Ο Κώστας Δαλακούρας μιλάει στο Culturenow.gr για το έργο Αχ! της Γλυκερίας Μπασδέκη, το οποίο παρουσιάζουν με την bijoux de kant σε μίνι περιοδεία αυτή την εποχή.

Ο Κώστας Δαλακούρας δεν παραλείπει να αναφερθεί στη δημιουργία της bijoux de kant και το έργο της, αλλά και τη μουσική του, η οποία αποτελεί – όπως λέει – μια πιο εξατομικευμένη ευθύνη ανάμεσα σε πολλές συλλογικές, ως συνιδρυτής της ομάδας.

Συνέντευξη Μαριάννα Παπάκη

CultureNow: Μετά την επιτυχία των παραστάσεων στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, η bijoux de kant, παρουσιάζει  ξανά -σε μια νέα ανοιξιάτικη εκδοχή- το τρυφερό και σκοτεινό «Αχ!» της Γλυκερίας Μπασδέκη. Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση και το ρόλο της μουσικής σε αυτή.

Κώστας Δαλακούρας: Πρόκειται για ενα έργο πάνω σε ένα ποιητικό κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη εμπνευσμένο απο την «κερένια κούκλα», το αθηναικό μυθιστόρημα που έγραψε το 1911 ο Κωνσταντίνος Χρηστομάνος.

Στο έργο πρωταγωνιστούν οι Λένα Δροσάκη, Δημήτρης Μοθωναίος, Κατερίνα Μισιχρόνη και Μαίρη Συνατσάκη.

Μετά το Ι.Μ.Κ. ακολούθησαν, με την νέα διανομή, τρεις πετυχημένες παραστάσεις στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και θα ακολουθήσει η Πάτρα, η Θεσσαλονίκη, το Ελαιώνας festival και κάποια νησιά.

Η μουσική είναι κατασκευασμένη (ανακατασκευασμένη μάλλον) απο θραύσματα του ελληνικού αστικού τραγουδιού, (περιβάλλον των ηρώων του Χρηστομάνου) που έχουν υποστεί resampling και τεχνολογική επέμβαση με αποτέλεσμα την ανασύνθεση. Η ανασύνθεση αυτή ακολουθεί τη λειτουργία της ανασύνθεσης της μνήμης (νοητικής και συναισθηματικής) που συμβαίνει στους ήρωες της Μπασδέκη, στο ιδιάζον ψυχικό τοπίο πάθους και μοναξιάς που βρίσκονται, εξαιτίας της απώλειας και μάταιης αναζήτησης του άλλου Σώματος.

C. N.: Ποιος είναι ο ρόλος της μουσικής στις μέχρι τώρα δουλειές της ομάδας bijoux de kant και πώς είναι για έναν μουσικό να είναι μόνιμο μέλος μιας θεατρικής ομάδας;

Κ. Δ.: Η bijoux ιδρύθηκε από το Γιάννη Σκουρλέτη και εμένα και δεν αποτελώ μέλος της ως μουσικός, αλλά ως συνδημιουργός. Η μουσική αποτελεί μια πιο εξατομικευμένη ευθύνη ανάμεσα σε πολλές συλλογικές.

Στη περίπτωσή μου αν δεν ήμουν μέλος της bijoux το πιθανότερο θα ήταν να μην ασχολούμαι με θεατρική μουσική, σε συνδυασμό με το ότι η ενασχόλησή μου με τη μουσική, ήταν απόφασή μου να μην έχει βιοποριστικό χαρακτήρα, παρα μόνο δημιουργικό, χωρίς εμπορικούς περιορισμούς και καλλιτεχνικούς συμβιβασμούς, πράγμα που συντελείται στη πλατφόρμα της bijoux.

Στις μουσικές performances όπως η τριλογία των αγαπημένων μου «graveyard café band”, η μουσική ήταν η αφετηρία του project και αποτελούσε το πρωταρχικό υλικό. Στις άλλες περιπτώσεις είναι το αναπόσπαστο δομικό στοιχείο του σκηνικού Installation, στο μικροσύμπαν που δημιουργεί. Αποτελεί τη περιρρέουσα ατμόσφαιρα που εμποτίζει την υποκριτική των ηθοποιών. Σε κάθε περίπτωση όμως εξυπηρετεί ένα κοινό στόχο που δεν είναι άλλος από το να εκφραστεί ο Λόγος. H bijoux δεν κάνει παραστάσεις χωρίς Λόγο. Η φόρμα αν και ποικίλει, πάντα έχει στόχο τη «λάμψη» του Λόγου. Η πιο αγαπημένη μου μουσική ενασχόληση είναι το να μελοποιώ πρόζα ή αφήγηση που απαιτεί μια εμβάθυνση στη μουσικότητα του κειμένου και ανασύνθεσή του.

