Εμπνευσμένο από το κινηματογραφικό αριστούργημα του Werner Herzog, αυτή η in situ  παρέμβαση αμφισβητεί τις παραδοσιακές ιεραρχίες τέχνης και τις μεθόδους παρουσίασης  μέσα σε έναν αφιερωμένο εκθεσιακό χώρο. Τις τελευταίες εβδομάδες, από την επιστροφή  του στην Ελλάδα, ο Theo Michael έχει εξερευνήσει σχολαστικά τα λατομεία γύρω από το Όρος Πεντελικό, την ιστορική προέλευση του μαρμάρου του Παρθενώνα, για να βρει  τεράστιους βράχους για αυτή την εγκατάσταση. Αντανακλώντας στις αρχαίες τεχνικές  εξόρυξης και μεταφοράς μαρμάρου, ο Michael εκτελεί μια πράξη όπου όχι μόνο οι ίδιοι οι  λίθοι γίνονται το κύριο έργο τέχνης, αλλά και η διαδικασία εξόρυξης και μεταφοράς τους,  υποβαθμίζοντας τις συνοδευτικές γλυπτικές σε δευτερεύοντα ρόλο. Αυτή η επιτελεστική  χειρονομία διαταράσσει τις συμβατικές εκθέσεις τέχνης, προσκαλώντας τους θεατές να  επανεξετάσουν τη σχέση μεταξύ τέχνης και χώρου.

Η εγκατάσταση η οποία καταλαμβάνει ένα σημαντικό μέρος του εκθεσιακού χώρου,  αποτελείται από μεγάλους μαρμάρινους βράχους διατεταγμένους για να δημιουργήσουν  έναν γλυπτικό όγκο που ισορροπεί την σχολαστική συναρμολόγηση με την αισθητική της  ερείπωσης. Αυτό το έργο θολώνει τα όρια μεταξύ ιστορικού και α-ιστορικού, Land Art σε  εσωτερικούς χώρους, και του αναστοχασμού των αρχαίων δεξιοτήτων και των χαμένων  τεχνολογιών. Το «FITZCARRALDO» επεκτείνεται πέρα από την απλή γλυπτική για να  ασχοληθεί με την αρχιτεκτονική, την κοινωνική αλληλεπίδραση και τον διαλογισμό.  Οι πέτρες σχηματίζουν έναν χώρο μέσα σε έναν χώρο, προκαλώντας αρχαιολογικές  τοποθεσίες και δημιουργώντας ένα μοναδικό τοπίο για κοινωνική αλληλεπίδραση  καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης. Αυτοί οι βράχοι λειτουργούν ως μεταφορικές και  πρακτικές άγκυρες, προτρέποντας τους θεατές να επαναπροσδιορίσουν τις νόρμες και τις  παραδοσιακές έννοιες των χώρων διαβίωσης.

Στους περιβάλλοντες τοίχους και διασκορπισμένα στο πάτωμα, ο Michael παρουσιάζει  γλυπτά που εξερευνούν αρχέτυπες μορφές με αρχαίες ελληνικές αναφορές και  φουτουριστικά στοιχεία. Αυτά τα κομμάτια, απεικονίζοντας ζώα, ακαθόριστα πλάσματα  και αφηρημένες στήλες, ενισχύουν τη διαχρονική φύση των θεμάτων της εγκατάστασης.

Το «FITZCARRALDO» επιμελείται η Alix Janta-Polczynski σε συνεργασία με τον Romain Bitton. Η έκθεση θα παρουσιαστεί στον χώρο της Alkinois όλο το καλοκαίρι, προσκαλώντας τους επισκέπτες να ασχοληθούν με αυτό το μοναδικό μείγμα αρχαιολογίας  και επιστημονικής φαντασίας, ιστορίας και μοντερνισμού, και να βιώσουν έναν  επαναπροσδιορισμένο τρόπο προσέγγισης της τέχνης και του κοινωνικού χώρου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ

Είναι πραγματικά δύσκολο να καταλάβω τι κάνω για αυτή την έκθεση… οπότε πρέπει να  ανοιχτώ και να είμαι ίσως υπερβολικά ειλικρινής σε στιγμές… αλλά πρέπει να ξεκινήσω από  κάπου:

Το «Fitzcarraldo» είναι πρωτίστως μια άσκηση στη Λιθαγωγία, την αρχαία ελληνική λέξη  για τη μεταφορά του μαρμάρου από τα λατομεία στην Ακρόπολη. Οι αρχαίοι Έλληνες  χρησιμοποιούσαν την «Οδό Λιθαγωγίας» που ακολουθούσε την οδό Περικλέους στην  Πεντέλη, στη συνέχεια ακολουθούσε το ρέμα του Χαλανδρίου και στη συνέχεια τη  Λεωφόρο Κηφισίας μέχρι το εργοτάξιο του Παρθενώνα. Ένα τεχνικό κατόρθωμα από μόνο  του, αλλά πολύ υποτιμημένο, καθώς οι περισσότεροι δεν έχουν ιδέα πώς κατασκευάστηκε  το μνημείο. Ακολούθησα μια παρόμοια διαδρομή για αυτή την έκθεση, με έναν στόχο  να απομακρυνθώ από θέματα διανοητικότητας και να εισέλθω σε δραστηριότητες που  μοιάζουν με σωματική άσκηση, ίσως ακόμα και άθλημα. Η ανύψωση λίθων, η περιπλάνηση  στα λατομεία κάτω από τον ήλιο, η δημιουργία μοχλών και έλκηθρων, η δεσμοποίηση  σχοινιών και κυρίως η επαφή με διάφορους μάστορες, ανθρώπους με πρακτική γνώση  της φυσικής, ήταν το ψωμί και το βούτυρο αυτής της έκθεσης. Θα ήταν ενδιαφέρον να  εξερευνήσουμε λίγο γιατί η πνευματική/διανοητική εργασία πληρώνεται καλύτερα από τη  χειρωνακτική εργασία. Στην Αρχαία Ελλάδα οι αρχιτέκτονες έπρεπε να κατασκευάσουν  συστήματα τροχαλιών και να βρίσκονται οι ίδιοι στα λατομεία, και φαίνεται ότι αυτή η  προσέγγιση παρήγαγε ανώτερα αποτελέσματα, που δεν μπορούν καν να αναπαραχθούν  σήμερα. Ναι, θα ήθελα να δω μια ανατροπή του Status Quo όπου οι καλλιτέχνες  πληρώνονται περισσότερο από τους επιμελητές ή τους διευθυντές μουσείων.

Αλλά αυτή η έκθεση δεν είναι μια επίδειξη νοσταλγίας αρρενωπότητας. Πιθανότατα  είναι το αντίθετο. Αυτή είναι μια ελαττωματική προσπάθεια με σημαντικά προβλήματα  παραγωγής, περιορισμούς και αμφιβολίες ενσωματωμένες σε αυτήν. Όπως ένας  μανιακός Klaus Kinsky (που οι ντόπιοι κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων προσφέρθηκαν  να σκοτώσουν), έχω βρεθεί εντελώς εκτός βάθους προσπαθώντας να στήσω την πιο  φιλόδοξη έκθεση μου ποτέ, την πρώτη καθαρά γλυπτική έκθεση μου. Έφτασα στην  Αθήνα λιγότερο από τέσσερις εβδομάδες πριν από τα εγκαίνια, (needs a coma μετά από 23  χρόνια στο εξωτερικό. Το να πρέπει να καταλάβω πώς να μιλήσω στους χειριστές κλαρκ  ενώ απελπισμένα να θέλω να δραπετεύσω για έναν freddo, ήταν μια μορφή βασανιστικής  διαδικασίας. Και έτσι, όπως η ταινία «Fitzcarraldo» είναι κατά την πρώτη προβολή για το  όνειρο ενός τρελού να στήσει μια όπερα σε μια μικρή πόλη στη μέση της ζούγκλας… κατά τη  δεύτερη προβολή είναι για τις προκλήσεις, τις αποτυχίες και τις δυνάμεις συμβιβασμού που  το καθιστούν δυνατό στο τέλος… Αυτή η έκθεση έχει μια παράλληλη δυναμική.

