Αφιέρωμα στο καλλιτεχνικό κίνημα Bauhaus από το Ινστιτούτο Γκαίτε

Με αφορμή τα 100ά γενέθλια του κινήματος Bauhaus, το Goethe-Institut θα αναζητήσει τα ίχνη του Bauhaus και θα διερευνήσει την ιστορία της επίδρασης του κινήματος στη Νοτιοανατολική Ευρώπη – αναζητώντας την κληρονομιά του στην αρχιτεκτονική, το ντιζάιν, την εικαστική τέχνη, τον χορό, το φιλμ, την παιδαγωγική και τη μουσική.

Το στιλ bauhaus είναι ευρύτερα γνωστό: λευκά «κυβιστικά» κτήρια, κατοικίες με πολύ γυαλί, καρέκλες με μεταλλικό σκελετό, πεζά γράμματα … Τί ήταν/είναι όμως το Bauhaus; Στιλ; Αισθητική Θεωρία; Καλλιτεχνικό κίνημα; Σχολή;

Με την κρατική Σχολή Bauhaus ιδρύθηκε το 1919 στη Βαϊμάρη μία από τις πιο πρώιμες και πιο σημαντικές ανώτατες σχολές τέχνης και ντιζάιν. Κανένα σχεδόν άλλο κίνημα δεν επηρέασε τη σύγχρονη τέχνη και αρχιτεκτονική τόσο όσο το Bauhaus. Κι όμως, το Bauhaus δεν προέκυψε από μια ουνιβερσαλιστική αισθητική θεωρία, αλλά πολύ συγκεκριμένα από τη σοσιαλδημοκρατική πολιτική της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης.

Η Σχολή ιδρύθηκε υπό τη διεύθυνση του αρχιτέκτονα Βάλτερ Γκρόπιους και η εκπαίδευση σε αυτήν θα συνένωνε σε μια ενότητα την τέχνη και την τεχνική κατάρτιση. Στόχος της Σχολής ήταν η κατάρτιση ενός νέου τύπου καλλιτέχνη, ο οποίος θα σχεδίαζε στο χώρο του ντιζάιν και της αρχιτεκτονικής προϊόντα εξατομικευμένα μεν αλλά κατάλληλα για τη μαζική παραγωγή.

Τo ένα και μοναδικό Bauhaus δεν υπήρξε και δεν υπάρχει. Η Σχολή δεν είναι σε καμία περίπτωση ένα αποκλειστικά γερμανικό φαινόμενο. Η ίδια και το δίκτυό της μπορούν να ιδωθούν πιο πολύ ως σημεία κορύφωσης διαφόρων πρωτοποριακών ρευμάτων. Στη Σχολή Bauhaus δίδασκαν και διδάσκονταν αρχιτέκτονες, εικαστικοί καλλιτέχνες, χειροτέχνες, επιστήμονες, παιδαγωγοί και χορευτές από όλο τον κόσμο. Εξίσου ετερογενή ήταν τα εκάστοτε κίνητρά τους και οι απόψεις τους για τις καλλιτεχνικές παραγωγές.

Ακόμη και σήμερα το Bauhaus είναι σχεδόν συνώνυμο της έννοιας του μοντέρνου.

Το Goethe-Institut Athen γιορτάζει τα 100 χρόνια από την ίδρυση του Bauhaus με μια σειρά εκδηλώσεων από τον Οκτώβριο του 2018 μέχρι τον Ιούνιο του 2019. Αναζητούμε τις απαρχές του Bauhaus και τη σημερινή του σημασία, σχεδιάζοντας ένα πρόγραμμα για μικρούς και μεγάλους με τη συμμετοχή όλων των τμημάτων του Ινστιτούτου, του Γλωσσικού, του Πολιτιστικού και της Βιβλιοθήκης & Πληροφόρησης.

BAUHAUS IM HAUS (BAUHAUS ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΑΣ) – BAUHAUS OPEN HOUSE

Στους θεματικά διαμορφωμένους χώρους του Ινστιτούτου, με βίντεο, φωτογραφίες, κείμενα, εκδόσεις, φιλμ, εγκαταστάσεις φωτισμού, σας προσκαλούμε να ρίξετε μια ματιά στο «Bauhaus» από τον Οκτώβριο του 2018 μέχρι τον Ιούνιο του 2019. Η διαμόρφωση έγινε με τη συμμετοχή σημαντικών καλλιτεχνών όπως του καλλιτεχνικού ντούο Barking Dogs United (Νίκος Αρβανίτης & Naomi Tereza Salmon), του φωτογράφου Hans Engels, της σχεδιάστριας φωτισμού Στέλλας Κάλτσου.

