Έξι χρόνια μετά την τελευταία της ατομική έκθεση η Άννα Φιλίνη παρουσιάζει στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, από την Πέμπτη 8 Νοεμβρίου έως και την Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2012, έργα της των τελευταίων τριών χρόνων. Η Έκθεση χαρακτηρίζεται από ένα μεγάλων διαστάσεων, σύνθετο έργο ζωγραφικής με τίτλο «ΤΑΞΙΔΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ». Ακόμα, συμπεριλαμβάνει και 12 πορτρέτα.
Το κυρίως έργο της έκθεσης «ΤΑΞΙΔΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ», (λάδι σε μουσαμά, μήκους 8,40 μέτρων και ύψους ενός μέτρου), αποτελείται από 4 εικόνες που συνιστούν ένα τετράπτυχο, και μιλά για τη νεότερη ελληνική, κυρίως, ιστορία ξεκινώντας από το 1945, αμέσως μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, μέχρι τις μέρες μας. Είναι μια ενιαία φρίζα μέσα στην οποία κάθε μία από τις τέσσερις εικόνες αναφέρεται σε μια ξεχωριστή χρονική περίοδο.
Η Άννα Φιλίνη σημειώνει για το έργο της: “Ο στοχασμός πάνω στην ιστορία μέσα σε περίοδο κρίσης σε βοηθά να δεις τα πράγματα σε ευρύτερη κλίμακα αλλά και πιο βαθιά. Ταυτόχρονα, στα τωρινά ζωγραφικά μου έργα η ιστορία συνδιαλέγεται με την ποίηση του Ανδρέα Εμπειρίκου, ποίηση ερωτική και επική, ενταγμένη από τον ίδιο τον ποιητή με ιδιαίτερο τρόπο μέσα στην ιστορική πραγματικότητα. Έτσι, μέσα στη ζωγραφική μου, η δική μου γλώσσα πλέκεται με το ταξίδι ανατροπής και ελπίδας του υπερρεαλισμού και καταλήγει στο σήμερα με μια πιο ωμή συναισθηματική λαλιά, που μιλά για τη βάναυση καθημερινότητα που ζούμε μέσα στο σύγχρονο κόσμο.
Ο τίτλος του έργου οφείλεται σε δύο ταξίδια που ξεκίνησαν σχεδόν ταυτοχρόνως το 1945: Το ένα είναι το πραγματικό ταξίδι του πλοίου «Ματαρόα», που ξεκίνησε από τον Πειραιά μεταφέροντας με προορισμό το Παρίσι τους 215 νέους έλληνες διανοούμενους υποτρόφους του γαλλικού κράτους, και το άλλο είναι το ξεκίνημα συγγραφής, το 1945, από τον Ανδρέα Εμπειρίκο του μυθιστορήματός του για το ταξίδι του υπερωκεάνιου «Μέγας Ανατολικός».
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Και τα δύο είναι ταξίδια προς την αναζήτηση της ελευθερίας. Άποψή μου είναι πως το ταξίδι αυτό, εφόσον είναι ζήτημα επιλογής, συνεχίζεται.”
Οι τέσσερις εικόνες του έργου έχουν τους παρακάτω τίτλους:
1) Ο Απόπλους (Περίοδος 1945-1952). Εικόνα αμέσως μετά τον Πόλεμο και πριν το ξέσπασμα του Εμφύλιου στην Ελλάδα.
2) Φανταστική συνάντηση Ανδρέα Εμπειρίκου και Πάμπλο Πικάσο αμέσως μετά την εκτέλεση του Νίκου Μπελογιάννη (Περίοδος 1952 – 1967). Εικόνα με την παρουσία φίλων υπερρεαλιστών και ομάδας σαλτιμπάγκων.
3) Οκτάνα, η πόλη της μελλοντικής ευτυχίας και οι εξεγέρσεις της Νεολαίας μετά το 1968. (Περίοδος 1968 – 1975).
4) Πολλές φορές τη νύχτα. Τα τελευταία 30 χρόνια και η σημερινή κρίση.
Η έκθεση πλαισιώνεται και με 12 πορτρέτα από τους τότε έλληνες υποτρόφους στο Παρίσι και ταξιδευτές με το πλοίο «Ματαρόα» το 1945.
Πρόκειται για πορτρέτα ανθρώπων που είτε γνώρισε προσωπικά η Άννα Φιλίνη είτε γνώριζαν οι γονείς της (κατά αλφαβητική σειρά): Νέλλη Ανδρικοπούλου, Κώστας Αξελός, Κορνήλιος Καστοριάδης, Άννα Κινδύνη, Κώστας Κουλεντιανός, Μιμίκα Κρανάκη, Μέμος Μακρής, Ιάνης Ξενάκης, Αριστομένης Προβελέγγιος, Νίκος Σβορώνος, Μάτση Χατζηλαζάρου, Νίκος Χατζημιχάλης.
Ταυτόχρονα με την Έκθεση θα κυκλοφορήσει και βιβλίο για το έργο “Ταξίδι προς την Ελευθερία”, από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη.
Λεζάντες:
1. Έργο,“Ταξίδι προς την Ελευθερία”: ΜΕΡΟΣ Β – Συνάντηση Υπερρεαλιστών (Διακρίνονται οι Νίκος Εγγονόπουλος – Dora Maas – Ανδρέας Εμπειρίκος – πορτραίτο Ν. Μπελογιάννη – Πάμπλο Πικάσο
2. Ιάνης Ξενάκης, 3, Κορνήλιος Καστοριάδης, 4. Κώστας Αξελός, 5. Νέλλη Ανδρικοπούλου