Χθες βράδυ, πραγματοποιήθηκε η τελετή απονομής των βραβείων του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, της μεγάλης ετήσιας διοργάνωσης της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, που συνεχίζεται με επιτυχία έως τη Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024 στις δύο αίθουσες της Ταινιοθήκης.
Παράλληλα, επιλεγμένα προγράμματα του παρουσιάζονται (και) online στη διεύθυνση online.tainiothiki.gr
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ
Στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του ΦΠΚΑ, που φέτος περιελάμβανε 10 ταινίες απ’ όλον τον κόσμο, το Μεγάλο Βραβείο (Grand Jury Prize) απονεμήθηκε στο Βιέτ και Ναμ (Viêt and Nam) του Τρουνγκ Μιν Κουί, «μια σπάνια ταινία, μύχια και μαγική, που σκάβει βαθιά για να φέρει στο φως μια ιστορία αγάπης, και να υφάνει το ευαίσθητο όραμα της επιθυμίας για μια καλύτερη ζωή και της ανάγκης για δικαίωση των φαντασμάτων του παρελθόντος».
Η εταιρεία AUTHORWAVE προσφέρει δωρεάν υπηρεσίες post-production ύψους 10.000 ευρώ για την επόμενη ταινία του δημιουργού, ενώ ο νικητής εξασφαλίζει αυτόματα την διανομή μίας εβδομάδας της ταινίας του στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Το Βιέτ και Ναμ θα προβληθεί και πάλι, την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου, στις 9.15.
Το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής (Special Jury Prize) κέρδισαν εξ ημισείας οι ταινίες Φωτιά του ανέμου (Fire of Wind) της Μάρτα Ματέους και Άμεση παρέμβαση (Direct Action) των Μπεν Ράσελ και Γκιγιόμ Καγιό.
Σύμφωνα με την κριτική επιτροπή «μέσω μιας παράδοξης σκηνοθεσίας, η ιδιαίτερη αλληγορική φωνή της ταινίας Φωτιά του ανέμου εξερευνά τις ιστορίες μια κοινότητας και μιας χώρας», ενω στην Άμεση παρέμβαση «με αυστηρά καδραρίσματα και ρυθμό, η ταινία παρουσιάζει τους αγώνες μιας κοινότητας ενάντια στις εξουσίες – μικρές καθημερινές χειρονομίες, σταδιακά μετατρέπονται σε ένα μανιφέστο αντίστασης και αλληλεγγύης».
Τέλος, Ειδική Μνεία (Special Mention) απέσπασε το κυανό (bluish) των Λίλιθ Κράξνερ και Μιλένα Τσερνόφσκι. «Η ακριβής και χαμηλών τόνων κινηματογραφική γλώσσα της ταινίας επικοινωνεί, χωρίς προφάνειες και επεξηγήσεις, τις υποκειμενικές πραγματικότητες των χαρακτήρων – μια ταινία που πιάνει το παλμό του εδώ και τώρα».
Την κριτική επιτροπή του διεθνούς διαγωνιστικού απάρτισαν οι: Τζάκι Ντέιβις (παραγωγός και επιμελήτρια με έδρα το Λονδίνο, η οποία εργάζεται στη διασταύρωση της τέχνης και του κινηματογράφου), Ρέα Βαλντέν (κινηματογραφίστρια, θεωρητικός κινηματογράφου, και Επίκουρη Καθηγήτρια στη Σκηνοθεσία και στο Μοντάζ στο Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου Αθηνών) και Μαρία Κουρκούτα (κινηματογραφίστρια, μοντέρ και παραγωγός).
Με υπνωτιστικό ερωτισμό, ο Βιετναμέζος σκηνοθέτης του Βιέτ και Ναμ ανασκάπτει μυθοπλαστικά τις μνήμες και την κληρονομιά ενός έθνους. Στη Φωτιά του ανέμου, μέσα από μύθους και προφορικές παραδόσεις, αποκαλύπτονται τα ίχνη της Ιστορίας στο συλλογικό ασυνείδητο μιας κοινότητας εργατών αμπελώνων στην Πορτογαλία, ενώ η Άμεση παρέμβαση εκφράζει ανησυχία για την κλιματική κρίση και τον σύγχρονο καπιταλισμό. Τέλος, η αναζήτηση της επιθυμίας και της ταυτότητας διαποτίζει τη νοσταλγική περιπλάνηση των ηρωίδων της ταινίας κυανό.
