Το Μουσείο Ηρακλειδών θα φιλοξενήσει την έκθεση έργων του Αμερικανού καλλιτέχνη Sol LeWitt από το Σάββατο …
1η Οκτωβρίου 2011 έως τις 29 Ιανουαρίου 2012.
Όλα τα έργα, δωρεά του ίδιου του καλλιτέχνη, προέρχονται από τη συλλογή του New Britain Museum of American Art.
Η έκθεση, η οποία έχει την υποστήριξη της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα, περιλαμβάνει 115 έργα του Sol LeWitt, κυρίως χαρακτικά (όπως λιθογραφίες, χαλκογραφίες και ξυλογραφίες) αλλά και την πρώτη του ελαιογραφία, καθώς επίσης γκουάς, μονοτυπίες και φωτογραφίες. Τα έργα του Sol LeWitt χαρακτηρίζονται από τα γεωμετρικά σχήματα και τα έντονα χρώματα.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ο Sol LeWitt (1928-2007) γεννήθηκε στο Connecticut των Η.Π.Α. και σπούδασε καλές τέχνες στο Syracuse University της πολιτείας της Νέας Υόρκης. Αφού υπηρέτησε στον αμερικανικό στρατό, κατά τον πόλεμο της Κορέας, εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη όπου παρακολούθησε μαθήματα στη σχολή School of Visual Arts και εργάστηκε στη βιβλιοθήκη και στην υποδοχή του ΜοΜΑ (Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης). Έγινε γνωστός προς το τέλος της δεκαετίας του 1960 χάρη στις τοιχογραφίες του και τις «δομές» του, όρο που ο ίδιος χρησιμοποιούσε για τα γλυπτά του.
Εν τούτοις δημιούργησε ένα μεγάλο αριθμό έργων και με διάφορα άλλα μέσα, όπως το σχέδιο, τη ζωγραφική, τη χαρακτική και τη φωτογραφία. Το έργο του Sol LeWitt σχετίστηκε αρχικά με το Μινιμαλισμό, αλλά αργότερα συνδέθηκε τόσο με την Εννοιολογική τέχνη ώστε θεωρείται από πολλούς ως ο «πατέρας» του κινήματος αυτού. Το 1967 έγραψε τις «Παραγράφους για την Εννοιολογική Τέχνη», όπου δηλώνει ότι η ιδέα ή η έννοια ενός έργου είναι μεγαλύτερης σημασίας από τη φυσική μορφή μέσω της οποίας ο καλλιτέχνης μεταφέρει την ιδέα του. Πιστεύεται επίσης ότι πρώτη φορά έγινε αναφορά στην εννοιολογική τέχνη όταν o LeWitt έγραψε: «Θα αναφερθώ στο είδος τέχνης που δημιουργώ, ως την εννοιολογική τέχνη».
Το έργο του Sol LeWitt αποτέλεσε το θέμα μεγάλου αριθμού εκθέσεων, τόσο κατά τη διάρκεια της ζωής του όσο και μετά το θάνατό του. Έργα του βρίσκονται σε πολλά σημαντικά μουσεία ανά τον κόσμο κι επίσης κοσμούν δημόσια πάρκα και κτίρια.
Όπως ο μουσικός συνθέτης δημιουργεί μία σύνθεση, την οποία κάθε ερμηνευτής εκτελεί με το προσωπικό του ύφος, έτσι και ο Sol LeWitt συνέτασσε λεπτομερείς οδηγίες για τη δημιουργία των τοιχογραφιών του, τις οποίες στη συνέχεια εκτελούσαν άλλοι: σημασία είχε η ιδέα.
Ο κύβος κατείχε εξέχουσα θέση στο πρώιμο έργο του καλλιτέχνη, εν τούτοις από το 1980 άρχισε να χρησιμοποιεί και το τρίγωνο και τον κύκλο. Με τη χρήση της ισομετρικής προβολής έδινε στα δισδιάστατα έργα του την εντύπωση τρισδιάστατης μορφής.
Όταν πέθανε, οι New York Times χαρακτήρισαν τον LeWitt ως “…υποστηρικτή και φίλο όλων των καλλιτεχνών, είτε ηλικιωμένων είτε νέων… το αντίθετο από αυτό που κάνει μια διασημότητα”. Όποιος τον γνώρισε προσωπικά δεν θα ξεχάσει ποτέ τη γενναιοδωρία του.
Επιμέλεια Έκθεσης: Παύλος και Μπελίντα Φυρού
Με την υποστήριξη της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα