Συνεχίζοντας τη συνεργασία με το γαλλικό Πανεπιστήμιο Paris 8, η Στέγη συνδιοργανώνει ένα διήμερο συνέδριο, στις 18 και 19 Φεβρουαρίου 2015, με τίτλο Σύνθεση και η Μεσόγειος: νέα μουσική χωρικότητα, νέες χρονικότητες, στο οποίο συνθέτες και μουσικολόγοι από πολλές  χώρες της Μεσογείου θα αναπτύξουν ένα γόνιμο διάλογο με επίκεντρο τις έννοιες της χωρικότητας και της χρονικότητας, προσπαθώντας να ανιχνεύσουν κοινό έδαφος και κοινές κατευθύνσεις στη σημερινή μουσική μιας περιοχής του κόσμου με βαθιά ιστορία και πολλαπλές όψεις.

Το συνέδριο συνδυάζει το λόγο με τον ήχο, εξερευνώντας τη σκέψη και τη μουσική που διαμορφώνουν τη σημερινή μουσική ταυτότητα της Μεσογείου. Πρόκειται για μια σύνθετη ταυτότητα, αποτελούμενη από διακριτές παραδόσεις, που όμως αλληλοεπηρεάζονται και στην οποία η σχέση παράδοσης και νεωτερικότητας δεν είναι μόνο σημείο ρήξης, αλλά ένα γόνιμο πεδίο που οι συνθέτες επεξεργάζονται στην πράξη.

Το συνέδριο θα κλείσει με μια συναρπαστική συναυλία στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, την Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου, με έργα νεότερων αλλά και πιο ώριμων συνθετών από τη λεκάνη της Μεσογείου.

Επιμέλεια:

Jean Paul Olive: Professor, University Paris 8

Anis Fariji: Project Assistant, University Paris 8

Χρήστος Καρράς: Εκτελεστικός Διευθυντής, Καλλιτεχνικός Διευθυντής Μουσικής, Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών

Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στα ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά με ταυτόχρονη διερμηνεία.

Το συνέδριο θα μαγνητοσκοπηθεί και θα είναι διαθέσιμο μέσω του sgt.gr.

Το βίντεο, όπως και όλα τα βίντεο από τις συζητήσεις του κύκλου Λέξεις & Σκέψεις παραμένουν διαθέσιμα στο sgt.gr και μετά το τέλος της εκδήλωσης, στο tab ΟΛΑ ΤΑ LIVE.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου

11:00-13:15 panel 1 | Πρώτο μέρος

11:00

Χαιρετισμός: Χρήστος Ι. Καρράς και Jean Paul Olive

11:15-11:45

Ηθο-ποιητική του μεσογειακού χώρου: για μια συμφιλίωση των αρχαίων και των συγχρόνων.

Françoise Graziani: Καθηγήτρια συγκριτικής λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο της Κορσικής, Επιστημονική υπεύθυνη της έδρας «Μεσογειακού Πνεύματος» (Γαλλία)

11:45-12:30

In amoroso canto: Η πνοή της φόρμας

Gianvincenzo Cresta: Καθηγητής Ανάλυσης και Σύνθεσης στο τμήμα Θεωρίας του Ωδείου D. Cimarosa στο Αβελλίνο (Ιταλία)

12:30-13:15

Ο/οι χώρος/-οι στη φωνητική μουσική του πρώιμου Μπαρόκ

Joël Heuillon: Λέκτορας στο Τμήμα Μουσικής του Πανεπιστημίου Paris 8 (Γαλλία)

13 :15 Διάλειμμα για γεύμα

14:30-16:45 panel 2 | Δεύτερο μέρος

14:30-15:15

Maurice Ohana: Η εποχή της επανεξέτασης των μύθων

Jean Paul Olive: Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικής και Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Paris 8 (Γαλλία)

15:15-16:00

Η σύνθεση και η ψευδαίσθηση του χρόνου και του χώρου

Saed Haddad: Διδάκτωρ στη μουσική σύνθεση (Ιορδανία / Γερμανία)

16:00-16:45

Μερικές χωρο-χρονικές κατηγορίες της παράδοσης του μακάμ, σύμφωνα με την επαναξιοποίησή τους από τη σύγχρονη μουσική γραφή.

Anis Fariji: Διδακτορικός φοιτητής στη μουσικολογία, Σχολή Διδακτορικών Αισθητικής, Επιστημών και Τεχνολογιών στις Τέχνες του Πανεπιστημίου Paris 8 (Γαλλία)

16:45 Διάλειμμα

17:15-18:45 panel 3 |Τρίτο μέρος

17:15-18:00

Η διάσταση του χρόνου και του χώρου στη μουσική μου

Zaid Jabri: Συνθέτης (Συρία / Πολωνία)

18:00-18:45

Σύγχρονες σκέψεις πάνω στο ηπειρωτικό μοιρολόι

Δημήτρης Σκύλλας: Συνθέτης, Πιανίστας

18:45 Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης

Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου

11:00-12:30 panel 4 |Τέταρτο μέρος

11:00-11:45

Σκέψεις πάνω στη μουσική της Μεσογείου σήμερα, με αφετηρία την κληρονομιά της ευρωπαϊκής πρωτοπορίας

Γιώργος Ζερβός: Συνθέτης, Μουσικολόγος, Επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

11:45-12:30

Libro de las estancias και ATLAS-Inseln der Utopie: Στοχασμοί πάνω στο χώρο, το φως και τον ήχο

José María Sánchez-Verdú: Συνθέτης, Καθηγητής Σύνθεσης στο Ινστιτούτο Robert Schumann του Ντύσσελντορφ (Γερμανία) και στο Ανώτερο Ωδείο Μουσικής της Αραγονίας στη Σαραγόσσα (Ισπανία)

12:30-13:15

Η χρονική πολυμορφία στο μουσικό έργο του Ahmed Essyad

Karim Elloumi: Διδακτορικός φοιτητής στη μουσικολογία, Σχολή Διδακτορικών Αισθητικής, Επιστημών και Τεχνολογιών στις Τέχνες του Πανεπιστημίου Paris 8 και διδάσκων στην Académie de Créteil (Γαλλία)

13:15 Διάλειμμα για γεύμα

13:15-16:45 panel 5 |Πέμπτο μέρος

14:30-15:15

Ο μεσογειακός χώρος και η θαλασσινή διάσταση στα έργα του Luigi Nono

Fabien San Martin: Διδακτορικός φοιτητής στη μουσικολογία, Σχολή Διδακτορικών Αισθητικής, Επιστημών και Τεχνολογιών στις Τέχνες του Πανεπιστημίου Paris 8 (Γαλλία)

15:15- 16:00

«Η Μεσόγειος» στη μουσική μου

Zeynep Gedizlioglu: Συνθέτρια (Τουρκία / Γερμανία)

16:00-16:45

Διάπλους – Η ετεροφωνία του χώρου

Zad Moultaka: Συνθέτης (Λίβανος / Γαλλία)

16:45 Διάλειμμα

17:15-18:30 panel 6 |Έκτο μέρος

17:15-18:00

Διακειμενικότητα και χρονικές διακυβεύσεις στους μουσικούς κύκλους Μελωδίες γραφομηχανής και Ισοκρατήματα του Γιώργου Κουμεντάκη

Αγγελική Κορδέλλου: Μουσικοπαιδαγωγός, Διδάκτωρ μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Paris-ΙV

18:00-18:30

Η μουσική σύνθεση υπό το πρίσμα του Διαφορετικού αλλά και ως χώρος, σύμφωνα με τον Édouard Glissant

Anis Fariji: Διδακτορικός φοιτητής στη μουσικολογία, Σχολή Διδακτορικών Αισθητικής, Επιστημών και Τεχνολογιών στις Τέχνες του Πανεπιστημίου Paris 8 (Γαλλία)

18:30 Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης

20:30 Συναυλία KYKLOS ENSEMBLE |Κεντρική Σκηνή

Το καταξιωμένο μουσικό σύνολο KYKLOS ENSEMBLE κυκλώνει τη Μεσόγειο και μας ταξιδεύει με μία συναρπαστική συναυλία με έργα νεότερων αλλά και πιο ώριμων συνθετών από τη λεκάνη της Μεσογείου, με την οποία θα κλείσει το συνέδριο με τίτλο «Σύνθεση και η Μεσόγειος: νέα μουσική χωρικότητα, νέες χρονικότητες», στις 19 Φεβρουαρίου 2015.

