Μία εικόνα της Πολωνικής Μουσικής του 20ού και 21ου αιώνα για φλάουτο και πιάνο θα παρουσιάσουν στο About …
η Iwona Glinka και η Μαρία Αλούπη το Σάββατο 19 & την Κυριακή 20 Μαΐου, στις 20.30.
Θα παρουσιαστούν έργα των Krzysztof Penderecki, Witold Lutoslawski, Henryk Górecki, Piotr Grella-Mozejko, Alexandre Tansman & Karol Szymanowski.
Παρά την πολυτάραχη Ιστορία της η Πολωνία έχει μία αδιάλειπτη παρουσία στον χώρο της Δυτικής λόγιας μουσικής. Από τον 18ο (Polonaise) και τον 19ο αιώνες, με την ανάδειξη των Εθνικών σχολών, την εμφάνιση του Μοντερνισμού στον Μεσοπόλεμο, την Μεταπολεμική Πολωνική Σχολή (των clusters και της Ατονικότητας) μέχρι σήμερα οι Πολωνοί συνθέτες έχουν κατακτήσει φήμη και αναγνώριση που υπερβαίνει τα σύνορα της πατρίδας τους.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Πρόκειται για διεθνείς προσωπικότητες που σε καιρούς δύσκολους δεν ακολούθησαν τον ευκολότερο δρόμο των συμβιβασμών με τις κυρίαρχες αισθητικές και άλλες ιδεολογικές επιταγές, αλλά παρά τις αντιξοότητες πρόσφεραν ένα έργο που μέσα στην ιδιαιτερότητα του και την ατομικότητα του σε αντίθεση με κάθε λογής λαϊκισμούς πετυχαίνει την έκφραση πανανθρώπινων μηνυμάτων.
Το Φλάουτο, το όργανο ίσως που βρίσκεται πιο κοντά στην ανθρώπινη αναπνοή, αποτελεί για πολλούς συνθέτες το ιδανικό όχημα για την πραγμάτωση του αισθητικού τους οράματος. Η τεχνική του ευλυγισία και ο “αντικειμενικός” χαρακτήρας των ηχοχρωμάτων του, επειδή ακριβώς δεν επιβάλει με έμφαση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του επιτρέπει στον συνθέτη την υλοποίηση και έκφραση της δικής του μουσικής γλώσσας. Το πολωνικό ρεπερτόριο του οργάνου είναι και εκτεταμένο και ιδιαίτερα αξιόλογο καθώς οι περισσότεροι διεθνώς γνωστοί συνθέτες έχουν συμβάλλει σε αυτό.
Στην αποψινή συναυλία, η φλαουτίστρια Ιwonna Glinka και η πιανίστρια Μαρία Αλούπη μας προτείνουν ένα αντιπροσωπευτικό πανόραμα μουσικής δωματίου για φλάουτο σόλο, πιάνο και φλάουτο και πιάνο σόλο από τον 20 και τον 21ο αιώνα, μικρό δείγμα του πλούτου και του δυναμισμού της μουσικής τέχνης της Πολωνίας.
Κείμενο: Ανάργυρος Δενιόζος
Iwona Glinka
Γεννήθηκε στο Kwidzyn της Πολωνίας. Σε ηλικία 18 ετών πήρε δίπλωμα φλάουτου από το Μουσικό Λύκειο του Gdansk με την υψηλότερη διάκριση και παράλληλη ειδίκευση στη διδασκαλία (τάξη Elzbieta Czapor). Συνέχισε στη Μουσική Ακαδημία του Gdansk (τάξη Krzysztof Langman) απ’ όπου και αποφοίτησε το 1994 με Master of Musical Arts in Performance.
Με υποτροφία της Bâoise Holding Scholarship Found παρακολούθησε κατά την περίοδο 1991-94 τα θερινά μαθήματα της Μουσικής Ακαδημίας του Lenk στην Ελβετία με τον Peter Lukas Graf. Το 1992 με υποτροφία του δημάρχου της πόλης του Darmstadt της Γερμανίας, παρακολούθησε το Ferienkurse für Neue Musik, όπου μελέτησε σύγχρονες τεχνικές φλάουτου με τον Pierre-Yves Artaud. Από το 1996 συνεχίζει τις σπουδές της στην Accademia Internationale Superiore di Musica στην Biella της Ιταλίας με τον Peter-Lukas Graf και αργότερα στην École Normale de Paris με τον Pierre-Yves Artaud.
Έχει δώσει πολλά ρεσιτάλ με έργα κλασσικού και σύγχρονου ρεπερτορίου (ανάμεσα σ’ αυτά και πρώτες εκτελέσεις έργων Ελλήνων, Πολωνών και Αμερικανών συνθετών) και έχει συμπράξει ως σολίστ και πρώτο φλάουτο σε ορχήστρες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Ρωσία, Ιταλία, Ελβετία, Γερμανία, Πολωνία και Αμερική).
Έχει αναπτύξει ένα μεγάλο ενδιαφέρον για τη νέα μουσική, η οποία από το 1994 είχε ως αποτέλεσμα πάνω από ενενήντα παγκόσμιες πρεμιέρες έργων Ελλήνων, Πολωνών και Αμερικανών συνθέτων, περισσότερα από πενήντα από αυτών γράφτηκαν ειδικά για εκείνη.
Από το 1995 ζει μόνιμα στην Ελλάδα. Είναι πρώτο φλάουτο στη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηνών και είναι μέλος του Ελληνικού Συγκροτήματος Σύγχρονης Μουσικής του Θόδωρου Αντωνίου. Επελέγη ως εκτελέστρια στο 5ο Φεστιβάλ Φλάουτου της Σλοβενίας(2004), στο 3ο Φεστιβάλ Φλάουτου στο Madison των ΗΠΑ (2006) και τον Αύγουστο του 2007 στο masterclass του James Galway στο Weggis της Ελβετίας. Η Beata Iwona Glinka έχει ηχογραφήσει και εμφανίζεται σε δεκάδες δίσκους των ευρωπαϊκών και των αμερικανικών εταιριών, όπως BMG, Ίριδα, Magni, Mercury, και άλλων.
Το 2009 αναγορεύτηκε διδάκτορας ενόργανης μουσικής τέχνης στη Μουσική Ακαδημία της Κρακοβίας (τάξη Barbara Swiatek-Zelazny) με τη διατριβή της πάνω σε θέμα την μουσική για φλάουτο του Brian Ferneyhough. Είναι υποψήφια διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου ερευνά την σύγχρονη ελληνική μουσική για σόλο φλάουτο.
Μαρία Αλούπη
Γεννημένη στην Αθήνα, η Μαρία Αλούπη έδειξε από πολύ νωρίς ήδη τις ιδιαίτερες ικανότητες της στο πιάνο και την μουσική γενικότερα.
Από την ηλικία των 4 ετών που παίζει για πρώτη φορά δημόσια θα καθιερώσει μία συνεχή, τακτική επαφή με το κοινό, με τουλάχιστον μία-δύο εμφανίσεις ετησίως. Ωστόσο, δεν θα αναλωθεί σε μία πρώιμη σταδιοδρομία, επιτρέποντας έτσι την ωρίμανση των δεξιοτήτων της και της εμβάθυνση της μουσικής της ιδιοσυγκρασίας. Σε αυτό συνέβαλαν τόσο η αδιάκοπτη μελέτη της μουσικής πράξης, η διαρκής τριβή της με το ρεπερτόριο μέσω της συμμετοχής της σε πολυάριθμα σχήματα μουσικής δωματίου, όσο και η πλούσια διδακτική της εμπειρία. Παράλληλα θα συνεχίσει τις σπουδές της που θα ολοκληρωθούν την περίοδο 2001-2002 με την Halina Siedzieniewska – Alberth στο Μόναχο, την ενεργή συμμετοχή της στο “Σεμινάριο εκτελεστικής πρακτικής σε έργα για πληκτροφόρα του J.S.Bach στην Λειψία με τον Robert Levin, αλλά και την συνεργασία και μαθητεία της με τον Gerard Pape, τα σεμινάρια του K. Stockhausen στο Kuerten και την θερινή Ακαδημία του Centre de Création Musicale Iannis Xenakis (CCMIX) στο Παρίσι.
Τα προγράμματά της διακρίνονται για την τόλμη και πρωτοτυπία τους. Συχνά βασισμένα σε θεματικές συλλήψεις ή και την συνεργασία με άλλες μορφές τέχνης, προτείνουν έναν διάλογο των έργων του Κανόνα, με λιγότερα γνωστά (ή ακόμα και άδικα λησμονημένα) έργα της Κλασικής και Ρομαντικής περιόδου, καθώς και ένα εκτεταμένο ρεπερτόριο από τους 20ο και 21ο αιώνες. Βασικό μέλημα στον προγραμματισμό της είναι και η επίτευξη μιας συνολικής δομής κάθε συναυλίας και η ανάδειξη διάφορων συγγενειών και διαδρομών που συνδέουν τα εκάστοτε παρουσιαζόμενα έργα. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της αισθητικής της, που συνδέεται και με την συνθετική της εργασία, είναι η έμφαση στην διερεύνηση των αμιγώς πιανιστικών ηχοχρωμάτων τόσο σε επίπεδο τεχνικής όσο και ερμηνευτικής προσέγγισης.
Καλλιτεχνική διευθύντρια του Κέντρου Μουσικής Σύνθεσης και Eρμηνείας (2006), και συνιδρύτρια του Πολιτιστικού χώρου ABOUT: (2010), διοργάνωσε και προώθησε περισσότερες από 100 παραγωγές που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα καλλιτεχνικών δρώμενων.