Ο αρχικός στόχος ήταν να γεμίσω τον χώρο με μεγαλίθους. Τεράστιες πέτρες που θα  παραμόρφωναν την ανθρώπινη κλίμακα και θα δημιουργούσαν μια καθηλωτική εμπειρία. Ωστόσο, δεν είμαι ο Michael Heizer. Ένιωσα ελαφρώς απογοητευμένος και κενός όταν  συνειδητοποίησα ότι αυτό το όραμα έχει ήδη εξερευνηθεί πριν, αν και κατά κάποιο τρόπο  πάντα λειτουργεί. Κάντε το μεγάλο βήμα και πιθανότατα θα υπάρξει ανταπόκριση. Μια  φίλη μου μάλιστα είπε όταν της έδειξα τα σχέδια για την παράσταση: «Wooo Man Art», και  μετά άρχισε να γελάει! Αλλά η σχέση μου με την αρρενωπότητα είναι λίγο πιο περίπλοκη,  αν όχι πολύπλοκη, θέλω να πιστεύω. Λοιπόν, τι θα γινόταν αν έκανα και τα γλυπτά μου από  λάσπη, έργα οικιακής κλίμακας με οργανικά υβρίδια και πλάσματα σαν χίμαιρες που πάντα  τριγυρίζουν στο μυαλό μου; και μετά μπορούσα απλώς να τα αφήσω γύρω από τις τεράστιες  πέτρες και να δω τι συμβαίνει. Και ίσως, ακριβώς επειδή υποβίβασα την πραγματική μου  επιθυμία σε δευτερεύουσα κατάσταση, να βγει καλύτερο. Θα χρησιμοποιήσω τη δύναμη  της Περιφερειακής Όρασης. Όπως όταν διάβαζα για το σχολείο και άκουγα μουσική  ταυτόχρονα, κατέληξα να γίνω ειδικός στη μουσική… ή όταν κοιτάς τις Πλειάδες στον  νυχτερινό ουρανό, το κόλπο είναι να μην τις κοιτάς αλλά να κοιτάς δίπλα στον ουρανό.  Τότε αποκαλύπτονται οι αποχρώσεις του νεφελώδους φωτός. Με αυτόν τον τρόπο, αν  επικεντρωθώ σε μια γιγαντιαία εγκατάσταση, μπορεί να καταλήξω να παράγω κάποια  αξιόλογα μικρά γλυπτά. Σαν μια διαλεκτική για το τι είναι το παρασκήνιο. Ή απλά μια  τακτική παραπλάνησης.

Theo Michael – Βιογραφικά στοιχεία για τον εικαστικό

Ο Theo Michael  (γεν. 1979, Θεσσαλονίκη) είναι Έλληνας καλλιτέχνης που εργάζεται μεταξύ Μεξικού και Αθήνας  και έχει μια τάση να δουλεύει με βανδαλισμένα θαλάσσια τοπία και ανακυκλωμένο  πολυουρεθάνιο. Η πρακτική του αποτελεί κριτική στο σπισισμό και υποστηρίζει ότι η  έλλειψη ισοτιμίας μεταξύ βακτηρίων, μελισσών, ψαριών και ανθρώπων είναι ο κύριος  παράγοντας της τρέχουσας κλιματικής κρίσης και ρύπανσης. Αν και είναι κυρίως γνωστός  για τα σχέδια του με γραφίτη που απεικονίζουν τραχιές θάλασσες και εξαφανισμένα  πλάσματα, στις πρόσφατες εγκαταστάσεις του στο πάτωμα, προσπαθεί να υβριδίζει τις  προηγούμενες διαρρυθμίσεις του μέσω μιας διαδικασίας που εισάγει λάθη και επιτρέπει  τυχαίες μεταλλάξεις. Πέτρες, χώμα και φρούτα από τοπικές αγορές εμφανίζονται συχνά  στα έργα του, όπως και περίεργα έπιπλα, μέρη ζώων, σκηνικά επιστημονικής φαντασίας  και αρχαία κείμενα.

Οι παράλογες αναρχο-μουσειογραφικές εκθέσεις του οδηγούν σε μια λογικο-παράλογη  διαλεκτική που αποσταθεροποιεί ιδέες ιεραρχίας και συστήματα τάξης. Στο σύμπαν  του Michael, μια φλούδα μπανάνας είναι εξίσου σημαντική όσο οποιοσδήποτε πίνακα  του Πικάσο και ένας σκώληκας Bobbit τόσο πολύπλοκος όσο οποιοσδήποτε διευθύνων  σύμβουλος ασφαλιστικής εταιρείας. Στα λόγια του ίδιου του καλλιτέχνη: «Αυτά τα  έργα φαίνονται παράλογα στους ανθρώπους που είναι ενσωματωμένοι στα σύγχρονα  συστήματα ανταγωνισμού, αλλά θα έπρεπε να μοιάζουν με κήπους Ζεν σε όσους  αγανακτούν με την ορθοδοξία.»

