Το αφιέρωμα με τίτλο “ATHENS – AΝ URBAN FILM MAP” αποτελεί μια κινηματογραφική χαρτογράφηση της Αθήνας μέσα από ταινίες μικρού μήκους.

Σύγχρονοι δημιουργοί καταγράφουν μέσα από την κάμερά τους την αστική ζωή της Αθήνας, σκηνές μιας μεγαλούπολης, άλλοτε εξαθλιωμένης και άλλοτε λαμπερής που βρίσκεται πλέον στο μεταίχμιο αλλαγών και αναδιαρθρώσεων και στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος.

Το αφιέρωμα, θα διεξαχθεί στις 22-24 Απριλίου 2013.

Η παρουσίαση του αφιερώματος θα γίνει στο πολιτιστικό φεστιβάλ Back to Athens, στην περιοχή του Δημαρχιακού μεγάρου στην Πλατεία Κοτζιά, το οποίο και διοργανώνεται από το CAMP σε συνεργασία με άλλους πολιτιστικούς φορεις. Στη διάρκειά του θα προβληθούν διακεκριμένες ταινίες μικρού μήκους από το ’60 μέχρι σήμερα, σκηνοθετών από διαφορετικές γενιές (Θόδωρος Αγγελόπουλος, Παντελής Βούλγαρης, Τόνια Μαρκετάκη, Εύα Στεφανή, Κωνσταντίνος Γιάνναρης, Γιώργος Ζώης, κλπ.), που έχουν ως άξονα εξέλιξης την ελληνική πρωτεύουσα.

Επιμέλεια: Κίκα Κυριακάκου, Ανδρέας Κίκηρας

Το Camp ευχαριστεί θερμά, πέρα από τους σκηνοθέτες των ταινιών, τους: ΕΡΤ-Τμήμα Δραματοποιημένων Προγραμμάτων και Μουσείο-Αρχείο, Ταινιοθήκη της Ελλάδος, Πανδώρα Μουρίκη, Γιώργο-Ίκαρο Μπαμπασάκη και Μάριο Παπαγεωργίου, για την πολύτιμη συνδρομή τους στην πραγματοποίηση του αφιερώματος.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

Δευτέρα 22 Απριλίου

Αθήνα:  Άτομα

-Ο Γιάννης και ο Δρόμος (Τόνια Μαρκετάκη, 1967, 20′ )

-Θαύματα Στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας (Στέργιος Νιζήρης, 1998, 19′)

-Ηρόστρατος (Γιάννης Χαριτίδης, 2009, 16′)

-Σύνταγμα (Χριστίνα Ιωακειμίδη, 2008, 8′)

– Αθήναι (Εύα Στεφανή, 1995, 36′)

-Η Εκπομπή (Θόδωρος Αγγελόπουλος, 1968, 23′)

-Η Ρόδα (Θεόδωρος Αδαμόπουλος, 1964, 14′)

Τρίτη 23 Απριλίου

Αθήνα: Σχέσεις

-Τζίμης ο Τίγρης (Παντελής Βούλγαρης, 1966, 14′)

– Ο Κλέφτης (Παντελής Βούλγαρης, 1965, 20′)

-Μια Θέση Στον Ήλιο (Κωνσταντίνος Γιάνναρης, 1995, 45΄)

-When Fish Fly (Βίλκα Τζουρά, 2007, 35′)

– Family Tree (Φωκίων Μπόγρης, 2012, 10′)

-Τσέλσι-Μπαρτσελόνα (Αλέξανδρος Χαντζής, 2012, 17′)

Τετάρτη 24 Απριλίου

Αθήνα: Εξιστορήσεις

-Η Αρχή Είναι Το Τέλος Είναι Η Αρχή (Γιώργος Ζούλιας, 2004, 6’)

-Τίτλοι Τέλους (Γιώργος Ζώης, 2012, 10′)

-Αθήνα-Επιστροφή στην Ακρόπολη (Θεόδωρος Αγγελόπουλος, 1983, 42′)

-Μόνο μυρίζοντας Γιασεμί (Γιάννης Οικονομίδης, 1994, 30′)

-Ακρόπολη (Εύα Στεφανή, 2001, 30′)

-Μοναστηράκι (Γκαίη Αγγελή, 1976, 19′)

ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

ΑΘΗΝΑ-ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ (1983, 43′)

Ίσως η πιο άγνωστη δουλειά του Θόδωρου Αγγελόπουλου, που ξεκινά με τη φωνή του αφηγητή να αναζητά τα «δυο-τρία πράγματα που ξέρω γι’ αυτήν την πόλη» και στην πορεία οι εικόνες-σπαράγματα από αθηναϊκά τοπόσημα θα πλέξουν ένα διαχρονικό πορτρέτο συναντώντας την ποίηση του Σεφέρη, τα εικαστικά του Τσαρούχη, αλλά και τον Ταχτσή, τον Χένρι Μίλερ, τον Λειβαδίτη, Προβελέγγιο, τον Ιακωβίδη, τον Σαββόπουλο.

Ντοκιμαντέρ-τηλεταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου

ΑΘΗΝΑΙ (1995, 36′)

Λεπτολόγος κινηματογραφική παρατήρηση για τη ζωή μέσα και γύρω από τον Σταθμό Λαρίσης, με τους πολλούς διερχόμενους, ταξιδιώτες, φαντάρους, οπαδούς και άλλους, όπως και με εκείνους που έχουν βρει κατάλυμα δίπλα στις ράγες.

Ντοκιμαντέρ της Εύας Στεφανή

ΑΚΡΟΠΟΛΗ (2001, 30′)

Ο παραλληλισμός του βράχου που διαχρονικά σηματοδοτεί την πόλη με το γυναικείο σώμα: «η Ακρόπολη παρομοιάζεται με μια γυναίκα βουβή, που υπάρχει μόνο μέσα από το βλέμμα των άλλων», σημειώνει η ίδια η Εύα Στεφανή. Ένα ετερόκλητο μίγμα κινηματογραφικών υλικών (found footage από super 8, αρχειακό υλικό και ρετρό πορνογραφικές ταινίες) αναδεικνύει αντιφάσεις ως προς την ιδεολογική χρήση της Ιστορίας.     

Πειραματική ταινία της Εύας Στεφανή

Η ΑΡΧΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΑΡΧΗ (2004, 6’)

Ένας άντρας παγιδευμένος σε μια άχρωμη πραγματικότητα, καταγράφει σε ένα ημερολόγιο τις καθημερινές του δραστηριότητες. Συνειδητοποιώντας ότι είναι ακριβώς οι ίδιες κάθε μέρα, προσπαθεί να αποδράσει πηγαίνοντας σε μια παραλία που βλέπει κάθε βράδυ στο όνειρο του. Μήπως όμως είναι η ίδια η ζωή του ένας Καφκικός εφιάλτης χωρίς διαφυγή;

Σενάριο – Σκηνοθεσία: Γιώργος Ζούλιας

Ηθοποιοί: Αργύρης Ξάφης, Έμμα – Ραχήλ Λιαποπούλου

Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΙ Ο ΔΡΟΜΟΣ (1967, 21′)

Το κλίμα τις πόλης λίγες εβδομάδες πριν από την 21η Απριλίου, μέσα από μια σύντομη ατομική περιπλάνηση, όπου η ονειροπόληση συμπλέκεται με σκληρές αλήθειες του κοινωνικοπολιτικού περίγυρου. «Το πίσω μέρος του μυαλού σου καταγράφει τα μηνύματα, τα επεξεργάζεται ερήμην σου, και το υποσυνείδητο σου καταλήγει να ξέρει αυτό που εσύ δεν ξέρεις» (από σχετικό σημείωμα της Τόνιας Μαρκετάκη, 1980).

Σενάριο-Σκηνοθεσία: Τόνια Μαρκετάκη

Ηθοποιός: Γιώργος Βότσης

Η ΕΚΠΟΜΠΗ (1968, 21′)

Ένας δημόσιος υπάλληλος με «ουδέν» ιδιαίτερο χαρακτηριστικό περνά έξω από του Zonar’s και επιλέγεται τυχαία ως ο Ιδανικός Άνδρας από το καστ της Εκπομπής. Το βραβείο του θα είναι λίγες ώρες συντροφιά με μια σταρ του εγχώριου κινηματογράφου. Πρόθυμα ο ίδιος θα συγκατανεύσει στην πανηγυρική απάτη. Συλλεκτικό στουντιακό live  από τους Forminx στο Black Is Black.

Σενάριο-Σκηνοθεσία: Θόδωρος Αγγελόπουλος

Ηθοποιοί: Θόδωρος Κατσαδράμης, Λίνα Τριανταφύλλου, Νίκος Μαστοράκης, Μίρκα Καλατζοπούλου

FAMILY TREE (2012, 10’)

Σε ένα υποβαθμισμένο αθηναϊκό προάστιο, τρεις άνθρωποι, η μητέρα και τα δύο της παιδιά, ένα αγόρι και ένα κορίτσι, έρχονται σε σύγκρουση μέχρι τελικής πτώσης.

Σενάριο: Κώστας Ξυκομηνός

Σκηνοθεσία: Φωκίων Μπόγρης

Ηθοποιοί: Μάγια Κώνστα, Χάρης Φραγκούλης, Έφη Λογγίνου

ΗΡΟΣΤΡΑΤΟΣ ( 2009, 16’)

Ο Γιάννης Αθανασίου είναι ο τυπικός υπάλληλος γραφείου. Περνάει τον περισσότερο καιρό κλεισμένος στα όνειρα και τις φαντασιώσεις του. Μια μέρα αποφασίζει να πάρει ένα όπλο και να βγει στο δρόμο για να σκοτώσει ανθρώπους.

Σενάριο-Σκηνοθεσία: Γιάννης Χαριτίδης

Ηθοποιοί: Γιάννης Χαριτίδης, Μαρίνα Δανέζη, Κώστας Οικονομίδης, Παναγιώτης Παπανδρέου

ΘΑΥΜΑΤΑ ΣΤΗ ΛΕΩΦΟΡΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ (1998, 18′)

Ο Θόδωρος, εξαντλημένος από τη δουλειά, με τα σχέδιά του να αναβάλλονται για χρόνια, υποχρεωμένος να πηγαίνει πάνω κάτω τον ίδιο δρόμο παίρνει μια τρομερή απόφαση: να ισοπεδώσει την Λεωφόρο Αλεξάνδρας. Διάφορα μικρά περιστατικά φαίνεται να τον αλλάζουν.

Σενάριο: Στέργιος Νιζήρης – Βασίλης Ραΐσης

Σκηνοθεσία: Στέργιος Νιζήρης

Ηθοποιοί: Νίκος Κουρής, Έλενα Αρβανίτη, Θόδωρος Μαραγκός

Ο ΚΛΕΦΤΗΣ (1965, 20′)

Ανεπανάληπτο δρομολόγιο λεωφορείου με τον Παντελή Βούλγαρη σε ρόλο πορτοφολά και τον Αλέξη Δαμιανό ως αστυνομικό με πολιτικά που τον παίρνει χαμπάρι. Στην πορεία οι δυο τους θα συζητήσουν για να βρουν τον τρόπο να συνεννοηθούν.

Σενάριο -Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης

Ηθοποιοί: Παντελής Βούλγαρης, Αλέξης Δαμιανός, Βαγγέλης Καζάν, Λάζος Τερζάς

ΜΙΑ ΘΕΣΗ ΣΤΟΝ ΗΛΙΟ (1995, 45΄)

Αθήνα – πύλη προς τη Δύση. Στα απόνερα της κατάρρευσης του κομμουνιστικού μπλοκ, άλλο ένα τρένο καταφθάνει, γεμάτο οικονομικούς μετανάστες. Ανάμεσα στους απελπισμένους και φτωχούς είναι κι ο Παναγιώτης, 18 χρονών, ένα φιλόδοξο παιδί απ’ την Αλβανία. Στους κατάφωτους νυχτερινούς δρόμους, ο Ηλίας, όμορφος και μοναχικός, ψωνίζεται, γυρεύοντας κάποιον που θα τον αποσπάσει από την κενή του ζωή. Με φόντο το χάος της σύγχρονης πόλης, αυτούς τους δύο χαρακτήρες τους χωρίζει η φυλή τους μα τους ενώνει ο έρωτας, ένας φόνος, και η λαχτάρα τους για μια θέση στον ήλιο.

Σενάριο – Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Γιάνναρης

Ηθοποιοί: Σταύρος Ζαλμάς, Παναγιώτης Τσέτσος, Ηλίας Μαρμαράς, Valentino Hagi , Γιάννα Μουτζουρογιώργου, Δημήτρης Θάνος

ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ (1976, 20′)

Τυπική περίπτωση ταινίας που απορρίφθηκε από τις εγχώριες φεστιβαλικές προκριματικές επιτροπές και στη συνέχεια προβλήθηκε σε δεκάδες πόλεις του κόσμου: μια σειρά από χειροποίητες, ενίοτε κινούμενες φωτογραφίες για την ιστορική αγορά της πόλης και τις μνήμες που συμπυκνώνει, δοσμένη με ιδιότυπες εναλλαγές εικόνας και μουσικής.

