Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος διοργανώνει το 7ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου, στις 17-27 Οκτωβρίου 2013.
Η πρωτοβουλία αυτή της Ταινιοθήκης της Ελλάδος που βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια, ήδη από την πρώτη διοργάνωσή της το 2004, έχει ανταποκριθεί με μεγάλη επιτυχία στην απαίτηση του ελληνικού κοινού για μια σύγχρονη εστία που θα καλλιεργήσει την κινηματογραφοφιλία, στην πιο πολυδιάστατη μορφή της. Θυμίζουμε τα αναδρομικά αφιερώματα στους Derek Jarman, Valie Export, Ken McMullen, Peter Kubelka, Germaine Dulac, Helke Sander, Margaret Tait, Delphine Seyrig, τη βρετανική κοοπερατίβα London Filmmakers Coop και τον ολλανδικό πειραματικό κινηματογράφο, αλλά και τις ειδικές προβολές στους Keneth Anger, Maya Deren, Laura Mulvey, Ula Stoeckl, Ute Aurand, Udi Aloni, Frans Zwartjes, Babette Mangolte, John Smith, Guy Debord, Thomas Heise και άλλους πολλούς.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Στη φετινή 7η διοργάνωση που αποτελείται από τρία μεγάλα αφιερώματα, ειδικές προβολές και παράλληλες εκδηλώσεις, εντάσσονται τρία νέα τμήματα: δύο διεθνή κι ένα ελληνικό.
ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Χαρούν Φαρόκι: Ενάντια σε τι; Ενάντια σε ποιόν;
«Είναι τιμή μου να είμαι προσκεκλημένος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος για να δείξω έργα μου στην Σχολή Καλών Τεχνών και στον κινηματογράφο. Και είναι ακόμη μεγαλύτερη τιμή όταν με καλείται σε τόσο δύσκολους καιρούς».
Harun Farocki
Το κεντρικό αφιέρωμα του 7ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, εστιάζεται στον Χαρούν Φαρόκι (Harun Farocki), έναν ριζοσπαστικό δημιουργό, καταξιωμένο τόσο στον κινηματογραφικό όσο και στον εικαστικό χώρο. Η πρόσκλησή του πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, στο πλαίσιο της πολύχρονης συνεργασίας των δύο φορέων στην παρουσίαση καλλιτεχνών που βρίσκονται στο μεταίχμιο εικαστικών και κινηματογράφου, αλλά και με το Goethe-Institut Athen, αγαπημένο συνεργάτη της ΤΤΕ που σταθερά στηρίζει τις προτάσεις της. Στο αφιέρωμα συνεργάζεται και το Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης της Σχολής Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ο διεθνώς καταξιωμένος γερμανός εικαστικός και κινηματογραφιστής με πολλές ατομικές εκθέσεις και συμμετοχές στο ενεργητικό του και περισσότερες από 100 παραγωγές για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση, έχει στο παρελθόν διατελέσει και καθηγητής της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Βιέννης.
Στην Ελλάδα μας συστήνεται μ΄ ένα τρίπτυχο αφιέρωμα το οποίο επιμελείται η εδώ και χρόνια σταθερή συνεργάτις, σύντροφος και επιμελήτρια εικαστικών εκθέσεών του, κα Άντγιε Έμαν (Antje Ehmann), το οποίο περιλαμβάνει:
-έκθεση στην αίθουσα Νίκος Κεσσανλής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, την οποία θα εγκαινιάσει ο ίδιος ο Φαρόκι στις 29 Οκτωβρίου και στην οποία θα εκτεθούν 7 βίντεο-εγκαταστάσεις του καλλιτέχνη από το 1995 έως σήμερα.
-κινηματογραφικό αφιέρωμα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, το οποίο επιχειρεί να παρουσιάσει ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της συνολικής φιλμογραφίας του. Θα προβληθούν 15 συνολικά ταινίες σε βίντεο και φιλμ που καλύπτουν χρονικά πέντε δεκαετίες από το 1969 έως το 2009. Κάθε πρόγραμμα θα αποτελείται από μία παλαιότερη και νέα ταινία, ενώ ο ίδιος ο κινηματογραφιστής θα είναι παρών για να σχολιάσει κάποιες από τις ταινίες του.
-masterclass στο Ινστιτούτο Goethe Αθηνών
Στη φάμπρικα του Πέδρο
Ο Πέδρο Κόστα, ένας από τους πιο πολυσυζητημένους Ευρωπαίους auteurs των τελευταίων ετών, έρχεται στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, για να παρουσιάσει το πλήρες αναδρομικό αφιέρωμα στο έργο του. Στο πλαίσιο του αφιερώματος, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Πορτογαλίας (Cinemateca Portuguesa), θα προβληθεί η πλήρης φιλμογραφία του Πέδρο Κόστα (1959), του “Σάμιουελ Μπέκετ του κινηματογράφου” κατά τον Peter Bradshaw της Guardian, η οποία περιλαμβάνει πέντε μεγάλου μήκους ταινίες μυθοπλασίας, δύο ντοκιμαντέρ και πέντε μικρού μήκους ταινίες. Θα παρευρεθούν στην Αθήνα τόσο ο Πέδρο Κόστα όσο και ο Χοσέ Μανουέλ Κόστα (Jose Manuel Costa), υποδιευθυντής της Ταινιοθήκης της Πορτογαλίας, ο οποίος και θα παρουσιάσει τον σκηνοθέτη. Μόνο όταν ο Πέδρο Κόστα εγκατέλειψε τις ανέσεις που παρέχει η κανονικότητα μιας κινηματογραφικής παραγωγής -μετά την τρίτη μεγάλου μήκους ταινία τα Κόκαλα (Ossos, 1997, Bραβείο Osella d’ Oro/Φεστιβάλ Βενετίας)-, κατάφερε τελικά να βρει τη φωνή του. Πήγε μόνος του, με μια κάμερα MiniDV, δίχως φώτα και συνεργείο, και κινηματογράφησε τη Βάντα, ένα τζάνκι που ζούσε σ’ ένα δωμάτιο στα προάστια της Λισαβόνας, γυρίζοντας μια από τις πιο αξιοπρόσεχτες ταινίες των τελευταίων χρόνων, μια ταινία που πατάει με το ένα πόδι στο ντοκιμαντέρ και με το άλλο στη μυθοπλασία. Το Στο δωμάτιο της Βάντα (In Vanda’s Room, 2000, Bραβείο Κριτικής Επιτροπής/ Φεστιβάλ Λοκάρνο), αλλά και η επόμενη ταινία του Κόστα, το Κολοσσίαια νιάτα (Colossal Youth, 2006, Διαγωνιστικό Τμήμα/ Φεστιβάλ Καννών), είναι ταινίες που έγιναν αργά, από τους ίδιους τους ανθρώπους που συμμετείχαν, και όχι από επαγγελματίες, ανθρώπους με τους οποίους ο Κόστα έζησε και δούλεψε μαζί τους και έφτιαξε μαζί τους μια μικρή φάμπρικα. Γι’ αυτό και οι ταινίες αυτές εξακολουθούν να είναι ενοχλητικές (ενοχλούν την επίσημη κινηματογραφία γιατί δεν είναι αρκετά επίσημες, ενοχλούν και τους πειραματιστές γιατί δεν είναι αρκετά πειραματικές), ατόφιες και σπάνιες, γιατί πετυχαίνουν να ξεφύγουν από οποιαδήποτε κατηγορία ή επιβολή.
