Aljoscha: Κάθε λεπτό στη ζωή είναι ξεχωριστό, όπως όλα τα έργα της 7ης Μπιενάλε Θεσσαλονίκης

Ο εικαστικός Aljoscha στο πλαίσιο της 7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, εκθέτει τα νέα του έργα στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και μιλάει στο culturenow.gr για τον ρόλο του καλλιτέχνη σήμερα, αλλά και την ιδιαίτερη σύνδεση επιστήμης, φιλοσοφίας και τέχνης.

Το έργο του Aljoscha συνθέτει οργανικά την επιστήμη με τη φιλοσοφία με άξονα την τεχνολογικά τροποποιημένη ανθρώπινη νοημοσύνη για να δώσει υπόσταση σε ουτοπικές, βιομορφικές γλυπτές εγκαταστάσεις που αναπτύσσονται στο χώρο σχεδόν «αποικίζοντας» ονειρικά το περιβάλλον.  Σχεδιάζει εγκαταστάσεις σε εμβληματικούς χώρους και φέτος στο πλαίσιο της 7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης θα εκθέσει τις εγκαταστάσεις του στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. 

Και ενώ οι ιδιαίτερες εγκαταστάσεις του εικαστικού βρίσκονται ήδη στο Μέγαρο, ο ίδιος μίλησε στο Culturenow για τη φετινή διοργάνωση, για το καλλιτεχνικό του μανιφέστο και για τον κόσμο της τέχνης: «Ο κόσμος της τέχνης είναι περίεργος, αλλά υποθέτω ότι δεν υπάρχει τίποτα που να μην αρέσει. Το παράδοξο είναι αξιολάτρευτο μέχρι το σημείο που δεν σε βλάπτει.»


-Συμμετέχετε στην 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης. Μπορείτε να μας πείτε τι ξεχωριστό έχει η φετινή διοργάνωση;

Θεωρώ πως κάθε λεπτό στη ζωή είναι πολύτιμο και ξεχωριστό. Έτσι ακριβώς συμβαίνει και με την Μπιενάλε – κάθε νέο έργο που εκτίθεται σε αυτή είναι μία προέκταση του σημερινού σύμπαντος.

-Μιλήστε μας για την δουλεία σας, την οποία θα δούμε στην 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.

Αυτή την αρχαία ιδέα ότι είμαστε το κέντρο του δικού μας ατέλειωτου σύμπαντος, καθώς επίσης και ότι αναγνωρίζω τον εαυτό μου ως ένα απόλυτο σημείο στον ατελείωτο χρόνο, αυτά τα δύο αποφάσισα να μεταφέρω στις νέες μου εγκαταστάσεις για το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Ελάτε να τις δείτε!

-Είστε ένας εικαστικός καλλιτέχνης γνωστός για τις εννοιολογικές σας εγκαταστάσεις και τα γλυπτά σας τα οποία βασίζονται στις ιδέες του «Βιοϊσμoύ», «Βιο-φουτουρισμού» και «Βιοηθικού αμπολισιονισμού». Πως ξεκινήσατε να δουλεύετε με όλες αυτές τις ιδέες και τις έννοιες;

Αυτές οι ιδέες είναι πολύ ουσιώδεις για να κατανοήσει κάποιος εμένα και τον κόσμου μου. Επομένως, μέσα από αυτές τις ιδέες δημιούργησα την δικά μου ιδεολογία του με λέγεται«Βιοϊσμός»: Σχεδόν κάθε πράγματα γύρω μας είναι βιολογικό επειδή 1) το υποκείμενο της γνωστικής λειτουργίας (όπως εμείς) μέσα σε αυτό το σύμπαν είναι ένα βιολογικό ον (είτε είναι ένας οργανισμός είτε ένα κομμάτι από αυτούς), 2) οι κυρίαρχοι κανόνες της φύσης στη Γη περιγράφονται καλύτερα ως βιολογικοί. Ο αέρας που αναπνέουμε φαίνεται χημικός ή φυσικός, ωστόσο, είναι στην πραγματικότητα μια παλιά ρύπανση αρχαίων βακτηρίων. Ο αέρας περιέχει ένα από τα πιο τοξικά αέρια του σύμπαντος που ονομάζεται οξυγόνο, και το οποίο δημιουργήθηκε μαζικά από βιολογικά κύτταρα. Ο αέρας, η θάλασσα και η γη είναι γεμάτοι από μονάδες βιολογικής ενέργειας και επεξεργασίας πληροφοριών. 3) Η βιολογική πολυπλοκότητα που παράγεται από τα βιολογικά όντα (βιολογικά πληροφοριακά αντικείμενα) είναι η πιο πολύπλοκη και βαθιά αρχιτεκτονική πληροφορίας που έχει ποτέ εξερευνηθεί από αυτό το σύμπαν, και 4) οι απόψεις μας, οι αξίες, οι φυσικοί κανόνες και η φιλοσοφία υπαγορεύονται από τις αρχές επεξεργασίας των βιολογικών πληροφοριών.

