Η έκθεση “To see takes time” θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό έως και τις 12 Αυγούστου 2023.

Η φράση “To see takes time”, από την οποία η έκθεση δανείζεται τον τίτλο της, ήταν κάτι που είχε γράψει κάποτε η ίδια η Τζόρτζια Ο’ Κιφ (Georgia O’ Keeffe). Η έκθεση στο MoMA συγκεντρώνει έργα σε χαρτί της Ο’ Κιφ, τα οποία συνήθως παρουσιάζονται μεμονωμένα, αλλά και σημαντικούς πίνακες, ενώ προσφέρει μια σπάνια ματιά στις μεθόδους τις οποίες χρησιμοποιούσε. Παρά το γεγονός ότι η Τζόρτζια Ο’ Κιφ είναι περισσότερο γνωστή για τους πίνακες με λουλούδια που δημιουργούσε, παρήγαγε επίσης εξαιρετικά έργα με κάρβουνο, μολύβι, νερομπογιά και παστέλ.

Ακόμη και όταν άρχισε να στρέφεται αποκλειστικά στη ζωγραφική σε καμβά, σημαντικές σειρές έργων, όπως τα λουλούδια στα 1930, τα πορτρέτα στα 1940, καθώς και τα εναέρια τοπία στα 1950, επανεπιβεβαίωσαν τη δέσμευσή της με τη ζωγραφική στο χαρτί. Αυτός ο τρόπος δουλειάς τής επέτρεπε να συλλαμβάνει πέρα από τις φόρμες της φύσης και τους ρυθμούς της.

Κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης καριέρας της, η Τζόρτζια Ο’ Κιφ επέστρεφε και εργαζόταν εκ νέου επάνω στα ίδια θέματα, αναπτύσσοντας, επαναλαμβάνοντας και μεταμορφώνοντας μοτίβα, που βρίσκονταν μεταξύ παρατήρησης και αφαιρετικότητας.

Georgia O’Keeffe. Evening Star No. III. 1917. Ανακτήθηκε από: moma.org

Μεταξύ του 1915 και 1918 διήνυσε μια περίοδο πειραματισμού, κατά την οποία δημιούργησε πολλά έργα σε χαρτί, με ακολουθίες έντονων γραμμών, οργανικά τοπία, γυμνά, αλλά και αφαιρετικά έργα από κάρβουνο, τα οποία αποκαλούσε “specials”.

Τζόρτζια Ο’ Κιφ

H Τζόρτζια Ο’ Κιφ γεννήθηκε σε μια φάρμα στο Γουισκόνσιν, το 1887. Σπούδασε στο Art Institute του Σικάγο και στο Art Students League στη Νέα Υόρκη όπου έμαθε τις παραδοσιακές τεχνικές της ζωγραφικής. Καμπή για την τέχνη της αποτέλεσε το γεγονός ότι μελέτησε τις ιδέες του Arthur Wesley Dow, κάτι που την ώθησε να προσεγγίσει την τέχνη διαφορετικά από το συνηθισμένο. Ο Dow είχε υιοθετήσει την ιδέα του Μοντερνισμού ότι το αντικείμενο της δουλειάς ενός καλλιτέχνη θα έπρεπε να είναι οι προσωπικές ιδέες και τα συναισθήματά του. Συνεπώς, απέρριπτε τον μιμητικό ρεαλισμό. Με τη σειρά της η O’Keeffe άρχισε να πειραματίζεται με την αφηρημένη τέχνη, δημιουργώντας τη δική της γλώσσα ώστε να εκφράσει ακριβώς τα συναισθήματα και τις ιδέες της. Μέχρι τα μέσα του 1920 η O’Keeffe είχε αναγνωριστεί ως μια από τις σημαντικότερες καλλιτέχνιδες της Αμερικής. Τα έργα της με τους ουρανοξύστες, αλλά και οι ιδιαίτερες απεικονίσεις λουλουδιών που δημιούργησε, έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην αναγνώρισή της.

Πηγές: moma.org | Georgia O’ Keeffe Museum | Britannica

Κεντρική εικόνα θέματος: Georgia O’Keeffe. Blue I. 1916. Watercolor on paper. Ανακτήθηκε από: moma.org. Λεπτομέρεια του έργου