«Αυτός που επιβάλλεται στο εκκλησιαστικό όργανο είναι ο κυρίαρχος όλων μας», έλεγε ο Λ.Β. Μπετόβεν. Κι αν ένα έργο μετουσιώνει αυτή την άποψη είναι η επιβλητική Τρίτη Συμφωνία του Γάλλου ρομαντικού Καμίγ Σαιν-Σανς που έκτοτε ουδέποτε ασχολήθηκε με το είδος. Στις 28 Απριλίου, ο προβεβλημένος Πολωνός μαέστρος Μιχάλ Νεστερόβιτς συμπράττει με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών επιλέγοντας να διευθύνει το γεμάτο θεματικές μεταμορφώσεις γραπτό στο οποίο ο Τίτος Γουβέλης αναλαμβάνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του εκκλησιαστικού οργάνου. Η βραδιά ανοίγει με τη νέα σύνθεση του δραστήριου Δημήτρη Σκύλλα που αντλεί έμπνευση από τον χορό του Ζαλόγγου. Η Ντόρα Μπακοπούλου που ακολουθεί, προσφέροντας την εγνωσμένη ευαισθησία και το πάντα εκλεκτό μουσικό της γούστο στην υπηρεσία του διάσημου πιανιστικού κοντσέρτου του Ραβέλ, δεν χρειάζεται συστάσεις.

Δωρεάν εισαγωγική ομιλία για τους κατόχους εισιτηρίων στις 19:30

Το πρόγραμμα με μια ματιά

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΚΥΛΛΑΣ (γεν. 1987)
Ο χορός του Ζαλόγγου, παραγγελία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης

ΜΩΡΙΣ ΡΑΒΕΛ (1875–1937)
Κοντσέρτο για πιάνο σε σολ μείζονα

ΚΑΜΙΓ ΣΑΙΝ-ΣΑΝΣ (1835–1921)
Συμφωνία αρ. 3 σε ντο ελάσσονα, έργο 78, «του εκκλησιαστικού οργάνου»

ΣΟΛΙΣΤ
Ντόρα Μπακοπούλου, πιάνο

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Μιχάλ Νασταρόβιτς

Το σχόλιο της σολίστ

To κοντσέρτο του Ραβέλ σε Σολ, σύνθεση τού 1930, (ο συνθέτης ηθελημένα δεν διευκρινίζει σε ποιο ιδίωμα το έγραψε διότι παίζει και με τα δύο, μείζονα κι ελάσσονα) είναι για εμένα από τις πιο γοητευτικές σελίδες της δυτικής μουσικής. Είναι γεμάτο φως, κέφι και ζωντάνια, ένα πυροτέχνημα! Προσεγγίζει την Τζαζ που ο συνθέτης εκείνο τον καιρό ανακάλυπτε συγκινημένος. Το κοντσέρτο αυτό απαιτεί από τον σολίστ, μια ιδιαίτερη εγρήγορση, μιας και οι εναλλαγές στο tempo και στο λυρισμό είναι συνεχόμενες! Εμπεριέχει μια πυκνότατη εκφραστική γκάμα, που είναι και η γοητεία του!

Το σχόλιο του μαέστρου

Ολόκληρη η Τρίτη Συμφωνία του Καμίγ Σαιν-Σανς είναι ένα υπέροχο συμφωνικό κατασκεύασμα που αποτελεί αποθέωση της ορχηστρικής τεχνολογίας του ύστερου 19ου αιώνα. Γραμμένο σε δύο μεγάλα μέρη δίνει την αίσθηση της ατελείωτης ανάβασης. Ο Σαιν-Σανς καταφέρνει να κάνει κάτι που ακούγεται σχεδόν αδύνατο. Διαστρεβλώνει τον χρόνο και τον χώρο – το βασικό θέμα επιταχύνεται τόσο πολύ που ο χρόνος φαίνεται να επιβραδύνεται. Στο φινάλε, η βροντερή μπάσα γραμμή του εκκλησιαστικού οργάνου – το οποίο παίζει νότες που μετά βίας ακούγονται αλλά που θα πρέπει να δίνουν την αίσθηση αρχέγονων δονήσεων – καθιστά το αποτέλεσμα απίστευτο!

Διαβάστε επίσης:

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Καλλιτεχνικές εκδηλώσεις Απρίλιος‒Μάιος‒Ιούνιος 2023
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Καλλιτεχνικό πρόγραμμα 2022-2023