Πιο συγκεκριμένα, θα ακουστούν έργα των: Μιχάλη Αδάμη, Maurice Ohana, Zaid Jabri, Γιώργος Κουμεντάκης, Gianvincenzo Cresta, Δημήτρη Σκύλλα, Zeynep Gedizlioglou, Zad Moultaka και Saed Haddad, τα οποία θα ερμηνεύσει το εξαιρετικό KYKLOS ENSEMBLE. 

Το KYKLOS ENSEMBLE αποτελείται από κορυφαίους Έλληνες σολίστ, που κάνουν καριέρα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το σύνολο ερμηνεύει έργα από όλο το φάσμα του ρεπερτορίου της μουσικής δωματίου, παρουσιάζει μια διαρκή εκπαιδευτική δραστηριότητα και αναπτύσσει, μέσα από προγράμματα κοινωνικής προσφοράς, την προσέγγιση ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων. Η συνεχής επαφή του συνόλου με τους νέους, η σύνδεση των παλαιότερων με τους νέους δημιουργούς, καθώς και η συνεργασία με κορυφαίους δασκάλους από το εξωτερικό και με παγκοσμίου φήμης μαέστρους, όπως ο Θεόδωρος Κουρεντζής και ο Γιώργος Πέτρου, καθιστούν το KYKLOS ENSEMBLE ένα σημαντικό παράγοντα στα μουσικά πράγματα της Ελλάδας .

Πρόγραμμα

Saed Haddad (γενν. 1972)

The Sublime

Zad Moultaka (γενν. 1967)

Où en est la nuit

Zeynep Gedizlioglou (γενν. 1977)

Kesik

Δημήτρης Σκύλλας (γενν. 1987)

Grief Gestures

Gianvincenzo Cresta (γενν. 1968)

In amoroso canto

Γιώργος Κουμεντάκης (γενν. 1959)

Concertino

Σολίστ: Στέφανος Θωμόπουλος (πιάνο)

Zaid Jabri (γενν. 1975)

Solo for cello

Maurice Ohana (1913-1992)

Kipris

Μιχάλης Αδάμης (1929-2013)

Rodanon

για μικρό σύνολο, ψάλτη και βυζαντινή χορωδία

KYKLOS ENSEMBLE

Γενικός Διευθυντής: Δημήτρης Δεσύλλας

Καλλιτεχνικός Διευθυντής: Γιώργος Κουμεντάκης

Διευθυντής Παραγωγής: Άγης Γυφτόπουλος

Μουσική διεύθυνση: Artem Abasev

Μουσικοί: Σέρτζιου Ναστάσα (βιολί), Αντώνης Σουσάμογλου (βιολί), Σίμος Παπάνας (βιολί), Βασίλης Λύκος (τσέλο), Τάκης Καπογιάννης (κοντραμπάσο) Μαριλένα Δωρή (φλάουτο), Μάριος Αργυρός (όμποε), Σπύρος Μουρίκης (κλαρινέτο), Γεώργιος Φαρούγγιας (φαγγότο), Κώστας Σίσκος (κόρνο), Δημήτρης Γκόγκας (τρομπέτα), Σπύρος Βέργης (τρομπόνι), Αντρέας Θεοδώρου (τρομπόνι), Γιώργος Λαζαρίδη (πιάνο), Στέφανος Θωμόπουλος (πιάνο), Δημήτρης Δεσύλλας (κρουστά), Μαρία Μπιλντέα (άρπα)