Η μήτρα του αφιερώματος θα είναι μια αναδρομική έκθεση που θα καλύπτει τις σημαντικότερες πτυχές του έργου της από τη δεκαετία του ’60 ως σήμερα.
Το αφιέρωμα θα περιλαμβάνει επίσης μια επτάωρη παράσταση, σε δύο μέρη, που σκηνοθετεί η Ρούλα Πατεράκη, το Εργοτάξιο Λούλα Αναγνωστάκη, μεταδραματουργική προσέγγιση του συνόλου των θεατρικών της, με συμμετοχή των κυριότερων ηθοποιών που σφράγισαν τις παραστάσεις τους, καθώς και μια παράσταση της Πόλης (1965), έργου-σταθμού στη δραματουργία της, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.
Το αφιέρωμα θα συμπληρωθεί από τη διοργάνωση ενός συμποσίου με τη συμμετοχή δημιουργών που έχουν σχετιστεί με τη Λούλα Αναγνωστάκη, ανθρώπων του θεάτρου, θεωρητικών αλλά και από τον κόσμο της γραφής και της λογοτεχνίας, ορίζοντας έτσι και ως διακριτά πεδία προσέγγισης του έργου της τη θεατρική πράξη, τη θεωρία, τη λογοτεχνική γραφή.
Σε μια εποχή που το πολιτικό ταυτίζεται με το εξωστρεφές, το αφιέρωμα σε μια γυναίκα δραματουργό που προσεγγίζει το πολιτικό από μια εσωτερική, χαμηλόφωνη, υπαρξιακή σκοπιά έχει για μας ιδιαίτερη σημασία. Θέατρο της μνήμης, θέατρο της υπόγειας εγγραφής του ιστορικού στο προσωπικό, θέατρο που διερευνά σε βάθος την ανάγκη της διαφοράς, της ατομικότητας, της αντίστασης σε μια συλλογική μοίρα, το θέατρο της Αναγνωστάκη έγινε σημείο αναφοράς της σύγχρονης ελληνικής ταυτότητας συνομιλώντας, ωστόσο, επί ίσοις όροις με την ευρωπαϊκή σκηνή, χάρη στην ιδιαίτερη, προσωπική γλώσσα του. Γι’ αυτό είναι μοναδικό και μας αγγίζει πάντα, με τον τρόπο που ξεκλειδώνει ακόμη πτυχές της πραγματικότητάς μας.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος αναφέρει σχετικά με το αφιέρωμα: “Ιδιαίτερη σημασία έχει επίσης για μας το σφαιρικό και πληθωρικό αφιέρωμα στην σημαντικότερη μεταπολεμική μας δραματουργό, την πρόσφατα χαμένη Λούλα Αναγνωστάκη, αφιέρωμα που διαρθρώνεται σε τέσσερα ξεχωριστά μέρη. Πρώτον, μια μαραθώνια ραδιοφωνικής υφής παρουσίαση του συνόλου του έργου της από τη Ρούλα Πατεράκη, σε μια 7ωρη παράσταση με την συνδρομή κορυφαίων ηθοποιών που έχουν σημαδέψει τις πρώτες ερμηνείες των ρόλων της.
Δεύτερον, τη σκηνοθεσία της Πόλης από τον Γιάννη Μόσχο, ενός έργου που βρίσκεται στον πυρήνα της δραματουργίας της.
Τρίτον, μια σκηνογραφημένη, ατμοσφαιρική έκθεση που μας εισάγει στον ιδιαίτερο κόσμο της με οδηγό ανέκδοτο αρχειακό υλικό για το οποίο πραγματοποιείται με δική μας ανάθεση πρωτότυπη έρευνα. Την έκθεση θα συνοδεύει έντυπος κατάλογος. Και τέταρτον, ένα συμπόσιο με τη συμμετοχή προσώπων που την περιέβαλλαν: δημιουργών, σκηνοθετών, ηθοποιών, συγγραφέων.
Στο θέατρο της Αναγνωστάκη, υπάρχουν δίκτυα υπόγεια, σχέσεις και κινήσεις απεγνωσμένες στην κατεύθυνση μιας διαφυγής από την ιστορία, στην αναζήτηση μιας προσωπικής ελευθερίας. Σε μια στιγμή που φαίνεται αναγκαίο να βρούμε ένα νέο νόημα στη σχέση μας με την «Πόλη» και τη συλλογικότητα, και που το ελληνικό θέατρο αναζητά μια νέα ποιητική φωνή, το αφιέρωμα στην Αναγνωστάκη πιστεύουμε ότι θα μας εμπνεύσει και ότι θα σφραγίσει με ιδιαίτερο τρόπο το συνολικό πρόγραμμα του ελληνικού θεάτρου στο φετινό Φεστιβάλ.
