Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ανακοινώνει τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό του για την ερχόμενη θεατρική περίοδο 2014 – 2015.
Αναλυτικά το ρεπερτόριο και οι δράσεις του Κ.Θ.Β.Ε. έχουν ως εξής:
ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
«Alexander the Great. A Rock Opera» του Κώστα Αθυρίδη
Σκηνοθεσία: Γιάννης Βούρος-Κώστας Αθυρίδης
Έναρξη: 23-26 Οκτωβρίου 2014
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Η ροκ όπερα «Alexander the Great» είναι μια μουσικοθεατρική παραγωγή ενός νέου έργου του συνθέτη Κώστα Αθυρίδη.
Όπως σημειώνει ο δημιουργός, «Η ιστορία αρχίζει στη Σαμοθράκη, έναν χρόνο πριν τη γέννηση του Αλέξανδρου, όπου κατά τη διάρκεια των Καβειρίων Μυστηρίων συναντήθηκαν για πρώτη φορά η μητέρα του Ολυμπιάς και ο βασιλιάς της Μακεδονίας Φίλιππος, και ολοκληρώνεται με τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου στη Βαβυλώνα, 34 χρόνια αργότερα. Ποιος, όμως, ήταν πραγματικά ο άνθρωπος που άλλαξε την ιστορία και επηρέασε τον πολιτισμό εκατομμυρίων ανθρώπων; Πόσα πραγματικά γνωρίζουμε για τη ζωή του; Η όπερα στοχεύει, με σύγχρονο ήχο και μουσική, να μας φέρει κοντά στη μαγεία, στο όνειρο και στην ανθρώπινη φύση του Αλέξανδρου».
Μετά τις παραστάσεις στο Βασιλικό Θέατρο θα ακολουθήσει παγκόσμια περιοδεία.
Το κείμενο του έργου έχει επιμεληθεί ομάδα Ελλήνων και ξένων ιστορικών, φιλολόγων και κειμενογράφων και όσον αφορά την ιστορική του συνέπεια, φέρει την υπογραφή της Διευθύντριας του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, κας Πολυξένης Αδάμ-Βελένη. Το έργο θα παρουσιαστεί στην αγγλική γλώσσα με ελληνικούς υπέρτιτλους. Έχει διάρκεια περίπου δύο ώρες και δεκαπέντε λεπτά. Συμμετέχει δεκαμελής ζωντανή ορχήστρα και μια ομάδα τριάντα ηθοποιών, χορευτών και τραγουδιστών.
Το ΚΘΒΕ και οι συντελεστές του έργου ευελπιστούν να παρουσιάσουν μια παράσταση υψηλού καλλιτεχνικού και ψυχαγωγικού επιπέδου, με επίκεντρο ένα ελληνικό ιστορικό πρόσωπο που έχει επηρεάσει την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά, προσδοκώντας ότι το κοινό τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό θα αγκαλιάσει το φιλόδοξο αυτό εγχείρημα.
«Συνέβη και του χρόνου» (Absurd Person Singular) του Άλαν Έικμπορν
Μετάφραση: Παύλος Μάτεσις
Σκηνοθεσία: Γιάννης Παρασκευόπουλος
Έναρξη: Νοέμβριος 2014
Μία από τις πιο επιτυχημένες κωμωδίες του Άλαν Έικμπορν, όπου τρία ζευγάρια συναντιούνται στις κουζίνες τους τρεις διαδοχικές παραμονές Χριστουγέννων και μέσα από συζητήσεις και εκμυστηρεύσεις αποκαλύπτουν τα κρυφά τους πάθη και τους φόβους τους. Η μανία για επαγγελματική ανέλιξη και κοινωνική καταξίωση, η αποξένωση και η δυσκολία στις διαπροσωπικές σχέσεις αποτελούν τα θέματα της σπαρταριστής αυτής κωμωδίας. Το έργο του Έικμπορν αποτελεί μια ελεγεία σάτιρας για την αστική τάξη και την ηθική της, που, παράλληλα με το γέλιο προσφέρει προβληματισμό και συγκίνηση. Το έργο του Άλαν Έικμπορν ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.
«Δον Ζουάν» του Μολιέρου
Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Δαμιανός Κωνσταντινίδης
Έναρξη: Ιανουάριος 2015
Με τον Δον Ζουάν (1665) ο Μολιέρος υπογράφει ένα από τα σημαντικότερα και πλέον αινιγματικά έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, μια κωμωδία γεμάτη ειρωνεία αλλά και με τραγικό βάθος.
Ο ακόλαστος αριστοκράτης ήρωάς του βρίσκεται σε διαρκή αναζήτηση καθότι αθεράπευτος κυνηγός της Ομορφιάς και της Ηδονής, αλλά ταυτόχρονα και σε διαρκή φυγή καθότι κυνηγημένος από όλους όσους έχει προσβάλλει: τη γυναίκα που άρπαξε από το μοναστήρι, την παντρεύτηκε και ύστερα την παράτησε, τους αδελφούς της που θέλουν να εκδικηθούν την τιμή της, τον πατέρα του που τον επιπλήττει για τον έκλυτο βίο του και τους δανειστές του που δεν θα πάρουν ποτέ όσα τους χρωστάει.
Στο τέλος, αυτός ο άθεος και βλάσφημος ορθολογιστής, αποδεχόμενος την πρόσκληση σε δείπνο του αγάλματος ενός διοικητή που είχε σκοτώσει σε μονομαχία, αποφασίζει να αναμετρηθεί με το επέκεινα και με τον ίδιο τον Θεό, που τον κατακεραυνώνει και τον κατακρημνίζει στα βάραθρα της κόλασης.
Καταγγελία μιας υποκριτικής και θρησκόληπτης κοινωνίας, ο Δον Ζουάν θίγει, μέσα από την παρουσίαση ενός ανθρώπου που θέλει να αποτινάξει τα κοινωνικά, οικογενειακά και θρησκευτικά δεσμά, το θέμα της απόλυτης ελευθερίας: πώς να υπάρχεις χωρίς να υποτάσσεσαι; Μια τέτοια ελευθερία είναι εφικτή; Και αν ναι, ποιο το τίμημα γι’ αυτόν που τη βιώνει, για τους άλλους που την υφίστανται;
«Βόιτσεκ» του Γκέοργκ Μπύχνερ
Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος
Σκηνοθεσία: Σταύρος Σ. Τσακίρης
Έναρξη: Απρίλιος 2014
Βόιτσεκ: Το ημιτελές θεατρικό έργο, μόλις το τρίτο, ενός νεαρού φυσιοδίφη, μελετητή του νευρικού συστήματος των ψαριών, που το όνομά του ήταν Γκέοργκ Μπύχνερ, από τη Γερμανία και ο θάνατος τον αγκάλιασε στα είκοσι τρία του χρόνια.