Μέσα στα χρόνια ασχολούμαι με ένα μανιφέστο που αυτή τη στιγμή είναι το ακόλουθο: Ο βιοϊσμός ή ο βιο-φουτορισμός αποτελούν την προσπάθειά μου να δημιουργήσω νέες μορφές ζωής και μια νέα αισθητική της μελλοντικής οργανικής ζωής. Ο βιοϊσμός είναι ένας τρόπος για την ανάπτυξη αντικειμένων τέχνης, που εκφράζουν τις οπτικές δυνατότητες της συνθετικής βιολογίας. Ο βιοϊσμός είναι μια προσπάθεια να παραχθεί τέχνη με βάση τη ζωτικότητα και την πολυπλοκότητα. Θεωρώ κάθε ένα από τα έργα μου ως ζωντανό ον, ο βιοϊσμός επεκτείνει τη ζωή σε άψυχα άτομα. Προσωπικά, πιστεύω ότι στο μέλλον, μετά από μια βιολογική επανάσταση, θα χρησιμοποιήσουμε έπιπλα που θα έχουν ζωή, θα ζούμε σε ζωντανά σπίτια και θα ταξιδέψουμε στο χώρο χρησιμοποιώντας ζωντανούς σταθμούς, αλλά το πιο συναρπαστικό πράγμα θα είναι η ικανότητα των καλλιτεχνών να δουλεύουν με τις ζωντανές ουσίες, δημιουργώντας έτσι νέες μορφές ζωής. Η καλλιτεχνική πράξη θα αποκτήσει την πρακτική αίσθηση της γέννησης. Φανταστικά μπορεί να υπάρξουν αντιδράσεις αντικειμένων τέχνης προς τον δημιουργό τους και το περιβάλλον του. Τα μουσεία τέχνης του μέλλοντος θα μπορούσαν να μετατραπούν σε ζωολογικούς κήπους, οι γκαλερί σε ποικιλόμορφους πόρους νέας ζωής, και τα ατελιέ σε βιολογικά εργαστήρια. Ο βιοϊσμός στοχεύει στη διάδοση νέων και ατελείωτων μορφών ζωής σε όλο το σύμπαν. Η τεχνολογία Paradise είναι μια επινόηση της νέας βιοηθικής.

-Περιγράψτε μία πραγματική σας εμπειρία, που σας ενέπνευσε.

Μπορεί να εκπλαγείτε, άλλα δεν αναζητάω καθόλου έμπνευση. Είναι πολύ σημαντικό για μένα να δημιουργώ όντα από το μηδέν. Δεν προσπαθώ να ερμηνεύσω την φύση. Με ενδιαφέρει περισσότερο το άγνωστο.

-Τι είναι καίριας σημασίας στην δουλειά ενός καλλιτέχνη;

Μάλλον είναι η περιέργεια.

-Τι ρόλο έχει ένας καλλιτέχνης στη σημερινή κοινωνία;

Η κοινωνία είναι κάτι πολύ απάνθρωπο. Επιπλέον, είμαι πεπεισμένος ότι η κοινωνία είναι ένα είδος σούπερ-οργανισμού όπου όλοι μας εκπληρώνουμε ορισμένες πολύ σύνθετες λειτουργίες. Επομένως, ο ρόλος του καλλιτέχνη είναι πολύ συναρπαστικός, όπως για παράδειγμα είναι και ο ρόλος ενός φιλόσοφου. Οι καλλιτέχνες αναμένεται συχνά να εργάζονται σε ηθικά θέματα και να διερευνούν τις αποκλείσεις και τις ανωμαλίες, οι οποίες αποτελούν την κινητήρια δύναμη της εξέλιξης.

-Τι δεν σας αρέσει στον κόσμο της τέχνης;

Ο κόσμος της τέχνης είναι περίεργος, αλλά υποθέτω ότι δεν υπάρχει τίποτα που να μην αρέσει. Το παράδοξο είναι αξιολάτρευτο μέχρι το σημείο που δεν σε βλάπτει.

-Επαγγελματικά, ποιος είναι ο στόχος σας;

Γεννήθηκα για φέρων την χαρά, και θα είμαι ευγνώμων αν την νιώσετε όταν αντικρίσετε τα έργα μου.


Διαβάστε επίσης:

7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

x
Το CultureNow.gr χρησιμοποιεί cookies για την καλύτερη πλοήγηση στο site. Συμφωνώ