Η όπερα «Αϊσέ», σε μουσική Καμπάνη Σαμαρά και λιμπρέτο Παναγιώτη Γούτα, δίνει την πρώτη της παγκόσμια εκτέλεση στις 5 Ιουνίου και για ακόμη δυο παραστάσεις 6 και 7 Ιουνίου στις 21.00, στο Θέατρο Αυλαία στην Θεσσαλονίκη.
Το έργο μεταφέρει στον μαγικό κόσμο της μουσικής το ομώνυμο διήγημα του Παναγιώτη Γούτα «ΑΪΣΕ». Παράλληλα, η χρήση μουσικών εννοιών στο λιμπρέτο, η ζωντανή 24μελής συμφωνική ορχήστρα και η παρουσίαση της διαδικασίας της σύνθεσης από τους 28 ηθοποιούς – τραγουδιστές (12 σολίστες και 16 tutti) φέρνουν τον θεατή σε επαφή με τον τρόπο παραγωγής της μουσικής.
Το έργο «ταξιδεύοντας» μουσικά μεταξύ Ανατολής και Δύσης, μέσα από τις ιδιωματικές και ηχοχρωματικές αντιθέσεις δημιουργεί μια μυστηριακή ατμόσφαιρα, με την οποία συμπορεύεται η ορχήστρα πλαισιώνοντας τη συναισθηματική φόρτιση του έργου.
Πρόκειται για μια μεγάλη και σύγχρονη παραγωγή για τα ελληνικά δεδομένα, που στηρίζεται στο μεράκι, στην αγάπη αλλά και στον εθελοντισμό.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Μια παράσταση για όλους όσους πιστεύουν στην αναβάθμιση και την εξέλιξη της κοινωνίας μας μέσα από τον πολιτισμό και ειδικά μέσα από την παιδεία, που προσφέρει αυτού του είδους η τέχνη.
Η υπόθεση
Μια ερωτική τραυματική εμπειρία κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής θητείας του βασικού ήρωα του έργου, σε ακριτική πόλη της Θράκης, αναβιώνει μετά από χρόνια, έξω από ένα ημιπαράνομο ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης, στα σκοτεινά σοκάκια της σαρκός, στο «κολαστήριο του έρωτα» με τις ξύλινες σκάλες. Μια μισοτελειωμένη μελωδία, ένα μουσικό κομμάτι που σίγησε εδώ και δεκαετίες, ολοκληρώνεται εκείνη μόλις τη στιγμή. Κι ένα κορίτσι, δεκαεφτά στα δεκαοχτώ, ψηλόλιγνο, με πράσινα μάτια, αχυρένια μαλλιά και απαλή επιδερμίδα, γδύνεται μπροστά στον Ερμή, με άνεση και εμπειρία ώριμης γυναίκας, που του τάζει τα πάντα. Είναι άραγε η Αϊσέ, ο ανεπίδοτος έρωτας του παρελθόντος ή κάποιο ζοφερό παιχνίδι του νου και της μνήμης, που κάνει τον Ερμή να παραλύσει; Θα ολοκληρωθεί στο μυαλό του η παλιά μελωδία και θα λυτρωθεί ή όλα θα μείνουν ένα αξεδιάλυτο κουβάρι στην ψυχή και στη συνείδησή του;
Ένα μουσικό θέατρο, με στοιχεία ψυχοδράματος, βασισμένο σε κάποιο παλιό διήγημα του Παναγιώτη Γούτα, που μεταποιήθηκε από τον ίδιο σε λιμπρέτο, έλαβε σάρκα και οστά επί σκηνής χάρη στην εμπνευσμένη μουσική του Καμπάνη Σαμαρά και τη σκηνοθετική δεξιοτεχνία της Κατερίνας Καρατζά. Μια ιστορία μνήμης, ερωτικής αγωνίας και εντέλει ψυχικής λύτρωσης μέσα από τη μουσική, που μας υπενθυμίζει πως η πρώτη, η ρομαντική αγάπη, μπορεί κάποιες φορές να διαρκέσει για πάντα.
Με τη ματιά του σκηνοθέτη
…Αισέ την φώναζαν θαρρώ…
Μιά αφορμή είναι η Αισέ για τον Ερμή , μια αφορμή για να επιστρέψει σε εκείνα τα χρόνια της αθωότητας, της νιότης τότε που ο έρωτας ήταν εξιδανικευμένος και η μουσική ζωντανή!
Μετά από τριάντα χρόνια ζητάει να αναμετρηθεί με το παρελθόν και να συνθέσει το μεγάλο παζλ της μνήμης του μέσα από την αίσθηση του σώματος της Αϊσέ και μιας μουσικής που ξεθώριασε, μια επώδυνη αλλά αναγκαία επιστροφή στα χρόνια της νεότητας, η οποία θα τον οδηγήσει στην απελευθέρωση και την κάθαρση. Οι μνήμες στοιχειώνουν τον Ερμή, αν και αχνές και ξεθωριασμένες παίρνουν ανθρώπινη υπόσταση ξεπηδώντας από το μυαλό του.
Το έργο αρθρώνεται σε τρία επίπεδα: οι μνήμες, το παρόν του ήρωα και το ταξίδι της απελευθέρωσής του όταν ο Ερμής συμφιλιωμένος με τις μνήμες του παρελθόντος του, εκείνες του σώματος, της μουσικής, της σάρκας, των ερώτων θα επιστρέψει στα είκοσί του χρόνια.
Η σύνθεση του Καμπάνη Σαμαρά χρησιμοποιεί ένα ιδιότυπο “θραυσματικό” αφηγηματικό και συγχρόνως κινηματογραφικό στυλ, το οποίο εξυπηρετεί απόλυτα την δομή του κειμένου και την δραματουργία.
Ένα έργο άχρονο, εσωτερικό και ένα ταξίδι αυτογνωσίας, Μια ζωή, μια Μουσική.
Μία πόλη, μια νέα αρχή.
Μεθυσμένος ξεφεύγει
Απ’ τα παλιά.
Κατερίνα Καρατζά
Μουσική: Καμπάνη Σαμαρά
Λιμπρέτο: Παναγιώτη Γούτα
Μουσική διεύθυνση: Καμπάνης Σαμαράς
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Καρατζά
Σκηνικά – Κουστούμια: Μαρία Μυλωνά
Διδασκαλία Χορωδίας: Βασιλική Κατσούκα
Μουσική Προετοιμασία: Χ.Συγγούνης-Μ.Γούτης-Ν.Καριοφύλλη-Ν. Δονικιάν
Φωτισμοί: Αντώνης Διρχαλίδης
Video Art Design: Τηλέμαχος Κοεμτζόπουλος
Ηχοληψία: Γιώργος Μπακάλης
Σχεδιασμός αφίσας & προγράμματος: Νίκος Πασχάλης
Φροντιστές: Καραϊλανίδου Αναστασία, Θεολόγος Σαμαράς, Ανδρομάχη Σμαράγδα
Αϊσέ : Έλλη Χατζηκυριακίδου(5-6/6) & Ελένη Κομνή(7/6) (Σοπράνο)
Ερμής : Αστέριος Τσέτσιλας (Τενόρος)
Κοπέλα : Ζωή Λιάπη (5,7/6) & Νατάσα Κοψαχείλη (6/6) (Σοπράνο)
Άλκης : Βλαδίμηρος Σιαμέτης (Τενόρος)
Κοσμάς : Αθανάσιος Τσολάκης (Βαρύτονος)
Ξενοδόχος : Θεόδωρος Πάντσιος (Μπάσος)
Πωλητής : Θεόδωρος Πάντσιος (Μπάσος)
Μεσάζων του έρωτα : Θεόδωρος Πάντσιος(Μπάσος)
Ελπίδα : Ελισάβετ Σταμνά / Γεωργία Γκουγκουστάμου (Μετζοσοπράνο)
Κοπέλα του πληρωμένου έρωτα : Νατάσα Κοψαχείλη(Σοπράνο)
ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
“Imperfectio”
Flauto/Νέι: Νίκος Παπαπαρασκευάς
Oboe: Παναγιώτης Κουγιουμτζόγλου
Clarinet: Δημήτριος Παπαϊωακείμ
Basson/Fagot: Μαρία Παπαδημητρίου
Sax-Alto: Γιώργος Λιγερίδης
Horn/Corn in F: Τραϊανός Παπαδόπουλος
Trumpet: Λεωνίδας Βλάχος
Trombone: Μενέλαος Καραγιάννης
Timpani: Όσκαρ Κατσουρήν
Percussion I: Ντόλη Λιανά
Percussion II: Στέλιος Μαρωνίδης
Piano: Νίκος Ζαφρανάς
Violin I: – Δημήτριος Μανδρινός – Αριστείδης Βοσκίδης
Violin II: Ελένη Σγουρομάλλη – Κατερίνα Σαμαρά
Viola: Αθηνά Καραμούζη – Σταθούλα Χατζηαγόρου
Violoncello: Αναστασία Αράπη-Αναστασία Λιβάνου
Contrabass: Φώτης Ζαφειρίου – Μαργαρίτα Γούμπερη
Elektr. Guitar. Μιχάλης Μιτκούδης
Bass Guitar: Σάββας Ερμείδης
Συμμετέχει η μικτή χορωδία « Νίκος Αστρινίδης» Θεσσαλονίκης σε διδασκαλία και προετοιμασία της μαέστρου, Βασιλικής Κατσούκα-Σαμαρά