Ένα σημαντικότατο ιστορικό γεγονός, η Μεσόγειος ως σκηνικό και η ζωγραφική ως αφηγηματική και εικονοπλαστική δύναμη είναι τα βασικά στοιχεία της έκθεσης «Άλκης Πιερράκος. Lepanto: Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου», που συνδιοργανώνουν το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου.
Η έκθεση που θα διαρκέσει από τις 10 Οκτωβρίου 2014 έως τις 10 Ιανουαρίου 2015 γίνεται η αφορμή για να υποδεχτεί ξανά, στη Μονή Λαζαριστών αυτήν τη φορά, το ΚΜΣΤ τον πρωτοπόρο εικαστικό.
Δέκα σχεδόν χρόνια μετά την πραγματοποίηση της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης του καλλιτέχνη στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης του ΚΜΣΤ, στην Αποθήκη Β1 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ο Άλκης Πιερράκος επιστρέφει με μια νέα σειρά σχεδίων, με σινική μελάνη σε χαρτί, που «εικονογραφούν» την κρίσιμη ιστορικά για την εξέλιξη του ευρωπαϊκού πολιτισμού ναυμαχία της Ναυπάκτου (Οκτώβριος 1571), η οποία καθόρισε την Ευρωπαϊκή τύχη και ιστορία μετά από τη σύγκρουση των δυνάμεων του χριστιανικού δυτικού κόσμου και του Ισλάμ.
«Σε μια περίοδο που η υφήλιος ολόκληρη, ιδιαίτερα η Μεσόγειος, γνωρίζει πολέμους, βιαιοπραγίες, τρόμο, κοινωνικές και πολιτικές ανατροπές, οικονομικά αδιέξοδα, καταργήσεις και επαναπροσδιορισμούς αξιών, θρησκευτικό φανατισμό, το έργο του Α. Πιερράκου υπενθυμίζει ότι ο εικαστικός λόγος έχει την ικανότητα να λειτουργεί σε ένα ψυχολογικό και κοινωνικό επίπεδο, αφού επικαιροποιεί την ιστορική μνήμη, μεταφέρει μηνύματα και διεγείρει το συναίσθημα» αναφέρει στο κείμενό της η επιμελήτρια της έκθεσης Κατερίνα Κοσκινά, Πρόεδρος ΔΣ του ΚΜΣΤ & Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου. Και συνεχίζει: «Τα σχέδια της ναυμαχίας παραπέμπουν στις σημερινές, καθημερινές πια εικόνες άγριων συγκρούσεων και αποτρόπεων πράξεων, με δραματικές επιπτώσεις και πολλά αθώα θύματα σε όλο τον πλανήτη. Η ευρωπαϊκή παιδεία και συνείδηση του Άλκη Πιερράκου σε συνδυασμό με τη βίαιη και αναπόφευκτη επικαιρότητα, «πυροδότησαν» πιθανόν τη δημιουργία αυτών των έργων. Μέσα από την εμμονή στην απόδοση της κίνησης, την επανάληψη του θέματος, τη δυναμική των σχημάτων και των γραμμών, την αντίθεση φωτός και σκιάς, λευκού και μαύρου, τα σχέδια προσομοιάζουν σε κινηματογραφική προβολή, που παραπέμπει σε ένα νοητό τόπο, ένα απότατο χρόνο που συμπίπτει με την αρχή της ιστορίας του ανθρώπινου είδους».
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Συντονισμός έκθεσης: Αλέξανδρος Παπαγιάννης-Καθηγητής Ε. Μ. Πολυτεχνείου, Άννα Μυκονιάτη, Ιστορικός Τέχνης-Επιμελήτρια ΚΜΣΤ
Η έκθεση γίνεται με την υποστήριξη της Association pour la Promotion de l’ Oeuvre d’ A. Pierrakos και θα φιλοξενηθεί επίσης στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, Αθήνα (Ιανουάριος–Μάρτιος 2015) και στο Παλαιό Φρούριο Κέρκυρας Λατινικό Παρεκκλήσι (Απρίλιος–Ιούνιος 2015). με τη συνεργασία της 21ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων του ΥΠΟΑ και την υποστήριξη του κ. Σπύρου Φλαμπουριάρη.
Βιογραφικό σημείωμα Άλκη Πιερράκου
O Άλκης Πιερράκος γεννήθηκε στις 21 Νοεμβρίου 1920 στη Θεσσαλονίκη. Μέχρι το 1947 έζησε στη Γιουγκοσλαβία, στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα. Σπούδασε στη Gewerbeschule της Βασιλείας (1948-1952), στη Slade School of Fine Art και στη Central School of Arts and Crafts του Λονδίνου, όπου γνωρίστηκε και συνδέθηκε με τον Oskar Kokoschka. Το 1954 εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Παρίσι, όπου ζει και εργάζεται μέχρι σήμερα. Από το 1980 περνά μεγάλα χρονικά διαστήματα στον Οξύλιθο της Εύβοιας. Υπήρξε μέλος και συντονιστής της ομάδας “Le Ligne et le Signe” («Η Γραμμή και το σημείο»), που είχε σκοπό να συνδυάσει τους περιορισμούς του σχεδίου με την ελευθερία του χρώματος. Το 1995 ιδρύθηκε στο Παρίσι η “Association pour la Promotion de l’ Oeuvre d’ A. Pierrakos” (APOAP – «Εταιρεία για την προώθηση του έργου του Άλκη Πιερράκου»).
Έχει παρουσιάσει τα έργα του σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.