Μετά τις παραστάσεις στο Ελαιουργείο για την Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα Ευρώπης 2023 και την παρουσίαση του έργου με το ΔΗΠΕΘΕ  Σερρών στο Ζιντσιρλι Τζαμί, τώρα στην Αγγλικανική Εκκλησία Αγίου Παύλου στο Σύνταγμα. Χώροι με ιδιαίτερη ιστορία σε προτρέπουν να αναμετρηθείς με τις Ευμενίδες που κλείνουν την τριλογία του Αισχύλου, Ορέστεια.

Μπορεί ένας τόπος προσευχής και κατάνυξης να φιλοξενήσει το τέλος μιας αιματηρής τραγωδίας με θέμα το δίκαιο;

Μπορεί ένας  ναός να γίνει τόπος ικεσίας και άσυλο για έναν μητροκτόνο;

Να γίνει  το Δικαστήριο όπου το φάντασμα της σφαγμένης μητέρας  βασίλισσας Κλυταιμνήστρας ,περιπλανιέται ζητώντας  εκδίκηση;

ΕΓΩ Η ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ ΟΝΕΙΡΟ ΠΙΑ ΣΑΣ ΦΩΝΑΖΩ

Μέσα από το όνειρο, το έργο του Αισχύλου συνομιλεί με τον κόσμο των νεκρών

«Κοίταξε αυτές τις πληγές με την καρδιά σου
Όταν η ψυχή κοιμάται φωτίζεται από μάτια,
ενώ τη μέρα η μοίρα των θνητών είναι απρόβλεπτη»,

λέει η Κλυταιμνήστρα  καθώς προσπαθεί να ξυπνήσει τις αρχέγονες δυνάμεις της εκδίκησης για το καλό της ψυχής της.

Τις  Ερινύες, που ξεγελασμένες από τον θεό Απόλλωνα που έπεισε τον Ορέστη να σφάξει την μητέρα του, πέφτουν σε βαθύ ύπνο και ονειρεύονται την καταδίωξη του.Είναι οι «Σκύλες του Άδη» και ο Ορέστης το θήραμα τους.

Ευμενίδες | Photo Credit: Άρτεμις Σκουλίκα / Θάνος Χατζόπουλος

Θα συνεχίσουν  τον κύκλο του αίματος μέσα από την εκδίκηση.

«αίμα μητέρας χυμένο κάτω δεν σηκώνεται εύκολα..
Ότι χύνεται υγραίνει το χώμα και  χάνεται..»

λέει ο χορός των Ερινυών –Ευμενίδων καθώς χορεύει τον χορό που θα δέσει μέσα από τα μάγια, τον Ορέστη. Το αρχαίο δίκαιο με την επιμονή του στην τιμωρία είναι ανελέητο.

Οι νεότεροι θεοί και η Αθηνά, όμως, θα δώσουν την θέση τους στους παλιούς άγραφους νόμους. Ο Ορέστης θα αθωωθεί. Η Αθηνά με την γλώσσα της Πειθούς θα κατευνάσει τις αιμοσταγείς Ερινύες.

Η ευημερία της πόλης και οι νέοι νόμοι θα κλείσουν τον κύκλο του αίματος και των αντεκδικήσεων.

Οι Ευμενίδες σηματοδοτούν μια νέα σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο και τον Θεό. Δεν μπορεί κανείς να υπηρετεί τυφλά τον λόγο ενός Θεού χωρίς συνέπειες.

Είναι υπεύθυνος για τον εαυτό του και μόνος αποφασίζει για τις πράξεις του.

Σήμερα πως συνδιαλεγόμαστε μ’ αυτό το έργο;

Μπορούμε να συμφιλιωθούμε με τον φόνο; Υπάρχει συγχώρεση; Η ανταπόδοση με βία στην βία έχει τελειώσει;

Διαβάστε επίσης:

Ευμενίδες Β’ Εκδοχή Κλειστού Χώρου, σε σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου στην Αγγλικανική Εκκλησία