Βόιτσεκ: Το έργο πρόδρομος της ερευνητικής ψυχιατρικής που κατέγραψε τον διπολισμό.
Βόιτσεκ: Ένα έργο για τους καταπιεσμένους, για τους προλετάριους, τους αδικημένους.
Βόιτσεκ: Ένα έργο για τους ερωτευμένους μέχρι τον φόνο και την αυτοκτονία.
Βόιτσεκ: Ένας ήρωας αρχέτυπο για τον εικοστό αιώνα. Στοιχειώνει τη ροκ ιδεολογία, τους μπίτνικ ποιητές, τους πίνακες του Τζάκσον Πόλοκ, τον κινηματογράφο της αμφισβήτησης, το μεταμοντέρνο θέατρο.
Βόιτσεκ: Έργο με πολλαπλά ανεβάσματα σε όλο τον κόσμο, διασκευασμένο για τον κινηματογράφο (10 ταινίες), για την όπερα (Άλμπαν Μπερκ), για κόμικ.
Βόιτσεκ: Ο προφήτης μια στρατιάς κολασμένων που επελαύνει μέσα στον εφιάλτη του μέλλοντός μας.
Σταύρος Σ. Τσακίρης
ΦΟΥΑΓΙΕ ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ
«Τα τέσσερα κοριτσάκια» του Πάμπλο Πικάσο
Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλατζόπουλος
27 Αυγούστου-7 Σεπτεμβρίου 2014
Γραμμένο στα 1948, το εντελώς άγνωστο στο ευρύτερο κοινό θεατρικό έργο του Πάμπλο Πικάσο, συμπυκνώνει με μοναδικό τρόπο τις αισθητικές αλλά και ιδεολογικές αναζητήσεις του μεγάλου ζωγράφου. Η ποίηση αναμετριέται με την πεζότητα του καθημερινού λόγου και η λογική των λέξεων επιστρατεύεται για να αναδειχθεί ο παραλογισμός του συμβατικού τρόπου ζωής ενός κόσμου που απώλεσε τον παιδικό του Παράδεισο.
ΘΕΑΤΡΟ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Μετάκληση
5η ΕΠΟΧΗ /ΤΕΧΝΗΣ
«Μαουτχάουζεν» του Ιάκωβου Καμπανέλλη
Σκηνοθεσία: Θέμης Μουμουλίδης
Μουσική: Gustav Mahler-Μίκης Θεοδωράκης
14 Νοεμβρίου – 14 Δεκεμβρίου 2014
Στα σκοτεινά πηγαίνουμε
Στα σκοτεινά προχωρούμε
Οι ήρωες προχωρούν στα σκοτεινά
Γιώργος Σεφέρης
Η ζωή των κρατουμένων στο γερμανικό στρατόπεδο εξόντωσης, σε μια παράσταση-ντοκουμέντο. Οι 60 και πλέον συντελεστές της παράστασης ενώνουν τις δυνάμεις τους σε ένα απαιτητικό εγχείρημα. Στη σκηνή ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης. Εδώ ηθοποιοί, τραγουδιστές, μουσικοί δημιουργούν μια παράσταση σκληρή, ανακαλώντας την ιστορική μνήμη του σύγχρονου θεατή. Το συγκλονιστικό αυτοβιογραφικό χρονικό του Ιάκωβου Καμπανέλλη, επίκαιρο όσο ποτέ, επεξεργασμένο για μια δίωρη παράσταση, ζωντανεύει με τη βοήθεια φωτισμών, video, κίνησης, σιωπών και κραυγών απελπισμένων ανθρώπων, ακολουθώντας μια κινηματογραφική αφήγηση.
Θέμα του έργου, η ζωή των κρατουμένων στο γερμανικό στρατόπεδο εξόντωσης Μαουτχάουζεν, κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου πολέμου. Σκηνές από τις τελευταίες μέρες της πτώσης του Γ΄ Ράιχ. Η κτηνωδία του ναζισμού. Αδιανόητα εγκλήματα και περισσότεροι από 240.000 νεκροί. Μνήμες αθώων, άμαχων και αιχμαλώτων πολέμου που κάηκαν στα κρεματόρια, πέθαναν σε ομαδικές εκτελέσεις, στα ηλεκτροφόρα σύρματα, θάφτηκαν ζωντανοί σε ομαδικούς τάφους, στο «λατομείο των θρήνων».
Ανατριχιαστικές λεπτομέρειες της κτηνωδίας μιας ιδεολογίας που ξεπερνά την ανθρώπινη ύπαρξη.
Ο εξευτελισμός της ανθρώπινης ύπαρξης .
Ανυπεράσπιστοι έρωτες… Και τέλος η απελευθέρωση , το όραμα και η ελπίδα για ένα καλύτερο κόσμο…
Έργο γραμμένο από την ανεπανάληπτη πένα του Ιάκωβου Καμπανέλλη, με ρεαλισμό, ευαισθησία, χιούμορ και τρυφερότητα.
Μια μεγάλη θεατρική παραγωγή, από την 5η ΕΠΟΧΗ Τέχνης.
«Δον Κιχώτης» του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ
Μετάφραση: Ταμίλα Κουλίεβα
Σκηνοθεσία: Γιάννης Λεοντάρης
Έναρξη: Δεκέμβριος 2014
Αγαπώ Σάντσο το ιδανικό μου. Με κατάλαβες επιτέλους;
Ή μήπως δεν γνωρίζεις τη λέξη «ιδανικό»;
Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ / Δον Κιχώτης
Το έργο
Σε απόλυτη δυσαρμονία και σύγκρουση με το κοινωνικό του πεπρωμένο, ο ρομαντικός, ιδεαλιστής και εντέλει τραγικός Δον Κιχώτης του Μπουλγκάκοφ παραπέμπει με κωμικοτραγικό τρόπο στα ακυρωμένα όνειρα. Παραπέμπει επίσης στον κυνισμό με τον οποίο αντιμετωπίζονται διαχρονικά οι έννοιες δικαιοσύνη, ιδανικό, όνειρο. Διασκευή του επικού μυθιστορήματος του Θερβάντες, το έργο είναι γραμμένο στα 1938. Μία κωμική αλλά και σκοτεινή αλληγορία πάνω στην κατάσταση του ανθρώπου σε συνθήκες ολοκληρωτισμού. Πίσω από κάθε κουβέντα του Δον Κιχώτη ξεπροβάλλει η προσωπική αγωνία του συγγραφέα μπροστά στην απόλυτη απομόνωσή του από το σταλινικό καθεστώς. Οι φράσεις του ξεπηδούν μέσα από τις απελπισμένες επιστολές του Μπουλγκάκοφ στον Στάλιν. Ο Δον Κιχώτης πεθαίνει από ρεαλισμό και στέρηση της ελευθερίας του. Λίγο καιρό αργότερα, πεθαίνει και ο Μπουλγκάκοφ από τις ίδιες αιτίες.