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΤΟΥ «REFRAMING IMAGES»
Στο νέο διαγωνιστικό τμήμα «Reframing Images» που η Tαινιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει φέτος σε συνεργασία με την ARTWORKS, το Βραβείο ARTWORKS Καλύτερης Ταινίας (ARTWORKS Best Film Award) απονεμήθηκε στην ταινία Man Number 4 της Miranda Pennell.
«Ένας αναγεννησιακός πίνακας του ίντερνετ: δανειζόμενη μια φωτογραφία αναρτημένη στα μέσα δικτύωσης, η δημιουργός χαρτογραφεί μια γεωγραφία προς εξερεύνηση και συνθέτει τετράγωνο-τετράγωνο, μια υπερβατική εμπειρία που ξεπερνάει τα όρια της απλής κινηματογραφικής θέασης».
Με την υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), η ARTWORKS προσφέρει στη νικήτρια το Βραβείο ARTWORKS Καλύτερης Ταινίας, ύψους 5.000 ευρώ.
Ειδική Μνεία (Special Mention) κέρδισαν δύο ταινίες:
Η πρώτη μνεία πηγαίνει στην ταινία Notes: Remembered and Found της Μαρίας Αναστασίου.
«Μια σκυταλοδρομία μνήμης και ένας συγκινητικός οικογενειακός διάλογος που υπερβαίνει το γραμμικό χρόνο – με αμεσότητα και ειλικρίνεια, η ειδική μνεία πηγαίνει σε ένα κινηματογραφικό δοκίμιο με ισχυρό συναισθηματικό αποτύπωμα, που ενώνει τέσσερις φιγούρες σε μια».
Τη δεύτερη μνεία κέρδισε η ταινία Ημερολόγιο Κλίματοςτου Αλέκου Αλεξιάδη.
«Μια εικόνα με όρια, μια κοινωνική συνθήκη με σύνορα και ένας ήχος πολυεπίπεδος, σε μια ονειρική καταγραφή άλλης μιας απομόνωσης. Η ειδική μνεία πηγαίνει σε έναν δημιουργό, που γοήτευσε την επιτροπή με την ευρηματική και υπομονετική ματιά του».
Το Ημερολόγιο Κλίματος προβάλλεται online στο ΦΠΚΑ.
Η κριτική επιτροπή του διαγωνιστικού τμήματος απαρτίστηκε από τους SNF ARTWORKS Fellows του πεδίου της Κινούμενης Εικόνας, Νεριτάν Ζιντζιρία, Χριστίνα Κουτσοσπύρου και Κωστή Χαραμουντάνη.
Η Miranda Pennell είναι καλλιτέχνις-κινηματογραφίστρια με έδρα το Λονδίνο, της οποίας το βραβευμένο έργο εξερευνά τον ιμπεριαλισμό μέσα από εικόνες του βρετανικού κρατικού αρχείου. Οι ταινίες της έχουν προβληθεί διεθνώς και έχουν εκτεθεί σε ιδρύματα όπως η Tate Britain και η Whitechapel Gallery.
Η Μαρία Αναστασίου είναι Κύπρια καλλιτέχνις και υποψήφια διδάκτωρ Κινηματογράφου, της οποίας το έργο έχει παρουσιαστεί στο BFI Φεστιβάλ Κινηματογράφου Λονδίνου και το Μουσείο Γουίτνεϊ της Νέας Υόρκης, ενώ ο Αλέκος Αλεξιάδης αναλύει τη σχέση του σινεμά με τη θεωρία και την επιστημολογία μέσω κινηματογραφικών δοκιμίων.
Το νεοσύστατο Διαγωνιστικό Τμήμα «Reframing Images» του ΦΠΚΑ, στοχεύει να αναδείξει δημιουργούς που εξερευνούν νέες μορφές αφήγησης και κινηματογραφικής φόρμας ανεξαρτήτως διάρκειας ή είδους. Φέτος συμμετείχαν 26 ταινίες από 27 σκηνοθέτες και ισάριθμες χώρες.
Η απονομή βραβείων των δύο διαγωνιστικών τμημάτων του φεστιβάλ ολοκληρώθηκε με την πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα του νέου αυτοβιογραφικού φιλμ του Λεός Καράξ Δεν είμαι εγώ, στο οποίο ο διακεκριμένος Γάλλος σκηνοθέτης, αγαπημένος των κριτικών και των σινεφίλ, στοχάζεται πάνω σε μια εντυπωσιακή καριέρα 40 χρόνων.