Από τον δραματικό στον αρχιτεκτονικό χώρο με όχημα τη σκηνογραφία.
Εικαστικές – χωρικές προσεγγίσεις με αφορμή την έκθεση για τη Λούλα Αναγνωστάκη
Στο πλαίσιο του αφιερώματος πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο εργαστήρι σκηνογραφίας με τίτλο: Από τον δραματικό στον αρχιτεκτονικό χώρο, με όχημα τη σκηνογραφία. Εικαστικές – χωρικές προσεγγίσεις με αφορμή την έκθεση για τη Λούλα Αναγνωστάκη.
Σε σύμπραξη με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (Τμήμα «Σχεδιασμού αντικειμένων εσωτερικής αρχιτεκτονικής και διακόσμησης» και Μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Βίντεο, οπτικοακουστικά μέσα και κινούμενα γραφικά») και το Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πολυτεχνείου Κρήτης
Το εργαστήριο κινήθηκε σε τρεις άξονες:
α. Δημιουργία αρχιτεκτονικών πρωτοτύπων με τη μορφή μακέτας, σχεδίου 2D-3D, βίντεο.
β. Φωτογραφική και βιντεοσκοπική κάλυψη της δράσης του εργαστηρίου σε όλες τις φάσεις.
γ. Δημιουργία εικαστικού βίντεο με αφορμή το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη.
Οι πιο ενδιαφέρουσες δημιουργίες των φοιτητών (μακέτες, σχέδια, βίντεο, φωτογραφίες) που θα προκύψουν από το εργαστήριο θα εκτεθούν σε ειδικό χώρο στο πλαίσιο της προγραμματισμένης έκθεσης.
Στο αφιέρωμα περιλαμβάνονται ακόμα:
10-12 Ιουνίου, 21:00
Η πόλη σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου
Έργο εμποτισμένο από την μετεμφυλιακή ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης του 1960, η Πόλη μιλάει προφητικά για έναν κόσμο που νοσεί. Έχοντας ανέβει πρώτη φορά από τον Κουν το 1965, παρουσιάζεται σε μια νέα σκηνοθετική εκδοχή από τον Γιάννη Μόσχο.
17- 19 Ιουνίου, 21:00
Εργοτάξιο Λούλα Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκη.
Ηθοποιοί που την είδαν
Ηθοποιοί που την γνώρισαν
Ηθοποιοί που την έπαιξαν
Ηθοποιοί που την φαντάστηκαν
ερμηνεύουν τα έργα της στους χώρους Β και Ε
με επιστέγασμα τον Ουρανό κατακόκκινο με την Ρούλα Πατεράκη.
11 Ιουνίου, 17:00 – 20:00
Συμπόσιο για το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη
Προλογίζουν η Λυδία Κονιόρδου, Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού και ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, Καλλιτεχνικός Διευθυντής Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.
Τα Δωμάτια Μνήμης παρουσιάζουν η Δήμητρα Κονδυλάκη, Σύμβουλος για το Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, επιμελήτρια, και η Λουκία Μάρθα, σκηνογράφος της έκθεσης.
Προσκεκλημένοι ομιλητές:
Από την σκοπιά της γραφής – Δημήτρης Δημητριάδης, Βίκυ Μαντέλη, Χρύσα Προκοπάκη, Δημήτρης Τσατσούλης. Πρόλογος – συντονισμός: Γρηγόρης Ιωαννίδης
Από τη σκοπιά της σκηνής – Βίκτωρ Αρδίτης, Γιώργος Αρμένης, Θοδωρής Γκόνης, Γιάννης Μόσχος, Έλλη Παπακωνσταντίνου, Ρούλα Πατεράκη, Ένκε Φεζολάρι. Πρόλογος – συντονισμός: Μάνος Καρατζογιάννης
Στο πλαίσιο της έκθεσης κυκλοφορεί ξεχωριστός κατάλογος με την υποστήριξη της Διεύθυνσης Γραμμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού.
Συντελεστές αφιερώματος:
Αναδρομική έκθεση – Εργαστήριο – Ημερίδα
Αρχειακή έρευνα – δραματουργική συνεργασία: Γρηγόρης Ιωαννίδης – Μάνος Καρατζογιάννης
Σκηνογραφική μελέτη: Λουκία Μάρθα – Αλέξανδρος Βαζάκας
Επιμέλεια αφιερώματος: Δήμητρα Κονδυλάκη
Ρούλα Πατεράκη, Eργοτάξιο Λούλα Αναγνωστάκη
Γιάννης Μόσχος, Η πόλη
Φωτογραφία: ©Σπύρος Στάβερης
Διαβάστε επίσης:
Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2018: Το πρόγραμμα
Δωμάτια μνήμης: Μια περιπλάνηση στον κόσμο της Λούλας Αναγνωστάκη