Η έκθεση “Modigliani Up Close” θα παρουσιάζεται από τις 16 Οκτωβρίου μέχρι και τις 29 Ιανουαρίου 2023.
Συνεχίζοντας μια έρευνα η οποία ξεκίνησε το 2017 με μια μεγάλη ρετροσπεκτίβα στην Τέιτ Μόντερν, η έκθεση που παρουσιάζει το Ίδρυμα Μπαρνς επικεντρώνεται στο πώς δημιουργούσε ο Μοντιλιάνι τα έργα του. Ειδικότερα, έρχεται να ρίξει φως στις μεθόδους και στα υλικά με τα οποία εργαζόταν.
Το Ίδρυμα Μπαρνς πρόκειται να παρουσιάσει τόσο έργα που ανήκουν στη συλλογή του, όσο και έργα μεγάλων δημόσιων και ιδιωτικών συλλογών από όλον τον κόσμο, χωρίζοντάς τα σε θεματικές.
Το να συγκεντρωθούν και να παρουσιαστούν μαζί οι πίνακες και τα γλυπτά του Μοντιλιάνι δεν είναι ένα καινούριο εγχείρημα, καθώς είναι κάτι που έχει ήδη υλοποιηθεί από αρκετές παλαιότερες εκθέσεις. Ωστόσο, η έκθεση “Modigliani Up Close”, θα προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία στους επισκέπτες της να εξερευνήσουν το πώς ο Μοντιλιάνι κατασκεύασε αυτά τα έργα.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Η συμμετοχή στη διοργάνωση της έκθεσης μιας διεθνούς ομάδας ιστορικών της τέχνης και επιμελητών είναι σημαντική και συμβάλλει στην επέκταση της ακαδημαϊκής γνώσης σχετικά με το έργο του καλλιτέχνη. Το οποίο οδηγεί με τη σειρά του στη βαθύτερη κατανόηση και ακριβέστερη χρονολόγηση των έργων του, αλλά και στον προσδιορισμό των συνθηκών και των τοποθεσιών στις οποίες εργάστηκε ο Μοντιλιάνι. Γι’ αυτό ακριβώς, τα έργα θα παρουσιαστούν μαζί με πρόσφατα ευρήματα που έχουν βασιστεί σε επιστημονικές έρευνες οι οποίες έχουν αξιοποιήσει σύγχρονες τεχνολογικές μεθόδους (όπως ακτινογραφίες).
Λίγα λόγια για τον Μοντιλιάνι
Ο Αμεντέο Μοντιλιάνι γεννήθηκε το 1884 στο Λιβόρνο της Ιταλίας. Από μικρός αντιμετώπιζε προβλήματα υγείας, τα οποία τον εμπόδισαν να λάβει καθιερωμένη εκπαίδευση. Ξεκίνησε να εκπαιδεύεται στη ζωγραφική, το 1898 και ο θαυμασμός του για την Ιταλική Αναγέννηση τον συνόδευσε σε όλη του τη ζωή.
Όσο βρισκόταν στο Παρίσι, ήρθε σε επαφή με το Μετα-Εμπρεσιονιστικό έργο του Πολ Σεζάν, ενώ γνώρισε τους ποιητές Αντρέ Σάλμον και Μαξ Ζακόμπ, καθώς και τους Πάμπλο Πικάσο και Πολ Αλεξάντρ. Ο Αλεξάντρ ήταν ο πρώτος που έδειξε ενδιαφέρον για το έργο του Μοντιλιάνι.
Το 1909 ο Μοντιλιάνι ήρθε σε επαφή με τον γλύπτη Κονσταντίν Μπρανκούζι. Ακολουθώντας τις συμβουλές του, μελέτησε σοβαρά την Αφρικανική γλυπτική και στο σαλόν του Φθινοπώρου του 1912 παρουσίασε οκτώ πέτρινα κεφάλια των οποίων οι επιμήκεις και απλοποιημένες φόρμες αντικατόπτριζαν την επιρροή των Αφρικανικών έργων.
Το 1915 αφιερώθηκε ξανά στη ζωγραφική, αλλά η επιρροή που άσκησε στο έργο του η γλυπτική ήταν πια ολοφάνερη. Μείωσε σημαντικά τη χρήση του κιαροσκούρο, ενώ κλασικά χαρακτηριστικά των πινάκων του έγιναν τα μακριά οβάλ πρόσωπα, με απλά στοιχεία και επιμήκεις μύτες και λαιμούς.
Ο Μοντιλιάνι υπήρξε ένας καλλιτέχνης που δεν ήταν ιδιαίτερα γνωστός έξω από τους κύκλους της avant-garde του Παρισιού και δεν συμμετείχε ιδιαίτερα σε επίσημες εκθέσεις. Οι δυσκολίες που αντιμετώπισε στην πορεία της ζωής του επισκίασαν για δεκαετίες την αξία του έργου του, ωστόσο σήμερα, έπειτα και από τη φήμη που του προσέδωσε η πρώτη ατομική έκθεση που αφορούσε το έργο του στην Γκαλερί Bernheim-Jeune, το 1922, αλλά και μια βιογραφία από τον Σάλμον, αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους και πιο πρωτοποριακούς καλλιτέχνες της εποχής του.
Πηγές: barnesfoundation.org | “‘Modigliani Up Close’ To Highlight Artist’s Working Methods”, forbes.com | “Amedeo Modigliani”, Britannica.com
Κεντρική εικόνα θέματος: Amedeo Modigliani. Young Woman in a Yellow Dress (Renée Modot) (detail, 1918. Collezione Fondazione Francesco Federico Cerruti per l’Arte, on long-term loan to the Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea, Turin