Rossellini Project
Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος παρουσιάζει σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Μπολόνια (Cineteca di Bologna) και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών, στο πλαίσιο του Projeto Rossellini, έξι ψηφιακά αποκατεστημένες ταινίες του κορυφαίου Ρομπέρτο Ροσελίνι. Το Rossellini Project, μια συνεργασία των Cinecitta Luce, CSC – Cineteca Nazionale, Cineteca di Bologna και Coproduction Office, αποσκοπεί στη ψηφιακή αποκατάσταση με την πιο σύγχρονη τεχνολογία μιας επιλογής δέκα ταινιών από την πλήρη φιλμογραφία του Ροσελίνι, η οποία περιλαμβάνει την νεορεαλιστική τριλογία του, αλλά κι αρκετές από τις υπόλοιπες πολύ σημαντικές δημιουργίες του σκηνοθέτη.
Στο πλαίσιο του αφιερώματος στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, θα προβληθούν σε DCP οι έξι ψηφιακές αποκαταστάσεις που έχουν ολοκληρωθεί προς το παρόν από το εργαστήριο Immagini Ritrovata στη Μπολόνια, κι έχουν κάνει ήδη πρεμιέρα σε πολλά διεθνή φεστιβάλ, αλλά έχουν χρόνια να προβληθούν στη χώρα μας:
Η μηχανή που σκοτώνει τους κακούς (La macchina ammazzacattivi, 1952), Ταξίδι στην Ιταλία (Viaggio in Italia, 1953), Ινδία (India, 1959), Στρόμπολι (Stroboli terra di dio, 1949), Αγάπη (L’amore, 1948), Ρώμη ανοχύρωτη πόλη (Roma citta aperta, 1945).
Ελπίζουμε σε λίγα χρόνια να είμαστε σε θέση να απολαύσουμε ψηφιακά στην Ταινιοθήκη και τις υπόλοιπες 4 ταινίες του πρωτοπόρου νέο-ρεαλιστή με τις οποίες θα ολοκληρωθεί το Rossellini Project: Παϊζά (Paisa, 1947), Γερμανία ώρα μηδέν (Germania anno zero, 1947), Φόβος (La Paura, 1954), Συνέντευξη με τον Σαλβαδόρ Αλιέντε: Η δύναμη της λογικής (Intervista a Salvador Allende : La forza e la ragione, 1971)
ΤΜΗΜΑΤΑ
Κινηματογραφικά μέτωπα / Film fronts
Το νέο αυτό τμήμα του Φεστιβάλ, σε επιμέλεια του Βασίλη Μπούρικα, έχει σκοπό να παρουσιάζει πολύ πρόσφατες ταινίες από το παγκόσμιο σινεμά της πρωτοπορίας. Λίγα, αλλά πολύ σημαντικά, έργα που καταφέρνουν να επεκτείνουν τα όρια της φόρμας, της αφήγησης και της θεματολογίας είναι αυτά που θα απασχολήσουν αυτήν την μικρή, αλλά δυναμική ενότητα. Ένα σινεμά που είναι διαφορετικό, αλλά όχι απόμακρο και που παρατηρεί, αλληλεπιδρά και επηρεάζει την ευρύτερη κινηματογραφική γλώσσα.
2 Narrate or Νot /Αφηγηματικά + Όχι
Bιώνουμε μια βαθιά οικονομική κρίση. Είναι αλήθεια; Ή απλά μια κατασκευή; Και αν είναι όντως αλήθεια, πως μετριέται το μέγεθός της; Μα, φυσικά, σε αντικειμενικά κριτήρια με βάση το χρήμα, όσο έλλειμμα έχω, τόσο μεγάλη είναι η κρίση. Ένα μέγεθος που μας επηρεάζει διαπροσωπικά, τόσο σε κοινωνικό και εργασιακό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο οικογένειας, φιλίας και συντροφικότητας. Ο τρόπος που βιώνεται μία κρίση, αφορά την αλήθεια της ατομικότητας που δεν είναι ποτέ αντικειμενική. Ο τρόπος που βιώνεται τελικά μία κρίση είναι κάτι καθαρά υποκειμενικό και εξαρτάται από τα μάτια αυτού που τη βλέπει.
