Το Σάββατο 27 Αυγούστου 2022, ώρα 8μ.μ. θα γίνουν τα εγκαίνια της έκθεσης που παρουσιάζουν οι εικαστικοί, λογοτέχνες και θεωρητικοί της τέχνης Δημοσθένης Δαββέτας και Κώστας Ευαγγελάτος στην κεντρική Αίθουσα της Σύγχρονης Πινακοθήκης Villa Ροδόπη στο Αργοστόλι. Τίτλος της έκθεσης «Γραφές Ιονίου» (DOS A DOS, Πλάι-Πλάι). Πρόκειται για μια εκφραστική εικαστική και ποιητική συνομιλία με πολλές συγκλίσεις και αποκλίσεις, εναντιοδρομίες και δημιουργικές δράσεις τέχνης και λόγου μέσα από παράλληλες αλλά και διαφορετικές συλλήψεις και καταθέσεις δύο σύγχρονων Επτανησίων, αφιερωμένων διαχρονικά στην αισθητική έρευνα.
Τα έργα του Δημοσθένη Δαββέτα στο ξεκίνημα τους είναι πάντα έργα σε χαρτί. Το χαρτί συμβολίζει γι’ αυτόν την επιφάνεια που χρησιμοποιεί ο “συγγραφέας”, “ο ποιητής”. Γιατι στο ξεκίνημα του ο Δημοσθένης Δαββέτας είναι ποιητής με την ευρεία έννοια του όρου. “Η ποίηση είναι ζωγραφική που μιλά κι η ζωγραφική είναι σιωπηλή ποίηση” μας έλεγε ο Αρχαίος Σιμωνίδης ο Κείος. Κι έτσι συνδυάζει ποίηση και ζωγραφική ο Δ. Δαββέτας. Στα ζωγραφικά του έργα που εκτίθενται στην Σύγχρονη Πινακοθήκη Villa Ροδόπη στο Αργοστόλι της Κεφαλονιάς, η μορφή συμπληρώνεται από το κενό. Το κενό ειναι το ισχυρό χρώμα του Δαββέτα. Χάρις στο κενό παίρνουν νόημα οι μορφές στα έργα του, δουλεμένα κυρίως με ακρυλικό. Το κενό είναι επίσης αυτό που τον καλεί σε διαρκή δημιουργία. Το κενό του θανάτου; Το κενό μιάς ισοπεδωμένης ζωής; Το κενό του πολιτισμού και των αξιών σήμερα; Το κενό ειναι η κινητήριος του δύναμη συτή που μοιάζει με την art total του κορυφαίου Joseph Beuys, του δάσκαλου και μέντορα του. Ο Δημοσθένης Δαββέτας έχει δημιουργήσει την “ecriture totale”, δηλαδή την “απόλυτη γραφή”. Γράφει παντού, καλύπτει το κενό με εικόνες και λέξεις. Γι’ αυτό κι η ιστορικός της σύγχρονης τέχνης Κατερινα Κοσκινά τον απεκάλεσε “σύγχρονο Ουμανιστή” συμπληρώνοντας: “το έργο του είναι η ανάγκη μορφοποίησης της έννοιας με την εικόνα που επιτρέπει μιά, πάνω απο κώδικες και ιδιώματα, ανάγνωση του κόσμου”. Ενώ ο διάσημος κριτικός Jean Yves Joannais έγραψε: “ο Δ. Δαββέτας είναι ένας καλλιτέχνης εν ειρήνη με τον κόσμο. Η ζωγραφική του είναι μια γροθιά που αναζητά ειρήνη”. Ο δε ιστορικός τέχνης Μπερνάρ Μαρκαντέ επισημαίνει: “Η τέχνη του Δ. Δαββέτα τοποθετειίται με υπερηφάνεια στα σύνορα πολλαπλών καλλιτεχνικών συνόρων. Παιδί του Ηράκλειτου ο Δημοσθένης κινείται στη κόψη του ξυραφιού. Θέτει σε κίνδυνο τις “κατηγορίες” και γιά να το πετύχει δεν διστάζει να θέσει σε κίνδυνο τον εαυτό του”.
