Το CultureNow έρχεται με φιλότεχνες προτάσεις για την Πέμπτη 22 και Παρασκευή 23 Φεβρουάριου 2024. Παρακάτω θα δείτε μερικές αξιόλογες εκθέσεις που ολοκληρώνονται το προσεχές διάστημα, ορισμένα εγκαίνια που έχουν κεντρίσει την προσοχή μας, καθώς και μια ιδιαίτερη VR διαδραστική εγκατάσταση που επιστρέφει στο Μουσείο Μπενάκη.
Μην Χάσεις – Εκθέσεις που ολοκληρώνονται σύντομα
Χριστιάνα Σούλου | Στερέωμα | Γκαλερί Bernier / Eliades
Last Days για την έκθεση «Στερέωμα» της Χριστιάνας Σούλου στην γκαλερί Bernier/Eliades.
Στην έκθεση η καλλιτέχνης διαμορφώνει μία διάταξη αποτελούμενη από περίπου 25 ζωγραφικά έργα, βασισμένα σε μελέτη σχεδίων της προηγούμενης δουλειάς της Water και σε επιλογή παλαιότερων σχεδίων της σειράς Φανταστικά Όντα – μετά τον Borges. Ο κοινός παρονομαστής και το σημείο που ενώνει τα έργα αυτής της παρουσίασης είναι το ζήτημα της σχέσης κίνησης – έμψυχης μορφής, όπως αυτή αποτυπώνεται με μολύβι σε χαρτί. Ο τίτλος της έκθεσης, Στερέωμα, προκύπτει από την απόσταση που παίρνει η καλλιτέχνης από κάθε αναπαραστατική αφήγηση για να φτάσει σε μία αλήθεια που δεν διαδραματίζεται μέσα στον χρόνο, αλλά σε μία στιγμή που ξεφεύγει από κάθε διάρκεια.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Διαρκεί έως 24 του μήνα
Γιάννης Αδαμάκης | Passepartout | Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Η Γκαλερί Ζουμπουλάκη παρουσιάζει τη νέα ατομική έκθεση του Γιάννη Αδαμάκη “Passepartout”. Για αυτή τη σειρά έργων μίλησε ο εικαστικός στην κάμερα του CultureNow.
Ο [Jean] Passepartout, αντιήρωας του Ιούλιου Βερν, δανείζει το όνομά του στην έκτη ατομική έκθεση του Αδαμάκη, στην γκαλερί Ζουμπουλάκη· σύμβολο της αιώνιας δοκιμασίας, της πολυμήχανης ‘ζαβολιάς’, του ατέρμονου ταξιδιού που χαρακτηρίζουν όλη τη ζωγραφική πορεία του καλλιτέχνη. Στα έργα της νέας δουλειάς συναντά κανείς εικόνες από το μεγαλύτερο μέρος της ζωγραφικής του πορείας. Σπαρμένες στον καμβά, εικόνες από τον Βερν, φωτογραφικές μνήμες, παιχνίδια ανασύρουν την περιπέτεια που ξεκινά από την παιδική ηλικία. Ανάμεσα σε όλα αυτά, ο ζωγράφος, όπως σημείωνει, «αγωνίζεται να κερδίσει μια ιλαρή ουτοπία, μια ανέφικτη διαβεβαίωση. Μια οδυνηρή εκπλήρωση».
Διαρκεί έως 30 του μήνα
Εκθέσεις που εγκαινιάζονται την Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου
Στέργιος Στάμος | Γόρδιοι Δεσμοί | Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) και η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα, παρουσιάζουν την έκθεση «Γόρδιοι Δεσμοί» του Στέργιου Στάμου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης Γιάννη Μπόλη.