Καθ΄ όλο το διάστημα του αφιερώματος θα πραγματοποιούνται εκδηλώσεις για τις οποίες θα υπάρχει πάντα έγκαιρη ενημέρωση.

~ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ~

Οκτώβριος – Νοέμβριος

25/10/2018
Έναρξη – Γιορτή

19:00 – Προβολή του ντοκιμαντέρ «Bauhaus – Μοντέλο και Μύθος»
(D 2010, 104´)

Σκηνοθεσία: Niels Bolbrinker & Kerstin Sutterheim
Αγγλικά/Γερμανικά με ελληνικούς υπότιτλους

To Bauhaus θεωρείται μέχρι και τις μέρες μας βασικός πυρήνας της μοντέρνας αρχιτεκτονικής και του μοντέρνου design. Όμως το «Bauhaus» δεν είναι μόνον το «κυβιστικό» λευκό σπίτι με την επίπεδη στέγη ή η καρέκλα με σκελετό από ατσάλινους σωλήνες ή η διάσημη λάμπα Bauhaus. To Bauhaus ήταν και εκπαιδευτικό ίδρυμα, το οποίο θεωρείται ακόμα και σήμερα πρότυπο σχολής. Εκεί δίδαξαν παγκοσμίου φήμης καλλιτέχνες όπως π.χ. οι Johannes Itten, Wassily Kandinsky, Lyonel Feininger, Paul Klee, Oskar Schlemmer, Walter Gropius, Mies van der Rohe.

Το ντοκιμαντέρ αποτελεί μια σφαιρική κριτική παρουσίαση των καλλιτεχνικών και πολιτικών στόχων του Bauhaus από την επαναστατική του ίδρυση μετά τον Α’ παγκόσμιο πόλεμο και τη διάλυσή του στη ναζιστική εποχή μέχρι την κατασκευαστική δραστηριότητα στο νεοσύστατο Ισραήλ και τη γένεση του μύθου «Bauhaus» στις ΗΠΑ.

Πρώην φοιτητές του Bauhaus ξετυλίγουν αναμνήσεις ενώ οι δάσκαλοι παίρνουν το λόγο μέσω αρχειακού υλικού.

21:00 – Ρεσιτάλ Πιάνου της Λενιώς Λιάτσου

Josef Matthias Hauer – Seven little Pieces for Piano, Op.3 (1913)
Νίκος Σκαλκώτας: 15 Little Piano Variations (1927)
Eriκ Satie: Gymnopédie No.2 (1888)
Stefan Wolpe: Stehende Musik (1925)
Erik Satie: Gymnopédie No.1 (1888)
Arnold Schönberg: Sechs kleine Klavierstücke, Op. 19 (1913)
Arnold Schönberg: Drei Klavierstücke , Op. 11 (1909)

Λενιώ Λιάτσου
Γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη και είναι πιανίστα και περφόρμερ με διεθνή καριέρα. Έχει εμφανιστεί σε αίθουσες όπως το Carnegie Hall, Purcell Room, Blackheath Concert Hall, Mέγαρο Mουσικής Aθηνών και Θεσσαλονίκης, St.Martin in the Fields και σε Φεστιβάλ όπως τα Salzburg Biennale, Kunstfestspiele Hannover, Klang Copenhagen, Βath Music Festival, Φεστιβάλ Αθηνών, κ.ά. Έχει συμπράξει ως σολίστ με σημαντικές ορχήστρες της Ελλάδας και του εξωτερικού, ενώ οι ερμηνείες της έχουν λάβει θερμότατες κριτικές από τον διεθνή τύπo (New York Times, The Guardian κ.ά). Στα έτη 2003- 2013 δίδαξε στο Tμήμα Mουσικών Σπουδών του Aριστοτελείου Πανεπιστημίου ενώ από το 2017 διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

22:00 – DJ DET από τον Γιώργο Μωραΐτη

Ο Γιώργος Μωραΐτης δραστηριοποιείται στο πεδίο των ηχητικών εγκαταστάσεων και της γλυπτικής.
Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις και συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Το ενδιαφέρον του για τον ήχο εστιάζεται στην εμπλοκή του με θέματα ακουστικής και ψυχοακουστικής όπως και θεματικές που σχετίζονται με το σώμα, τη γλυπτική, το βίντεο, καθώς και ένα σύνολο άλλων θεματικών που συνδέονται με τις σύγχρονες τάσεις της επιστήμης, και που αναπτύσσουν έναν σύγχρονο διάλογο στις εικαστικές τέχνες.