Τα έργα του Κώστα Ευαγγελάτου από τις νεανικές εκθέσεις του μέχρι σήμερα είναι εσωτερικά απαυγάσματα μιας αισθησιακής ροπής και μιάς έντονης και συνεχούς εννοιακής διερεύνησης που υποκύπτει κατά περιόδους στη φυσιολατρική του αγωγή και μιά εξπρεσσιονιστική ιδιαιτερότητα. Στην έκθεση θα παρουσιαστούν χαρακτηριστικά έργα του από την σειρά “Συλλήψεις”. Πρόκειται για “γραμματογραφικές” συνθέσεις ενός ιδιότυπου μοτίβου, που πρωτοεκτέθηκαν στη Νέα Υόρκη κατά τη διάρκεια των σπουδών του και έκτοτε συνεχίζει να τις εμπλουτίζει με κοσμολογικές έννοιες και γεωμετρικές σχέσεις, ιδιαίτερα μετά την εκθεσιακή συμμετοχή του σε διεθνή συμπόσια κβαντικής τοπολογίας. Το σύνολο σχεδόν των έργων αυτών του ανήκουν απο το 2017 στη Βιβλιοθήκη της Σχολής Φυσικής και Αστρονομίας του Πανεπιστημίου του Leeds. Ο εκδότης του underground περιοδικού “Ιδεοδρόμιο” Λεωνίδας Χρηστάκης είχε γράψει το 1985: “Στην αρχή σε αφήνει κατάπληκτο η προσωπικότητα του Κώστα Ευαγγελάτου. Σε λίγο όμως η θέαση έργων και στίχων σε κάνει να προσέξεις στα προσωπικά βιώματα και ότι πίσω από αυτά ελλοχεύει μια αλήθεια, αναπάντεχη. Ο Ευαγγελάτος προχωρεί εκεί που πολλές φορές φτάνουμε εμείς να νοιώθουμε ένοχοι. Αν ζούσε το 1920 θάκανε έναν Φρόυντ να αυτοκτονήσει ή έναν Ράιχ να ξαναέγραφε, αναθεωρόντας, το “Ξεπέρασμα του Οιδιπόδειου συμπλέγματος”…! Η δρ.ιστορίας της τέχνης Ντόρα Ηλιοπούλου-Ρογκάν ανέφερε σε πρόσφατη κριτική της: “Κατορθώνει, ο Ευαγγελάτος πάντοτε, να είναι δημιουργικά διαφορετικός και συγχρόνως, ο εαυτός του σε μια συνεχώς ανελισσόμενη τροχιά. Συνδετικός κρίκος στα έργα του: η ενορχηστρωμένη σε αυτά υπέρτατη αρμονία και σε χρώμα και σε ρυθμό, δεν μας απορροφά μόνο στη θέαση. Μας κατακλύζει με ανείπωτες έννοιες και μεταφυσικά σε υφή οράματα που μας εξοικειώνουν με τα μυστικά της υπέρτατης ενέργειας”.
Δημοσθένης Δαββέτας
Ο Δημοσθένης Δαββέτας με καταγωγή από την Κέρκυρα, γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και είναι Διδάκτωρ Αισθητικής στο Πανεπιστήμιο Paris VIII.Διδάσκει στο IESA στο Παρίσι. Έχει διδάξει Φιλοσοφία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, στο Strate Collège και στο Créapole στο Παρίσι. Έχει παραδώσει σεμινάρια Φιλοσοφίας της Τέχνης στο École des Beaux-Arts (Παρίσι), σεμινάρια φιλοσοφίας και μοντέρνας τέχνης στο Paris IV (Παρίσι) και Φιλοσοφία Εφαρμοσμένων Τεχνών στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Πανεπιστημίου Πατρών. Συχνά, δίνει διαλέξεις σε σχολές τέχνης και πανεπιστήμια.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ποιητής και συγγραφέας, ζωγράφος, εικαστικός και performer, γράφει ήδη από το 1982 σχετικά άρθρα και δοκίμια στα περιοδικά Art Forum, Art in America, Art Studio, Beaux Arts Magazine, Galleries Magazine, Parkett Risk, και στις εφημερίδες Liberation, Figaro, Les Échos κ.α. Έχουν εκδοθεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό ποιήματα, διηγήματα, μυθιστορήματα, μελέτες και δοκίμια του.
Κώστας Ευαγγελάτος
Ο Κώστας Ευαγγελάτος γεννήθηκε στο Αργοστόλι. Ζωγράφος, ποιητής, θεωρητικός τέχνης, εικαστικός Performer. Σπούδασε αρχικά σε ελεύθερα εργαστήρια ζωγραφικής και είναι πτυχιούχος της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Συνέχισε με υποτροφία εικαστικές σπουδές, ζωγραφική, θεωρία σύγχρονης τέχνης στο University The New School for Social Research της Νέας Υόρκης, με καθηγητές τον Allen David και την Pearl Ehrlich. Το 1990 ίδρυσε στην Αθήνα το Art Studio EST. Συμμετείχε σε πολλές διεθνείς εκθέσεις. Ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής του έχουν πραγματοποιηθεί σε σπουδαία εικαστικά κέντρα της Ευρώπης και των Η.Π.Α. Έχει βραβευθεί από Πολιτιστικούς, Λογοτεχνικούς, Εκπαιδευτικούς, Επιστημονικούς συλλόγους και Ενώσεις καλλιτεχνών στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Διακρίθηκε και τιμήθηκε στο “Winterschool 1994” στη Γλασκώβη και στις “European Echoes” στο Γκετενμπόργκ. Έργα του ανήκουν ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές. Mέλος του ΕΕΤΕ, της ΕΕΛ, της ΕΕΕΛ (Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου) κ.α. Έχουν εκδοθεί ποιητικές συλλογές, ημερολόγια τέχνης, δοκίμια και αισθητικά άρθρα του.
Κεντρική εικόνα θέματος: Κώστας Ευαγγελάτος