Στην έκθεση «Γόρδιοι Δεσμοί», ο Στέργιος Στάμος παρουσιάζει έργα που εντάσσονται σε δύο μεγάλες ενότητες δουλειάς του των τελευταίων χρόνων. Στην πρώτη, ξεκινώντας από μια πραγματικότητα που είναι δίπλα μας, τη ζούμε και τη βιώνουμε καθημερινά, τις περισσότερες, όμως, φορές αδιαφορούμε γι’ αυτήν, την προσπερνούμε και, ενστικτωδώς, την απωθούμε, έρχεται να «αφηγηθεί» μικρές, ανείπωτες ιστορίες, που μιλούν για τη ζωή και τον θάνατο, τον πόλεμο και τη βία, ιστορίες για απίστευτες συνθήκες μετακίνησης, εκμετάλλευσης και εξαθλίωσης, για γεωγραφικές, φυλετικές, θρησκευτικές και πολιτισμικές διαχωριστικές γραμμές, για τις εκατόμβες των θυμάτων στα νερά της Μεσογείου, τις περιπέτειες χιλιάδων ανθρώπων στα παγωμένα κύματα του Αιγαίου, σε αναζήτηση μιας φαντασιακής «Γης της Επαγγελίας», για τον εγκλωβισμό τους σε δομές φιλοξενίας, αντιμέτωπους με την ξενοφοβία, τον ρατσισμό, την απόρριψη. Στη δεύτερη θεματική ενότητα, ο Στάμος επικεντρώνεται στην Ελλάδα της κρίσης και των μνημονίων, της απώλειας της κοινωνικής συνοχής, των νοσηρών φασιστικών φαινομένων, της αποξένωσης και της αλλοτρίωσης, της διαρκούς ανασφάλειας, του αμφίβολου αγώνα επιβίωσης και της κατάρρευσης της μεσαίας τάξης, των σκληρών πολιτικών αποφάσεων και της αποκλεισμένης προοπτικής, αλλά και στην Ελλάδα της αναζήτησης νέων μορφών αλληλεγγύης, ενότητας και συνύπαρξης. Ταυτόχρονα, παρουσιάζονται μια νέα σειρά έργων του καλλιτέχνη. Πρόκειται για γλυπτά με υλικά όπως τσιμέντο, σιδερένιες λεπτές ράβδους βαμμένες με λαμπερά χρώματα, αλουμίνιο και φως, και αναφορές εκτεινόμενες από τον μυθικό μάντη Τειρεσία μέχρι τις συμπαντικές θεωρίες του Stephen Hawking. Τα γλυπτά αυτά με τονισμένη την κατασκευαστική τους δομή, σε κάποιες περιπτώσεις, θυμίζουν σπαράγματα ερειπίων ή ενεργειακές ροές του φωτός, αναπτύσσονται στον χώρο σε διαφορετικές κατευθύνσεις και συμπλέκονται ως περίπλοκοι «γόρδιοι δεσμοί». Το φως κυριαρχεί, μεταφορικά και συμβολικά, ως υπόμνηση ελπίδας και αισιοδοξίας, ως διέξοδος, υπέρβαση και μετάβαση.
Εγκαίνια: Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2024, στις 19:00
Η αίθουσα τέχνης «εκφραση – γιαννα γραμματοπουλου», παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Γιώργου Αλεξανδρίδη με τίτλο «…προβάλλουν λαμπρά στα ανώτερα ύψη των αιθέρων».
Ο Γιώργος Αλεξανδρίδης παρουσιάζει τρεις εγκαταστάσεις, μία επιτοίχια και δύο στον χώρο. Στην πρώτη γλυπτική εγκατάσταση, αιωρούμενη στον χώρο παρουσιάζονται φιγούρες σε απαλά χρώματα, φιγούρες με στολές –πυροτεχνουργοί του στρατού, νοσοκόμες του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου με αντιασφυξιογόνες μάσκες, ηλεκτροσυγκολλητές, μελισσοκόμοι, κλόουν, δύτες αλλά και μέλη της Κου Κλουξ Κλαν. Στη δεύτερη παρουσιάζεται μια πυκνή σύνθεση κεραμικών πιάτων, διακοσμημένων με καλοσχεδιασμένα, επαναλαμβανόμενα μοτίβα που έχουν θέμα τον πόλεμο, την εξουσία, την πάλη και το σεξ. Τέλος μια εγκατάσταση από ομοιόμορφες σκηνές (φτιαγμένες από πηλό), αποτυπώνει τη σύγχρονη τραγική πραγματικότητα εκατομμυρίων ανθρώπων που ξεριζώνονται βίαια ή εγκαταλείπουν τις εστίες τους.
