Εγκαινιάζεται την Παρασκευή 23 Ιουνίου 2023 και ώρα 19:30, στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης-κτίριο Casa Bianca η αναδρομική έκθεση ζωγραφικής του Γιώργου Ιωάννου με τίτλο «Επίμονες Παρουσίες».
Η έκθεση, που διοργανώνεται από τη Διεύθυνση Πολιτισμού και Τουρισμού και τη Δημοτική Πινακοθήκη του Δήμου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων και τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), παρουσιάζει περισσότερους από 100 πίνακες, καθώς και αρχειακό υλικό, φωτογραφίες, προσωπικά αντικείμενα και σχέδια του γνωστού εικαστικού, μέσα από τα οποία μπορούμε να παρακολουθήσουμε την εικαστική του διαδρομή, από τα πρώτα έργα που δημιούργησε στην περίοδο της Κατοχής έως και τα τελευταία, το 2008.
Με επίκεντρο τον άνθρωπο, την καθημερινότητα αλλά και την επικαιρότητα, ο Γιώργος Ιωάννου δημιούργησε αφηγηματικά έργα με μια δική του προσωπική εικαστική γλώσσα. Οι εικόνες του πλούσιες σε μνήμες, αναφορές, σημειώσεις και χρώμα, εκφράζουν τη συναισθηματική, ενδοσκοπική ταυτότητά του. Πλήρης συμβόλων, υπομνήσεων και κριτικής, η ζωγραφική του προσεκτικά μελετημένη, μας προσφέρει την απόλαυση της ανακάλυψης και της ερμηνείας ενός φανταστικού κόσμου, πολυσυλλεκτικού και χωρίς όρια.
Ο Γιώργος Ιωάννου γεννήθηκε στην Αθήνα τον Δεκέμβριο του 1926. Πραγματοποίησε σπουδές ζωγραφικής στην Αθήνα με δασκάλους τους Κωστή Ηλιάδη και Θεόδωρο Δρόσο και στη συνέχεια στην Académie Julian στο Παρίσι, στα εργαστήρια των Claude Schurr και Édouard Mac Avoy. Μετά την επιστροφή του από το Παρίσι προχώρησε σε ένα αποκλειστικά δικό του τρόπο έκφρασης. Η δουλειά του επηρρεάστηκε απο τα κόμικς και θεωρήθηκε ο κυριότερος εκπρόσωπος της Ποπ Αρτ στην Ελλάδα.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Η πρώτη του παρουσίαση έγινε στη γκαλερί «Ζυγός» της οδού Βουκουρεστίου, τον Οκτώβριο του 1959, για να ακολουθήσουν περισσότερες από 25 ατομικές παρουσιάσεις σε γκαλερί της Αθήνας. Στο εξωτερικό έχει παρουσιάσει δουλειά του σε ατομικές εκθέσεις, στο Musée des Beaux Arts d’Ostende, στη γκαλερί Isy Brachot (Βρυξέλλες), της οποίας υπήρξε μόνιμος συνεργάτης και στη γκαλερί Pagani (Μιλάνο).
Εκπροσώπησε την Ελλάδα σε πολλές διεθνείς εκθέσεις, όπως στην 35η Μπιενάλε της Βενετίας (με πρόταση του μέλους της κριτικής επιτροπής, ζωγράφου και καθηγητή της Σχολής Καλών Τεχνών Νίκου Νικολάου), στο Museum am Ostwall, (Dortmund), στην II Biennale delle Regioni στην Ιταλία, στην Ιntegrafik του Βερολίνου, στη Regard 73 στις Βρυξέλλες, όπου εξέθεσε μαζί με έργα των Magritte, Buffet, Dali, Lambus, Delmotte, Foujita. Συμμετείχε επίσης σε ομαδικές εκθέσεις στο Centre Culturel d’ Ostende, στο Institut fur Auslandsbeziehungen στη Στουτγάρδη, στην Europa Arte στην Ιταλία, στα Europalia 82 στις Βρυξέλλες, στο Salon International de L’Art Libre στο Παρίσι, στο Μέγαρο ΕΟΚ στις Βρυξέλλες. Επίσης εξέθεσε έργα του μεταξύ άλλων στις αίθουσες τέχνης Isy Brachot στις Βρυξέλλες, Grosvenor Galleries στο Λονδίνο, Εnglish Speaking Union στο Εδιμβούργο, Ateneul Roman στο Boυκουρέστι και C.N.A Gallery στο Σικάγο.
