Το Μουσείο Μπενάκη βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να παρουσιάσει στο αίθριο του κτηρίου της οδού Πειραιώς την πρωτοποριακή έκθεση Parliament/Κοινοβούλιο από τον διεθνώς διακεκριμένο χορογράφο Michael Kliën, από την Πέμπτη 10 Απριλίου 2014.

Πρόκειται για ένα έργο που βρίσκεται στο μεταίχμιο μεταξύ οπτικών και παραστατικών Τεχνών και θα εκτυλίσσεται στους εξωτερικούς χώρους του Μουσείου Μπενάκη για χρονικό διάστημα δύο εβδομάδων, από τις 10 έως τις 18 Απριλίου.

Ο τίτλος του, Parliament/Κοινοβούλιο, απαντά στις σύγχρονες πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες της Ελλάδας και αλλά και του κόσμου, αλλά και σε μία διαχρονική θεώρηση της ανθρώπινης κατάστασης.

Απλοί πολίτες, από όλα τα κοινωνικά στρώματα και όλων των ηλικιών, θα συναντηθούν στο αίθριο του μουσείου, σε μία δράση που λειτουργεί ως ερέθισμα στοχασμού πάνω σε διάφορα θέματα που αφορούν τον άνθρωπο. Αυτό δεν γίνεται με υλικά μέσα αλλά μέσω της σιωπηλής επικοινωνίας που ενυπάρχει στο ανθρώπινο σώμα. Μια ομάδα ανθρώπων προσπαθούν να βιώσουν τον κόσμο μέσα από τις αισθήσεις τους: την όραση, την ακοή, την αφή, την κίνηση. Έτσι έρχονται πρόσωπο με πρόσωπο με τις θεμελιώδεις πραγματικότητες της ύπαρξης: άνθρωποι τη στιγμή της δράσης τους.

Το κοινό μπορεί να συμμετέχει σε αυτή τη διαδικασία και να εισχωρήσει στο έργο, παίρνοντας θέση μεταξύ των υπόλοιπων συμμετεχόντων του Parliament/Κοινοβούλιο. Καθ’ όλη την δράση τα όρια ανάμεσα στους συμμετέχοντες και στους παρατηρητές μετακινούνται. Οι θεατές μπορούν να παρακολουθούν το έργο από απόσταση, ή μπορούν να εξερευνήσουν το τοπίο από κοντά, να «μπουν» μέσα στο έργο και να διαμορφώσουν σχέσεις με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες και τη δράση τους. Σε κάθε περίπτωση, όλοι οι παρευρισκόμενοι συμμετέχουν στο Parliament/Κοινοβούλιο με τον τρόπο τους, παθητικά ή ενεργά, και επηρεάζουν τον τρόπο που αυτό εξελίσσεται.

Αντιλαμβάνομαι την έκθεση αυτή ως ένα κοινοβούλιο πολιτών, το οποίο λειτουργεί σιωπηλά, από τα βάθη της ύπαρξής μας, με σκοπό να επιλύσει καταστάσεις, να προτείνει ανοίγματα, να θεραπεύσει, να αλλάξει. Μία πολιτισμική τεχνολογία που λειτουργεί με μία παραπλανητικά απλή διαδικασία. Οι άνθρωποι συναντιόνται για να επεξεργαστούν θεμελιώδη ζητήματα, τα οποία βρίσκονται στον πυρήνα των προβλημάτων της ζωής: πώς να υπάρχει κανείς σε αυτόν τον κόσμο; Και πώς να συνυπάρχει κανείς σε αυτόν τον κόσμο μαζί με άλλους ανθρώπους;

Το Parliament/Κοινοβούλιο πραγματεύεται ηθικά ζητήματα που διέπουν τις καθημερινές σχέσεις αλλά και τις πολιτικές πράξεις: να εμπιστευόμαστε αυτά που μας λένε οι αισθήσεις μας, να συναισθανόμαστε τη ζωή και τις δυσκολίες των άλλων και να διαμορφώνουμε κοινωνικούς δεσμούς που επιτρέπουν στον καθένα μας να συνεισφέρει στην κοινωνία.

Michael Klien

Ιστορικό και πληροφορίες σχετικά με το έργο

Αρχικά, δεκατέσσερις περίπου πολίτες της Αθήνας (ποιητές, πολιτικοί, επιστήμονες, συνταξιούχοι, άνεργοι κλπ.) έχουν την ευκαιρία να περάσουν μαζί έως τρεις εργάσιμες ημέρες στο αίθριο του Μουσείου Μπενάκη στην οδό Πειραιώς. Εκεί, θα αφιερώσουν τον χρόνο τους στην παρατήρηση του εαυτού τους και των άλλων, καθώς διαμορφώνουν ένα σύστημα ανταλλαγής μέσω απλών κινήσεων, που ξεκινά με τις οδηγίες του Michael Kliën.  Κατά τα άλλα, ο χώρος δεν θα έχει άλλα αισθητηριακά ερεθίσματα. Καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας οι συμμετέχοντες θα αφοσιωθούν στο να συντονίσουν την αντίληψη τους με τις δυναμικές του προσωπικού και του συλλογικού νου, αλληλοεπιδρώντας με την φυσική τάση και τις δυναμικές της ανθρώπινης οργάνωσης. Καθένας τους θα αφήσει ίχνη γραμμένα με χειρονομίες και σχέσεις, τα οποία πιθανόν να ανασυρθούν, να αναπτυχθούν και αναπαραχθούν από κάποιον άλλο συμμετέχοντα.

