H κωμωδία «Πλούτος» του Αριστοφάνη, μετά την εξαιρετικά επιτυχημένη πρεμιέρα, στη Θεσσαλονίκη, ξεκινά την καλοκαιρινή της περιοδεία σε επιλεγμένα φεστιβάλ σε όλη την Ελλάδα και στην Κύπρο. Η παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου την Παρασκευή 19 & το Σάββατο 20 Ιουλίου 2024, στο πλαίσιο στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024.

Το CultureNow μίλησε με τον Αλέξανδρο Ζουριδάκη, τον «Πλούτο» της παράστασης.

***

-Ο Γιάννης Κακλέας, εκτός από τη σκηνοθεσία, υπογράφει και τη μετάφραση, και την ελεύθερη απόδοση της αριστοφανικής κωμωδίας. Τι μπορείτε να μας πείτε για την προσέγγισή του πάνω στο κείμενο;

Μέσα από τη ματιά του Γιάννη Κακλέα παρακολουθούμε το δυστοπικό μέλλον μιας κοινωνίας. Βλέπουμε την παρέα του Καρίωνα, μια παρέα νέων παιδιών, τα οποία ζώντας σε μια κοινωνία με πλήρη έκπτωση ιδεών και αξιών, κινούνται στα όρια της παραβατικότητας, και έχουν ως μόνο στόχο τον εύκολο πλουτισμό. Στον αντίποδα βρίσκεται ο Χρεμύλος, ένας έντιμος πολίτης, ο οποίος αγωνιά για το μέλλον το παιδιού του σε μια κοινωνία υπό κατάρρευση. Καταφεύγει στο μαντείο του Απόλλωνα και λαμβάνει το χρησμό πως θα πρέπει  να ακολουθήσει όποιον πρωτοσυναντήσει και να κάνει τα πάντα για να τον φέρει στο σπίτι του. Και αυτός δεν είναι άλλος από τον Θεό Πλούτο! Ο θεός κάνει τον Χρεμύλο και όλους τους φίλους και γείτονες του, αυτοστιγμεί, πλούσιους! Αρκεί όμως ο, δίχως όρια, πλούτος για να καλύψει τα κενά των ανθρώπων; Ή θα τους παγιδεύσει σε μια άκρατη, άνευ ουσιαστικού λόγου επιδειξιομανία; Ποιος πρέπει να είναι ο τρόπος που διαχειριζόμαστε τον πλούτο όταν τον αποκτήσουμε; Η προσέγγιση του Γιάννη Κακλέα φωτίζει τα καίρια αυτά ερωτήματα αναδεικνύοντας, θεωρώ, τους σοβαρούς προβληματισμούς του Αριστοφάνη οι οποίοι, δυστυχώς, παραμένουν επίκαιροι και διαχρονικοί.

-Γιατί έχει βρεθεί στη δυσμένεια του Δία ο Πλούτος; Γενικά, πώς θα περιγράφατε τον ως χαρακτήρα;

Ο θεός Πλούτος είναι ο θεός των υλικών αγαθών. Είναι εκείνος ο θεός που μπορεί να χαρίσει στον οποιονδήποτε επιθυμεί χρυσάφι, πλούτο, χρήμα! Και πράγματι, μέχρι ενός σημείου, ο θεός Πλούτος λειτουργούσε ακριβώς έτσι. Χάριζε πλούτο βάσει συμπαθειών, λειτουργώντας υποκειμενικά, χωρίς κάποια αντικειμενικά και ηθικά κριτήρια. Αυτός είναι και ο λόγος που ο Δίας τον τιμώρησε τυφλώνοντάς τον. Για να τον ελέγχει και να μην μπορεί να αποφασίζει ο ίδιος που θα προσφέρει πλούτο. Έτσι ο Πλούτος πέφτει θύμα του κάθε επιτήδειου που πετυχαίνει στο δρόμο του. Συνέπεια όλων αυτών, ο Πλούτος που συναντάμε στην παράσταση μας, τριγυρνάει ως clochard, με ρούχα φτωχικά και σκισμένα. Όλη η κακοποίηση που έχει βιώσει τον κάνει βαθύτατα κομπλεξικό και με πλήρη απέχθεια προς όλους όσοι αποπειρώνται να τον προσεγγίσουν, ενώ στο στόχαστρο του έχει ποιον άλλον; Το Δία!