C. N.: Τί σας ελκύει στη θεατρική μουσική και ποιές μουσικές για παραστάσεις έχετε κατά καιρούς θαυμάσει;

Κ. Δ.: Η μουσική στο θέατρο, όπως αντιλαμβάνομαι, περιλαμβάνει και τη τονικότητα και μουσικότητα της φωνής του ηθοποιού, τους ήχους που παράγονται απο οποιαδήποτε πηγή και δημιουργούν ένα φυσικό φαινόμενο-διαμεσολαβητή της έκφρασης του Λόγου. Φαινόμενο είναι και η τεχνολογία είτε είναι η βιοτεχνολογία του σώματος, των πνευμόνων και των φωνητικών χορδών του, είτε ένα μικρόφωνο με effects. Την ίδια λειτουργία έχουν ως διαμεσολαβητές, όπως και η μουσική σύνθεση ή το ηχητικό περιβάλλον. Με αυτή την έννοια συνδημιουργοί της μουσικής μιας παράστασης είναι οι ηθοποιοί και φυσικά ο σκηνοθέτης.

Ένα σηματικό ζητούμενο για τη bijoux είναι η παράλληλη σύνθεση που προκύπτει απο τη μουσικότητα της «Ροής». Έτσι δημιουργείται η ανάγκη υψηλής ακρίβειας και για αυτό χρησιμοποιούμε samplers ώστε η μουσική και η σκηνική δράση να έχουν απόλυτο συντονισμό και διάδραση, χωρίς καθυστέρηση.

Βλέπω πολύ λίγο θέατρο. Πολύ λίγες φορές με συγκινεί ή με προβληματίζει μια παράσταση ουσιαστικά. Σέβομαι την πρωτότυπη θεατρική μουσική, σε αντίθεση με τη «μουσική για θέατρο» (όπως λέμε μουσική για εστιατόρια ή για αεροπλάνα). Πλήττω απο τις μουσικές «επιμέλειες».

C. N.: Η bijoux de kant είναι μια ιδιαίτερη θεατρική ομάδα. Ποιά σκηνικά και θεατρικά στοιχεία της θεωρείτε τα δυνατά της στοιχεία;

Κ. Δ.: Η bijoux δημιουργεί μέσα από την αγάπη της τόσο για τη φόρμα όσο και την έννοια. Εμπνέεται απο πολλές αισθητικές και ιδέες. Σε αυτή την καλλιτεχνικά  «επικίνδυνη» συνύπαρξη, η βασική δύναμη της ομάδας είναι η βαθιά γνώση της ιστορίας της τέχνης και της «αισθητικής» που έχει ο Γιάννης Σκουρλέτης όντας εικαστικός, αλλά και ο ιδιοσυγκρασιακός χαρακτήρας της σκηνοθεσίας του. Ο ίδιος επιλέγει συνεργάτες ίδιας «χημείας» που τον πείθουν απο το/την essence τους.

C. N.: Η Ομάδα συνδέει με μοναδικό τρόπο το παρελθόν με το παρόν χωρίς να γίνεται ηθογραφία ή παρωχημένη. Η μουσική των παραστάσεων της από ποιό παρελθόν εμπνέεται και σε ποιό παρόν απευθύνεται;

Κ. Δ.: Ως Έλληνες ζούμε και ανατραφήκαμε. Η δική μας Ελλάδα μας εμποτίζει  και η ιστορία του ανθρώπου μας εμπνέει. Σε αυτά απευθυνόμαστε.


Οι επόμενοι σταθμοί της παράστασης Αχ! της Γλυκερίας Μπασδέκη από την bijoux de kant είναι η Πάτρα, η Θεσσαλονίκη και ο Βοτανικός. Περισσότερες πληροφορίες.