Με το όνομά του να εμφανίζεται σταθερά ψηλά στη λίστα του Art Review με τους 100 πιο επιδραστικούς ανθρώπους στον χώρο των τεχνών, ο Sammy Baloji είναι ένας περιζήτητος καλλιτέχνης παγκοσμίου φήμης. Εδώ και 20 χρόνια το έργο του διερευνά την πολύπλοκη σχέση της πολιτιστικής ταυτότητας, της αποικιακής ιστορίας και της βιομηχανικής εκμετάλλευσης στη γενέτειρά του, τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό.

Η έκθεση Απόηχοι της Ιστορίας, σκιές της προόδου περιλαμβάνει βίντεο, εγκαταστάσεις και σειρές φωτογραφιών από το έργο του τα τελευταία 13 χρόνια, καθώς και ένα νέο έργο που είναι ανάθεση του ΕΜΣΤ. Όπως υποδηλώνει ο τίτλος, η έκθεση εξετάζει τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ της προαποικιακής αυτοκρατορίας του Κονγκό και της Ευρώπης. Διερευνά πώς η βίαιη εκμετάλλευση και η εξόρυξη πόρων που υπέστη η χώρα του υπό τη βελγική αποικιακή κυριαρχία έχει επηρεάσει την τοπική υποδομή, την αρχιτεκτονική, τον πολιτισμό και τη φύση της χώρας. Το βλέμμα μας στρέφεται στις τρέχουσες μορφές εξόρυξης πόρων στην περιοχή της Κατάνγκα και την οικολογική καταστροφή που προκαλούν.

Ο Sammy Baloji θα συμμετέχει και στη μεγάλη ομαδική έκθεση Why Look at Animals: A Case for the Rights of Non-Human Lives / Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη-ανθρώπινη ζωή, που εγκαινιάζεται στις 15 Μαΐου.

Επιμέλεια: Ιόλη Τζανετάκη

Sammy Baloji – Βιογραφικές πληροφορίες

Ο Sammy Baloji (γεν. 1978, Λουμπουμπάσι, Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό) ζει και εργάζεται μεταξύ Λουμπουμπάσι και Βρυξελλών. Από τον Σεπτέμβριο του 2019 είναι υποψήφιος διδάκτωρ του πανεπιστημίου Sint Lucas της Αμβέρσας, όπου εκπονεί καλλιτεχνική έρευνα με θέμα «Σύγχρονες μορφές των Kasala και Lukasa: προς μια ανασύνθεση της ταυτότητας και της γεωπολιτικής».

Ως μέλος του Γαλλικού Τάγματος των Τεχνών και των Γραμμάτων, έχει λάβει πολυάριθμες υποτροφίες, βραβεία και διακρίσεις, ιδιαίτερα στις Συναντήσεις Αφρικανικής Φωτογραφίας του Μπαμακό και στην Μπιενάλε του Ντακάρ, ενώ υπήρξε και υπότροφος της πρωτοβουλίας Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative. Το διάστημα 2019-2020 φιλοξενήθηκε στη Γαλλική Ακαδημία της Ρώμης – Villa Medici. Από το 2018 διδάσκει στη Διεθνή Καλοκαιρινή Ακαδημία Καλών Τεχνών του Σάλτσμπουργκ. Tο 2008 υπήρξε συνιδρυτής των Rencontres Picha / Μπιενάλε του Λουμπουμπάσι.

Στις πρόσφατες ατομικές του εκθέσεις περιλαμβάνονται οι: K(C)ongo, Fragments of Interlaced Dialogues, Palazzo Pitti, Φλωρεντία (2022) και Beaux-Arts de Paris (2021), Sammy Baloji, Other Tales, Lund Konsthall και Aarhus Kunsthal (2020), Congo, Fragments d’une histoire, Le Point du Jour, Χερβούργο (2019), A Blueprint for Toads and Snakes, Framer Framed, Άμστερνταμ (2018), Sven Augustijnen & Sammy Baloji, Museumcultuur Strombeek, Βέλγιο (2018), Urban Now: City Life in Congo, Sammy Baloji and Filip de Boeck, The Power Plant, Τορόντο και WIELS, Βρυξέλλες (2016-2017), και Hunting and Collecting, Mu.ZEE Kunstmuseum aan zee, Οστάνδη (2014). Συμμετείχε στην 35η Μπιενάλε του Σάο Πάολο (2023), στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας (2023), στην 15η Μπιενάλε της Σάρτζα (2023), στην Μπιενάλε του Σίδνεϊ (2020), στην documenta 14 (Κάσελ/Αθήνα, 2017), στην Μπιενάλε της Λυών (2015), στην Μπιενάλε της Βενετίας (2015), στο Φεστιβάλ Photoquai του Musée du Quai Branly, Παρίσι (2015). Το 2023, κατέλαβε την 11η θέση στο Power 100, την ετήσια κατάταξη του βρετανικού περιοδικού Art Review με τους «πιο επιδραστικούς ανθρώπους στον κόσμο της τέχνης».

Η πρώτη του ατομική έκθεση στην Γκαλερί Imane Farès, Παρίσι με τίτλο 802. That is where, as you heard, the elephant danced the malinga. The place where they now grow flowers ανήκει πλέον στη μόνιμη συλλογή της Πινακοθήκης Tate του Λονδίνου.

Κεντρική εικόνα θέματος: Sammy Baloji: echoes of history, shadows of progress

Διαβάστε επίσης:

Άνοιξη στο EΜΣΤ: 4 νέες Εκθέσεις από Janis Rafa, Sammy Baloji, Kasper Bosmans, Emma Talbot