Η έννοια του ολοκληρωτισμού ωστόσο είναι σήμερα πολύ ευρύτερη. Εκφράζεται από τον ολοκληρωτισμό των ιδεών, των media, των τραπεζών, του κυνισμού και της μισαλλοδοξίας. Μέσα σ’ ένα τέτοιο περιβάλλον, το στοιχείο της βίας αποκτά πάντα κεντρικό ρόλο. Όποιος αντιστέκεται, είτε είναι ρομαντικός ήρωας, είτε συνειδητός επαναστάτης, θα την υποστεί στο πνεύμα και στο σώμα του. Ο Μπουλγκάκοφ ωστόσο δεν ενδιαφέρεται μόνο για την ουτοπία της διεκδίκησης ενός καλύτερου κόσμου. Εμβαθύνει σε μία υπαρξιακή διάσταση. Προσδίδει στον κωμικό Δον Κιχώτη στοιχεία τραγικού ήρωα, καθώς, μέσα απ’ αυτόν, σκιαγραφεί την πορεία του ανθρώπου προς την αυταπάτη. Για τον Δον Κιχώτη, ο ολοκληρωτισμός είναι οι άλλοι. Όλοι, εκτός από τον Σάντσο Πάντσα.
Αν στερήσεις από έναν άνθρωπο τις ψευδαισθήσεις του
είναι σαν να τον σκοτώνεις.
Αύγουστος Στρίντμπεργκ / Σονάτα των φαντασμάτων
Η παράσταση
Βασικά στοιχεία της παράστασης είναι η λειτουργία της σκιάς και ο καταλυτικός ρόλος της βίας. Η σκιά, είδωλο και ψευδαίσθηση συνδέεται οργανικά με την ουσία του Δον Κιχώτη. Στην παράσταση, ο ήρωας συσχετίζεται άμεσα με τον ίδιο τον Μπουλγκάκοφ. Ο Δον Κιχώτης παρασύρεται από την ουτοπία, μπαίνει στην προσωπική του αυταπάτη μέσα από το ταξίδι και τη μουσική. Στην παράσταση όμως τίποτε από τα δύο δεν είναι ανώδυνο: το ταξίδι είναι γεμάτο βία και διαψεύσεις. Η βία σήμερα είναι παντού, δίπλα μας και γύρω μας. Ένας απόκληρος σαν τον Δον Κιχώτη, θα πέθαινε σήμερα στα πεζοδρόμια των μητροπόλεων της Ευρώπης. Η μουσική της παράστασης, που εκτελείται ζωντανά επί σκηνής από τον Κώστα Βόμβολο, εντελώς παράδοξα, αποδεικνύεται σύμμαχος της στεγνής πραγματικότητας, ακόλουθος και επικυρωτής της βίας και όχι δρόμος προς την ουτοπία.
Στο πλαίσιο της μάχης ανάμεσα στη σκληρή πραγματικότητα και την ιδανική αυταπάτη του Δον Κιχώτη-Μπουλγκάκοφ, ένα παράδοξο γλυπτό στο κέντρο της σκηνής και οι πολύμορφες σκιές του, υποβάλλουν ένα δεύτερο επίπεδο ανάγνωσης του έργου. Ο θίασος βρίσκεται διαρκώς επί σκηνής, επικυρώνοντας έτσι την εικόνα της σύγκρουσης ανάμεσα στον κυνισμό και το όνειρο ως μία συλλογική περιπέτεια. Η διεκδίκηση της ουτοπίας αναδεικνύεται για άλλη μια φορά ως η κατ’ εξοχήν πολιτική πράξη.
Γιάννης Λεοντάρης
Το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά από το ΚΘΒΕ.
«Ο Γλάρος» του Αντόν Τσέχωφ
Μετάφραση: Ξένια Καλογεροπούλου
Σκηνοθεσία: Γιάννης Βούρος
Έναρξη: Μάρτιος 2015
118 χρόνια μετά την απόλυτα αποτυχημένη πρεμιέρα του, ο Γλάρος συναρπάζει παγκοσμίως δημιουργούς, θεατές και αναγνώστες. Ίσως γιατί κάθε δεκαετία βρίσκει τη δική της οπτική και ανάγκη για να ακουμπήσει πάνω στο έργο του Τσέχωφ, ίσως γιατί η οπτική και οι ανάγκες των χαρακτήρων του έργου είναι τόσο αρχέγονες όσο και διαχρονικές. Φέτος, στο νέο του ανέβασμα στο ΚΘΒΕ, η οπτική και η ανάγκη υπαγορεύονται από το «Δικαίωμα στη Διαφορετικότητα». Μέσα από τον «διαφορετικό» Τρέπλιεφ και τις αποτυχημένες του προσπάθειες να καινοτομήσει, να αποτινάξει τις κατεστημένες φόρμες και να δικαιώσει μια νέα ματιά πάνω στην τέχνη, στήνεται μια παράσταση που υμνεί τη διαφορετικότητα, την κάθε προσπάθεια για αλλαγή, ακόμα και αποτυχημένη.
Οκτώβρης 1896 (γράμμα του Τσέχωφ στον αδελφό του μετά το πρώτο ανέβασμα του Γλάρου)
«Το έργο ισοπεδώθηκε και η παράσταση κατέβηκε με πλήρη αποτυχία. Υπάρχει ένα αίσθημα αφόρητης ντροπής και αμηχανίας στο θέατρο. Οι ηθοποιοί έπαιξαν με απεχθή ηλιθιότητα. Το ηθικό δίδαγμα από όλο αυτό είναι πως δεν πρέπει κανείς να γράφει για το θέατρο. Είναι μια κωμωδία με τρεις γυναικείους και έξι αντρικούς ρόλους, με τέσσερις πράξεις, ένα τοπίο με λίμνη, πολλή συζήτηση περί λογοτεχνίας, λίγη δράση και πέντε τόνους έρωτα».
Ο Γλάρος, που αποτελεί ένα έργο σταθμό για το σύγχρονο θέατρο και που έφερε έναν επαναστάτη της λογοτεχνίας στο παγκόσμιο θεατρικό προσκήνιο, είναι ένα από τα πιο αγαπημένα έργα του παγκόσμιου δραματολογίου.
Μέσα από την ατμόσφαιρα που δημιουργεί ο Τσέχωφ στο έργο αντανακλάται όλη η φιλοσοφία του, όλη η πορεία ζωής που διάνυσε, η χαρά της άνοιξης και η συνεχής κατάρρευση των ελπίδων κι όμως, μαζί με όλα αυτά, δεν λείπει η ακλόνητη πίστη του σε ένα καλύτερο μέλλον. Οι ήρωές του, όπως οι γλάροι, δυνατοί αλλά και ευάλωτοι, πετάνε πάνω από τη λίμνη, ως σύμβολα της ελευθερίας και της νίκης του ανθρώπινου πνεύματος πάνω σε όλες τις αντιξοότητες και τις δυσκολίες της ζωής.
Γιάννης Βούρος
ΝΕΟ ΥΠΕΡΩΟ ΕΜΣ
«Η αρρώστια της νιότης» του Φέρντιναντ Μπρούκνερ
(Ferdinand Bruckner-“Krankheit der Jugend”)
Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Πέμη Ζούνη
Έναρξη: Οκτώβριος 2014
Η αρρώστια της νιότης. Η ιστορία (και ο εαυτός μας) που επαναλαμβάνεται.
Η παράσταση που κέρδισε κοινό και κριτικούς στο πρώτο ανέβασμά της τον περασμένο Μάιο στο Νέο Υπερώο της ΕΜΣ, ανεβαίνει ξανά τον Οκτώβριο. Ένα εκπληκτικό κείμενο που σοκάρει για την αλήθεια του. Για τη Βιέννη της κρίσης του μεσοπολέμου. Για κοινωνίες όπου τα δεδομένα δεν είναι πια δεδομένα, οι αξίες γκρεμίζονται και τα όρια καταλύονται από τα ίδια τα γεγονότα. Δυο κοινωνίες σε σύγχυση, που οδεύουν στον εκφασισμό. Μια παράσταση που κάνει τον θεατή ν’ αναρωτιέται: τελικά δεν βλέπουμε πως όλα γίνονται ξανά με τόσο ίδιο τρόπο ή απλώς είμαστε απολύτως αδύναμοι ενώπιον των κύκλων της Ιστορίας;
«Η προδοσία» του Χάρολντ Πίντερ
Μετάφραση: Εύα Γεωργουσοπούλου
Σκηνοθεσία: Γλυκερία Καλαϊτζή
Έναρξη: Δεκέμβριος 2014
Την ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου καταγράφει ο Χάρολντ Πίντερ στην Προδοσία, στήνοντας για τους ήρωές του ένα ευφυές παιχνίδι με τον χρόνο. Όταν ξεκινάει το έργο, η προδοσία ή οι προδοσίες μοιάζουν πια παρελθόν. Καθώς όμως η μηχανή του χρόνου γυρίζει προς τα πίσω, ο θεατής έρχεται αντιμέτωπος με ένα άλλο, μεγαλύτερο, παιχνίδι˙ εκείνο των σχέσεων, με τις κρυφές επιδιώξεις, τις σκόπιμες αποκρύψεις, τα μυστικά και τα ψέματα. Το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.
«Παράνομη οδήγηση» της Πάολα Βόγκελ
Μετάφραση: Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης
Σκηνοθεσία: Άσπα Καλλιάνη
Έναρξη: Φεβρουάριος 2015
Το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο της Πάολα Βόγκελ, μας φέρνει αντιμέτωπους με τα όρια της ηθικής. Δύο άνθρωποι που νιώθουν πως δεν ανήκουν πουθενά, συναντιούνται ερωτικά μέσα σε μία δυσλειτουργική οικογένεια. Εκείνος 40άρης αλκοολικός, άντρας της θείας της, εκείνη ανήλικη που ψάχνει να καλύψει το κενό του απόντα πατέρα. Ο ένας μπορεί να σώσει «ή» να καταστρέψει τον άλλον. Το διαζευχτικό «ή» είναι εκείνο το επικίνδυνο σημείο πάνω στο οποίο όλοι έχουμε πατήσει κάποια φορά στην ζωή μας: ένας ασύμβατος με την πραγματικότητα έρωτας, ο λεπτός πάγος που είναι έτοιμος να υποχωρήσει απότομα κάτω από το βάρος ενός και μόνο λάθους μας.
«Όταν τα φρένα σου δεν πιάσουν στον πάγο, θα πρέπει να πατήσεις γκάζι», της λέει σε ένα από τα μαθήματα οδήγησης που κάνουν. Έτσι, με το γκάζι πατημένο πάνω στον λεπτό πάγο, μαθαίνουν και οι δύο κάτι που θα αλλάξει για πάντα τη ζωή τους: ότι ο άνθρωπος που έχει τη δύναμη να μας καταστρέψει και εκείνος που έχει τη δύναμη να μας εξελίξει, είναι πολύ συχνά το ίδιο πρόσωπο. Το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.
ΜΟΝΗ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ-ΣΚΗΝΗ ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΚΑΡΑΝΤΙΝΟΣ
«Σερσέ λα φαμ» του Στρατή Πασχάλη
Σκηνοθεσία-Χορογραφία: Σοφία Σπυράτου
Έναρξη: Οκτώβριος 2014
Η παράσταση Σερσέ λα φαμ, με οδηγό τα σπουδαία τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη για τη γυναίκα, ξεναγεί τους θεατές στο σύμπαν του σπουδαίου λαϊκού συνθέτη. Το έργο αναπτύσσεται γύρω από έναν κεντρικό δραματικό σκελετό με χαρακτήρες και περιστατικά –φανταστικά μα και βασισμένα στα Λόγια (γραπτά και συνεντεύξεις) του ίδιου του Τσιτσάνη– αλλά και σε γεγονότα και πρόσωπα της βιογραφίας του, χωρίς να παγιδεύεται στον νατουραλισμό∙ αντίθετα, χρησιμοποιεί το υλικό για να δομήσει μια ονειρική πλοκή με μυστήριο, ρεαλισμό και παράδοξες ανατροπές. Το «Σερσέ λα φαμ», για πρώτη φορά μετά από χρόνια, αποκαλύπτει στο ευρύ κοινό την ιστορία της σύνθεσης ενός θρυλικού τραγουδιού, της «Αρχόντισσσας», όπως μας την παρέδωσε ως μαρτυρία ο ίδιος ο μεγάλος συνθέτης.
