Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης παρουσιάζει αφιέρωμα στον Λουίς Μπουνιουέλ με τίτλο «Το βλέμμα ξυράφι»…
… και προβολή 4 ταινιών του, στις 24-27 Ιανουαρίου 2013.
«Δόξα τω Θεώ, είμαι άθεος».
«Κάθε ταινία είναι σαν μια ακούσια μίμηση ονείρων. Ο κινηματογράφος μπορεί να εφευρέθηκε για να εκφράσει τη ζωή του υποσυνείδητου, οι ρίζες του οποίου είναι βαθιά χωμένες στην ποίηση».
Λουίς Μπουνιουέλ
Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης συνεχίζει τη δραστηριότητά της αποτίνοντας φόρο τιμής στον σπουδαίο ισπανό σκηνοθέτη Λουίς Μπουνιουέλ, μέσα από το αφιέρωμα «Λουίς Μπουνιουέλ: το βλέμμα ξυράφι», το οποίο θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 24 έως την Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2013 στην Αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος (Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α΄, Λιμάνι).
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Το αφιέρωμα περιλαμβάνει τέσσερις εμβληματικές ταινίες του δημιουργού: Η εγκληματική ζωή του Αρτσιμπάλντο δε λα Κρουζ / Ensayo de un crimen, (Μεξικό, 1955), Βιριδιάνα / Viridiana (Μεξικό-Ισπανία, 1961), Η κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας / Le charme discret de la bourgeoisie (Γαλλία, 1972) και Το φάντασμα της ελευθερίας / Le fantôme de la liberté (Γαλλία, 1974).
ΑΦΙΕΡΩΜΑ «ΛΟΥΙΣ ΜΠΟΥΝΙΟΥΕΛ: ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΞΥΡΑΦΙ»
Πρόγραμμα προβολών
24/01/2013: 18.45 Η εγκληματική ζωή του Αρτσιμπάλντο δε λα Κρουζ
21.00 Βιριδιάνα
25/01/2013: 18.45 Η κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας
21.00 Το φάντασμα της ελευθερίας
26/01/2013: 18.45 Βιριδιάνα
21.00 Η κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας
27/01/2013: 18.45 Το φάντασμα της ελευθερίας
21.00 Η εγκληματική ζωή του Αρτσιμπάλντο δε λα Κρουζ
Οι ταινίες
Η εγκληματική ζωή του Αρτσιμπάλντο δε λα Κρουζ / Ensayo de un crimen (Μεξικό, 1955)
Ασπρόμαυρη, 90΄
Όταν ο Αρτσιμπάλντο ήταν παιδί, η μητέρα του τού δώρισε ένα μουσικό κουτί που, σύμφωνα μ’ ένα παραμύθι, είχε μαγικές ιδιότητες κι εκπλήρωνε κάθε ευχή θανάτου. O μικρός εύχεται να πεθάνει η γκουβερνάντα του, κι εκείνη πέφτει νεκρή από μια αδέσποτη σφαίρα, κάτι που κάνει τον Αρτσιμπάλντο να πιστέψει στην παντοδυναμία των επιθυμιών του. Ενήλικος πλέον, ξαναβρίσκει το μουσικό κουτί σ’ ένα παλαιοπωλείο και το αγοράζει για ν’ αφοσιωθεί στην «κλίση» του προς το έγκλημα. Ωστόσο, τα υποψήφια θύματά του πεθαίνουν από άλλες αιτίες. Το ίδιο συμβαίνει και με την σύζυγό του Καρλότα: ενώ ο Αρτσιμπάλντο θέλει να τη σκοτώσει, για λόγους ζηλοτυπίας, τον προλαβαίνει άλλος. Αργότερα, εντυπωσιασμένος από την ομορφιά της Λαβίνια, μιας ξεναγού, ο Αρτσιμπάλντο θέλει να την κάψει στην πυρά ως νέα Ζαν ντ’ Αρκ…
Βιριδιάνα / Viridiana
(Μεξικό-Ισπανία, 1961)
Ασπρόμαυρη, 90΄
H δόκιμη μοναχή Βιριδιάνα επισκέπτεται τον θείο της, δον Χάιμε, ο οποίος μετά το θάνατο της γυναίκας του ζει αποτραβηγμένος στο κτήμα του, συντροφιά με την υπηρέτρια Ραμόνα, την κόρη της Ρίτα και το γερο-Μόντσο. Θαμπωμένος από την ομορφιά της ανιψιάς του, η οποία του θυμίζει τη γυναίκα του, ο δον Χάιμε προσπαθεί μάταια να την πείσει να μείνει κοντά του. Πριν την αναχώρησή της για το μοναστήρι, η Βιριδιάνα δέχεται να εκπληρώσει ένα καπρίτσιο του θείου της και να φορέσει το νυφικό της μακαρίτισσας. Με τη βοήθεια της Ραμόνα, ο δον Χάιμε δίνει υπνωτικό στη Βιριδιάνα, αλλά δεν τολμά να την κάνει δική του. Αυτοκτονεί, αφήνοντας την περιουσία του στη Βιριδιάνα και το γιο του, Χόρχε, ο οποίος έρχεται στο κτήμα μαζί με την ερωμένη του, Λουθία. Η Βιριδιάνα εγκαταλείπει τη μοναστική ζωή κι αποφασίζει να εγκατασταθεί στο μέρος που της ανήκει. Θέλοντας να εφαρμόσει τις αρχές τής χριστιανικής ελεημοσύνης, μετατρέπει το σπίτι σε άσυλο για φτωχούς, άρρωστους και ζητιάνους. Εκμεταλλευόμενοι την απουσία των κυρίων, οι ζητιάνοι οργανώνουν ένα δείπνο στο σπίτι, όπου τα πράγματα βγαίνουν εντελώς εκτός ελέγχου…
• Χρυσός Φοίνικας, Φεστιβάλ Κανών 1961
Η κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας / Le charme discret de la bourgeoisie
(Γαλλία, 1972)
Έγχρωμη, 95΄
O πρέσβης της Μιράντα και το ζεύγος Τεβενό είναι καλεσμένοι για δείπνο στην οικία των Σενεσάλ, αλλά εκεί διαπιστώνουν ότι η πρόσκληση ήταν για άλλη μέρα• όταν πηγαίνουν τελικά να δειπνήσουν μαζί με τους Σενεσάλ σ’ ένα εστιατόριο, το πτώμα του ιδιοκτήτη που κείτεται στο διπλανό δωμάτιο, τους αποτρέπει από το να καθίσουν και να γευματίσουν. Το γεύμα στους Σενεσάλ αναβάλλεται για μια ακόμη φορά, όταν οι οικοδεσπότες παρατούν τους καλεσμένους τους για να κάνουν βιαστικά έρωτα στον κήπο. Ένα ακόμα γεύμα στους Σενεσάλ διακόπτεται από στρατιωτικά γυμνάσια, ενώ άλλη προσπάθεια να γευματίσουν αποτυγχάνει, όταν οι συνδαιτυμόνες ανακαλύπτουν ότι βρίσκονται σε μια θεατρική σκηνή κι αποτελούν θέαμα του πλήθους. Επίσης, στην διάρκεια ενός άλλου γεύματος στους Σενεσάλ η αστυνομία συλλαμβάνει τους καλεσμένους με την κατηγορία της διακίνησης ναρκωτικών, ενώ σ’ ένα επόμενο εμφανίζονται γκάνγκστερ που πυροβολούν τους καλεσμένους…
• Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας 1972
Το φάντασμα της ελευθερίας / Le fantôme de la liberté
(Γαλλία, 1974)
Έγχρωμο, 103΄
Στο Τολέδο, την εποχή της εισβολής των στρατευμάτων του Ναπολέοντα, ένας γάλλος δραγόνος φιλά ένα γυναικείο άγαλμα• στη σημερινή εποχή, ένας άγνωστος σ’ ένα πάρκο δείχνει σ’ ένα κοριτσάκι σκανδαλιστικές κάρτες, που στην πραγματικότητα απεικονίζουν αξιοθέατα του Παρισιού. Ο πατέρας του κοριτσιού, που πάσχει από αϋπνία, δέχεται τη νύχτα την επίσκεψη ζώων κι ενός ταχυδρόμου, και την επομένη αφηγείται αυτή την εμπειρία στο γιατρό του. Η νοσοκόμα του ιατρείου φεύγει απ’ το Παρίσι για να επισκεφθεί τον ετοιμοθάνατο πατέρα της και στο δρόμο συναντά στρατιωτικούς που κυνηγούν αλεπούδες με τανκς, καλόγερους, έναν μουσικό και μια χορεύτρια, μια ηλικιωμένη γυναίκα και τον ανιψιό της που είναι εραστές, έναν μαζοχιστή πιλοποιό και τη σαδίστρια γυναίκα του. Μια οικογένεια και η αστυνομία αναζητούν ένα εξαφανισμένο κοριτσάκι, το οποίο, όμως, είναι παρόν, μπροστά τους, αλλά κανείς δεν του δίνει σημασία. Ένας ποιητής-δολοφόνος πυροβολεί από ψηλά το πλήθος, συλλαμβάνεται, καταδικάζεται σε θάνατο, αλλά αφήνεται ελεύθερος…
Οι εκδηλώσεις της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας 2007-2013.