Όπως σημειώνει ο Άγγελος Σπάρταλης, η ενότητα των νέων έργων του με τον γενικό τίτλο Carré Carré αποτελεί μία καλλιτεχνική αντίδραση στην “ποινικοποίηση” της χειραψίας, της αγκαλιάς, του φιλιού, της ανθρώπινης επαφής γενικά, σε καιρούς επιδημιών, όπως αυτή η επιδημία του θανατηφόρου κορονοϊού που ζούμε τώρα.
Ο καλλιτέχνης χαρακτηριστικά αναφέρει: «Η ενότητα περιλαμβάνει κινηματογραφικές ταινίες μικρού μήκους ζωγραφισμένες στο χέρι και προσχέδια ταινιών. Νεαρά ερωτευμένα ζευγάρια που αγκαλιάζονται και φιλιούνται για πρώτη φορά, ένα καναρίνι που κελαηδά μοναχό στο κλουβί του, ένα παιδί που χαϊδεύει και φιλά τα παιχνίδια του, είναι μερικά από τα θέματα που πραγματεύομαι στις ταινίες αυτές, στις οποίες το κάθε ένα καρέ είναι ζωγραφισμένο στο χέρι. Διαδικασία επίπονη και χρονοβόρα, αλλά, απομονωμένοι όπως ήμαστε, εγκλωβισμένοι στο σπίτι-φωλιά-σπηλιά μας, μέσα στον επιβεβλημένο “κανιβαλισμό” του εγκλεισμού, υπάρχει ξαφνικά πολύς χρόνος. Φανταστείτε έναν ζωγράφο μέσα σε ταινία του Οικονομίδη, να ζωγραφίζει με ανατριχιαστική ηρεμία, προσήλωση και μαστοριά την ίδια στιγμή που άλλοι ένοικοι του σφραγισμένου από τις στρατιωτικές υγειονομικές υπηρεσίες κτιρίου ξεσκίζουν τις σάρκες τους απολαυστικά αργά, με σύντομες ταπεινωτικές λέξεις και χορογραφημένες πράξεις βίας».
Το κάθε καρέ των ταινιών του Άγγελου Σπάρταλη είναι ένα αυτόνομο και μοναδικό έργο τέχνης, ενώ παράλληλα συμβάλει στην πραγμάτωση του μεγάλου σχεδίου, της ταινίας -δηλαδή- στην οποία μετέχει. Στην ενότητα περιλαμβάνονται καρέ από τις ταινίες «Το πρώτο φιλί», «Καναρίνι στο ανθρακωρυχείο», «Κοιμήσου αγγελούδι μου», «Κόκκινη αγκαλιά» και «Το δεύτερο φιλί (Το δάσος)». Στο soundtrack των ταινιών συμβάλουν με πρωτότυπες συνθέσεις οι μουσικοί Πάρις Περυσινάκης, Βασίλης Μυρσινιάς, Αντώνης Παπασπύρος και Ζηνοβία Αρβανιτίδη, ενώ κείμενα του Σπάρταλη αφηγούνται μεταξύ άλλων η Δήμητρα Σπάρταλη, ο Αντώνης Καφετζόπουλος, ο Αργύρης Μπακιρτζής και η Victoria Hislop.
Από την πλευρά του, ο ιστορικός τέχνης, καθηγητής του ΕΚΠΑ και επιμελητής της έκθεσης, Μάνος Στεφανίδης γράφει χαρακτηριστικά: «Σ’ αυτή την ενότητα έργων, ο Σπάρταλης επιδεικνύει με χειρουργική ακρίβεια τον τρόπο, με τον οποίο το πιο ανθρώπινο, τρυφερό, άδολο, αυθόρμητο πράγμα, ένα φιλί, μπορεί -υπό ιδιάζουσες συνθήκες- να καταστεί θανάσιμη απειλή. Η επιθυμία, ο έρωτας, να καταστούν θάνατος. Όπως τώρα, κακή ώρα. Αλλά και παράλληλα να γίνει θέμα μεγάλης τέχνης. Μιας τέχνης τόσο δικής μας όσο και αυτονόητα παγκόσμιας. Δηλαδή, που να ενδιαφέρει και να αφορά στον κάθε ένα πάνω στον πλανήτη, αφού πρόκειται για την κοινή μας μοίρα».
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ο Χάρης Καμπουρίδης σε σημείωμά του αναφέρει «Το εικαστικό και κινηματογραφικό έργο του Άγγελου Σπάρταλη, όπως παρουσιάζεται στην ενότητα CARRÉ-CARRÉ, είναι εξαιρετικό και ελκυστικό και ως σύλληψη καλλιτεχνική και ως νόημα-περιεχόμενο. Εγκάρδια τον συγχαίρω και τον καμαρώνω. Τον ευχαριστώ, επίσης, που έχει όρεξη και έμπνευση σε μια εποχή που όλα σταμάτησαν να δημιουργεί έργα πρωτοπόρα, υβρίδια μεταξύ του κινηματογράφου με το νευρικό μοντάζ και της ζωγραφικής με την δυνατή πινελιά», ενώ ο κινηματογραφικός σκηνοθέτης και σεναριογράφος Γιάννης Οικονομίδης χαρακτηρίζει τον Άγγελο Σπάρταλη ως «παίχτη της ζωής και της τέχνης, ξωτικό της Κρήτης και των Εξαρχείων, της ζωγραφικής και του σινεμά».
Επιμέλεια Έκθεσης: Μάνος Στεφανίδης
Κεντρική φωτογραφία θέματος: Καναρίνι στο κλουβί,13×25,5εκ.