Το «Σερσέ λα φαμ» είναι ένα δυναμικό μουσικό και χορευτικό δρώμενο με κεντρικό θέμα την παρουσία της γυναίκας στα τραγούδια του Τσιτσάνη. Άλλοτε σαν μαγευτική ύπαρξη που διεγείρει τη φαντασία κι άλλοτε σαν καταστροφική παρέμβαση της μοίρας, η γυναίκα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο έργο του μεγάλου λαϊκού συνθέτη.
Πλάι στο θεατρικό μέρος, στην παράσταση πρωταγωνιστεί η μουσική του Τσιτσάνη: μια ορχήστρα από δεξιοτέχνες οργανοπαίχτες κι ένας μεγάλος θίασος από τριάντα ηθοποιούς, μουσικούς και χορευτές παρεμβαίνουν στο δράμα, αποδίδοντας τα κορυφαία τραγούδια του συνθέτη για τη γυναίκα. Όλοι οι καλλιτέχνες συμμετέχουν ενεργά στο θέαμα, παίζοντας μουσική, τραγουδώντας και χορεύοντας. Μαζί, καταξιωμένοι ερμηνευτές του λαϊκού τραγουδιού ενώνουν επί σκηνής τις δυνάμεις τους με το πλούσιο δυναμικό των ηθοποιών του ΚΘΒΕ, φέρνοντας στο προσκήνιο και νέες παρουσίες, που αναδείχθηκαν από τη μεγάλη επιτυχία της περσινής σεζόν, το έργο Με μουσικές εξαίσιες, με φωνές. Έτσι η παράσταση επιθυμεί να δώσει το διαχρονικό στίγμα της μουσικής του Τσιτσάνη – τόσο τον αυθεντικό λαϊκό ήχο και το αίσθημα της εποχής του, όσο και τον αντίκτυπό της και την επιρροή της στους νέους του σήμερα. Το «Σερσέ λα φαμ» γράφτηκε ειδικά για το ΚΘΒΕ.
ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ ΜΟΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ
«Με δύναμη από την Κηφισιά» των Δημήτρη Κεχαΐδη-Ελένης Χαβιαρά
Σκηνοθεσία: Γιάννης Ρήγας
Έναρξη: Νοέμβριος 2014
Τέσσερις γυναίκες σε ένα σπίτι μιλούν ασταμάτητα. Για τον εαυτό τους, τις σχέσεις τους, τους άντρες, το παρόν και το μέλλον. Ο διάλογος ανάμεσα στα πρόσωπα στήνεται αριστοτεχνικά σαν ιστός αράχνης. Τα όρια ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία, την κωμωδία και το δράμα, θαμπώνουν. Πόθοι, προθέσεις, ελπίδες, σκέψεις εναλλάσσονται δαιμονικά και ακατάπαυστα με τέτοια ταχύτητα που μοιάζουν ακίνητα, χωρίς διαφυγή. Ανελέητα. Το έργο Με δύναμη από την Κηφισιά είναι σίγουρα ένα αριστούργημα του νεοελληνικού θεάτρου. Ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.
Τον Φεβρουάριο η παράσταση θα πραγματοποιήσει μεγάλη περιοδεία στη Βόρεια Ελλάδα με το Κλιμάκιο Μακεδονίας-Θράκης.
«Ο κύβος του Ρούμπικ» του Αλέξανδρου Ρήγα
Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ρήγας
Έναρξη: Ιανουάριος 2015
Ο Γιάννης, γύρω στα 45, συγγραφέας πρώην επιτυχημένων τηλεοπτικών και θεατρικών έργων, ζει σε μια γκαρσονιέρα στο κέντρο της πόλης μαζί με τον γιο του, τον Τζέλο. Η μεταξύ τους σχέση είναι μαγική. Ζουν «άναρχα»: μαθαίνουν μαζί ξένες γλώσσες, ταξιδεύουν με ωτο-στοπ, κάνουν οποιαδήποτε τρέλα τους γεμίζει αγάπη και όρεξη για ζωή…
Όλα ξαφνικά αλλάζουν όταν δέχονται την επίσκεψη δυο ανθρώπων από την εταιρία προστασίας του παιδιού, που τους ενημερώνουν ότι σύμφωνα με καταγγελίες του κοινωνικού περίγυρου, ο Γιάννης δεν μπορεί να κρατήσει άλλο τον Τζέλο μαζί του, γιατί οι συνθήκες ζωής του δεν είναι κατάλληλες για να μεγαλώνει ένα παιδί… Εάν δεν επαναφέρει άμεσα τη ζωή του στα «χρηστά ήθη και έθιμα της κοινωνίας», η Πρόνοια θα αναλάβει την κηδεμονία του παιδιού.
Όταν οι εξελίξεις τους φέρνουν μπροστά στο απροχώρητο και στην απειλή της υιοθεσίας… ο μικρός Τζέλο θα φωνάξει με δύναμη ψυχής ότι «Νορμάλ είναι να είσαι λεύτερος και να μπορείς να γελάς». Μπαμπάς και γιος αποφασίζουν να ξεκινήσουν για νέους δρόμους… αυτούς που μόνο αληθινοί επαναστάτες ανοίγουν…
Ο «Κύβος του Ρούμπικ» είναι μια τρυφερή κωμωδία, ένα έργο που πραγματεύεται με χιούμορ και συγκίνηση το δικαίωμα του ανθρώπου στη διαφορετικότητα, το δικαίωμα του καθενός να ζει όπως θέλει, να αγαπάει ό,τι θέλει, να ονειρεύεται χωρίς όρια, τα δικά του όνειρα. Ένα έργο που ψιθυρίζει από την αρχή μέχρι το τέλος «Ζήσε όπως θες, Γέλα, Τραγούδα, Χόρεψε στα αστέρια, Γίνε πάλι παιδί, Παίξε, Αγάπα, Κάνε λάθη, Ρίσκαρέ τα όλα για χάρη της ελευθερίας σου…»
Αλέξανδρος Ρήγας
Ο «Κύβος του Ρούμπικ» γράφτηκε ειδικά για το ΚΘΒΕ.
«Ο Κάτω Παρθενώνας» του Μηνά Βιντιάδη
Σκηνοθεσία: Περικλής Χούρσογλου
Έναρξη: Απρίλιος 2015
Ο ένας θέλει να πεθάνει. Ο άλλος θέλει να τον σώσει.
Απόγευμα σε χάι τεκ διαμέρισμα.
Παλεύουν σώμα με σώμα.
Λίγο μετά το σούρουπο, παρέα, θα δουν τις Καρυάτιδες να τους χαμογελούν.
Περικλής Χούρσογλου
Ο Κάτω Παρθενώνας είναι ένας μικρός «οικισμός» –με παγκάκια και σπηλιές– κάτω από την Ακρόπολη, όπου ζει, μαζί μ’ άλλους, ο «Νεοάστεγος», ένας από τους δυο βασικούς ήρωες του έργου. Για να ζήσει πουλάει βιβλία, πλένεται σε δημόσιες τουαλέτες και τρώει στα συσσίτια του δήμου και της εκκλησίας. Ο άλλος, ο «Νεόπτωχος», μεγαλοστέλεχος επενδυτικής εταιρίας ζει στο μοντέρνο διαμέρισμά του, έχει χάσει όλη την οικονομική του δύναμη και βρίσκεται σε απόγνωση. Η τελευταία του ευκαιρία είναι να κάνει κάτι καλό για τα παιδιά του, κάτι που θα σώσει, τελικά, την υστεροφημία του. Για να το πετύχει χρειάζεται έναν «παρτενέρ» σ’ αυτό το παιχνίδι. Έτσι οι δρόμοι των δυο αυτών ανθρώπων συναντιούνται ένα απόγευμα, όπου αλλάζει η ζωή τους σε μια παρτίδα συγκρούσεων και αποκαλύψεων. Ανάμεσά τους υψώνεται στην αρχή ένας τοίχος, διάφανος σαν καθρέφτης, που σπάει όταν θα αποκαλυφθεί ένα μυστικό και μια αλήθεια. Η πραγματικότητα και η φαντασία συγκρούονται στην Ελλάδα του σήμερα, την εποχή της αμηχανίας…
Ο Κάτω Παρθενώνας ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.
«Η Αυτοκρατορία» ( I Have your Data) του Γιώργου Βέλτσου
Σκηνοθεσία: Μιχαήλ Μαρμαρινός
Έναρξη: Ιανουάριος 2015
Έγραψα την Αυτοκρατορία μέσα στο αδιέξοδο του χρόνου. Την είδα πρώτα μέσα στους χρόνους των ρημάτων, δηλαδή μέσα από την ακριβολόγο ιδιότητα της γραμματικής, που διατυπώνει στα ρήματα, στις εγκλίσεις τους και τις φωνές, όλη την παλλόμενη αγωνία ενός σώματος, όταν υποφέρει το τέλος του χρόνου, και, επειδή μιλά, γερνά αναζωογονούμενο.
Μη έχοντας δική μου γλώσσα άλλη παρά των μεγάλων δραματουργών, προβλέποντας το αδιέξοδο λόγω της γραφής των άλλων, αναγνωρίζοντας συγχρόνως στην ποίηση τη διαβατήρια συνθήκη προς το θέατρο, γνωρίζοντας επίσης, πως και η συνθήκη αυτή δεν είναι ικανή για να φανεί το θεατρικό έργο στη σκηνή, έγραψα την Αυτοκρατορία μέσα στον κυκεώνα του να γράφεις ό,τι δεν μπορείς να γράψεις και παρά ταύτα, να το επιτελείς.
Έδειξα ό,τι με συσκοτίζει και γι’ αυτό παρέδωσα την Αυτοκρατορία στον Μιχαήλ Μαρμαρινό. Ο Γιάννης Βούρος, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, τόλμησε να αναδεχθεί το τολμηρό εγχείρημα.
Γιώργος Βέλτσος
Αυτή η Στιγμή – κατά την οποία εσείς διαβάζετε αυτά τα λίγα λόγια, αυτές τις λίγες σκέψεις μου –«διαβάζετε τις σκέψεις μου!,» —
είναι ένας Χρόνος πλασματικός, αληθινός, μακρύς.
Μακρύς, διότι ενώ γράφονταν καιρό πριν, (25 Μαΐου, ημέρα των εκλογών, μέσα σε ένα τρένο που διέσχιζε την Ελλάδα), εσείς τις διαβάζετε σήμερα, τώρα.
Πλασματικός, διότι αυτό το τώρα είναι πλασματικό, μιας και γεννήθηκαν σε κάποιο άλλο, παλαιότερο τώρα.
Αληθινός, διότι, πέρα από όλα αυτά, αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή –να διαβάζετε τις σκέψεις μου, τώρα– είναι γεγονός, και δεν αμφισβητείται.
Αυτός είναι ο χρόνος λοιπόν στην ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ.
Ένα διαρκές μυθικό παρελθόν, μια Παλαιά Διαθήκη συμπιεσμένη σε ένα παρόν σημερινό, σημαντικό, απόξενο, αδιαμφισβήτητο:
αυτή η στιγμή μπροστά στα μάτια σας.
Αγαπητοί μου μάρτυρες, χαρείτε όσο μπορείτε το ψεύδος του Χρόνου.
Μιχαήλ Μαρμαρινός
Η Αυτοκρατορία ανεβαίνει για πρώτη φορά από το ΚΘΒΕ.
ΠΑΙΔΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΑΝΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Παιδική Σκηνή
«Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες» του Ιουλίου Βερν
Σύλληψη ιδέας-Θεατρική διασκευή: Στέλιος Χατζηαδαμίδης
Σκηνοθεσία: Τατιάνα Μύρκου
Έναρξη: Οκτώβριος 2014
Βασιλικό Θέατρο
O εκκεντρικός και μυστηριώδης Άγγλος Φιλέας Φογκ έχει υπολογίσει με μαθηματική ακρίβεια ότι μπορεί να γυρίσει τον κόσμο σε 80 ημέρες. Γι’ αυτήν του την πεποίθηση στοιχηματίζει όλη του την περιουσία. Το ταξίδι του όμως είναι γεμάτο περιπέτειες. Θα μπορέσουν ο αφελής αλλά πιστός υπηρέτης του, επικίνδυνοι ληστές, μια μοιραία γνωριμία και ένας αδυσώπητος επιθεωρητής της Σκότλαντ Γιαρντ να τον απομακρύνουν από τον στόχο του; Πόσο εύκολο θα είναι το ταξίδι του με ατμόπλοιο, αερόστατο, τρένο ακόμα και με ελέφαντα σε έναν κόσμο γεμάτο απρόοπτα που τίποτα δεν είναι αναμενόμενο; Τι έχει τελικά μεγαλύτερη αξία για τον Φιλέα Φογκ: το ταξίδι ή ένα στοίχημα τιμής;
Μια θεατρική παραγωγή βασισμένη στα πρότυπα της κλασικής παιδικής λογοτεχνίας που ανοίγει τις πόρτες του θεάτρου σε καλλιτέχνες και παιδιά κάνοντάς τους συνδημιουργούς μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, εργαστήρια, επισκέψεις σε σχολεία και πολλές-πολλές εκπλήξεις επί σκηνής. Πρόκειται για μια περιπέτεια ενάντια στον χρόνο μέσα από διαφορετικούς τόπους και πολιτισμούς όπου όλοι μαζί θα ταξιδέψουν στον κόσμο με στόχο την αποδοχή της διαφορετικότητας και της πολυπολιτισμικότητας.
Στο πλαίσιο της προετοιμασίας της παράστασης το ΚΘΒΕ έχει διοργανώσει:
• Πανελλήνιο Σχολικό Διαγωνισμό Θεατρικής Αφίσας
Σκοπός του διαγωνισμού είναι τα παιδιά να έρθουν κοντά στην έννοια της συνδημιουργίας και να συνεργαστούν για τη δημιουργία μιας θεατρικής αφίσας. Η ανάδειξη του νικητήριου έργου θα αποτελέσει την κεντρική αφίσα προβολής της θεατρικής παραγωγής, καθώς και την εφαρμογή της σε banner, έντυπα και καταχωρήσεις σε εφημερίδες και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης. Η συμμετοχή στον διαγωνισμό είναι ομαδική και σε επίπεδο σχολικής τάξης.
• Θερινό Εκπαιδευτικό Εργαστήριο Θεατρικής Αγωγής δωρεάν για παιδιά
Το εργαστήριο περιλαμβάνει: δημιουργική γραφή, σκηνοθεσία, χορογραφία, σκηνογραφία-ενδυματολογία και θα λάβει μέρος παράλληλα με τις πρόβες-δοκιμές της παράστασης. Στόχος είναι οι εκπαιδευόμενοι να γνωρίσουν τη δημιουργική διαδικασία προετοιμασίας της παράστασης και να συμμετέχουν ενεργά στο τελικό αποτέλεσμα
Νεανική Σκηνή
«GODSPELL»
Προσαρμογή: Ξένια Γεωργοπούλου, Γιώργος Κιουρτσίδης, Ρούλα Αγγελίδου
Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιουρτσίδης
Έναρξη: Οκτώβριος
Μονή Λαζαριστών-Σκηνή Σωκράτης Καραντινός
Το μιούζικαλ Godspell πρωτοπαρουσιάστηκε το 1970 από φοιτητές στο Carnegie Mellon University στο Pittsburgh της Pennsylvania, αλλά έμελλε ν’ αποτελέσει επιτυχία εντός κι εκτός Broadway.
Αν και η αρχική σύλληψη του έργου ήδη το τοποθετεί στη σύγχρονη εποχή (στη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’70), με τη νέα αυτή διασκευή πηγαίνουμε το έργο ένα βήμα πιο πέρα, τοποθετώντας το στην σημερινή Ελλάδα της κρίσης. Η υποκρισία και η αλαζονεία της εξουσίας, η βραδυκίνητη δικαιοσύνη, η άνιση συσσώρευση του πλούτου, τα χρέη, οι προκαταλήψεις και η μισαλλοδοξία, η ξενοφοβία, ο ρατσισμός και η βία, όλα βρίσκουν τα αντίστοιχά τους στην Ελλάδα του σήμερα. Και τα διαχρονικά μηνύματα των παραβολών, τόσο επίκαιρα σήμερα, αφού διδάσκουν, μεταξύ άλλων, την αγάπη για τον πλησίον, γίνονται πράξη επί σκηνής καθώς οι χαρακτήρες του έργου (που αντιστοιχούν στον Χριστό και τους μαθητές του) συμμετέχουν σε πράξεις αλληλεγγύης που παραπέμπουν σε αντίστοιχες κοινότητες που προέκυψαν στη χώρα μας κατά την διάρκεια της κρίσης, παροτρύνοντας τους θεατές να κορυφώσουν αυτήν την προσπάθεια. Το Godspell, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ την καλοκαιρινή περίοδο.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ «ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ»
Ως ένα μεγάλο ευχαριστώ στον κόσμο που αγκάλιασε και συμμετείχε με τον δικό του τρόπο στην κορύφωση της κάθε παράστασης στο Νέο Υπερώο, το ΚΘΒΕ μεταφέρει φέτος στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς «Μελίνα Μερκούρη», για μερικές ακόμα παραστάσεις, τις παραγωγές το Τίμημα (Νοέμβριος) και η Αρρώστια της νιότης (Δεκέμβριος). Στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς θα παρουσιασθεί, επίσης, τον Δεκέμβριο, και το μιούζικαλ Godspell.
ΑΛΛΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος κατά την περίοδο των χριστουγεννιάτικων εορτών θα παρουσιάσει στο Βασιλικό Θέατρο, το γνωστό χριστουγεννιάτικο παραμύθι «Ο Καρυοθραύστης», σε συνεργασία με γνωστή χοροθεατρική ομάδα της πόλης.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Το ΚΘΒΕ συνεχίζει με συνέπεια την εκπαιδευτική του πολιτική με προγράμματα που θα παρουσιαστούν σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
F@ce_Φό-ΡΑ
Συνεχίζεται το επιτυχημένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Φό-ΡΑ (Φόβος – Ρατσισμός ΣΤΟΠ!), που υλοποιείται στο ΚΘΒΕ για τρίτη συνεχόμενη χρονιά και απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων. Το πρόγραμμα φέτος, ανανεώνεται προκειμένου να εστιάσει στο φαινόμενο του ηλεκτρονικού εκφοβισμού.
