Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης παρουσιάζει την εγκατάσταση του Χρήστου Βενέτη, με τίτλο Operation Mincemeat Asides (Παραλειπόμενα της επιχείρησης “κιμάς”).
Η εγκατάσταση αυτή του Χρήστου Βενέτη έχει ως αφορμή την επιτυχημένη επιχείρηση παραπλάνησης των Ναζί από τη Βρετανική Μυστική Υπηρεσία ΜΙ 5, κατά τη διάρκεια του β’ παγκοσμίου πολέμου, που ονομάστηκε Operation Mincemeat (Επιχείρηση Κιμάς). Στην πραγματική αυτή ιστορία, ο Χρήστος Βενέτης θολώνει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας με την ένθεση μιας προσωπικής αφήγησης. Έτσι, στον συλλογικό και αντικειμενικό χαρακτήρα του αρχείου υπεισέρχεται μια προσωπική ανάγνωση και ερμηνεία.
Το φαντασιακό στοιχείο του έργου επιτείνεται από τη μεταφορά φωτογραφικών εικόνων σε σχέδια με μολύβι και η αποσπασματικότητα της αφήγησης από τις διαφορετικές πηγές των εικόνων αυτών (mass media, κινηματογράφος, προσωπικές φωτογραφίες, κ.ά.)
Τα σχέδια της εγκατάστασης του Χρήστου Βενέτη δεν εικονογραφούν το πραγματικό. Το πραγματικό καθίσταται μυθοπλαστικό προκειμένου να γίνει αντικείμενο σκέψης «του ορατού, του νοητού και του εφικτού», όπως εισηγείται ο Jaques Ranciere.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ο ίδιος φιλόσοφος και στοχαστής επισημαίνει ότι «κάθε απελευθερωμένη κοινότητα είναι μια κοινότητα αφηγητών», στρέφοντας το ενδιαφέρον μας από την ιδιοποίηση ”εικόνων” στην ιδιοποίηση ολόκληρων ”ιστοριών”. Και είναι γνωστό από την εποχή της Σεχραζάτ ότι ιστορίες υπάρχουν μόνο μέσα σε άλλες ιστορίες (για να αποφευχθεί το μοιραίο ή έστω να αναβληθεί).
O ίδιος ο Χρήστος Βενέτης σημειώνει για τη δουλειά του:
Στο έργο μου, εικόνες, σημεία και σύμβολα επισωρεύονται και εγγράφονται σε επιφάνειες που είχαν προηγούμενη ή άλλη χρήση ή ενθέτονται σε παλιότερες και ανολοκλήρωτες ιστορίες. Σαν η φασματικότητά τους (των εικόνων) να αποζητά την εγγραφή της στο σώμα της πραγματικής πραγματικότητας ή ακόμη καλύτερα σαν η απουσία πραγματικότητας να γίνεται ύλη.
Δημιουργούνται, έτσι, αρχεία ή μεταφορές αρχείων και τα συνακόλουθα ερωτήματα σειριοποίησης (serialization), αντιγραφής και εκτύπωσης, τα οποία μέσω της επανάληψης παράγουν ομοιότητες και διαφορές. Οι διαφορές αυτές κατά την ανεπαίσθητη μετατόπισή τους καθιδρύουν τα εξωπραγματικά δεδομένα ενός ερωτήματος που “στοιχειώνει” την εικόνα, προσφέροντας έτσι ανακουφιστικές ρωγμές στην αδιάλειπτη παραγωγή πραγματικότητας των σύγχρονων μορφών επικοινωνίας.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Χρήστος Βενέτης γεννήθηκε στα Ιωάννινα το 1967 και αποφοίτησε από τη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Έχει παρουσιάσει τις εγκαταστάσεις του στην Κολωνία (γκαλερί Martin Kudlek 2015), τη Ζυρίχη (γκαλερί Roemerapotheke 2014), το Λονδίνο (γκαλερί Patrick Heide 2013), τη Λεμεσό (Κέντρο Ε. Λανίτη 2012), τη Θεσσαλονίκη (γκαλερί TinT 2012 και 2010, Εβραϊκό Μουσείο 2011, Πεδίο Δράσης Κόδρα 2009, Πολιτιστικό Κέντρο Ίρις 2009, Βαφοπούλειο Ίδρυμα 2001, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης 1997), την Άμφισσα (2011), τα Ιωάννινα (Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων 2006), την Αθήνα (Rooms, γκαλερί Καππάτος 2000), τη Νίκαια (Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών της Μεσογείου 1999) και έχει συμμετάσχει σε διεθνείς φουάρ όπως το Art Projects / Art London στο Λονδίνο (συμμετοχή με τη γκαλερί TinT 2015), το DRAWING NOW στο Παρίσι (συμμετοχή με τη γκαλερί Patrick Heide 2015 και 2014, συμμετοχή με τη γκαλερί TinT 2013), το AMSTERDAM DRAWING στο Άμστερνταμ (συμμετοχή με τη γκαλερί Patrick Heide 2014), η ART ATHINA στη Αθήνα (συμμετοχή με τη γκαλερί TinT 2014 και 2011, συμμετοχή με τη γκαλερί ΖΜ 1998), τη VOLTA στη Βασιλεία (συμμετοχή με τη γκαλερί TinT 2012).
Επιμέλεια: Γκαλερί TinT