Τα έργα του έχουν περιγραφεί από συναδέλφους καλλιτέχνες ως «μεθυσμένη  ανθρωπολογία». Τα σχέδια, τα γλυπτά και τα μωσαϊκά του Michael χρησιμοποιούν  αναφορές από την αρχαιολογία, την επιστημονική φαντασία και την φυσική ιστορία για  να συμμετάσχουν σε μια εναλλακτική άσκηση οικοδόμησης κόσμου, όπου τα όρια και οι  ιεραρχίες μεταξύ των πολιτισμών και των ειδών έχουν καταρρεύσει.

Έλαβε πτυχίο Καλών Τεχνών από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και την Σχολή Τεχνών  της Ουτρέχτης και μεταπτυχιακό στις Καλές Τέχνες από την Σχολή Καλών Τεχνών του  Wimbledon. Από την αποφοίτησή του, το έργο του έχει εκτεθεί στο Palacio Nacional (Πόλη  του Μεξικού), Museo Universitario Del Chopo, Museo De La Ciudad De Mexico, Fotomuseum  Winterthur, CAC-Passerelle (Brest), Μπιενάλε Θεσσαλονίκης, Kunsthalle Athena και Triangle  France (Μασσαλία) μεταξύ άλλων. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις στην Galeria  OMR, Preteen Gallery, Steve Turner Contemporary και AMP Gallery Athens. Το έργο του έχει  δημοσιευτεί σε διάφορες εκδόσεις, όπως Artforum, Flash Art, Art Review, La Tempestad,  revista Codigo, Designboom και The Los Angeles Times.

ΚΑΛΛΙΤΈΧΝΗΣ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΌ ΣΗΜΕΊΩΜΑ

Solo shows 

2023, Eyes Compound, Allouche Benias Gallery, Athens

2019 Crater Gardening, gdl90210, Guadalajara

2019 Prehistory Repeats Itself, Espositivo, Madrid

2018 La Simetria Del Ermitaño, Casa Del Lago UNAM, Mexico City 2017 ARTHROPODOS, Galerie Vallois, Paris

2014 The Opposite Of The Opposite, Steve Turner Contemporary, Los Angeles 2014 Reptile Dialectics, Galeria OMR, Mexico City

2013 I Didn ́t Think Of Anything I Don ́t Know What To Do, Preteen, Mexico City 2011 Scholars In Space, Galeria OMR, Mexico City

2009 Smoke From The Edge Of The Known, AMP, Athens

2001 Theo Michael, Steven Makris Gallery, Athens

Group shows 

2024, La Casa Ideal, Proyecto Multiproposito, Mexico City

2024, Reorientation Of The Earth, L.A. Beast Gallery, Los Angeles

2023, Agua Que Quema, Museo Anahuacalli, Mexico City, cur. Karla Torres 2023, La Casa Erosionada, Museo Anahuacalli, Mexico City, cur. Karla Torres 2023, The Artist’s Artist, Juan De La Cosa, Mexico City, cur. Fransesco Pedraglio 2023, Barbarismos, Pequod, Mexico City, cur. Joaquin Segura, Fernanda Ramos 2023 CUT, P8 Gallery, Tel Aviv, cur. Avshalom Suliman

2022 Every Day or Not At All, Peter and Merle Mullin Gallery, Pasadena, cur Robert Kett 2021 The Last Tenant, MASA Galeria, Mexico City, cur. Mario Garcia Torres 2021 Against The Linear, KEIV ATHENS, Athens

2021 Reset, Maia Contemporary, Mexico City

2020 Who’s Afraid Of Comodo, Allouche Benias Gallery, cur. Evgenia Vereli 2019 Curved Arrows, Kunstaraum Am Schauplatz, Vienna

2019 A Quien Corresponda, Kirkland Gallery, Cambridge

2019 Streaming Realities Steaming, forgrace, Athens

2019 Pabellon De Las Escaleras, gdl90210, Mexico City

2018 Be Water Again, Koraï, Nicosia

2018 Nuevo Manifiesto De Cine Mexicano, Lodos Gallery, Mexico City 2018 What Do You Dream Of?, Galeria Luisa Strina, Sao Paulo, cur. Magali Arriola 2018 Constellations In The Dirt, NEON, Kouphonisi