Εγκαίνια: Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2024, 19:00 – 22:00
Νίκος Κασκούρας | Περί (θ) ορίων | Γκαλερί Alma
Η γκαλερί Alma παρουσιάζει την ατομική έκθεση “Περί (θ) ορίων, «Σοφόν τὸ σαφές, οὐ τὸ μὴ σαφές», Ευριπίδης” του Νίκου Κασκούρα.
Στην έκθεση “Περί (θ) ορίων, «Σοφόν τὸ σαφές, οὐ τὸ μὴ σαφές», Ευριπίδης”, ο Νίκος Κασκούρας αποτυπώνει με εκπληκτικό τρόπο την καλλιτεχνική του αντίληψη, πηγαίνοντας πέρα από την απλή αναπαράσταση. Η έκθεση αυτή αντικατοπτρίζει το παράδοξο στοιχείο της σύνθεσης, της χειρονομίας της μελαγχολίας και της ζωγραφικής που μετατρέπει την φιγούρα σε αρχέτυπα πρότυπα, δημιουργώντας έναν συναρπαστικό διάλογο με τον θεατή. Η συλλογιστική του στην συγκεκριμένη ενότητα απεικονίζεται με την υπαρξιακή αγωνία που διέπει τον άνθρωπο. Ο ίδιος, δημιουργεί μια ασυνήθιστη πυκνότητα στην εικόνα που αγγίζει το όριο μεταξύ του εικαστικού και του συμβολικού με σκοπό το πανανθρώπινο. Το αντικείμενο της έκθεσης κινείται εκτός χρόνου και χώρου, καθώς ο καλλιτέχνης αφαιρεί τον ρεαλιστικό τρόπο θέασης, ο οποίος μεταφράζεται με μια συναισθηματική σαφήνεια. Οι φράχτες που απεικονίζονται στην επιφάνεια του καμβά, φαίνεται να τον απασχολούν συχνά. Λειτουργούν ως σύμβολα περιορισμού ή κοινωνικών προσχημάτων και προέρχονται σαν μια εσωτερική αναφορά στο εικαστικό του αποτύπωμα. Αυτοί με την σειρά τους, εντείνουν τον αίσθημα του περιορισμού, δημιουργώντας ένα ενοποιητικό μύθο στη συλλογιστική του. Ο καλλιτέχνης, με τον παραδοξιακό αυτό τρόπο, απεικονίζει την ελευθερία μέσα από τους περιορισμούς, ενισχύοντας έτσι την αντίφαση και την αμφιθυμία μεταξύ της επιθυμίας για αυτονομία αλλά και της αναγκαιότητας των ορίων. Κεντρικό του θέμα ωστόσο, δεν παύει να αποτελεί μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση που παραμένει βαθιά συμπονετική προς τις κακουχίες της ζωής.
Εγκαίνια: Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2024, 19:00 – 22:00
Εκθέσεις που εγκαινιάζονται την Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου
Αντιγόνη Καββαθά | Αγωνία | Γκαλερί Donopoulos International Fine Arts
Η Donopoulos International Fine Arts παρουσιάζει τη νέα έκθεση της Αντιγόνης Καββαθά με τίτλο «Αγωνία».
