Τον κατάλογο της έκθεσης Αναφορές της Galerie Σίγμα προλογίζει ο ιστορικός της τέχνης Σωκράτης Λούπας, ο οποίος αναφέρεται συνοπτικά στη δουλειά ζωγράφων.

Στη φιλόξενη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά παρουσιάζεται η έκθεση «Αναφορές της Galerie Σίγμα» με έργα πέντε ζωγράφων. Ο οργανωτής της έκθεσης, ιδρυτής της Galerie Σίγμα, Απόστολος Σαρρής, παλαιός γνώριμος και συνεργάτης των καλλιτεχνών, δημιούργησε ένα σύνολο από διαφορετικές εικαστικές κατευθύνσεις, που παραπέμπουν στην εκθεσιακή δραστηριότητα μιας αίθουσας τέχνης, η οποία άφησε το δικό της ίχνος στην καλλιτεχνική ζωή της Αθήνας.

Ο Στρατής Αθηναίος (γ. 1953) από τη Μυτιλήνη έκανε ελεύθερες σπουδές ζωγραφικής και παρακολούθησε μαθήματα χαρακτικής στο εργαστήριο των Pino Pandolfini και Δήμητρας Σιατερλή. Ζει και εργάζεται στον Πειραιά. Στη ζωγραφική του Αθηναίου επικρατούν η ένταση και το πάθος. Χειριστής της εξπρεσιονιστικής τεχνικής και τολμηρός στις συνθέσεις του, ο ζωγράφος αφιέρωσε σημαντικό μέρος της εικονογραφίας του στην απόδοση του συμπλέγματος γυναίκας – αλόγου. Οι μορφές εμφανίζονται ορμητικές και θυελλώδεις, καθώς μετουσιώνονται σε σύμβολα εσωτερικών αλλά και υπερανθρώπινων δυνάμεων.

Ο ζωγράφος Κώστας Καρνάβας (1947 – 2014) σπούδασε αρχικά σκηνοθεσία και σκηνογραφία στη Σχολή Σταυράκου και συνέχισε με ελεύθερες σπουδές ζωγραφικής και γλυπτικής στη Γερμανία. Προσανατολισμένος προς τον Ματίς, την Ποπ Αρτ και τα κόμικς ο Καρνάβας ζωγραφίζει μορφές και αντικείμενα με έντονο περίγραμμα. Η γυμνή φιγούρα και το ερωτικό στοιχείο αποτελούν τα κύρια χαρακτηριστικά της εικονογραφίας του. Με λαμπερές χρωματικές αντιθέσεις, που προσδίδουν στις συνθέσεις του συμβολικές προεκτάσεις, ο ζωγράφος στοχεύει στην αποτύπωση της ομορφιάς της ανθρώπινης ύπαρξης.

Ο Δημήτρης Λουκόπουλος (γ. 1948), σπούδασε αρχιτεκτονική στη Φλωρεντία και έκανε ελεύθερες σπουδές ζωγραφικής στην Ελβετία και την Αγγλία. Ζει και εργάζεται στη Βέρνη της Ελβετίας και την Αθήνα. Ο Λουκόπουλος δημιουργεί ζωγραφικά παλίμψηστα με μια ευρεία κλίμακα χρωμάτων, τα οποία συνθέτουν ένα σουρεαλιστικό περιβάλλον. Η ανθρώπινη μορφή, πυρήνας της εικονογραφίας του, αποδίδεται ως θραύσμα της πραγματικότητας, αναδυόμενη στις χρωματικές επιφάνειες. Η αινιγματική ατμόσφαιρα επιτρέπει στον θεατή να εντάξει τις συνθέσεις στη δική του φαντασία.

Η ζωγραφική του αυτοδίδακτου Μανώλη Πολυμέρη (γ. 1951) διακρίνεται για τους εκφραστικούς τρόπους που συγκεράζουν τη βυζαντινή ζωγραφική, τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο και τη σύγχρονη ευρωπαϊκή τέχνη. Ο ζωγράφος ζει και εργάζεται στο χωριό Κλεινές της Φλώρινας. Η θεματογραφία του περιλαμβάνει προσωπογραφίες, νεκρές φύσεις, ζώα, τοπία και γυμνά. Με άξονες το εξπρεσιονιστικό ύφος και τη χειρονομιακή πινελιά, ο Πολυμέρης δημιουργεί συνθέσεις φωτός και σκιάς, όπου ενίοτε προσθέτει ένα είδος κωδικοποιημένης γραφής. Το έργο του συνιστά το παράδειγμα ενός ζωγράφου, ο οποίος προσδίδει μια δική του, προσωπική πνοή στα μεγάλα του πρότυπα.

Ο Γρηγόρης Σερεμετάκης (γ. 1950) μαθήτευσε δίπλα στους ζωγράφους Θεόδωρο Πάντο και Σπύρο Κουκουλομάτη. Ζει και εργάζεται στον Πειραιά, όπου ίδρυσε τον δικό του εικαστικό χώρο «Το συν» (1981 – 1986). Πραγματεύεται θαλασσινά και στεριανά τοπία, προσωπογραφίες, όψεις κτιρίων, ερειπίων και άλλες συνθέσεις. Ο ζωγράφος διατηρεί την επαφή με τη φυσική υπόσταση του τοπίου και δημιουργεί εικόνες με ιμπρεσιονιστική πινελιά και εναλλαγή ψυχρών και θερμών τόνων. Οι πίνακές του συνιστούν μια ειλικρινή αίσθηση απόλαυσης της ελληνικής υπαίθρου και του μεσογειακού φωτός.

Σωκράτης Λούπας
Ιστορικός της τέχνης

Οι ζωγράφοι που συμμετέχουν είναι οι:

Στρατής Αθηναίος, Κώστας Καρνάβας, Δημήτρης Λουκόπουλος, Μανώλης Πολυμέρης και Γρηγόρης Σερεμετάκης

Οι ζωγράφοι ήταν συνεργάτες της πάλαι ποτέ «Γκαλερί Σίγμα», που ιδρύθηκε πριν είκοσι περίπου χρόνια (Αύγουστος 1999) και λειτούργησε στην οδό Βασιλίσσης Σοφίας 65 υπό τη διεύθυνση του Αποστόλη Σαρρή.


Κεντρική φωτογραφία άρθρου: Γρηγόρης Σερεμετάκης, Τοπίο, 2017