Στην παιδική σκηνή του θεάτρου Άλφα–Ληναίος-Φωτίου ανεβαίνει το έργο «Κοντά στις Ράγιες», σε διασκευή- σκηνοθεσία Γιώργου Τζαβάρα. Πρόκειται για μια παράσταση γεμάτη φαντασία και χιούμορ, εμπνευσμένη από την απαράμιλλη γραφή της Άλκης Ζέη που γαλούχησε γενιές και γενιές αναγνωστών. Επί σκηνής έξι ταλαντούχοι ηθοποιοί και μουσικοί μας παρασύρουν σε μια παραμυθένια ιστορία που διαδραματίζεται στον Βορρά μιας άλλης εποχής μέσα από μια παράσταση με σύγχρονη αισθητική και γρήγορους ρυθμούς. Ένα έργο-σταθμός που θέτει στο επίκεντρο το παιδί ως ισότιμο πολίτη, θίγοντας παράλληλα θέματα που παραμένουν επίκαιρα, όπως η κοινωνική ανισότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η ξενοφοβία, η σχολική ζωή, η αξία της φιλίας και οι σχέσεις μέσα στην οικογένεια.

***

-Το 2023, που ήταν και το «Λογοτεχνικό Έτος Άλκης Ζέη», υπήρξε η αφορμή για να καταπιαστείτε με ένα έργο της αγαπημένης συγγραφέως. Τι σας έκανε να διαλέξετε το «Κοντά στις Ράγιες»;

Πρώτον με συγκίνησε η ιστορία. Ήταν ένα υπέροχο ταξίδι λογοτεχνικό και όσο το διάβαζα και το ξαναδιάβαζα, μέσα μου αισθάνθηκα πως δύναται να γίνει και θεατρικό. Ένας άλλος παράγοντας είναι ότι το συγκεκριμένο έργο δεν έχει ανέβει ξανά στο θεατρικό σανίδι. Αυτό απετέλεσε μια πραγματικά ευχάριστη πρόκληση.

-Θα θέλατε να μας πείτε για το πώς διαχειριστήκατε το κείμενο, ώστε να πάρει τη μορφή παράστασης και να ανέβει στο θέατρο Άλφα;

Το μυθιστόρημα είναι τόσο πυκνά γραμμένο και πολυεπίπεδο που σε πρώτη φάση ανέλαβα τον άχαρο ρόλο να αποφασίσω ποια κομμάτια του θα παραλείψω. Όταν ολοκληρώθηκε αυτή η διαδικασία τα πράγματα πήραν το δρόμο τους εύκολα γιατί η γραφή της Ζέη είναι πραγματικός σύμμαχος στον όποιον διασκευαστή.

-Νομίζω, είναι σημαντικό που ο κεντρικός ρόλος του έργου είναι αυτός μιας νεαρής ηρωίδας, ενός πραγματικού κοριτσιού που κάνει όνειρα και σχέδια για το μέλλον. Εσείς πώς θα περιγράφατε τη Σάσα;

Θα την περιέγραφα σαν ένα πλάσμα με ανοιχτά μάτια, που ρουφάει τα ερεθίσματα από τη ζωή σαν σφουγγάρι. Σιγά-σιγά μπαίνει στην εφηβεία και βρίσκεται μπροστά σε σταυροδρόμια που θα διαμορφώσουν την μετέπειτα ζωή της. Είναι ενεργή επιβάτης στο τρένο της ζωής κι αυτό είναι όμορφο και συγκινητικό να το βλέπει κανείς.

Photo Credit: Χρήστος Συμεωνίδης

-Ξεχωρίζετε κάποιον άλλον χαρακτήρα του έργου;

Όχι ιδιαίτερα. Μου αρέσουν όλοι και τους συμπαθώ εξίσου για τα καλά και τα στραβά τους. Αν μιλήσω πολύ προσωπικά, θα πω πως ο μεσήλικας Ίγκορ, ο πατέρας της Σάσας και οι σκέψεις του σχετικά με τη ζωή και τους ανθρώπους στο κατώφλι της μέσης ηλικίας είναι πιο κοντά μου ψυχικά.