Η δουλειά του έχει βραβευθεί στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Prix Europa de Peinture de la Ville d’Ostende, με έπαθλο ατομική έκθεση στο Musée des Beaux Arts d’ Ostende. Μεταξύ των μελών της κριτικής επιτροπής ήταν οι Hodin, Apolllonio, Argan, Penrose, Restany, Matney. Aκόμη, στη ΙΙ Biennale delle Regioni και στο Premio Internationale Europa Arte της Ιταλίας.
Σε πολύ νεαρή ηλικία έλαβε μέρος στην Εθνική Αντίσταση και τα βιώματά του από την περίοδο εκείνη αλλά και από τη δράση του την περίοδο της Χούντας αποτύπωσε στο «Λεύκωμα 1940-1974» (Εκδόσεις Παπαζήση, 1981), το οποίο αποτελεί μια σημαντική κατάθεση του χαρακτικού του έργου και περιλαμβάνει εκατό μονοτυπίες με θέματα από τον Ελληνοϊταλικό πόλεμo, την Κατοχή και την Αντίσταση, τον Εμφύλιο και τη Δικτατορία. To 2001 κυκλοφόρησε το φωτογραφικό λεύκωμα «Η Αθήνα μέσα από τις καρτ-ποστάλ του παρελθόντος» από τις Εκδόσεις Σιδέρη, με καρτ-ποστάλ απο τις πλούσιες συλλογές του.
Έχει ασχοληθεί με τη μελέτη θεμάτων τέχνης και κείμενα του έχουν δημοσιευθεί στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο. Έχει εικονογραφήσει εξώφυλλα δίσκων και πολλών βιβλίων.
Έργα του έχουν αγοραστεί από Μουσεία, Πινακοθήκες, Οργανισμούς, όπως το Musée des Beaux Arts d’Ostende, την Εθνική Πινακοθήκη, την Πινακοθήκη της Ρόδου, το Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τη γκαλερί House of Ritchie του Τορόντο, τη Στέγη Καλών Τεχνών και Γραμμάτων, τα Υπουργεία Παιδείας, Προεδρίας Κυβερνήσεως, Πολιτισμού. Επίσης, από ιδιώτες συλλέκτες στην Ελλάδα, στο Βέλγιο, την Ιταλία, τη Γαλλία, την Αγγλία, την Αμερική, τον Καναδά. Το 2012 βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών για το σύνολο της καλλιτεχνικής του δημιουργίας.
Τα τελευταία χρόνια της ζωής του, λόγω σοβαρής ασθένειας, είχε εγκαταλείψει τη ζωγραφική. Ως το 2008, όμως, που ήταν ενεργός, είχε συμπληρώσει 50 χρόνια συνεχούς παρουσίας στην εικαστική ζωή του τόπου. Ο Γιώργος Ιωάννου πέθανε στην Αθήνα τον Φεβρουάριο του 2017, σε ηλικία 90 ετών.
Η ιστορικός τέχνης- μουσειολόγος Δρ. Κατερίνα Κοσκινά σημειώνει για την έκθεση και το έργο του Γιώργου Ιωάννου: “(…) Οι απροσδόκητοι συνδυασμοί στο περιεχόμενο του έργου του Γ. Ιωάννου δεν είναι αντιπαραθέσεις. Είναι παράδειγμα ώσμωσης. Οι παιδικές αναμνήσεις και απώλειες ενός παιδιού από μια τραγική, προσωπικά και εθνικά, εποχή, συμπληρώνονται από τις «μαγικές εικόνες» των λαϊκών εικονογραφημένων περιοδικών και των «εξωτικών» τοπίων και κτηρίων των πρώιμων τουριστικών οδηγών και αφισών. Είναι η αλήθεια του, ο θριάμβος της ζωής, του αγώνα της επιβίωσης, που μετουσιώνεται σε έργο. Είναι η αποτύπωση των αποδράσεων στο παρελθόν, αλλά και το εικονικό μέλλον, ενός ανθρώπου που συγκέρασε ό τι έχασε και ό τι κέρδισε, σε τέχνη, στο μόνο «χώρο», όπου όλα κάποτε συμφιλιώνονται και αμαλγαματοποιούνται. Σ’ αυτόν, όπου οι επαναστάσεις είναι ουσιαστικές αλλά χωρίς βία και απ’ όπου η μνήμη δεν εξορίζεται, αλλά αντίθετα αποτελεί καταλυτικό, δομικό στοιχείο του μέλλοντος. Σ’ αυτόν, όπου φιγούρες, αφηγήσεις και χώροι, όπως αυτοί του Γ. Ιωάννου, βρίσκουν αναγνώριση και ταύτιση”.
Επιμέλεια έκθεσης: Δημήτρης Ιωάννου, εικαστικός καλλιτέχνης