Η γκαλερί Qbox, σε συνεργασία με τη γκαλερί THE APARTMENT παρουσιάζει την καινούρια δουλειά του Δημήτρη Ντοκατζή με τίτλο “Activism is Poetry in Full Swing”.

Το ομώνυμο έργο, που αποτελεί συνέχεια της λογικής των έργων που παρουσίασε ο καλλιτέχνης  στη Μπιεννάλε της Αθήνας το 2013, αναφέρεται στην αμφισημία του κειμένου και στηλιτεύει με χιούμορ την πολιτική ρητορεία και τις τακτικές της πολιτικής επικοινωνίας. Το έργο που καταλαμβάνει το χώρο με σιωπηλή επιβλητικότητα, πραγματεύεται την ηγεμονική κηδεμονία της γλώσσας στην αντίληψη και καταγραφή της πραγματικότητας.
 
Με δεδομένο το ενδιαφέρον του για “το άστυ” (με την αρχαία ελληνική έννοια, που εμπεριείχε την πολιτική αντιπαράθεση και την άσκηση εξουσίας), ο Ντοκατζής δε θα μπορούσε να βρεί ιδανικότερο σημείο στη χωροταξική καταγραφή της σύγχρονης πόλης από την ίδια την πλατεία ως εστία αναστοχασμού και κοινωνικού προβληματισμού. Ο Ντοκατζής εστιάζει στην πλατεία ως κεντρική πολιτική πλατφόρμα, ένα πεδίο συνάντησης διαφορετικών νοοτροπιών, αντιλήψεων και διεκδικήσεων.
 
Με πλήθος αναφορών από τον κονστρουκτιβισμό και τη ρωσική πρωτοπορία έως τη μεταπολεμική αμερικανική γεωμετρική αφαίρεση, ο Ντοκατζής επαναφέρει το μεταφορικό και ιδεολογικό πεδίο αντίληψης της αφαίρεσης στην ενότητα έργων “Squares”. Κεντρικές πλατείες όπως η πλατεία Τακσιμ (Κωσταντινούπολη), η πλατεία Τιεν Αν Μεν (Πεκίνο) και η δική μας πλατεία Συντάγματος τoν ενδιαφέρουν ως πολιτικοί πυλώνες, όπου έχουν διαδραματιστεί ακτιβιστικές δράσεις, πορείες και διαδηλώσεις, που χαρακτήρισαν τη σύγχρονη πολιτική ιστορία. Με αυτή την έννοια, ο Ντοκατζής προτείνει μια κοινωνικοπολιτική οπτική στο όραμα του μοντερνισμού, συνδέοντας την αυτόνομη πρωτοπορία της ζωγραφικής με τη κοινωνική πραγματικότητα.
 
Αναλογιζόμενος πως πολλές από αυτές τις πλατείες έχουν πλέον διαμορφωθεί σε πεδία επίδειξης της σύγχρονης καταναλωτικής μανίας, ο καλλιτέχνης αφουγράζεται το μέλλον με ελαφρά μελαγχολία και μια υφέρπουσα ειρωνεία, και επαναφέρει την προβληματική του στο πεδίο της θέασης και ερμηνείας της εικόνας.   
 
Κυρίαρχη θέση στην έκθεση κατέχει το έργο “Obstacle”, μια ογκώδης ξύλινη κατασκευή που θυμίζει οδόφραγμα και παραπέμπει στη διάθεση της εξουσίας να ελέγξει συμπεριφορές ή να περιορίσει μαζικές (αντι)δράσεις. Το νέο γλυπτό του Ντοκατζή φιλοδοξεί να “εμποδίσει” το θεατή από την εύκολη εξαγωγή συμπερασμάτων και από τη μονοδιάστατη θεώρηση της τέχνης και της πολιτικής, καθιστώντάς τον σε (συμ)παραγωγό μηνύματος.
 
Ο Δημήτρης Ντοκατζής ανήκει στους καλλιτέχνες που χαρακτήρισαν την ελληνική τέχνη του τέλους της δεκαετίας του 80 και του 90. Ξεκίνησε την καριέρα του από την ιστορική γκαλερί ΔΕΣΜΟΣ, παρουσιάζοντας τις γλυπτικές κατασκευές και εγκαταστάσεις με αναφορές στο μινιμαλισμό, την αρχιτεκτονική και το design. Έχει στο ενεργητικό του πάνω από 11 ατομικές εκθέσεις και συμμετοχές σε πληθώρα ομαδικών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Έργα του Δημήτρη Ντοκατζή βρίσκονται σε σημαντικές συλλογές  όπως το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, και το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ.
 
Φωτό: ‘Obstacle’, 90 x 72 x 200cm, MDF and rubber, 2015, courtesy the artist and THE APARTMENT, Athens