Παράλληλα, κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Άγρα βιβλίο που παρουσιάζει 37 μαυρόασπρα σχέδια της Γιάννας Ανδρεάδη εμπνευσμένα από τα αγκάθια και τα φρύγανα της Άνδρου. Η έκδοση θα είναι διαθέσιμη στην ομότιτλη έκθεση της ζωγράφου στην Καΐρειο Βιβλιοθήκη της Άνδρου τον Ιούλιο-Αύγουστο 2019.

Οι αφάνες, γαλαστοιβίδες, ασφάκες, άρτηκες, γαιδουράγκαθα, σκυλοκρεμμύδες, το σμύρνιο, και ιδιαίτερα το μαγικό ελίχρυσο, “της γης το χρυσάφι”, γίνονται μαυρόασπρα σχέδια και συνθέτουν ένα βιβλίο, το “Αγκάθια και αμάραντα”, με πρόλογο του Μανώλη Χάρου, στις Εκδόσεις Άγρα.

Η εικαστική απόδοση της ενέργειας της φύσης είναι ένα θέμα που εξερευνά η Γ.Α στην δουλειά της, στην διάρκεια της καλλιτεχνικής πορείας της, σε σχέση πάντα με τις ταξιδιωτικές εμπειρίες της. Η αφρικανική σαβάνα, η έρημος της Ναμίμπιας, το μυθικό για τη ζωγραφική βουνό Sainte Victoire στην Γαλλία, η θάλασσα στον Ατλαντικό, Ειρηνικό ή το Αιγαίο, είναι ζωγραφικοί της σταθμοί.

Το βιβλίο είναι από τα προτιμώμενα μέσα δημιουργίας και έκφρασης της Γιάννας Ανδρεάδη που έχει εκδώσει μέχρι τώρα 15 βιβλία, φωτογραφικά και ζωγραφικά λευκώματα, στην Γαλλία, Μεξικό, Ινδία και στις Εκδόσεις Άγρα καθώς και πολλές λιθογραφικές αριθμημένες εκδόσεις με το Atelier Franck Bordas.

ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΛΟΓΟ ΤΟΥ ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΜΑΝΩΛΗ ΧΑΡΟΥ

Οι καλλιτέχνες, περισσότερο οι ποιητές, σαγηνεύονται από τη θαλερή και ανθισμένη φύση της ελληνικής γης :

Μάγεμα ἡ φύσις κι ὄνειρο στὴν ὀμορφιὰ καὶ χάρη
ἡ μαύρη πέτρα ὁλόχρυση καὶ τὸ ξερὸ χορτάρι.

[…] Δεν είναι λοιπόν παράξενο που τα φρύγανα αποτέλεσαν θέμα για εικαστική μελέτη. Ορθώνονται, μένουν εκεί φέροντας την ανάμνηση της καλύτερής τους στιγμής όταν, μεγαλωμένα από τις βροχές του χειμώνα, ανθίζουν και δένουν τους καρπούς τους την άνοιξη, και μετά μένουν ίδια σε παγωμένη πόζα, να διαχειριστούν τους σπόρους (το μέλλον τους) με τη βοήθεια του αέρα, διασφαλίζοντας την αιωνιότητα του είδους τους, κρατώντας τη θερμόπληκτη ακινησία τους.

Αν, στα οικοσυστήματα των τροπικών, η πανδαισία των εκτυφλωτικών σχεδίων και χρωμάτων, σε όλα τα είδη χλωρίδας και πανίδας, υπάρχει για να διασφαλίσουν τη διαιώνισή τους –έτσι μας εξήγησε τη φύση η δαρβινογενής Φυσική Ιστορία του σχολείου, και επιπόλαια την είπαμε ομορφιά–, τα φρύγανα της ελληνικής φύσης προκαλούν με τη μορφή τους αντίλογο, γιατί, στη φύση, όλα είναι ωραία. Υποδεικνύουν και προκαλούν, και η μελέτη μέσα από το αδρό, ακριβές και αέρινο ασπρόμαυρο σχέδιο της ζωγράφου βοηθά τον θεατή ώστε να σκεφτεί τους απέραντους τρόπους ομορφιάς που υπάρχουν στη φύση και πως επαφίεται στο μάτι και στην καλλιέργεια του ανθρώπου να τους δει, να τους αναγνωρίσει και, με αφορμή τη φόρμα τους, να φιλοσοφήσει για το πλείστο και το ελάχιστο.

Η ακρίβεια και η λιτότητα αποτελούν τη βάση της εικαστικής έρευνας της Γιάννας Ανδρεάδη στη διάρκεια μιας πορείας πολλών χρόνων, με διαφορετικά υλικά και μέσα. Είναι όμως η απλή γραμμή του ασπρόμαυρου σχεδίου της που μεταφέρει περισσότερο από οτιδήποτε άλλο την πρώτη σκέψη και τη δύναμη των υπαρξιακών ερωτήσεων που κουβαλούν οι εικόνες της. Άλλωστε, από αυτήν ακριβώς τη φιλοσοφική διάθεση, που μοιράζεται η καλλιτέχνις με τον θεατή, ο παρατηρητικός αγρότης η βοτανολόγος του παρελθόντος ονόμασε κάποια από τα φρύγανα αυτά με ονόματα όπως «Αμάραντο» ή, το άλλο λουλούδι πάνω στα βράχια, «Σεμπρεβίβα». –ΜΑΝΩΛΗΣ ΧΑΡΟΣ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Η Γιάννα Ανδρεάδη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960. Σπούδασε ζωγραφική στην École Nationale Supérieure des Beaux-Arts του Παρισιού. Zει στην Γαλλία από το 1978. Εκφράζεται με τη ζωγραφική, το σχέδιο, τη φωτογραφία, τα βιβλία και τα συμμετοχικά έργα. Η δουλειά της εμπνέεται από τις εμπειρίες της, την φύση αλλά και το αστικό τοπίο και την πολιτιστική πολυμορφία της πόλης. Εκθέτει τακτικά ζωγραφικά ή φωτογραφικά της έργα στη Γαλλία. Το 2015 πραγματοποιήθηκε αναδρομική έκθεση της δουλειάς της στη Lorient της Βρετάνης και παράλληλα εκδόθηκε ο κατάλογος με τίτλο Geographies.

Στην Ελλάδα, μετά την παρουσίαση του συμμετοχικού έργου “Ο κόσμος γύρω από μια φλόγα” στο πλαίσιο του ATHINA by ART 2004 (Επιμέλεια Βάσια Καρκαγιάννη-Καραμπελιά) στην διάρκεια των Ολυμπιακών αγώνων, εξέθεσε την εκδοτική της δουλειά των τελευταίων 19 χρόνων τον Οκτώβριο 2012 στην οικία Κατακουζηνού, στο πλαίσιο του Athens Printfest, . Τον Δεκέμβριο 2016 εξέθεσε το συμμετοχικό φωτογραφικό έργο ΑΘΗΝΑ ΘΕΑ στο Μουσείο Μπενάκη (κτίριο Πειραιώς) και ταυτόχρονα κυκλοφόρησε σε μορφή βιβλίου το ομότιτλο φωτογραφικό λεύκωμα (ΑΘΗΝΑ ΘΕΑ / Παράθυρα στην πόλη) από τις Εκδόσεις Άγρα.