Το φαινόμενο του ηλεκτρονικού εκφοβισμού, ευρέως γνωστό με τον όρο cyber-bullying, απασχολεί ολοένα και περισσότερο την ελληνική πραγματικότητα τα τελευταία χρόνια. .Παρατηρείται κυρίως σε μαθητές γυμνασίου και λυκείου, οι οποίοι σε πολύ μεγάλο ποσοστό έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο και σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Τα περιστατικά παρενόχλησης μεταξύ παιδιών και εφήβων μέσα από την χρήση ηλεκτρονικών μέσων αυξάνουν συνεχώς, παίρνοντας συχνά ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
Αναγνωρίζοντας τη βαρύτητα και ταυτόχρονα την ανάγκη άμεσης αντιμετώπισης του φαινομένου, προτείνεται η υλοποίηση μιας νέας δράσης με τον τίτλο f@ce_Φό-ΡΑ. Στόχο της συγκεκριμένη δράσης θα αποτελέσει η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση των μαθητών γύρω από το ζήτημα του ηλεκτρονικού εκφοβισμού τόσο μέσα όσο και έξω από τον χώρο του σχολείου.
Πιο συγκεκριμένα, η παρουσίαση μιας συμβολικής ιστορίας θα είναι το εφαλτήριο για την έναρξη ενός γόνιμου διαλόγου. Με τρόπο βιωματικό οι μαθητές θα κληθούν να αναλογιστούν και να απαντήσουν σε ερωτήματα που αφορούν τα όρια ανάμεσα στην εικονική πραγματικότητα και την αληθινή ζωή, τα αίτια του φαινομένου και πιθανούς τρόπους αντιμετώπισής του. Απώτερος στόχος είναι μέσα από τον διάλογο τα παιδιά να καταθέσουν τις προσωπικές τους εμπειρίες, και να εκφράσουν τη δική τους θέση απέναντι στο ζήτημα.
Επιμέλεια δράσης-Συγγραφή κειμένων: Αμαλία Κοντογιάννη
Επιστημονική συνεργάτης: Φωτεινή Παπαχαραλάμπους, Ψυχολόγος ΑΠΘ- Ψυχοδραματίστρια
ΔΙΕΘΝΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2014-2015
1. Εργαστήριο της Ένωσης των Θεάτρων της Ευρώπης, με τον σκηνοθέτη Victor Bodó, στο Πόρτο.
Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του στην Ένωση των Θεάτρων της Ευρώπης, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος συμμετέχει σε διεθνές εργαστήριο που διοργανώνεται από το Εθνικό Θέατρο São João, στο Πόρτο της Πορτογαλίας, από τις 26 έως τις 29 Ιουνίου 2014. Το Εργαστήριο θα διευθύνει ο σημαντικός νέος Ούγγρος σκηνοθέτης Victor Bodó.
2. Το «Ορυχείο Ίψεν» ταξιδεύει στη Νορβηγία, στο Φεστιβάλ Ίψεν, από 21 -24 Σεπτεμβρίου 2014
Η θεατρική δράση «Ορυχείο Ίψεν: Ένας εχθρός του λαού συναντάει τον λαό», η οποία υπό τον αγγλικό τίτλο «Μin(d)ing Ibsen: An Enemy of the people meets the people» κέρδισε την Υποτροφία Ίψεν 2013 του διεθνώς αναγνωρισμένου θεσμού Ibsen Schollarships του Υπουργείου Πολιτισμού της Νορβηγίας, θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο της Συνάντησης Ίψεν, που θα πραγματοποιηθεί από 21-24 Σεπτεμβρίου, στην πόλη Σκίεν της Νορβηγίας. Οι δημιουργοί της παράστασης, Χάρης Πεχλιβανίδης και Κορίνα Βασιλειάδου, την οποία αγκάλιασε και συμπαρήγαγε το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, θα ταξιδέψουν στη Νορβηγία προκειμένου να παρουσιάσουν τις μεθόδους με τις οποίες ετοίμασαν την παράσταση αλλά και τα αποτελέσματα και την υποδοχή της από το κοινό, κατά την παρουσίασή της στο Δημαρχιακό Μέγαρο Θεσσαλονίκης τον Ιανουάριο.
Η παράσταση αποτελεί ένα πρωτοποριακό ανέβασμα του έργου Ένας Εχθρός του λαού του Νορβηγού συγγραφέα Ερρίκου Ίψεν, στο οποίο το αστικό δράμα συνδιαλέγεται με το θέατρο-ντοκουμέντο. Το σπουδαίο κλασικό κείμενο συναντάει τη σύγχρονη πραγματικότητα, επιχειρώντας να ανοίξει έναν από σκηνής διάλογο πάνω στο αμφιλεγόμενο θέμα της εξόρυξης χρυσού στην περιοχή της Χαλκιδικής – το ιψενικό δίλημμα συναντά το δίλημμα του παρόντος.
3. Lysistrata project στο Art Carnuntum της Αυστρίας
στις 4 Οκτωβρίου 2014
Στο Φεστιβάλ του “Art Carnuntum”, που ιδρύθηκε πριν από 25 χρόνια και διευθύνεται μέχρι σήμερα από τον Ελληνο-Ιταλό σκηνοθέτη, σκηνογράφο και μεταφραστή Πιέρο Μπορντίν, ταξιδεύει η παράσταση «τσέπης» Lysistrata project, που παρουσιάστηκε με ιδιαίτερη επιτυχία στις Βρυξέλλες και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον περασμένο Απρίλιο, και η οποία θα συμμετέχει επίσης στο Open Day του Φεστιβάλ της Μονής Λαζαριστών, στις 25 Ιουνίου.
Η παράσταση θα παρουσιαστεί στις 4 Οκτωβρίου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στα ερείπια των δύο αμφιθεάτρων της αρχαίας ρωμαϊκής πόλης Καρνούντουμ, δίπλα στη σημερινή αυστριακή κωμόπολη Πετρονέλ λίγες δεκάδες χιλιόμετρα ανατολικά της Βιέννης.
Το Lysistrata project είναι μια παράσταση «τσέπης», βασισμένη στη Λυσιστράτη του Αριστοφάνη. Ο μύθος της Λυσιστράτης, ιδωμένος μέσα από το πρίσμα των σύγχρονων μορφών πολέμου και των συνεπειών το