Στο πλαίσιο του τμήματος Αφηγηματικά & Όχι, το οποίο επιμελείται η Νίνα Βελιγράδη, θα παρουσιαστούν 8 ταινίες αυστηρά εστιασμένες στο 2013 και τον παγκόσμιο κινηματογράφο, δίνοντας έμφαση στην υποκειμενική αλήθεια μιας κρίσης με όσο το δυνατόν πιο αισιόδοξες νότες.
Ελληνικό Σινεμά Τώρα! / Greek Cinema Now!
Ελληνικό σινεμά που δεν συμβιβάζεται, που παρατηρεί, καταγράφει και παίρνει θέση -ακόμη και δια της σιωπής –απέναντι στο τι σημαίνει να ζεις στην Ελλάδα σήμερα. Από την avant-garde μέχρι το ντοκιμαντέρ και από την ακραία «σινεφίλ» ταινία μέχρι τα απολύτως low budget projects, το τμήμα Ελληνικό Σινεμά Τώρα!, το οποίο επιμελείται η Βένια Βέργου, θα παρουσιάζει κάθε χρόνο ελληνικές παραγωγές αυστηρά επιλεγμένες με γνώμονα το πώς διαχειρίζονται το «εδώ και τώρα» της ελληνικής πραγματικότητας και το πώς συνομιλούν επάξια με τον παγκόσμιο κινηματογραφικό χάρτη.
ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ
Όχι
Ο Κεν ΜακΜάλλαν, αγαπημένος φίλος της ΤΤΕ, στον οποίο του αφιέρωσε μια πλήρη αναδρομή στο 6ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου το 2009, επιστρέφει στην Ταινιοθήκη για να κάνει την πρεμιέρα της καινούργιας του ταινίας Όχι. Πρόκειται για μια ελληνοαγγλική συμπαραγωγή, η οποία πραγματοποιήθηκε ύστερα από πρόσκληση της Ταινιοθήκης της Ελλάδος στον Κεν ΜακΜάλλαν, και περιλαμβάνει γυρίσματα τόσο στην Αγγλία όσο και την Ελλάδα.
Το Όχι εξετάζει τη σχέση μεταξύ της αρχαίας ελληνικής κλασσικής φιλοσοφίας και της σύγχρονης κρίσης στην Ελλάδα. Στην κάμερα μιλούν άνθρωποι των γραμμάτων και των τεχνών, αλλά και απλοί πολίτες, ενώ μέρος των γυρισμάτων έχει πραγματοποιηθεί και στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.
Red Bank
H νέα ταινία της Βουβούλας Σκούρα με τίτλο Red Bank, αναπτύσσει την θεματική γύρω από τα Ελληνικά του James Joyce. Η μη γραμμική αφήγηση του Βαγγέλη Ιντζίδη, ξεναγού στα Τετράδια των Ελληνικών, εικονοποιείται σαν παζλ και αφιερώνεται στη Μαντώ Αραβαντινού. Τα γυρίσματα της ταινίας έχουν γίνει στην Τεργέστη, πόλη όπου ο Joyce πέρασε μεγάλο μέρος της ζωής του, το Λονδίνο και την Αθήνα, ενώ η παραγωγή της ταινίας είναι του Παναγιώτη Κυριακουλάκου (Φαντασία Οπτικοακουστική ΕΠΕ 2013), ύστερα από πρόσκληση της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.
Αινίγματα της σφίγγας
Η ταινία σταθμός της Μάλβεϊ Αινίγματα της Σφίγγας (Riddles of the sphinx), σε νέα ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια. Οπτικοποιώντας στην οθόνη τις θεωρητικές και κριτικές διαπραγματεύσεις τους, οι Μάλβεϊ και Πίτερ Γουόλλεν (Peter Wollen) θέτουν τα διλήμματα της μητρότητας, όπως αυτά βιώνονται στην πατριαρχική κοινωνία. Χρησιμοποιούν τη Σφίγγα ως έμβλημα για να εξετάσουν το οιδιπόδειο σύμπλεγμα και να θέσουν ερωτηματικά για την κίνηση του πολιτισμού από ένα προηγούμενο «μητρικό» στάδιο σε μια «πατρική» ή «πατριαρχική» πράξη.
Το περιθώριο στη δεκαετία του ’80
Τρεις ταινίες, οι οποίες γυρίστηκαν στη δεκαετία του 1980 και ύστερα από δεκαετίες επαναπροβάλλονται στη μεγάλη οθόνη, πλαισιωμένες από παρουσιάσεις συντελεστών και εκλεκτών προσκεκλημένων. Η ενότητα αυτή, την οποία επιμελείται η Ούρσουλα Κασσαβέτη, εστιάζει στην δεκαετία του 1980 κατά την οποία συντελούνται ιδιαίτερα σημαντικές αλλαγές στο πολιτικό πεδίο με σαφείς επιρροές στην κοινωνική αρένα. Στο πλαίσιο του κοινωνικού μετασχηματισμού και της “Αλλαγής” που πραγματοποιήθηκε αυτή την περίοδο, ορισμένες κοινωνικές ομάδες συνεχίζουν να παραμένουν απομονωμένες. Νεανική παραβατικότητα, ναρκωτικά και πολυεπίπεδη αποξένωση χαρακτηρίζουν ό,τι ονομάζεται “περιθώριο”, το οποίο, ωστόσο, δεν χαρακτηρίζεται από ομοιογένεια.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Κινηματογραφοφιλία ξανά / Reinventing cinephilia
25 Οκτωβρίου 2013
Εργαστήρι για επαγγελματίες του χώρου και συζήτηση στρογγυλής τραπέζης ανοιχτή στο κοινό σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κινηματογραφικών Αρχείων (ACE, Association des Cinémathèques Européenes).
Στην αυγή του 21ου αιώνα, ερωτήματα σχετικά με το μέλλον του παρελθόντος μας και τον θάνατο του κινηματογράφου, τίθενται συχνά στο πλαίσιο συζητήσεων για την εκ νέου ανακάλυψη της κινηματογραφοφιλίας. Στον καλωδιωμένο κόσμο, όπου οι νέοι συστηματικά κατεβάζουν ταινίες στα i-pads και τα i-phones, τί είναι εκείνο που ακόμη κρατά τους θεατές στην αίθουσα και ειδικά σε μία Ταινιοθήκη;
Στο εργαστήρι και τη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης συμμετέχουν μεταξύ άλλων:
-Νικόλ Μπρενέζ (Nicole Brenez): Κορυφαία γαλλίδα θεωρητικός της κινηματογραφικής πρωτοπορίας, υπεύθυνη του πειραματικού προγράμματος στην Ταινιοθήκη της Γαλλίας (Cinémathèque Française) και καθηγήτρια στο Τμήμα Κινηματογράφου της Πανεπιστημίου της Σορβόννης (Paris III). Θα παρουσιάσει μια οπτικοακουστική παρέμβαση με τίτλο Μια ιστορία της οπτικής αντί-πληροφόρησης από το 1913 έως σήμερα.
-Λόρα Μάλβεϊ (Laura Mulvey):
Αγαπημένη προσκεκλημένη του Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, η Μάλβεϊ δεν χρειάζεται πολλές συστάσεις στο κοινό της ΤΤΕ. Αποδεχόμενη για τρίτη φορά την πρόσκλησή μας, θα μιλήσει αυτή τη φορά από τη σκοπιά του προγραμματιστή θέτοντας το ζήτημα του προγραμματισμού ταινιών 16mm στο πλαίσιο του προγράμματος των Ταινιοθηκών.
Θεωρητικός του κινηματογράφου, συγγραφέας, κινηματογραφίστρια και Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Μπίρκμπεκ στο Λονδίνο, η Μάλβεϊ ήταν η πρώτη που αντέταξε μια φεμινιστική προοπτική στο στρουκτουραλισμό των Λακάν-Μετς, και στον πατριαρχικό αντί-οπτικοκεντρισμό τους το αίτημα μιας πρωτοποριακής κινηματογραφικής γραφής. To 1975, το άρθρο της Οπτική απόλαυση και αφηγηματικός κινηματογράφος, συνέβαλε στην καθιέρωση της φεμινιστικής φιλμικής θεωρίας ως γνωστικό πεδίο. Η γραφή της, τόσο η θεωρητική όσο και η φιλμική, καθώς χρωματίζεται από την ελπίδα και αργότερα την απογοήτευση για το φεμινιστικό κίνημα, εξακολουθεί να γοητεύει και να προβληματίζει.
ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ (ΕΣΠΑ 2013-2014)
Νοέμβριος 2013: Ντοκιμαντέρ & Εικαστική δημιουργία (Δημιουργικό Ντοκιμαντέρ)
Επίμονα ταλέντα
Mια σειρά ντοκιμαντέρ που εστιάζει στο εμμονοληπτικό σύμπαν της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Μπαινοβγαίνοντας σε ευρύχωρα στούντιο και μικροσκοπικά διαμερίσματα, οι δημιουργοί επιχειρούν να καταγράψουν τη φευγαλέα φύση του ταλέντου. Δεν είναι τυχαίο που ο Σίντνει Πόλλακ (Sydney Pollack) το αποκάλεσε “υγρό μπελά” στο υπέροχο Σχέδια του Φρανκ Γκερί (Sketches of Frank Gehry), το τελευταίο, άκρως προσωπικό, ντοκιμαντέρ του, που περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων στο πρόγραμμα.
Απ’ τις γενναίες πινελιές ενός αντισυμβατικού ζωγράφου, μέχρι τα τρομακτικά ύψη ενός ατρόμητου αρχιτέκτονα, τα Επίμονα Ταλέντα είναι μια μικρή βόλτα στο τρενάκι του ιλίγγου που λέγεται οπτικές τέχνες, με συχνές στάσεις στην εγωπάθεια, τη φήμη και τη μεγαλοπρέπεια!
Το αφιέρωμα γίνεται σε συνεργασία με το Exile Room.
Δεκέμβριος 2013: Elias Kazan
(Κύκλος: Έλληνες της διασποράς)
Το αφιέρωμα στον Elias Kazan αποτελεί μεγάλο γεγονός, καθώς υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες διεθνώ. Οι διασπορικές ρίζες του Kazan αποτέλεσαν έμπνευση για ένα μεγάλο μέρος του κινηματογραφικού του έργου, που εξακολουθεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο στην ελληνοαμερικανική κοινότητα διεθνώς. Στο πλαίσιο της σύγχρονης τάσης της εκ νέου ανακάλυψης των διπλών ταυτοτήτων, μια νέα ανάγνωση της πλήρους φιλμογραφίας του, πλαισιωμένη από παρουσιάσεις και συζητήσεις, αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Το αφιέρωμα θα πλαισιώσει μια συζήτηση στρογγυλής τραπέζης.
Σε συνεργασία με την Πρεσβεία των Η.Π.Α.
Δεκέμβριος 2013: Νίκος Παπατάκης
(Κύκλος: Έλληνες της διασποράς)
Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος αποτίνει φόρο τιμής στο συνολικό έργο του Νίκου Παπατάκη, ακριβώς τρία χρόνια μετά το θάνατό του. Γοητευτική προσωπικότητα με όλη την οδυσσειακή φλόγα του Ελληνισμού της Διασποράς, ο νομάς Νίκος Παπατάκης θα εγκατασταθεί στο Παρίσι. Το αφιέρωμα παρουσιάζει την πλήρη φιλμογραφία του σκηνοθέτη, αποκαλύπτοντας τόσο την ιδιαίτερη σκηνοθετική γραφή του όσο και την ερμηνευτική του ικανότητα ως ηθοποιού, και πλαισιώνεται από ταινίες τεκμηρίωσης για τον ίδιο και το έργο του, μια συζήτηση στρογγυλής τραπέζης και μία έκθεση.