Αυτοαναφορική, αταξινόμητη, μια φιλμική αυτοπροσωπογραφία, η ταινία (διανομή: Weird Wave) σχεδιάστηκε ως μέρος μιας έκθεσης για τον Καράξ στο Kέντρο Πομπιντού, το οποίο είχε ζητήσει από τον σκηνοθέτη να απαντήσει οπτικοακουστικά στην ερώτηση: «Πού βρίσκεσαι, Λεός Καράξ;».
Την τελετή απονομής των βραβείων σκηνοθέτησε ο Σταύρος Στάγκος. Συμμετείχε η Σαβίνα Γιαννάτου η οποία μάγεψε το κοινό με την ερμηνεία της.
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΦΠΚΑ και πρόεδρος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Μαρία Κομηνού, ευχαρίστησε όλους τους συνεργάτες και υποστηρικτές του φεστιβάλ, τις σκηνοθέτριες και τους σκηνοθέτες, διευθυντές φωτογραφίας, κριτικούς και επιμελητές που τίμησαν το 13ο ΦΠΚΑ με την παρουσία τους, ενώ έκανε ιδιαίτερη μνεία στα στρογγυλά τραπέζια της διοργάνωσης και στις σημαντικές προτάσεις που διατυπώθηκαν σε αυτά. Αναφέρόμενη στο round table για την αποκατάσταση, μίλησε «για τη συστηματική συνεργασία ΕΚΚΟΜΕΔ-CREATIVE GREECE και Ταινιοθήκης πάνω στην χαρτογράφηση, φύλαξη, αποκατάσταση και διάδοση της ελληνικής κινηματογραφικής κληρονομιάς», αλλά και την ιδέα να γίνει στο επόμενο, 14ο, Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας ένα pitching για πειραματικές ταινίες, πρόταση την οποία διατύπωσε στην στρογγυλή τράπεζα για τις κατευθύνσεις της κινηματογραφικής παραγωγής στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο πεδίο.
ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ!
Το πρόγραμμα έως και τις 18 Δεκεμβρίου, περιλαμβάνει Αγγελίδη, Γκοντάρ, Ζούντε, επαναληπτικές προβολές των δύο διαγωνιστικών και μεταξύ άλλων:
-την ταινία Αντίο, Λακάν του Richard C. Ledes, παρουσία του σκηνοθέτη. Θα ακολουθήσει συζήτηση με την ψυχίατρο-αναλύτρια, Χλόη Κολύρη και την Πρόεδρο του Δ.Σ. της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, Μαρία Κομνηνού (ΔΕΥΤΕΡΑ, 16/12, 7 μ.μ.)
-την βωβή ταινία Η γιαγιά μου του Kote Mikaberidze (ΕΣΣΔ, 1929), μια σάτιρα της σοβιετικής γραφειοκρατίας, γεμάτη ευφάνταστα οπτικά στοιχεία.
Συνοδεία live μουσικής από το συνθέτη Λόλεκ (ΔΕΥΤΕΡΑ, 16/12, 9.30 μ.μ.).
-Το τελευταίο φιλμ του πολυβραβευμένου Φιλιππινέζου σκηνοθέτη και παλιού γνώριμου του ΦΠΚΑ, Λαβ Ντίαζ Φαντοσμία διάρκειας 245 λεπτών, που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας, η οποία πραγματεύεται τη βία μεταξύ των ανθρώπων σε μια απόκοσμη σωφρονιστική αποικία (ΤΡΙΤΗ, 17/12, 7 μ.μ.).
-την βωβή ταινια Επιστροφή στη λογική, ένα σουρεαλιστικό οπτικό ποίημα, η οποία αποκαταστάθηκε πρόσφατα μαζί με άλλες ταινίες του Μαν Ρέι, με μουσική επένδυση από τον σκηνοθέτη Τζιμ Τζάρμους (ΤΕΤΑΡΤΗ, 18/12, 7 μ.μ.).
Κεντρική εικόνα θέματος: Από την ταινία Βιέτ και Ναμ
Διαβάστε επίσης:
13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας: Η αντίστροφη μέτρηση ξεκίνησε!