Το κοινό θα κινείται ελεύθερα στο χώρο χωρίς να γνωρίζει απαραίτητα ποιος είναι και ποιος δεν είναι, επίσημα, μέρος του Κοινοβουλίου. Κατά τη διάρκεια των δύο εβδομάδων έως εξήντα πολίτες θα έχουν συμμετάσχει ενεργά στο Κοινοβούλιο, ενώ εκατοντάδες  θα έχουν παραβρεθεί στο έργο.  Καθώς τα όρια ανάμεσα στους “επίσημους” συμμετέχοντες και στους θεατές μετακινούνται συνεχώς και πολλές φορές εξαφανίζονται εντελώς, το έργο εξελίσσεται, επηρεάζεται και αναπνέει από τους συμμετέχοντες καθώς και από τους παρατηρητές.  Οι θεατές μπορούν αν παραμείνουν στο χώρο για όσο επιθυμούν, και μπορούν να έρθουν και να φύγουν όπως επιθυμούν.  Το ειδικά ενδιαφερόμενο κοινό μπορεί να μάθει περισσότερα για τη χορογραφία με προσωπική συνομιλία με τον καλλιτέχνη και τους συνεργάτες του και να ενταχθεί στο έργο ως επίσημος συμμετέχων για τις ακόλουθες μέρες.

Χορογραφία: Michael Kliën (Aυστρία)
Καλλιτεχνικός συνεργάτης: Βιτόρια Κώτσαλου (Ελλάδα), Jeff Gormly (Ιρλανδία)
Δραματουργία: Steve Valk (Γερμανία)
Συμμετέχοντες: 50 πολίτες και το κοινό

O Michael Kliën είναι ένας καταξιωμένος χορογράφος, επιμελητής, και παραγωγός έργων, εγκαταστάσεων και δράσεων ανά τον κόσμο. Το 1994, υπήρξε συνιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής της ομάδας Barriedale Operahouse (1994—2000) με έδρα το Λονδίνο και δούλευε ως χορογράφος για το Ballet Frankfurt, Vollksoper.  Από το 2003 μέχρι το 2011 διετέλεσε Καλλιτεχνικός διευθυντής / διευθύνων σύμβουλος της Daghdha Dance Company στην Ιρλανδία.

Η καλλιτεχνική πρακτική του Michael Kliën συνδυάζει διεπιστημονική σκέψη, κριτική γραφή, επιμέλεια έργων, αλλά κυρίως χορογραφικά έργα που κινούνται θεάματος και Καλών Τεχνών. Έργα του έχουν παρουσιασθεί σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο, για παράδειγμα στο IMMA (Irish Museum of Modern Art) και τη Hayward Gallery του Λονδίνου. Ο Klien έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα από το College of Art του Εδιμβούργου το 2009 και, ως αφοσιωμένος δάσκαλος, έχει δώσει διαλέξεις σχετικά με τα ευρήματά του σε πολλά διακεκριμένα ακαδημαϊκά και μη ακαδημαϊκά ιδρύματα. Οι χορογραφίες του είναι έργα βασισμένα στο χορό αλλά παρουσιάζονται συνήθως σε γκαλερί, μουσεία ή θεατρικές σκηνές. Όλο και περισσότερο, οι εικαστικές τέχνες αποτελούν μέρος της χορογραφικής παραγωγής του. Ωστόσο, άλλες δημιουργίες του ενεργούν άμεσα με την δημόσια σφαίρα (κοινωνική χορογραφία). Οι χορογραφίες του για χορευτές διακρίνονται μεθοδολογικά από τον αυτοσχεδιασμό και την επακόλουθη κινητική αισθητική. Ο ίδιος σήμερα ζει με την οικογένειά του στην Ελλάδα και στην Ιρλανδία.

Από τα πιο σημαντικά έργα του καλλιτέχνη είναι τα  ‘Einem’ για το Ballett Frankfurt, ‘Sediments of an Ordinary Mind’ and ‘Sense and Meaning’ για τη Daghdha Dance Company (Limerick) και το  ‘Choreography for Blackboards’ για τη Daghdha Dance Company και τη Hayward Gallery (Λονδίνο) καθώς και το  ‘Slattery’s Lamp’ of IMMA’s (Ιρλανδικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης) το οποίο βρίσκεται σε έκθεση στην μόνιμη συλλογή του Μουσείου.

www.michaelklien.com
www.facebook/Klien.Michael