Εν τέλει τι σημαίνει να είσαι αληθινός ήρωας;

Σημαίνει να είσαι ειλικρινής άνθρωπος, παρόντας σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής και να διαλέγεις με γνώμονα το κοινό καλό, αναγνωρίζοντας πως τελικά είναι και δικό σου συμφέρον να το κάνεις.

-Συγκριτικά με τους ενήλικες, είναι πιο δύσκολο κοινό τα παιδιά;

Δεν θα το έλεγα. Τα παιδιά είναι πολύ συγκεντρωμένα στη θεατρική πράξη σε γενικές γραμμές. Το αν διατηρούν ή όχι τη συγκέντρωση αυτή είναι λίγο και στο δικό μας χέρι, των ανθρώπων του θεάτρου εννοώ.

-Την πρωτότυπη μουσική της παράστασης υπογράφει ο Γιώργος Κυδωνάκης. Θα θέλατε να μας τη σχολιάσετε; 

Ναι, είναι μια μουσική πηγαία που νομίζω επικοινωνεί άμεσα με τα παιδιά και λειτουργεί ενισχυτικά στην ιστορία του έργου. Δείχνουν να την απολαμβάνουν μικροί και μεγάλοι και αυτό με ικανοποιεί ιδιαίτερα.

-Ακόμα αν μπορείτε να μας πείτε για τα σκηνικά & τα κουστούμια (Γεωργία Μπούρδα), και το πώς συντελούν στη διαμόρφωση ενός σκηνικού κόσμου για τα παιδιά.

Βεβαίως. Με τη Γεωργία συνεργαζόμαστε χρόνια και συζητώντας για τις ράγιες, θέλαμε να αποτυπώσουμε αδρομερώς την εποχή αλλά και την τοπογραφία του έργου, όμως η ειδοποιός διαφορά της αισθητικής προσέγγισης ήταν η αίρεση πως θέλαμε όλα τα σκηνικά, κοστούμια και σκηνικά αντικείμενα να είναι ιδωμένα μέσα από τα μάτια ενός παιδιού. Να έχουν τη χαρά της ανακάλυψης που έχει ένα παιδί που στολίζει με τη φαντασία του ακόμα και τα πιο απλά πράγματα δίνοντας τους μια διάσταση, γιατί όχι, παραμυθένια.

Photo Credit: Χρήστος Συμεωνίδης

-«Επιβιβαζόμαστε» στο Θέατρο Άλφα – Ληναίος-Φωτίου λοιπόν, μικροί και μεγάλοι, για να παρακολουθήσουμε την περιπέτεια της Σάσας. Ποια ατάκα του έργου θα αφιερώνατε στους αναγνώστες του CultureNow;

«Χρόνια πολλά, κι όταν έχεις σκοτούρες πήδα σκοινάκι, κάνει καλό». Την αγαπώ αυτή τη συμβουλή.

-Υπάρχει κάποια άλλη ιστορία για παιδιά που θα θέλατε να ανεβάσετε μελλοντικά στο θεατρικό σανίδι;

Υπάρχουν πάρα πολλές και τριγυρίζουν αυτή τη στιγμή στο μυαλό μου προσπαθώντας να αποφασίσω σε ποια θα δώσω προτεραιότητα. Ιδανικά θα ήθελα να γίνουν όλες θεατρικές παραστάσεις τα επόμενα χρόνια. Δε θα σας τις αποκαλύψω για να διατηρηθεί το στοιχείο της έκπληξης.

Διαβάστε επίσης:

Κοντά στις Ράγιες, της Άλκης Ζέη σε διασκευή και σκηνοθεσία Γιώργου Τζαβάρα στο θέατρο Άλφα