Ιανουάριος 2014: Εικόνες της κρίσης στον κινηματογράφο
(Κύκλος: Επικαιρότητα και Πρωτοπορία)
Η απεικόνιση της παγκόσμιας κρίσης ιδωμένη από τη ματιά των δημιουργών του κινηματογράφου. Πέρα από μια ενδεικτική αναδρομή στην οικονομική κρίση ως θεματική στον κινηματογράφο από τις απαρχές του βωβού έως τις μέρες μας, με ταινίες διακεκριμένων ελλήνων και διεθνών δημιουργών, το αφιέρωμα θα θέσει και την προβληματική της σκηνοθεσίας και παραγωγής σε περιόδους κρίσης και ιδιαίτερα στην παρούσα συνθήκη. Το αφιέρωμα θα πλαισιώσει μια ημερίδα. Σύντομα θα ανακοινωθούν οι ταινίες και οι συνεργαζόμενοι φορείς.
Μάρτιος 2014: Jean-Luc Godard: Ένας επαναστάτης δημιουργός
(Κύκλος: Επικαιρότητα και Πρωτοπορία)
Πλήρης αναδρομή στο κινηματογραφικό έργο του επαναστάτη Γάλλου δημιουργού Jean-Luc Godard. Πέρα από τις γνωστές και αγαπητές στο ελληνικό κοινό ταινίες, θα δούμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα σπάνιες μικρού και μεσαίου ταινίες του δημιουργού καλύπτοντας όλες τις περιόδους του, αλλά και μεγάλου μήκους ταινίες που σπάνια προβάλλονται. Σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος.
Μάιος 2014: Κρίση & Χρονικότητα
(Κύκλος: Επικαιρότητα και Πρωτοπορία)
Μια απόπειρα φιλοσοφικής προσέγγισης της κρίσης ως κοινωνικής έννοιας ιδωμένης μέσα από την έννοια του χρόνου. Η διερεύνηση αυτή γίνεται μέσα από ταινίες και κινηματογραφικά δοκίμια καταξιωμένων δημιουργών. Το αφιέρωμα θα πλαισιώσει μια συζήτηση στρογγυλής τραπέζης.
Ιούνιος 2014: Ντοκιμαντέρ & Κινούμενα Σχέδια (Δημιουργικό Ντοκιμαντέρ)
(Θερινός Κινηματογράφος «Λαΐς»)
Το αφιέρωμα εξετάζει την εξερεύνηση ενός σχετικά καινούργιου και αμφιλεγόμενου είδους, του animated documentary, ένα υβρίδιο κινουμένων σχεδίων και τεκμηρίωσης. Χάρη στο animation, ο πόλεμος, τα δικαιώματα των παιδιών, ο κοινωνικός αποκλεισμός και άλλα φλέγοντα ζητήματα, γίνονται πιο προσιτά στο κοινό. Στο πλαίσιο αυτό η Αμερικανίδα animator Caroline Leaf, υποψήφια για διάφορα βραβεία – από τα Όσκαρ μέχρι τα Bafta – θα διδάξει ένα τριήμερο workshop με τίτλο Sand & Scratch -μια δημοφιλή τεχνική που ανέπτυξε κατά τη διάρκεια της μακράς καριέρας της.
Σε συνεργασία με το Exile Room.
Οκτώβριος 2014:
8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας
Το καθιερωμένο πια ραντεβού του αθηναϊκού κοινού στην 8η διοργάνωσή του. Σύντομα θα ανακοινωθούν περισσότερες λεπτομέρειες για το πρόγραμμα και τους συνεργάτες.