Ντοκιμαντέρ της Γκαίης Αγγελή

ΜΟΝΟ ΜΥΡΙΖΟΝΤΑΣ ΓΙΑΣΕΜΙ (1994, 30′)

Η σκοτεινή και για πολύ καιρό άγνωστη ιστορία του κτιρίου της Εθνικής Ασφαλιστικής στην Οδό Κοραή –  και ειδικότερα ενός υπογείου του. Εκεί, από το 1941 έως το 1944, δίπλα στον κινηματογράφο Άστυ, παίχτηκε ένα έργο φρίκης που ανεβάστηκε εκείνη την εποχή σε ολόκληρη την Ευρώπη…

Ντοκιμαντέρ του Γιάννη Οικονομίδη 

Η ΡΟΔΑ (1964, 14′)

Η αστικοποιημένη Αθήνα του 1964, με τα «δύο εκατομμύρια κατοίκους και τα ενενήντα χιλιάδες αυτοκίνητα», μέσα από το κοφτερό μάτι μιας ρόδας που αποσπάται από τη μηχανή που την κινεί και ξεκινά την αυτόνομη πορεία της στο κέντρο και την παραλιακή λεωφόρο.  

Σενάριο -Σκηνοθεσία: Θεόδωρος Αδαμόπουλος

Ηθοποιοί: Βαγγέλης Καζάν, Χρήστος Τσάγκας, Δημήτρης Παπανικολάου

ΣΥΝΤΑΓΜΑ (2008, 8’)

Μια γυναίκα πηγαίνει στο Σύνταγμα για να συναντηθεί με κάποιο οικείο της πρόσωπο. Οι αδέξιες κινήσεις της και τα παιχνίδια του κινηματογραφικού φακού φωτίζουν την εσωτερική της αμφιβολία.

Σενάριο- Σκηνοθεσία: Χριστίνα Ιωακειμίδη

Ηθοποιοί: Φωτεινή Κονδουδάκη, Ιερώνυμος Καλετσάνος

ΤΖΙMΗΣ Ο ΤΙΓΡΗΣ (1966, 15′)

Ο Τζίμης λυγίζει σίδερα στο Μοναστηράκι και εντυπωσιάζει μια νεαρή γερμανίδα τουρίστρια, η οποία του φτιάχνει φωτογραφικά πορτρέτα με φόντο την Ακρόπολη. Η απροσδόκητη εξέλιξη στο μεταξύ τους φλερτ θα αναδείξει περιπλοκές στον κοινωνικό περίγυρο, αλλά και προσωπικά αδιέξοδα.

Σενάριο -Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης

Ηθοποιοί: Σπύρος Καλογήρου, Μαριλίζ Πράισλερ

ΤΙΤΛΟΙ ΤΕΛΟΥΣ (2012, 10’)

Εκατοντάδες γιγαντιαία κάδρα για διαφημιστικές καταχωρίσεις που έχουν μείνει αδειανά λόγω της σχετικής απαγόρευσης, αποκτούν χαρακτήρα μνημείου και νοηματοδοτούνται εκ νέου, μεταφέροντας καινούργια μηνύματα, όχι μόνο σχετικά με την οικονομική κατάρρευση, αλλά και με σύγχρονα συναισθηματικά κενά. Βραβείο της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου στο Φεστιβάλ Βενετίας του 2012. 

Ντοκιμαντέρ του Γιώργου Ζώη

ΤΣΕΛΣΙ-ΜΠΑΡΣΕΛΟΝΑ (2012, 17’)

Η Τσέλσι έγινε η πρώτη ομάδα φέτος που κράτησε την Μπαρτσελόνα στο μηδέν στο «Καμπ Νου» (0-0) και στέλνει το ζευγάρι στο Λονδίνο, όπου την επόμενη εβδομάδα θα αναδειχθεί ο ένας εκ των δύο φιναλίστ του εφετινού Τσάμπιονς Λιγκ. (Κ. Μπράτσος, www.contra.gr, 29 Απριλίου 2009)

Τετάρτη 6 Μαΐου 2009. Ο Ανδρέας, τραπεζικός υπάλληλος, θα παρακολουθήσει το ματς στην τηλεόραση με τον συνάδελφό του Μάριο. Ποιος θα κερδίσει τελικά;

Σενάριο- Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Χαντζής

Ηθοποιοί: Μάκης Παπαδημητρίου, Αποστόλης Τότσικας, Βίκυ Παπαδοπούλου, Καλλιόπη Τακάκη

WHEN FISH FLY (2007, 35’)

H Άννια, γύρω στα τριάντα της χρόνια αποφασίζει λόγω φτώχειας να εγκαταλείψει τη Ρωσία για να δουλέψει στην Ελλάδα. Θα μείνει προσωρινά στην Εύα, παιδική της φίλη και μοναδική της γνωστή στην Αθήνα. Στις κρίσιμες προκλήσεις της νέας αρχής, καθοριστικό ρόλο θα παίξει μια τρίτη, ηλικιωμένη γυναίκα.

Σενάριο- Σκηνοθεσία: Βίλκα Τζουρά

Ηθοποιοί: Κατερίνα Χέλμη, Ελευθερία Γεροφωκά, Νατάλια Τσάλκοβα