3/11/2018

11:00 – 13:00: ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ – ΉΧΟΣ – ΧΡΩΜΑΤΑ – ΚΙΝΗΣΗ

Ένα εργαστήριο για παιδιά/νέους 12 έως 14 χρονών
με αφετηρία το αριστουργηματικό έργο
«Τριαδικό Μπαλέτο» του Oskar Schlemmer

Τι ήταν (και είναι ακόμα) το Bauhaus; Τι ήταν (και είναι ακόμα) το «Τριαδικό Μπαλέτο»;
Κατασκευάζοντας κοστούμια και δουλεύοντας πάνω σε φόρμες, σχήματα, κίνηση με μουσική οι νεαροί συμμετέχοντες σχηματίζουν μια εικόνα του Bauhaus και της θρυλικής του σκηνής ενώ ταυτόχρονα δοκιμάζουν οι ίδιοι το συνδυασμό κίνηση-μουσική.
Το εργαστήριο διευθύνει η ιστορικός και κριτικός χορού Νατάσα Χασιώτη

Δηλώσεις συμμετοχής μέχρι 29/10
στο E-Mail: Sofia.Michailidou@athen.goethe.org
Αριθμός συμμετεχόντων: 15

Νατάσα Χασιώτη
Εργάζεται ως Κριτικός/Ιστορικός Χορού από το 1992. Έχει συνεργαστεί με πολλά έντυπα, ως αρθρογράφος και κριτικός χορού, θεάτρου, τηλεόρασης (Tο Βήμα, Ημερησία, Athens News, Dance Theatre Journal, Tanz κλπ.) Έχει εργαστεί στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο (Εν Λευκώ, Seven X, ΝΕΤ), έχει μεταφράσει έντεκα βιβλία, ενώ το ντοκυμαντέρ της για το “Σύγχρονο Χορό στην Ελλάδα” βρίσκεται στην New York Public Libary. Έχει εκδώσει δύο βιβλία, το “Μεγάλοι Χορογράφοι-Συνεντεύξεις” και την graphic novel The Wedding. Διδάσκει Ιστορία/Κοινωνιολογία Χορού και Αρχαίο Δράμα από το 1993. Στην Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης δίδαξε από το 2000 έως το 2018. Δίνει διαλέξεις και διευθύνει σεμινάρια και εργαστήρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό, πρόσφατα στο Κassel (Dance History Lectures and performance).

19/11/2018

20:30: BAUHAUS ΚΑΙ ΧΟΡΟΣ – ΤΟ ΤΡΙΑΔΙΚΟ ΜΠΑΛΕΤΟ ΤΟΥ OSKAR SCHLEMMER
Προβολή ταινίας και lecture με την Νατάσα Χασιώτη, ιστορικό και κριτικό χορού

Ο Oskar Schlemmer (1888-1943) υπήρξε εμβληματική μορφή της σκηνής του Bauhaus, την οποία και διηύθυνε από το 1923 έως το 1929. Με το «Τριαδικό Μπαλέτο» και τους «Χορούς Bauhaus» διερευνούσε μέσω του αφηρημένου, γεωμετρικού παιχνιδιού με τη φόρμα, το χρώμα, τον ήχο, την κίνηση, το φως το πεδίο έντασης ανθρώπου-χώρου και εκ τούτου και τις προϋποθέσεις σκηνικής διαμόρφωσης.

Θα προβληθεί η ταινία «Το Τριαδικό Μπαλέτο» (Oskar Schlemmer 1922), αναβίωση του 1970, 30’. | Σενάριο και χορογραφία: Margarete Hasting, Franz Schömbs, Georg Verden | Μουσική: Erich Ferstl | Χορευτές: Edith Demharter, Ralph Smolik, Hannes Winkler

Η Νατάσα Χασιώτη αναλύει και συζητά θέματα αναβίωσης του εποχικού αυτού αριστουργήματος, τη σχέση του με την avant-garde της εποχής, την πολιτική του διάσταση, αλλά και το αισθητικό όραμα του Oskar Schlemmer.

Η διάλεξη θα πραγματοποιηθεί σε ελληνική γλώσσα.
Το φιλμ δεν έχει λόγο (έχει χορό και μουσική)

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