2018 Cerrajeria, Lock Up International, Mexico City

2018 El Apartamento Imaginario Del Dr Atl, 90210 Gdl, Mexico City 2018 Geometria Primitiva, Galeria Mercado Negro, Puebla

2018 Stopping Point, Daily Lazy Projects, Athens

2018 Id^entity, Float Gallery, Athens

2017 +52 Paisajes Recientes, Fundacion Calosa, Irapuato, cur. Paulina Ascenscio 2017 Cabinet, David B. Smith Gallery, Denver

2017 Cajuelazo, 90210, Guadalajara

2016 Where There Is Sea There Are Pirates, 3 137, Athens

2016 Escape Routes, Kohler Arts Center, Sheboygan

2016 Lodos Presents A Theater Play, Museo Experimental El Eco, Mexico City 2016 Chez Eux: Unseen Collections, Circuits&Currents, Athens

2016 Politicas De Polvo, Galeria Emma Molina, Monterrey

2016 Once(11), Espacio Monitor, Caracas

2016 Heroes, Galerie Vallois, Paris

2015 Predictions Of A One Night King, Chalet Society, Paris

2015 Verto, Studiocur/art, Paris

2015 Disparitions, Galerie RueVisconti, Paris

2015 Mascaras Mexicanas, Palacio Nacional, Mexico City

2015 Now What, Gildar Gallery, Denver

2015 Greased, The Breeder, Athens

2015 Alotropos, Museo Universitario Del Chopo, Mexico City

2015 No Sound, Galeria Millan, Sao Paulo

2014 Art Basel Miami Beach Film Sector cur. by David Gryn, SoundScape Park, Miami 2014 d h c m r l c h t d j; or true facts about stones, Lodos at Peregrine Program, Chicago 2014 Delusions Of Decay, Curro Y Poncho, Guadalajara

2014 Vernacular Alchemists, CAC-Passerelle, Brest

2014 Stalactica, Quincaillerie Vander Eycken, Bruxelles

2014 PLAT(T)FORM 2014, Fotomuseum Winterthur

2013 Under The Volcano, former post office of Nagara Gose, Nara, Japan 2013 Expanding Foam And Intellectuals, ReMap4, Athens

2013 The Eternal Internet Brotherhood, Mexico

2013 1:1, SteveTurnerContemporary, Los Angeles

2012 SOCONFUSEDLOL, Beo Project, Belgrade

2012 Footnotes On Candida Hofer, OMR, Mexico City

2012 American Meat Locker, L.O.T., Luisville

2012 The Possessed, Triangle France, Marseille

2012 BYOB, Duesseldorf

2011 BYOB, Miami

2011 The Space Between Now And Then, OMR, Mexico City

2011 Music For Insomniacs, Proyectos Monclova, Mexico City

2011 Stranger In A Strange Land, Remap, Athens

2011 BYOB Mexico City, Ex-Teresa Arte Actual, Mexico City

2011 BYOB London, The Woodmill, London

2010 First Biennal Of The End: Collapse, El 52, Mexico City

2010 BYOB Athens, Kunsthalle Athena, Athens

2010 DRAW, Museo de la Ciudad de Mexico, Mexico City

2010 The Destroyed Room, Galerie Im Regierungsviertel, Berlin

2009 Personal-Political, 2nd Thessaloniki Biennale

2009 Remap 2, Athens

2009 Video.it 2009, curated by Marina Fokidis, Torino

2008 Apartment, curated by Brian Chalkley and Lewis Amar, London 2008 MI2, Art Athina, curated by K.Dagritzikos Athens

2007 1st Thessaloniki Biennale, «Public Screen»

2007 Part Time Punks, Deste Foundation, Athens

2007 Republic, L’ESTlondon, London

2006 We ‘ve lost the hearts and minds, E:vent Network, London

2006 Centrefold, ZOOARTFAIR, London

2006 Pay The Psychic, L’Est, London

2005 Bangkok Experimental Film Festival, Bangkok

2004 Agora, Transition Gallery, London

2004 FleaMarket, TemporaryContemporary, London