Διονύσιος Φραγκιάς: Γεννήθηκε στην Κεφαλονιά, ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη έχοντας ως μέντορα τον Τζεφ Κουνς. Εκπροσωπείται από την RARE Gallery της Νέας Υόρκης και βρέθηκε για λίγο καιρό στην Ελλάδα με αφορμή την κοινή του έκθεση με τον Τζόνστον Φόστερ στην Blender Gallery! Σε αυτό το διάστημα, ο Διονύσιος Φραγκιάς μίλησε στο Culturenow.gr για την έκθεση καθώς και για το ρόλο των κλασικών μύθων στη σύγχρονη εικαστική δημιουργία.
Συνέντευξη: Μαριάννα Παπάκη
Culturenow.gr: Η Blender Gallery παρουσιάζει μέχρι τις 30 Οκτωβρίου την έκθεση «Highbreeds | Οι Τζόνστον Φόστερ & Διονύσιος Φραγκιάς επαναθεωρούν τη συγχρονικότητα μέσω των κλασικών μύθων». Πείτε μας λίγα λόγια για την έκθεση και τα έργα σας σε αυτή.
Διονύσης Φραγκιάς: Ο έμπορος τέχνης που συνεργάζομαι στη Νέα Υόρκη με πήρε τηλέφωνο και μου μίλησε για μια πιθανή συνεργασία ανάμεσα στη RARE Gallery και στην Blender Gallery. O Πίτ Σέρας (ιδιοκτήτης της RARE) είχε έρθει σε επικοινωνία με τον επιμελητή, Μεγακλή Ρογκάκο, σχετικά με την ιδέα ο Τζόνστον (Φόστερ) κι εγώ να κάνουμε μια δύο-ατόμων ομαδική έκθεση. Ο Μεγακλής είχε ήδη κατά νου τη θεματική η οποία προσέγγιζε τα έργα μας και πολύ γρήγορα σκέφτηκε τον τίτλο με το ευφυές λογοπαίγνιο της λέξης «υβρίδιο» (hybrid). Το μόνο που έπρεπε να δούμε ήταν πως τα έργα και των δυο μας θα έδειχναν μαζί, ή τουλάχιστον αυτή ήταν η δική μου ανησυχία. Δεν κρύβω ότι με την πρώτη ματιά σκέφτηκα πως δυο τόσο διαφορετικές δουλειές δεν θα ταίριαζαν σε μια έκθεση, κι όμως έδεσαν τόσο καλά!
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Cul.N.: Πόσο σύγχρονοι είναι οι κλασικοί μύθοι και πόσο ακόμα πιο σύγχρονοι μπορούν να γίνουν με τη ματιά ενός καλλιτέχνη;
Δ.Φ.: Οι κλασικοί μύθοι επανέρχονται ανάλογα με τις κοινωνίες στις οποίες άπτονται. Θα συνεχίσουν να εξελίσσονται μέσα από προσθήκες αντλώντας στοιχεία από τα σημεία των καιρών. Φυσικά, οι «ρίζες» θα παραμένουν πάντα στην επιφάνεια. Τα αρχαία υβρίδια, οι υπερφυσικές δυνάμεις κλπ. Είναι μια πλούσια πηγή έμπνευσης για τους σύγχρονους καλλιτέχνες αλλά ταυτόχρονα αποτελούν παγίδα. Αυτό διότι είναι τόσο εύκολο να χρησιμοποιηθούν ως εννοιολογικό «όπλο» αλλά από την άλλη πλευρά θεωρώ πως πρέπει ένας καλλιτέχνης να εμπνέεται από αυτούς και να τους χρησιμοποιεί μόνον ως αφετηρία για να μπορεί στη συνέχεια να δημιουργήσει μια πρωτότυπη και επιτυχημένη δουλειά.
Cul.N.: Θεωρείτε τα έργα σας σύμβολα; Και αν ναι, ποιες αξίες θέλετε να συμβολίζουν;
Δ.Φ.: Οτιδήποτε συναντά και βλέπει κανείς μπορεί να ενέχει συμβολισμούς, αυτό δε συμβαίνει μόνο στην τέχνη. Εμείς είμαστε οι δημιουργοί των συνδετικών κρίκων. Ως εκ τούτου, ναι, τα έργα που παρουσιάζονται στην Μπλέντερ γκάλερι εμπεριέχουν συμβολισμούς αλλά όσον αφορά τις αξίες που προάγουν, αυτή είναι σίγουρα μια άλλη μεγάλη συζήτηση! Ωστόσο αυτά τα έργα είναι φτιαγμένα για να προκαλούν, είναι απλά οι δίαυλοι που θα αφυπνίσουν το βλέμμα του θεατή προς πολλές κατευθύνσεις. Οι αξίες λοιπόν θα ερμηνευθούν μέσα από τον θεατή καθώς ο καθένας βλέπει αυτό που θέλει να δει.
Cul.N.: Ποιες δυνατότητες σας δίνουν τα σύγχρονα μέσα και ποια είναι τα υλικά που εκφράζουν, κατά τη γνώμη σας, καλύτερα την εποχή μας ;
Δ.Φ.: Τα σύγχρονα εργαλεία καλλιτεχνικής δημιουργίας όπως και οι σύγχρονες μέθοδοι είναι «δίκοπο μαχαίρι». Από τη μια πλευρά μπορεί να μη χρησιμοποιηθούν σωστά ή σύμφωνα με την αρχική σύλληψη, ενώ από την άλλη πλευρά μπορεί να δημιουργήσουν μικρά θαύματα! Ωστόσο οι σύγχρονες μέθοδοι, δεν συγχωρούν. Αν με ρωτάτε προσωπικά, αισθάνομαι ότι οι παλαιότερες εποχές ήταν καλύτερες… Τότε που οι πρώτοι ζωγραφικοί πίνακες έκαναν την εμφάνισή τους ή όταν ανακαλύφθηκε η τεχνική του λαδιού. Κατά τη γνώμη μου, εκείνη ήταν η πιο «ισορροπημένη» εποχή, π.χ η Αναγέννηση. Ξέρετε, νιώθω πως όταν η τόση πολλή τεχνολογία και τεχνική επεξεργασία είναι διαθέσιμη και εμπλέκεται στην καλλιτεχνική πράξη, χάνεται ένα μέρος της «ευαισθησίας» προς αυτήν.
Cul.N.: Αντιπροσωπεύεστε από τη RARE Gallery της Νέας Υόρκης. Πείτε μας λίγα λόγια για την συνεργασία σας και τη σχέση σας με την ελληνική καλλιτεχνική δημιουργία.
Δ.Φ.: Η μέχρι τώρα συνεργασία μου με την RARE, είναι πραγματικά πολύ καλή. Τώρα, μου δόθηκε η ευκαιρία να «ανοιχτώ» προς του ελληνικούς καλλιτεχνικούς κύκλους, και αυτή η εμπειρία με βοήθησε τόσο ως καλλιτέχνη όσο και προσωπικά. Οι ελληνικές μου ρίζες και το οικογενειακό μου περιβάλλον που είναι αμιγώς ελληνικό, σίγουρα με έχουν επηρεάσει ως καλλιτέχνη. Παρακολουθώ τις εκθέσεις και τους καλλιτέχνες την Ελλάδα και μπορώ να πω πως βλέπω πολύ ενδιαφέροντα πράγματα να συμβαίνουν… Ξέρετε, η ελληνική «καρδιά» χτυπά ζωηρά και στην τέχνη!