Όπως επισημαίνει ο ιστορικός της τέχνης Γιάννης Μπόλης: «Η Αντιγόνη Καββαθά επανέρχεται σε ένα θέμα που εμφανίζεται στη δουλειά της σε διάφορες εκδοχές. Η έμπνευσή της εκκινεί πάντα από την αληθινή ζωή ‒ από εικόνες καμένων δασών και «νεκρών» δέντρων από κεραυνούς ή την ξηρασία, εικόνες οικείες και τρομακτικές, εικόνες που πληγώνουν με την ερήμωση και την αίσθηση ολοκληρωτικής καταστροφής που αποπνέουν και που, άλλες φορές πάλι, υποβάλλουν μια βαριά, μελαγχολική ατμόσφαιρα. Η Αντιγόνη Καββαθά, ωστόσο, κατορθώνει να μετασχηματίζει αυτές τις εικόνες. Και εδώ βρίσκεται η «μαγική» δύναμη της τέχνης: να μεταμορφώνει και να μεταπλάθει. Τα δέντρα αναδύονται ως παράδοξα τοτέμ σ’ ένα άξενο και απολιθωμένο περιβάλλον ‒στο μεταίχμιο της πραγματικότητας, της φαντασίας και του ονείρου (ή του εφιάλτη)–, μοιάζουν να οριοθετούν τα σημεία συνάντησης δύο κόσμων ανάμεσα στο φως και στο σκοτάδι, να ορίζουν μια διαδικασία περάσματος και μετάβασης σε μια άλλη κατάσταση. Το μαύρο χρώμα μεγιστοποιεί την εκφραστική αμεσότητα, τη δύναμη και την επιβολή των συνθέσεών της, που δεν ενέχουν μόνο την ένταση μιας σκοτεινής οικολογικής αλληγορίας, αλλά και την ατμόσφαιρα μιας απόκοσμης γοτθικής ιστορίας ή το μυστήριο ενός απομακρυσμένου, στον τόπο και στον χρόνο, τοπίου του ρομαντισμού. Τα έργα της Αντιγόνης Καββαθά με τα δέντρα, σε μεγάλες ή σε μικρές διαστάσεις, αναδεικνύονται με μια γραφή ευαίσθητη και λεπτομερειακή, πλούσια σε εικαστικές αξίες, αισθητικές ποιότητες και περιεχόμενο, μια γραφή που υπερασπίζεται με θέρμη τις δυνατότητες της ζωγραφικής τέχνης».
Εγκαίνια: Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου 2024, στις 19.00
Γιολάντα Μαρκοπούλου | White Dwarf | Μουσείο Μπενάκη
“White Dwarf”, η διαδραστική εγκατάσταση που παρουσιάζει με όρους εικονικής αλλά και επαυξημένης πραγματικότητας (AR & VR), ένα κομμάτι της ιστορίας της «γέννησης» της πρώτης ατομικής βόμβας από τον φυσικό J. Robert Oppenheimer, επιστρέφει στο Μουσείο Μπενάκη.
Όπως εξηγεί η σκηνοθέτις Γιολάντα Μαρκοπούλου, για να δει το White Dwarf ο θεατής, εισέρχεται σε μία αίθουσα διαμορφωμένη έτσι ώστε, να μπορέσει να βιώσει την ξεχωριστή εμπειρία, που θολώνει τα όρια μεταξύ εικονικής και φυσικής πραγματικότητας, ακόμη και πριν να φορέσει τα ειδικά γυαλιά. Γίνεται συμμέτοχος σε «ένα επιστημονικό πείραμα» και καλείται να πάρει θέση απέναντι στο φλέγον ζήτημα της χρήσης της πυρηνικής ενέργειας. Τι είναι ο «Λευκός Νάνος»; Είναι ένα αστέρι που αφού εξάντλησε όλη του την ενέργεια, πεθαίνει μέσα στην απόλυτη σιωπή, χωρίς να εκραγεί.
Ώρες Παραστάσεων: Παρασκευή: 17:00, 18:00, 19:00, 20:00, 21:00 | Σάββατο: 12:00, 13:00 14:00, 15:00, 16:00, 17:00, 18:00, 19:00, 20:00, 21:00 | Κυριακή: 12:00, 13:00,14:00, 15:00, 16:00, 17:00
Κεντρική φωτογραφία θέματος: Από την εγκατάσταση “White Dwarf”