-Σε τι ξεχωρίζει ο Χρεμύλος από τους υπόλοιπους ανθρώπους της κοινωνίας;

Ο Χρεμύλος μας, ερμηνευμένος μοναδικά από τον Μάνο Βακούση, είναι ένας πραγματικά έντιμος πολίτης ο οποίος αγωνιά για το μέλλον του παιδιού του. Θέλει να του εξασφαλίσει μια άνετη ζωή χωρίς όμως να καταφύγει σε κομπίνες. Θέλει τα χρήματα για να καταφέρει να έχει μια καλύτερη ποιότητα ζωής, όχι μόνο για εκείνον, αλλά για ολόκληρη την κοινωνία. Ουτοπιστής, όπως και ο ποιητής μας, ο Αριστοφάνης, οραματίζεται έναν κόσμο που οι άνθρωποι θα μπορούν να ζουν άνετα κι όχι απλώς να διαβιούν.

-Γιατί πιστεύετε πως μας διασκεδάζει ακόμα η κωμωδία του Αριστοφάνη;

Μα γιατί η θεματική του δεν έχει ξεπεραστεί! Τα θέματα που μας παρουσιάζει παραμένουν επίκαιρα, και όσον αφορά το κομμάτι του Πλούτου, νομίζω πως όλοι μας έχουμε σκεφτεί τι θα θέλαμε να κάνουμε αν είχαμε όλα τα χρήματα του κόσμου. Η βασική ιστορία του έργου, ότι δηλαδή έρχεται ένας θεός ο οποίος μας χαρίζει αμύθητα πλούτη και αλλάζει τις ζωές μας, μας διασκεδάζει και μας δίνει τη δυνατότητα να δούμε τους εαυτούς μας σε μια εξωπραγματική συνθήκη!

-Στην παράσταση έχουμε μια παράβαση, η οποία δε γίνεται από τον χορό, αλλά από την ιστορικό Μαρία Ευθυμίου. Πρόκειται για μια προσθήκη που έρχεται να δώσει ορισμένες τελικές απαντήσεις στη διαμάχη μεταξύ Πλούτου – Πενίας;

Είναι μεγάλη μας χαρά που έχουμε στην παράσταση μας την Κα Ευθυμίου! Σίγουρα μας προσφέρει πυκνή γνώση αναφορικά με το ιστορικό πλαίσιο της έννοιας πλούτος και μας βοηθάει να έχουμε μια σφαιρική εικόνα της ιστορικής διαδρομής του πλούτου.

Photo Credit: Mike Rafail

-Από το σκηνικό της παρηκμασμένης πόλης τι ξεχωρίζετε;

Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάτι! Ο Μανόλης Παντελιδάκης με το ταλέντο του και την τεράστια εμπειρία του δημιούργησε έναν ολόκληρο κόσμο που μας βάζει κατευθείαν στην ατμόσφαιρα της δυστοπικής κοινωνίας που οραματίστηκε ο Γιάννης Κακλέας!

-Πώς σας φάνηκε εσάς η μουσική συνύπαρξη των Χατζηφραγκέτα, με τη Nalyssa Green και τον Τελευταίο Καλεσμένο; Η παρουσία αυτών των ονομάτων μεταξύ των συντελεστών αποτελεί και μια προσπάθεια προσέλκυσης ενός νεαρού κοινού στην παράσταση;

Πρώτα απ’ όλα μιλάμε για εξαίρετους καλλιτέχνες με το δικό τους προσωπικό στίγμα! Η συμμετοχή τους στην παράσταση γίνεται με τρόπο οργανικό και πλουτίζει ουσιαστικά το τελικό αποτέλεσμα! Κοιτάξτε, δεν ξέρω τι κοινό προσελκύει ο κάθε καλλιτέχνης… Γνωρίζω όμως ότι η παράσταση που δημιουργήσαμε απευθύνεται σε όλους!

-Ποια ατάκα που ακούγεται στην παράσταση σας προκαλεί σταθερά γέλιο;

Είναι τόσες πολλές οι ατάκες που μου αρέσουν! Σε κάθε σκηνή έχω κι άλλη! Αν όμως έπρεπε να επιλέξω θα έλεγα το «Κραυγάζει minimal!» που λέει η Αλεξάνδρα Παλαιολόγου!

-Υπάρχει κάποιο άλλο επαγγελματικό σχέδιο σας που θα θέλατε να μοιραστείτε με τους αναγνώστες/τριες του CultureNow;

Βεβαίως! Το χειμώνα θα είμαι στην παράσταση «Ο Επιθεωρητής» του Νικολάι Γκόγκολ, που θα παρουσιαστεί στο θέατρο Γκλόρια σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα!

Διαβάστε επίσης:

Πλούτος, του Αριστοφάνη από τον Γιάννη Κακλέα στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου