Η New Star παρουσιάζει το αριστούργημα των αδελφών Ταβιάνι, Χάος (Kaos), από την Πέμπτη 16 Ιουλίου 2015, στους κινηματογράφους.
Σύνοψη
Είμαι λοιπόν, γιος του Χάους. Και όχι αλληγορικά, μα στην πραγματικότητα, αφού γεννήθηκα κοντά σ’ ένα πυκνό δάσος που οι κάτοικοι του Τζιρζέντι το ονομάζουν Καβούζου, παραφθορά της αρχαίας ελληνικής λέξης Χάος. Λουίτζι Πιραντέλο
Το 1984 οι αδελφοί Ταβιάνι γύρισαν την αριστουργηματική ταινία Χάος (Kaos), που το σενάριό της βασίστηκε σε νουβέλες του Λουίτζι Πιραντέλο.
Με φόντο τη Σικελία των αρχών του 20ού αιώνα ο νομπελίστας συγγραφέας βυθίζεται στο χάος της ανθρώπινης ψυχής, με τρόπο άλλοτε δραματικό, κι άλλοτε ανάλαφρο, σχεδόν φαρσικό, που πίσω του όμως ενεδρεύει το τραγικό.
Πέντε ιστορίες διαφορετικές μεταξύ τους συνθέτουν μια ποιητική τοιχογραφία της Σικελίας στις αρχές του αιώνα, θίγοντας θέματα όπως: η μετανάστευση και η διάλυση της οικογένειας, ο έρωτας και η επιρροή της φύσης στον ανθρώπινο νου, η επιστροφή του διανοούμενου στην πατρική γη και τις παιδικές μνήμες, η σύγκρουση των κολίγων με τους φεουδάρχες και, φυσικά, ο θάνατος.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Βραβεία:
• Βραβεία Καλύτερου Σεναρίου και Καλύτερης Παραγωγής- Βραβεία David di Donatello, 1985
• Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ταινίας (Ιταλία, 1985)
• Βραβείο Καλύτερης Ταινίας (Italian National Syndicate of Film Journalists, 1985)
• 6 υποψηφιότητες για τα βραβεία David di Donatello στις κατηγορίες: Καλύτερης Μουσικής, Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερης Σκηνοθεσίας, Καλύτερης Σκηνογραφίας, Καλύτερης Ενδυματολογίας, Καλύτερης Φωτογραφίας
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Πάολο Ταβιάνι, Βιτόριο Ταβιάνι
Σενάριο: Πάολο Ταβιάνι, Βιτόριο Ταβιάνι, Τονίνο Γκουέρα, ελεύθερη απόδοση διηγημάτων του Λουίτζι Πιραντέλο
Πρωταγωνιστούν: Μαργκαρίτα Λοτσάνο, Οράτζιο Τορίζι, Κάρλο Καρτιέρ, Μπιάγκο Μπαρόνε, Σαλβατόρε Ρόσι, Πασκουάλε Σπαντόλα, Όμερο Αντονούτι και πολλοί άλλοι
Μουσική: Νικόλα Πιοβάνι
Βιογραφία των Αδελφών Ταβιάνι
Ο Πάολο και ο Βιτόριο Ταβιάνι γεννήθηκαν στο χωριό Σαν Μινιάτο τη Τοσκάνης, στις 8 Νοεμβρίου 1931 και στις 20 Σεπτεμβρίου 1929, αντίστοιχα. Γόνοι μεσοαστικής οικογένειας, άρχισαν από μικροί να μελετούν μουσική και να παίζουν διάφορα όργανα, αλλά, κυρίως, έμαθαν να αγαπούν τη μουσική και ιδιαίτερα την ιταλική. Σπούδασαν μουσικολογία και ιστορία της τέχνης στο πανεπιστήμιο της Πίζας, πολύ σύντομα, όμως, εγκατέλειψαν τις επιστήμες τους για να στραφούν στον κινηματογράφο, όχι ως σκηνοθέτες στην αρχή, αλλά ως κριτικοί, ενώ ασχολήθηκαν και με τη δημιουργία κινηματογραφικών λεσχών στην περιοχή τους. Πρώτη φορά συνεργάστηκαν, ως σεναριογράφοι, στο ντοκιμαντέρ “Σαν Μινιάτο Ιούλιος ’44” (1954), που αφορούσε τις ναζιστικές θηριωδίες που είχαν πλήξει το χωριό τους, θέμα που θα τους απασχολήσει και αργότερα στην ταινία “Η νύχτα του Σαν Λορέντζο” (1982).
Οι πρώτες τους απόπειρες πίσω από την κάμερα ήταν ντοκιμαντέρ για την ιταλική τηλεόραση και ταινίες μικρού μήκους. Βρισκόμαστε στις αρχές της δεκαετίας του ’60, όταν ο ιταλικός νεορεαλισμός είχε φτάσει πια στη δύση του και μια νέα γενιά μεγάλων σκηνοθετών είχε αρχίσει να επιβάλλεται: ο Φελίνι, ο Αντονιόνι, ο Παζολίνι… ανάμεσά τους, οι αδελφοί Ταβιάνι.
Η πρώτη τους ταινία μεγάλου μήκους ήταν το “Ένας άντρας στην πυρά” (1962), σε συνεργασία με τον Βαλεντίνο Ορσίνι, με τον οποίο γύρισαν και τη δεύτερη ταινία τους, “Οι παράνομοι του έρωτα” (1963). Η πρώτη ολοκληρωτικά δική τους ταινία είναι οι “Ανατρεπτικοί” (1967) και ακολουθεί η εσωστρεφής “Κάτω από τον αστερισμό του Σκορπιού” (1969). Η σειρά των ταινιών που θ’ ακολουθήσουν (“Αλονζανφάν”, “Πατέρας αφέντης”. “Το λιβάδι”, “Η νύχτα του Σαν Λορέντζο”, το “Χάος”), θα τους εκτοξεύσουν στην κορυφή του ευρωπαϊκού – και όχι μόνο – στερεώματος! Για τα θέματά τους καταφεύγουν συχνά στη λογοτεχνία, με αποτέλεσμα πολλές διασκευές έργων κλασικών συγγραφέων όπως ο Γκαίτε, ο Τολστόι, ο Πιραντέλο, ο Αλέξανδρος Δουμάς (πατέρας).
Ό,τι ουσιαστικό καθορίζει τη ζωή μας, οι παραδόσεις, η φτώχεια, οι διωγμοί, η βία της εξουσίας, η επανάσταση, ο ρόλος της θρησκείας είναι θέματα που οι Ταβιάνι προσεγγίζουν με το δικό τους στοχασμό και τη μαρξιστική, ουμανιστική ματιά τους.
Έχουν κερδίσει βραβεία στα Φεστιβάλ Καννών, Βενετίας, Βερολίνου, Μόντρεαλ, Μόσχας, με αποκορύφωμα τη βράβευσή τους, το 2012, στο Φεστιβάλ Βερολίνου με τη Χρυσή Άρκτο Καλύτερης Ταινίας για το ντοκιουντράμα «Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει».
Οι Αδελφοί Ταβιάνι είναι ένα από τα κεφάλαια του ευρωπαϊκού σινεμά, ενώ θα μπορούσαν να θεωρηθούν οι τελευταίοι “μεγάλοι” του ιταλικού κινηματογράφου. Το “Χάος” θεωρείται, ίσως, η καλύτερη ταινία τους, ενώ το τελευταίο μεγάλου μήκους έργο τους, “Θαυμάσιος Βοκάκιος”, (Meraviglioso Boccacio), προβλήθηκε στις αίθουσες τον Φεβρουάριο του 2015.