊ (Αυστραλία). Το 1996 πηγαίνει στις ΗΠΑ, μετά από πρόσκληση της εταιρείας του ΤΖΟΡΤΖ ΛΟΥΚΑΣ, όπου και δουλεύει ως βοηθός σκηνοθέτη.

Μέσα στα επόμενα χρόνια, παράλληλα με τις μικρού μήκους ταινίες του, συνεργάστηκε με αμερικάνικες ανεξάρτητες παραγωγές, ανάμεσά τους και τα ντοκιμαντέρ PAULINE (επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ του Σάντανς και φεστιβάλ Βερολίνου) και Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΙΣΙ, βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ Καλιφόρνιας. Το 1997 σκηνοθετεί τη μικρού μήκους ταινία «TENDER», η οποία συμμετέχει στα φεστιβάλ Δράμας, Σαν Φρανσίσκο, Σικάγο, Νέα Υόρκη, Όκλαντ (Αυστραλία), Μοντρεάλ (Καναδάς) και απέσπασε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Ήχου στο Πανελλήνιο Φεστιβάλ βίντεο στη Θεσσαλονίκη.

Το 1998 σκηνοθετεί την ταινία «ΑΝΑΣΑ», η οποία προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Δράμας, τιμήθηκε με τη διάκριση στα Κρατικά Βραβεία, Βραβείο Κοινού στο Τορίνο (Ιταλία), Καλύτερης ταινίας και Σκηνοθεσίας στο Πανελλήνιο Φεστιβάλ βίντεο στη Θεσσαλονίκη και συμμετείχε στα φεστιβάλ Σαν Φρανσίσκο, Σικάγο και Τορόντο.

Το 1999, σκηνοθέτησε τη μικρού μήκους ταινία, «ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ», για την οποία τιμήθηκε στο Φεστιβάλ Δράμας με το 2ο Βραβείο Μυθοπλασίας και Βραβείο Κριτικών ενώ απέσπασε επίσης Διάκριση του ΕΚΚ, 1Ο Κρατικό Βραβείο Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας στο Φεστιβάλ του Μιλγουόκι (ΗΠΑ) και συμμετείχε στα φεστιβάλ Σαν Φρανσίσκο και Ρότσεστερ. Το 2000, εργάστηκε ως σεναριογράφος και σκηνοθέτης στη σειρά του ALPHA «ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΚΥΚΛΟΣ», σε συνεργασία με τον Πάνο Κοκκινόπουλο, και ήταν υποψήφιος για Βραβείο Σεναρίου στα τηλεοπτικά βραβεία της επόμενης χρονιάς. Έχει συγγράψει τα βιβλία \”ΒΕΡΟΝΙΚΑ\” (1993) και «ΑΚΡΟΒΑΤΕΣ ΤΟΥ ΚΗΠΟΥ» (1995).

Το τελευταίο το γύρισε σε ταινία το 2001, η οποία τιμήθηκε με το Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας Β\’ Γυναικείου Ρόλου στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, 2001, διαγωνίστηκε στο Karlovy Vary International Film Festival 2002, και προβλήθηκε στην Ελληνική Εβδομάδα Κινηματογράφου του Σάο Πάολο.

Το 2003 σκηνοθετεί το ντοκιμαντέρ ΕΛΛΗΝΕΣ και μουσική για την Ολυμπιάδα του 2004 και επεισόδια από την τηλεοπτική σειρά «ΣΧΕΔΟΝ ΠΟΤΕ» της ΝΕΤ. Το 2005 σκηνοθετεί τον πρώτο κύκλο της τηλεοπτικής σειράς «ΔΥΟ ΜΕΡΕΣ ΜΟΝΟ» στο MEGA αλλά και πολλά βιντεοκλίπ για τους Γιάννη Πλούταρχο, Αντώνη Ρέμο, Γιώργο Νταλάρα, Αντώνη Βαρδή, Πασχάλη Τερζή, Γιάννη Κότσιρα.

Το 2006-7 σκηνοθέτησε επεισόδια για τη «ΔΕΚΑΤΗ ΕΝΤΟΛΗ». Παράλληλα, συνεχίζει το συγγραφικό του έργο, εκδίδοντας το 2008 το διήγημα «ΑΝΑΣΑ». Το 2009 αναλαμβάνει και πάλι το ρόλο του κινηματογραφικού σκηνοθέτη, με την κωμωδία «ΝΗSOS», που έκανε εισπρακτικό ρεκόρ, ξεπερνώντας ακόμα και τα εισιτήρια του «AVATAR» το τετραήμερο εκείνης της Πρωτοχρονιάς! Το 2010 ο επιτυχημένος σκηνοθέτης επιστρέφει στην τηλεόραση, σκηνοθετώντας επεισόδια από την τηλεοπτική σειρά «Ο πόλεμος των άστρων» για το ANT1.

Φιλμογραφία
2009 ΝΗSOS
2001 ΑΚΡΟΒΑΤΕΣ ΤΟΥ ΚΗΠΟΥ
2000 ΤΕΣΣΕΡΑ
1999 ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ (μικρού μήκους)
1998 ΑΝΑΣΑ (μικρού μήκους)
1997 TENDER (μικρού μήκους)
1995 ΕΝΑΣ ΟΥΡΑΝΟΣ ΓΕΜΑΤΟΣ ΑΣΤΕΡΙΑ (μικρού μήκους)

Σκηνοθεσία: ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ
Σενάριο: ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ
Φωτογραφία: ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΑΡΑΦΩΝΙΤΗΣ, JOE GRAHAM, ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ, KEV ROBERTSON
Μοντάζ: ΜΑΡΙΑ ΝΤΑΟΥΝΤΑΚΗ, SHARON FRANKLIN, ΑΛΕΞΗΣ ΠΕΖΑΣ
Σκηνικά: ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
Ήχος: ΚΩΣΤΑΣ ΠΟΥΛΑΝΤΖΑΣ, EMMANUELLE SIMON, JOHN ROENGER
Μουσική: ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ, ΑΛΕΞΗΣ ΒΟΥΡΑΖΕΛΗΣ

Πρωταγωνιστούν: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΖΑΓΑΝΙΑΡΗΣ, ΕΡΣΗ ΜΑΛΙΚΕΝΖΟΥ, ΜΠΑΜΠΗΣ ΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΡΟΥΛΑ ΘΕΟΛΟΓΟΥ, ΒΙΚΗ, ERIK KEVER RYLE, JANET KELLER, PAUL GERRIOR, CHRISTOPH SCHIMD, ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ, CATHRENE TARSK

Παραγωγή: ΧΡΗΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ, Ε.Κ.Κ., ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗ, NEW STAR

ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΥΛΙΚΟ:

Δ/vτης Φωτογραφίας: ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ, Ήχος: ΟΡΕΣΤΗΣ ΚΑΜΠΕΡΙΔΗΣ, Μονταζ: ΑΛΕΞΗΣ ΠΕΖΑΣ, Επεξεργασία Ήχου: ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΡΥΠΟΜΠΙΩΤΗΣ, Συνεργάτες: ΑΠΟΣΤΟΛΙΑ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ, ΑΣΥΝΕΘΗ ΣΟΥΡΙΔΗ